میل گاردان (Drive Shaft)

میل گاردان (Drive Shaft)

1carدر خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آنها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد. این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد. اما میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست. این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد. البته گاردان در اثر وارد شدن فشارهای بیش از حد کج می‏شود. وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود. دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست. 

میل گاردان (Drive Shaft)

اتصال کشویی میل گاردان

میل گاردان (Drive Shaft)

در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏اندازها را می‎دهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

میل گاردان (Drive Shaft)


منابع

Wikipedia

برچسب : گاردان , دیفرانسیل , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

14 نظر

امیر علا
2

علت اصلی تو خالی بودن مقاومت بیشتر در برابر تنش پیچشی و وزن کمتر باعث دو حسن داره یکی نیروی وزن باعث تنش خمشی بیشتر میشه و هم نیروی موتور هرز میره اینرسی زیاد شفت.... از چند جهت باعث چابکی خودرو و مقاوم شدن میشه و همینطور که گفتند ارتعاش جسم سنگین کل ماشین رو داغون میکنه ولی بالانس نبودن میله توخالی ارتعاشات ش خیلی کمتر خواهد بود
19:17  1397/07/28
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
0

میل گاردان چرا تو خالی است
19:48  1395/12/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

چون لوله در برابر تاب برداشتن و خمیده شدن مقاومت بیشتری نسبت به میله دارد
21:41  1395/12/12

گزارش
تباشری
0

۱ سبک باشد
۲ اگه توپر باشه باعث لرزش شدید همانند زلزله ۷ ریشتری میشه
۳ معلومه بچه درس خون نبوده ای.
22:23  1395/12/12

گزارش
صاحب
2

ممنون اگر میشه برای مثال از تصاویر متحرک هم استفاده کنید بهتره
14:36  1395/07/09
گزارش
پاسخ دادن
نیما
9

والا ما که از استادای فنی حرفه ای هیچی یاد نگرفتیم. بازم درود به غیرت این سایت. واقعاً هدفتون از این همه اطلاعات چیه!!!!! سودم داره براتون یا فی سبیل خداس؟
16:04  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
شاهرخ
5

عکسها به این قشنگی ولی چرا توضیحات اینقدر کم!
تا داریم مطلب رو با لذت دنبال میکنیم یکدفعه تمام میشه
16:15  1392/06/05
گزارش
پاسخ دادن
آرش
8

برای این میل گاردان رو توپور نمیسازند چون مقاومت لوله توخالی در برابر پیچش و خمش بیشتر از همان لوله از نوع توپر می باشد لطفا دلیل علمیشو ذکر کنید نه دلیل عامیانه که اصلا واقعیت ندارد!!!!
10:49  1392/01/23
گزارش
پاسخ دادن
هادی
1

خوب درسته ولی همین حرف شما هم که تنها عامل نیست چند تا عامل داره یکی از این ها همین است که شما می گویید و بنا نیست که فقط یک عامل داشته باشد
15:19  1392/11/18

گزارش
بابک
1

آرش خان سلام
رشته من مکانیک هست و حدود 28 سال هم سابقه کار دارم باید بگم توضیح شما کاملا درسته و لوله توخالی در واقع سازه ای (Structure) هست که دارای اجزاء بینهایت هست و مقاومت جانبی بالایی داره اما شرط لازم هست و کافی نیست . گذشته از مسئله مقاومت خود گاردان مهندسین و طراحان صنعت خودرو دائما درحال بررسی و تحقیق برای سبکتر کردن محصولات خودشان با حفظ یا افزایش دوام و استحکام هستند بنابراین سبکسازی گاردان ابتدا بمنظور کاهش وزن کلی خودرو و سپس کم کردن فشار روی چهارشاخها و اتصالات و همینطور کاهش Vibration بوجود آمده دراثر ضربه و تنش روی جرم گردان کاملا علمی و واقعی است و مقوله ای نیست که عامیانه و غیر واقعی باشه .
12:49  1395/09/25

گزارش
بابک
0

با درود و آرزوی پیروزی روز افزونتان
باید بگم سایت شما بسیار ارزنده و آموزنده است ودر هم آوری با دیگر سایتهای دانش خودرو همیشه دارای بخشهای پرمایه تر و بروزتری بوده .
تندرست و پرتوان باشید.
13:00  1395/09/25

گزارش
کاربر: armor
5

مطلب خیلی خوبی بود یه دنیا ممنون
00:05  1392/01/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
10

ممنون و خسته نباشید
13:44  1392/01/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراV4تحویل30روزه : ممنون دوست عزیز بابت پاسخ دادید
شاهین پلاس : با خیال راحت تا ۶ ماه دیگه پیگیری نکن 😂
محمد : سلام واریزی اولم. دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی. هست تاریخ تحویل زده بود آبان ماه
تارا اتومات v4 lx : تاریخ واریزی شما یک هفته بعد بوده انشالله که تا شش روز دیگر به شما هم تحویل خواهد شد. در این سری جدید ثبت نام خرداد ماه، شاید بدلیل افزایش شدید قیمت v4 به یک میلیارد صد میلیون تومان تحویل زودتر انجام میشود
شاهین : سلام من هم ۸ ماه تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست واقعا خیلی اذیت شدیم کاشکی بفکر مشکلات ما هم بودن
حسین : سلام امروز زنگ زدم گفت داره 12 فاکتور میشه!!!! حرفی از 13 نزد من خودم واریزی 13 ام پذیرش 14
حسینی : سلام ۱۲اذر تکمیل وجه ۱۳ اذر پذیرش سخا ۱۸ هیچ خبری نیست
شاهین : سلام منم آذر ۱۴۰۳ تکمیل وجه کردم هیچ کسی جواب گو نیست از مشکلات مردم که خبر ندارن بفکر هم نیستن
مهدی : واریز اولیه مهر 402 تحویل هفته آخر اسفند 403 تکمیل وجه 19اسفند در انتظار فاکتور
عباسی : من که ماشینم رو صفر فروختم چون دوسش نداشتم و دنا پلاس اتومات رو گرفتم خیلی هم راضیم تا ابد ماشین های سایپا ب درد نخورن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذری : سلام . 2 اسفند 402 و 12 اسفند 403 . سخا 13 اسفند .هفته 4 آذر بودم . پذیرش 116 بودم . فک کنم دیروز فاکتور شده بودم . امروز صبح زود نگاه کردم فاکتور روشن شده برام . سفید مشکی هستم
کاک هیدی : من دوم تیر واریز کردم همون روزم سخاروبردم ، فاکتور نشدم ، واریز اولیه م سوم دیماه بوده
مسعود : سلام من تجربشو داشتم روز آخر پرداخت کنی شاید ی یک ماهی دیرتحویل بدن
رانا7تیر : نه هنوز فاکتور نشدم
حسن پیش پانا فولاد مرداد : کی میگه دو ماه زودتر گیرت میاد؟؟ یک ماه فرقشه. رینگ فولادی رو ماه بعدش فاکتور میکنن. همین الان ببین تا چند تیر فاکتور شده.
دنا تیر 6 دنده : یعنی برات تبدیل قالباق به رینگ اومده
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : به گمانم درست باشه آخه از خوشحالی حتی نتونسته کلمات رو درست ادا کنه ، زبونش بند اومده : من فورش فوالعاده 7 بهمن فاکتور شدم 😂😂😂
بهمن : حرص نخور خود پوفییوز سایپا اینقدر دقیق گفته که ما اینجا اعلان میکنیم تویی که عرضه فش دادن به سایپا نداری زر هم خودت میزنی با مردم اینجا چکار داری
معین : تبدیل به تک سوز واریزی 4 تیر سخا 7 تیر هنوز فاکتور نشده، احتمالا همون بعد 11 تیر فاکتور بشی ، منم 15 تیر تبدیل زدم
کوییک جی ایکس مرداد : کسی نمیدونه کی پیامک میفرستن ..اینجور تحویل ماشین خم هی دیرتر میشه