منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک گروه خاص؟!

منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک گروه خاص؟!

کارشناسان معتقدند منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی بیش از آنکه به نفع مصرف‌کنندگان باشد به کام یک خانواده که نمایندگی رسمی بیش از 70 درصد خودروهای این بازار را در اختیار دارد، خواهد بود.
اگرچه دلیل انحصاری شدن واردات، جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم به عنوان خودروی نو و همچنین برخورداری مصرف‌کنندگان از خدمات گارانتی و وارانتی عنوان شده اما کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.
کارشناسان از اساتید دانشگاه گرفته تا اعضای شورای رقابت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با طرح انحصاری شدن واردات خودرو اظهار می‌کنند.

منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک خانواده؟!

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.
امرالله امینی خاطرنشان می‌کند: انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است. انحصاری شدن واردات خودرو نیز مطمئنا باعث ایجاد زمینه برای سودجویی تعدادی شرکت خاص خواهد شد.
این استاد دانشگاه البته به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند: همواره رانت‌خواران و صاحبان منافع تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از برخی اتفاقات، منافع نامشروع خود را تامین کنند. در مورد اخیر و انحصاری شدن واردات خودرو به بهانه تامین حقوق مصرف‌کنندگان نیز، همین اتفاق افتاده است. تاسف‌بار است که موضوع تامین حقوق مصرف‌کننده دستمایه‌ای برای تضییع همین حقوق و پر کردن جیب برخی افراد قرار می‌گیرد.

دلایل انحصار قانع کننده نیست

در این میان یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که دلایل عنوان شده برای انحصاری شدن بازار خودرو، کافی و قانع کننده نیست. فربد زاوه می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده که برای مقابله با عرضه خودروهای دست دوم به جای خودروی نو، واردات را انحصاری کرده است. البته این قانع کننده نیست زیرا تک تک خودروهای وارداتی از سوی سه نهاد مختلف گمرک، سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی چک و ارزیابی می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند که " ادعای واردات خودروهای کارکرده با وجود چنین روند نظارتی و منحصر کردن واردات به نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی به معنای آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارکرد این نهادها اعتماد ندارد و اعتمادش به شرکت‌های خصوصی بیشتر است."

شورای رقابت وارد می‌شود

در این شرایط یک عضو شورای رقابت از ورود این شورا به موضوع منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی خبر می‌دهد.
این عضو شورای رقابت اظهار می‌کند: طرح جدید باعث ایجاد انحصار در واردات خودرو شده و شورای رقابت بر اساس وظیفه ذاتی خود به این موضوع ورود می‌کند تا جلوی انحصار گرفته شود.
وی با طرح این پرسش که چگونه با تولید انحصاری خودرو مخالفیم، اما اجازه می‌دهیم واردات خودرو انحصاری شود؟ خاطرنشان می‌کند: مصوبه جدید وزارت صنعت و تجارت مبنی بر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی زمینه سوء استفاده برخی از افراد را فراهم می‌کند، بنابراین این موضوع در جلسه آینده شورای رقابت مطرح خواهد شد.

گزارش مجلس از فساد در واردات خودرو

تمام این اتفاقات در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی کمیسیون اصل 90 مجلس در گزارشی از فساد گسترده در روند واردات خودرو به کشور پرده برداشت.
سال 1391 به دنبال رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی در حد زیادی افزایش یافت. این در حالی بود که بسیاری از واردکنندگان در آن زمان از ارز مرجع 1226 تومانی برای واردات خودرو استفاده کردند اما خودروی وارد شده را به نرخ ارز آزاد تا 3500 تومانی به فروش رساندند.
اگرچه این تخلفات اعتراض بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشت اما سرانجام اسفند سال گذشته (1392) کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارش خود این تخلفات را تایید و از مفاسد دیگری در روند واردات خودرو پرده برداشت. در دو هفته اخیر نیز برخی از نمایندگان مجلس مخالفت خود را با انحصاری شدن واردات خودرو اعلام کرده‌اند.

همه چیز آنجاست ...

باید دید سرنوشت اجرای طرحی که بیشتر کارشناسان در حوزه‌های مختلف با آن مخالفت کرده‌اند چه خواهد بود. در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که " انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است." همه چیز آنجاست ... جایی که اولویت‌ها در حفظ منافع ملی و منافع خانوادگی، جا به جا می‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردات , شورای رقابت , منحصر , فساد , منافع , مصرف کننده , خانواده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

Ali
5

این دیگه کارشناس و تحلیل نمیخواد که!
نیود بازار رقابتی و انحصار به ضرر مصرف کننده هستش.
10:27  1393/11/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : دوستان کسی میدونه ثبت نامی های آبان ماه کی قراره بارگیری بشه؟
شاهین پلاس اتوماتیک : مبارک باشه ، براتون sms اومد یا وضعیت رو چک کردین فهمیدین فاکتور شدین ؟
تارا v4 تیرماه : سلام.اره فقط همونا و رنگ و شاسی ماشینو نشون میده
دوست : ظاهرا به همه ۱۵ و ۱۶ اسفندی ها سفید شیری فاکتور کردن. درسته؟ اگه کسی رنگ دیگه فاکتور شده اعلام کنه.
ناهید : از دوهفته پیش که تجمع شد کلا متوقف شد فاکتور
محمد : اگه همینایی که میرن تجمع باعث گرونی شاهین نشدن بهانه ندادن دست سایپا که فشار بیاره به صمت گرون کن تا تولید ببریم بالا وگرنه نمیصرفه
bac x3 : با سلام دوستان عزیزی که در اردیبهشت خودرو bacx3 تحویل گرفتند چه مبلغی بابت تفاوت مالیات و عوارض سال ۱۴۰۴ با ۱۴۰۳ پرداخت کردید؟
وحید : سلام دوستان پیرو صحبت دوستمون آقا ماشین ها رو به قیمت برای فروش بگذارید حداقل بعداز این همه انتظار به قیمت واقعی بفروشیم من دیدم میام جلو جلو میزان برای فروش اونم به قیمت مفت بابا کسی نمیاد ماشینی که هنوز فاکتور نشده رو بگیره لطفا بازار خراب نکن
خشایار : دوستان گرامی سلام وقتتون بخیر میگم کسی ایکس پنج با چشماش رویت کرده ببینم مشکلش حل شده یانه مممنونم اطلاع بدین
محمد : تا فاکتور میخواد راه بیوفته یک عده مشخص نیست چرا دنبال تجمع هستن که بهانه گرونی برای سایپا محیا کنن فشار بیاره به صمت که گرون کن تولید ببریم بالا وگرنه مردم تجمع میکنن ،دقیقا حرفی که ایران خودرو گفت گرون کنین تا بفروشیم وگرنه ماشین نمیفروشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : با کارشناس تماس بگیر چون اینطور چیزی نبوده تا حالا شما الان کمک کم تو یکماه نیم تاخیر هستید که این پول بابت چیه جالبه
خسارت دیده از سایپا : افرین بشما. سایپا هم میدونه مردم بیخیالن میخوان همه کاراشونو بکنن سر فرصت مناسب اونوقت برن سراغ سایپا. اینوری یک ماه دیگه وقت دارن باریکلا عجب پیشنهادی
علی : تاریخ تحویل سیستمی تون چه زمانی بوده؟
محسن : دوست عزیز شما همون پرسنل سایپا هستید در پوستی دیگر یک سوال شما راهنمایی میکنید تاحلا چندتا خودرو تحویل گرفتی ثبت نام کردی
الاف سایپا : آی مردمی دارین این همه اعتراض رو میبینید بالا غیرتن پولتونو به ماشین دسته دوم بدین ولی دست این دزدها نزدید حداقلش اینه فکرت راحته درگیری فکری نداری
ساینا دوگانه : سلام آقا توحید من از 22 اسفند تا الان 4 میلیون سود تاخیر بهم دادن الانم باید 2700 واریز کنم که فاکتور کنن اونم یک ماه دیگه ؟ چرا اینقدر سود کم تعلق گرفته بهم ؟ پیش فروش بودم مرحله اولم ول آذر ریختم
شیدا : پاسخ به RS تحویل هفته چهار اردیبهشت: من پذیرش 10 دی تحویل هفته چهارم اردیبهشت تکمیل وجه 1 اردیبهشت در وضعیت آماده تخصیص ام. یه آقایی چند روز پیش گفت 31 فروردین تکمیل وجه کرده rs و فاکتور شده. الان خوندم واسه شما نشده واقعا معلوم نیست چجوریاست
محمد 207دنده ایTU5 : البته در حالت خوشبیانه 1میلیارد و 200 ......
ساینا اس1404 : پیش بینی در گدال شده قیمت ساینا به قیمت 650میلیون و تا انتهای سال از 750میلیون عبور خواهد کرد
توحید ارومیه : سلام مرسی مهدی جان فرق العاده ها 36درصد هست.پیش فروش ها متفاوت هست بعضی ها سود مشارکت 16درصد دارن بعضی ها 14 بعضی ها 11بعضی ها هم 9درصد که بسته به طرح ثبت نام و مدت زمان دعوتنامه متفاوت هست.اما همگی با 12درصد سود تاخیر در تحویل برای فهمیدن سو تاخیر باید اول خودرو تحویل گرفته باشی بعد با کارشناس تماس بگیر واست میگه