منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک گروه خاص؟!

منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک گروه خاص؟!

کارشناسان معتقدند منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی بیش از آنکه به نفع مصرف‌کنندگان باشد به کام یک خانواده که نمایندگی رسمی بیش از 70 درصد خودروهای این بازار را در اختیار دارد، خواهد بود.
اگرچه دلیل انحصاری شدن واردات، جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم به عنوان خودروی نو و همچنین برخورداری مصرف‌کنندگان از خدمات گارانتی و وارانتی عنوان شده اما کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.
کارشناسان از اساتید دانشگاه گرفته تا اعضای شورای رقابت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با طرح انحصاری شدن واردات خودرو اظهار می‌کنند.

منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک خانواده؟!

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.
امرالله امینی خاطرنشان می‌کند: انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است. انحصاری شدن واردات خودرو نیز مطمئنا باعث ایجاد زمینه برای سودجویی تعدادی شرکت خاص خواهد شد.
این استاد دانشگاه البته به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند: همواره رانت‌خواران و صاحبان منافع تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از برخی اتفاقات، منافع نامشروع خود را تامین کنند. در مورد اخیر و انحصاری شدن واردات خودرو به بهانه تامین حقوق مصرف‌کنندگان نیز، همین اتفاق افتاده است. تاسف‌بار است که موضوع تامین حقوق مصرف‌کننده دستمایه‌ای برای تضییع همین حقوق و پر کردن جیب برخی افراد قرار می‌گیرد.

دلایل انحصار قانع کننده نیست

در این میان یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که دلایل عنوان شده برای انحصاری شدن بازار خودرو، کافی و قانع کننده نیست. فربد زاوه می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده که برای مقابله با عرضه خودروهای دست دوم به جای خودروی نو، واردات را انحصاری کرده است. البته این قانع کننده نیست زیرا تک تک خودروهای وارداتی از سوی سه نهاد مختلف گمرک، سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی چک و ارزیابی می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند که " ادعای واردات خودروهای کارکرده با وجود چنین روند نظارتی و منحصر کردن واردات به نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی به معنای آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارکرد این نهادها اعتماد ندارد و اعتمادش به شرکت‌های خصوصی بیشتر است."

شورای رقابت وارد می‌شود

در این شرایط یک عضو شورای رقابت از ورود این شورا به موضوع منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی خبر می‌دهد.
این عضو شورای رقابت اظهار می‌کند: طرح جدید باعث ایجاد انحصار در واردات خودرو شده و شورای رقابت بر اساس وظیفه ذاتی خود به این موضوع ورود می‌کند تا جلوی انحصار گرفته شود.
وی با طرح این پرسش که چگونه با تولید انحصاری خودرو مخالفیم، اما اجازه می‌دهیم واردات خودرو انحصاری شود؟ خاطرنشان می‌کند: مصوبه جدید وزارت صنعت و تجارت مبنی بر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی زمینه سوء استفاده برخی از افراد را فراهم می‌کند، بنابراین این موضوع در جلسه آینده شورای رقابت مطرح خواهد شد.

گزارش مجلس از فساد در واردات خودرو

تمام این اتفاقات در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی کمیسیون اصل 90 مجلس در گزارشی از فساد گسترده در روند واردات خودرو به کشور پرده برداشت.
سال 1391 به دنبال رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی در حد زیادی افزایش یافت. این در حالی بود که بسیاری از واردکنندگان در آن زمان از ارز مرجع 1226 تومانی برای واردات خودرو استفاده کردند اما خودروی وارد شده را به نرخ ارز آزاد تا 3500 تومانی به فروش رساندند.
اگرچه این تخلفات اعتراض بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشت اما سرانجام اسفند سال گذشته (1392) کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارش خود این تخلفات را تایید و از مفاسد دیگری در روند واردات خودرو پرده برداشت. در دو هفته اخیر نیز برخی از نمایندگان مجلس مخالفت خود را با انحصاری شدن واردات خودرو اعلام کرده‌اند.

همه چیز آنجاست ...

باید دید سرنوشت اجرای طرحی که بیشتر کارشناسان در حوزه‌های مختلف با آن مخالفت کرده‌اند چه خواهد بود. در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که " انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است." همه چیز آنجاست ... جایی که اولویت‌ها در حفظ منافع ملی و منافع خانوادگی، جا به جا می‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردات , شورای رقابت , منحصر , فساد , منافع , مصرف کننده , خانواده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

Ali
5

این دیگه کارشناس و تحلیل نمیخواد که!
نیود بازار رقابتی و انحصار به ضرر مصرف کننده هستش.
10:27  1393/11/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عسگری : سلام واریز اول مهر تا ده مهر خیلی هستند
سعید : باراچی پزشک پولدار نباشه؟ من خودم داروسازم ولی پزشکای دورم از من بیشتر در میارن و تو ۶ ۷ ماه تونستن یک ماشین خوب جور کنن برا خودشون
GL تکمیل وجه اردیبهشت : فروش فوری g بودم که سال ۴۰۳ تبدیل کردم به پیش فروش g برای تحویل خرداد۴۰۴ .توی ۱۶ اردیبهشت ۴۰۴ تبدیل زدم به gl تحویل ۳۰ روزه. حدودا با ۲ ماه تاخیر توی مرداد بلاخره gl تحویل گرفتم.
تبدیلی خرداد : مبارکتون باشه چندم اردیبهشت تبدیل و تکمیل وجه کردید؟
محمود : نمیدونم چرا مردم حاضرند چندین ماه برن تو صف خرید و پول رو هم برا خودروساز واریز کنن اما با یک اختلاف قیمت جزیی از بازار نخرن سود پول که باید چندماه بخوابه خیلی بیشتر از اختلاف قیمت بازاره تازه با این وضع که قیمتها ازاد شد کارخونه تا موقع تحویل ماشین کلی گرونش میکنه
محسن : احتمالا با بازار یکی میشه، ولی چه اهمیتی داره الان یک هفته است من ایکس 5 سفید رو تحویل گرفتم دارم 1920 آگهی میکنم مشتری زنگ نمیزنه، مردم بدلایل امنیتی فعلا از بازار خودرو فراری هستند
جواد : من 17/ 1403/9 تکمیل وجه کردم خبری نیست خدا لعنت کند شمارا دزدان با مجوز رسمی ای مردم گول نخورید ثبت نام جدید نکنید ما 9 ماهه مال باخته وروانی شدیم
محمد : من 22 سخا تایید شد پرداخت پول هم 28 زده برام درحالی که 22 اردیبهشت واریز کردم .هنوز فاکتور نشده.
مصطفی : سلام به همه من اردیبهشت1403 خودرو سهند ثبت نام کردم وقرار بود اسفند ماه تحویل بگیرم الان مراد 1404 هست وهیچ خبری نیست وهیچ کس هم پاسخ گو نیست
تجمع : حق گرفتنیه هر کی میخواد حقشو بگیره روز دوشنبه ساعت۹ کیلومتر ۱۱ با اطلسی ها متحد بشید تعداد باید بالا باشه تا بتونید فیلم بگیرید و بفرستیم رسانهای اجتماعی پس اگر میخواید دست رو دست بزارید بدانید ک ی روز با پولمون مدیرا فرار میکنن و تمام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : دوستان بنظرتون باپذیرش 12152929 10بهمن امیدی هست شهریورفاکتوربشم؟
صفارزاده : داداش بزار اول ببین هی نوبت میاد بعد سود تاخیر جدیدن تا روز تحویل خودرو حساب میشه اونم بعده 7تا8ماه میده خودتو درگیر این سود نکن فعلا
تینا : برا ما تیر ماهی ها، 7 مرداد اومد، برا شما هم احتمالا شهریور میاد
شهرام : سلام.کد میاد
تحویل 31 تیر س : هنوز کد میاد
امیری دنا 6دنده 31 تیرماه : برای ما هم هنوز روی فاکتور شده میچرخه خسته شدیم رینگ فولادی هستم
تحویل 7تیر : میدونم اماهمون که خودشون میگفتن شد90روزکاری بعددریافت پرونده
رانا تیر 1404 : دوست عزیز نمایندگی باید باز باشه تا بره ماشین شما را تحویل بگیره بیاره. احتمالا دوشنبه براتون بیارن
آراد : الان دوباره برو نگاه کن شاید فاکتور شده باشه مثل من که الان فاکتور شد
سورن : این 90 روز بعد تحویل پرونده حرف مفت هست تو قرارداد نوشته 90 روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد قرارداد رو پیش از واریز وجه تو سایت تایید می کنی در ثانی 90 روز بعد 11 اردیبهشت 7 مرداد 15 روز جریمه تاخیر حدود 9 میلیون هم برات حساب نکردن