منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک گروه خاص؟!

منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک گروه خاص؟!

کارشناسان معتقدند منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی بیش از آنکه به نفع مصرف‌کنندگان باشد به کام یک خانواده که نمایندگی رسمی بیش از 70 درصد خودروهای این بازار را در اختیار دارد، خواهد بود.
اگرچه دلیل انحصاری شدن واردات، جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم به عنوان خودروی نو و همچنین برخورداری مصرف‌کنندگان از خدمات گارانتی و وارانتی عنوان شده اما کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.
کارشناسان از اساتید دانشگاه گرفته تا اعضای شورای رقابت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با طرح انحصاری شدن واردات خودرو اظهار می‌کنند.

منافع مصرف‌کنندگان در اولویت است یا یک خانواده؟!

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.
امرالله امینی خاطرنشان می‌کند: انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است. انحصاری شدن واردات خودرو نیز مطمئنا باعث ایجاد زمینه برای سودجویی تعدادی شرکت خاص خواهد شد.
این استاد دانشگاه البته به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند: همواره رانت‌خواران و صاحبان منافع تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از برخی اتفاقات، منافع نامشروع خود را تامین کنند. در مورد اخیر و انحصاری شدن واردات خودرو به بهانه تامین حقوق مصرف‌کنندگان نیز، همین اتفاق افتاده است. تاسف‌بار است که موضوع تامین حقوق مصرف‌کننده دستمایه‌ای برای تضییع همین حقوق و پر کردن جیب برخی افراد قرار می‌گیرد.

دلایل انحصار قانع کننده نیست

در این میان یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که دلایل عنوان شده برای انحصاری شدن بازار خودرو، کافی و قانع کننده نیست. فربد زاوه می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده که برای مقابله با عرضه خودروهای دست دوم به جای خودروی نو، واردات را انحصاری کرده است. البته این قانع کننده نیست زیرا تک تک خودروهای وارداتی از سوی سه نهاد مختلف گمرک، سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی چک و ارزیابی می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند که " ادعای واردات خودروهای کارکرده با وجود چنین روند نظارتی و منحصر کردن واردات به نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی به معنای آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارکرد این نهادها اعتماد ندارد و اعتمادش به شرکت‌های خصوصی بیشتر است."

شورای رقابت وارد می‌شود

در این شرایط یک عضو شورای رقابت از ورود این شورا به موضوع منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی خبر می‌دهد.
این عضو شورای رقابت اظهار می‌کند: طرح جدید باعث ایجاد انحصار در واردات خودرو شده و شورای رقابت بر اساس وظیفه ذاتی خود به این موضوع ورود می‌کند تا جلوی انحصار گرفته شود.
وی با طرح این پرسش که چگونه با تولید انحصاری خودرو مخالفیم، اما اجازه می‌دهیم واردات خودرو انحصاری شود؟ خاطرنشان می‌کند: مصوبه جدید وزارت صنعت و تجارت مبنی بر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی زمینه سوء استفاده برخی از افراد را فراهم می‌کند، بنابراین این موضوع در جلسه آینده شورای رقابت مطرح خواهد شد.

گزارش مجلس از فساد در واردات خودرو

تمام این اتفاقات در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی کمیسیون اصل 90 مجلس در گزارشی از فساد گسترده در روند واردات خودرو به کشور پرده برداشت.
سال 1391 به دنبال رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی در حد زیادی افزایش یافت. این در حالی بود که بسیاری از واردکنندگان در آن زمان از ارز مرجع 1226 تومانی برای واردات خودرو استفاده کردند اما خودروی وارد شده را به نرخ ارز آزاد تا 3500 تومانی به فروش رساندند.
اگرچه این تخلفات اعتراض بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشت اما سرانجام اسفند سال گذشته (1392) کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارش خود این تخلفات را تایید و از مفاسد دیگری در روند واردات خودرو پرده برداشت. در دو هفته اخیر نیز برخی از نمایندگان مجلس مخالفت خود را با انحصاری شدن واردات خودرو اعلام کرده‌اند.

همه چیز آنجاست ...

باید دید سرنوشت اجرای طرحی که بیشتر کارشناسان در حوزه‌های مختلف با آن مخالفت کرده‌اند چه خواهد بود. در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که " انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است." همه چیز آنجاست ... جایی که اولویت‌ها در حفظ منافع ملی و منافع خانوادگی، جا به جا می‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردات , شورای رقابت , منحصر , فساد , منافع , مصرف کننده , خانواده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

Ali
5

این دیگه کارشناس و تحلیل نمیخواد که!
نیود بازار رقابتی و انحصار به ضرر مصرف کننده هستش.
10:27  1393/11/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد