تسهیل شماره‌گذاری خودروهای وارداتی

تسهیل شماره‌گذاری خودروهای وارداتی

در شرایطی که واردکنندگان با اعتراض به روند صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، این موضوع را عامل کندی ورود خودروهای خارجی به کشور عنوان می‌کنند، با مصوبه هیات‌وزیران، این قانون تغییر یافت تا روند واردات از این پس تسهیل شود.
بر اساس قانون جدید، امکان استفاده از گواهی اسقاط همه خودروها (اعم از سواری و وانت و کامیون و ون و...) فراهم آمده و واردکنندگان و صاحبان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین و عمومی می‌توانند این خودروها را اسقاط و از گواهی مربوطه استفاده کنند. این در حالی است که پیش از این فقط امکان استفاده از گواهی اسقاط خودروهای سواری و وانت وجود داشت و واردکنندگان می‌توانستند با ارائه گواهی مربوطه، اقدام به واردات کنند. این موضوع محدودیت‌هایی را برای واردکنندگان به وجود آورد، چه آنکه به گفته آنها، دلالان، بازار خودروهای فرسوده را در دست گرفته و سبب شدند قیمت این نوع خودروها به شدت بالا برود. از همین رو واردکنندگان بابت این موضوع به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شکایت و عنوان کردند که قوانین مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده، دست و پاگیر بوده و واردات را کند کرده است.

  بازار اسقاطی‌ها پر از دلال

اما کمی به عقب برگردیم و ببینیم اصل ماجرا چه بود. داستان از آنجا شروع شد که ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، مقررات گواهی اسقاط را تغییر داد و هدف از این کار را تسریع خروج خودروهای فرسوده اعلام کرد. ابتدا قانون به این شکل بود که واردکنندگان به ازای تعداد خودرویی که باید از رده خارج می‌شد، معادل ریالی آن را به حساب ستاد مدیریت سوخت واریز می‌کردند و این ستاد خود نسبت به اسقاط فرسوده‌ها، اقدامات لازم را انجام می‌داد. به عبارت بهتر، واردکنندگان عملا خودرویی را از رده خارج نمی‌کردند و تنها پول اسقاط را می‌پرداختند. اگرچه این روش تا مدت‌ها ادامه داشت، اما پس از حواشی که به وجود آمد، ستاد سوخت قانون را تغییر داد و اعلام کرد که از این پس واردکنندگان خود باید نسبت به اسقاط فرسوده‌ها اقدام کنند. بنابر قانون جدید، واردکنندگان برای دریافت گواهی اسقاط و واردات محصولات موردنظر خود، باید به تعداد لازم خودرو فرسوده از رده خارج می‌کردند. هرچند به اعتقاد کارشناسان، این قانون به تسریع اسقاط فرسوده‌ها کمک کرد، اما در ادامه مشکلی بزرگ به وجود آمد و آن چیزی نبود جز «دلالی شدن بازار خودروهای فرسوده.» به روایت واردکنندگان، با وجود آنکه ستاد سوخت قیمت هر خودروی فرسوده را دو میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده بود، دلال‌ها با نفوذ به بازار اسقاطی‌ها، قیمت هر خودروی فرسوده را به مرز
6 میلیون تومان هم رساندند. به گفته واردکنندگان، اوضاع به شکلی پیش رفت که آنها مجبور بودند به اصطلاح در به در به دنبال خودروهای اسقاطی بگردند و این خودروها را با بیش از دو برابر قیمت بخرند و از رده خارج کنند. این وسط پول به جیب دلال‌ها می‌رفت و آنکه ضرر می‌کرد، مشتری بود؛ زیرا واردکنندگان هرچه بابت خروج فرسوده‌ها هزینه می‌کردند، آن را تمام و کمال از مشتریان می‌گرفتند و البته هنوز هم می‌گیرند.

 امکان استفاده از همه نوع خودرو

حالا اما ببینیم قانون جدید ستاد سوخت چه می‌گوید و با توجه به آن، چه تغییری در روند اسقاط خودروهای فرسوده و واردت خودرو به کشور رخ خواهد داد. پیش از این قانون، تنها خودرو‌های شخصی و وانت بار‌ها می‌توانستند در چرخه اسقاط و واردات قرار گیرند، اما با اجرای مصوبه جدید، از این پس تاکسی‌ها و کامیون‌ها و ون‌ها و... نیز این امکان را خواهند داشت. به عبارت بهتر پیش از این، اسقاط و استفاده از گواهی خودروهای فرسوده تنها از منابع دولتی امکان پذیر بود و با این مصوبه، واردکنندگان خودرو می‌توانند ضمن از رده خارج کردن آنها، از گواهی اسقاط شان برای واردات خودرو استفاده کنند و با این حساب، بدون استفاده از منابع دولتی، روند اسقاط خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین اجرایی خواهد شد. 
آن طور که ستاد سوخت اعلام کرده، واردکنندگان می‌توانند با از رده خارج کردن انواع تاکسی و کامیون و...، گواهی اسقاط برای واردات را دریافت کنند و این در شرایطی است که تاکسی با دو گواهی اسقاط کمترین میزان و کامیون کشنده با 14 گواهی اسقاط بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. بر این اساس گواهی اسقاط هر تاکسی فرسوده معادل دو خودروی سواری، هر خودرو ون نوع m1 معادل سه گواهی اسقاط، هر مینی‌بوس یا ون m2 معادل چهار گواهی اسقاط، اتوبوس معادل 12 گواهی اسقاط، وانت با ظرفیت یک تن و پایین‌تر یک گواهی اسقاط، وانت بالاتر از یک تن معادل دو گواهی اسقاط، کامیونت 2 تا 6 تن معادل سه گواهی اسقاط، کامیون سبک 6 تا 10 تن معادل پنج گواهی اسقاط، کامیون متوسط 10 تا 26 تن معادل 10 گواهی اسقاط، کامیون سنگین 26 تن و بالاتر 12 گواهی اسقاط و کامیون کشنده 14 گواهی اسقاط خواهد بود.
به زبان ساده تر، اگر واردکنندگان مثلا یک تاکسی را از رده خارج کنند، در ازای آن دو گواهی اسقاط دریافت خواهند کرد یا اگر یک کامیون کشنده را اسقاط کنند، 14 گواهی نصیب شان خواهد شد. آن‌طور که مسوولان ستاد سوخت می‌گویند، هدف از قانون جدید، تسهیل روند شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است، چه آنکه واردکنندگان دیگر بابت اسقاط خودروها محدودیت نوع خودرو ندارند و می‌توانند هر خودرو فرسوده‌ای را اسقاط و گواهی لازم را از ستاد سوخت دریافت کنند. نکته دیگر اینجاست که ستاد سوخت برای خودروهای جدید (ون‌ها و کامیون‌ها و تاکسی‌ها و...) قیمت اسقاط تعیین نکرده و آن را بر عهده بازار گذاشته است. به‌عبارت بهتر، واردکنندگان اگر مثلا بخواهند یک کامیون را از رده خارج کنند، قیمت را فروشنده (فروشنده اصلی یا دلال) تعیین خواهد کرد و با این حساب به نظر می‌رسد بازار اسقاطی‌ها همچنان در وضعیت دلالی بماند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , واردات , اسقاط , قانون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نیما احمدیان : هعی کاش درس میخوندم دکتری چیزی میشدم الان میتونستم این ماشینا خوبو بگیرم جای پراید داغون
مریم : من پیش فروش مرداد g هستم که تا الان پیامک نیومده، فقط۲۰ خرداد پیامک تبدیل به glاومد که قبول نکردم.
شاهین چی : سلام هرکی رفته تجمع فاکتور شده بیاید دوشنبه تجموع کنیم ساعت ۱۰ صبح
علی ری را : من خودمم مادران هستم تکمیل وجه 16 بهمن
شاهین g : دوستانی که سخا ۱۲ اذر هست کسی فاکتور شده؟ من تماس گرفتم گفتن سخا ۱۲ اذر داره فاکتور میشه انقدر دروغ گفتن بهمون راستم بگن کسی باور نمیکنه لطفا شاهین g سخا ۱۲ اذر کسی فاکتور شد بگه
خرداد : شاهین‌gبودی‌ یاgl??
سهند دی ماه : برای سهند دی ماه باید تا 7اردبیشهت ماه فاکتور بشن ولی متاسفانه تا 31فروردین ماه فاکتور شدن
مهدی : سلام شاهین جی یا جی ال؟
داریوش : لطفا اونایی که امروز فاکتورمیشن اطلاع رسانی کنن
شاهین پلاس اتوماتیک : وقتی می ره رو حالت خلاص خودکار ، پا از رو ترمز برداشته بشه باید ماشین متوقف باشه تا زمانی که پا بره رو کلاچ یا نه ؟ چون من این مورد رو تست کردم حتی بعد از 10 ثانیه هم پا رو از رو ترمز برداری بازم ماشین شروع به حرکت می کنه در حالی که سیستم خلاص خودکار باید بعد از 3 تا 5 ثانیه در توقف کامل وقتی فعال شد و فنی پارو از ترمز برداری باید ماشین بدون حرکت باشه، اینو پرسیدم اگر این مورد درسته پس سیستم گیربکس و ترمز من ایراد داره ببرم نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد751 : احتمالا ده اسفند امشب یا فردا شروع به فاکتور میشه
Gxlتهران : دوستان عزیز چند روز طول میکشه تا پلاک بشه
رسول : اکرم این تبدیلی پرون بدبختا کلایی سایپا سرشون گذاشته هیچی نداشته از اونور سودمشارکت بعد جریمه تاخیر هپولی کرد بعد به ما چرت میگن ما هرچی باشه کم کمش 25میلیون سود تاخیر داریم قراردادم بسته شده یعنی ماشین هرچی باشه نشسته 375میلیونی سودتاخیر 10دیگم بدن همباز گران نخریدم من پیش فروشی داشتم پارسال گرفتم اسفند واسه دوماه 21میلیون سایپا زده چکش مال فروش فوری بیشترم هست مقداری شاید الان فوق العاده بهمن به 30برسه .حالا شما چی دوگانه ندادن آخرین واستون نشسته تک 430میلیونی حالا بده شیش
Azar mah : اتفاقا روند فاکتور شدن تسریع شده
3تیر : منم س تیرم فاکتور. نشدم تازه زنگ. زدم شکایت کردم گفتن فردا زنگ بزن پیگیری کن
خرزوخاک سایپا : بابا این پدرسوخته بازی تا کی خیر سرمون 3 ماهه بوده فوق العاده نوشتیم الان 6 ماه شده فاکتور نشدیم لاقل بگید اطلاع رسانی گنید کی میخاید این لگن رو تحویل بدید دیگه انتظار نکشیم این که از دستتون بر میاد لاقل بددنیم میخایم چه گلی سرمون بگیریم
سهیلاکوییک آر اس پیش فروش عادی : سلام دوستان لطفا کوییک آر اس پیش فروش عادی از تکمیل وجه19اردیبهشت به بعد اگر فاکتور شدن بیان اطلاع بدن خسته شدیم از انتظار
دنا 31 خرداد 6 دنده قالپاق فرسوده : سلام دوستان برای من 1مرداد فاکتور شد و 4 مرداد هم تخصیص پلاکش انجام شد. 6 دنده قالپاق تیتانیوم طرح فرسوده 31 خرداد بودم واریزی اول 17 بهمن دوم 17 اردیبهشت
اکرم : سلام این تبدیلی دوگانه به تکم شده برا ما گوز بالا گوز
الیاس : نخرید خیلی راحته نخرید دیگه نمیخاد بیای اینجا هی هر روز سر بزنی کی میدن تو مثلا 430 ملیون دادی پس می تونستی از بازار دست دوم یک سال قبل و راحت بخری برو خودتی دادا