شورولت ایمپالا به دنبال بازنگریهای کلی که سال گذشته انجام داده بود، در سال جدید هم به همان روند ادامه داده است و برای این کار هم دلیل خوبی دارد: کمپانی شورولت نکته را گرفته است. با این که نسلهای قبلی شورولت ایمپالا فقط مورد پسند عده خاصی قرار میگرفت، مدل جدید واقعاً جذاب و مجهز است و رقیبی سرسخت برای رقبایش محسوب میشود. راستش را بخواهید، نمیتوان خودرو دیگری در این کلاس پیدا کرد که شتاب صفر تا صدی به این اندازه داشته باشد. اگر به دنبال یک سدان بزرگ میگردید، شورولت ایمپالا به طور قطع گزینه خوبی است. شاید خریداران عادی فقط این تغییرات را در مدل جدید این سدان ببینند: اتصال 4G و Wi-Fi و عدم تولید مدل هیبریدی eAssist، ولی چنانچه به مهندسی مبتکرانه علاقهمند هستید، شاید بخواهید نگاهی به مدل دوگانهسوز شورولت ایمپالا بیندازید که هم با بنزین کار میکند و هم با گاز طبیعی فشرده (CNG). صرفنظر از نوع موتور، میتوان گفت این سدان شما را با سواری بسیار نرم، کابین جادار و صندوق عقب بزرگ آن به طور قطع رضایت دوستداران سدانهای بزرگ را به دست خواهد آورد. از میان رقبای این سدان میتوان به تویوتا Avalon اشاره کرد کابین بسیار جادار دارد، موتور شش سیلندر ان نرم کار میکند و مدل هیبریدی آن نیز به بازار عرضه میشود. هیوندای آزرا و کیا کادنزا هم پسر عموهایی بسیار مجهز هستند. رقبای دیگری نیز وجود دارند که از میان آنها میتوان از کرایسلر 300 نام برد که خودرویی لوکس و دیفرانسیل عقب است. هیوندای جنسیس مدل 2015 نیز یک رقیب استثنایی است که در همین بازه قیمتی قرار دارد. با همه این تفاسیر، بهتر است قبل از خرید هر یک از این خودروها، شورولت ایمپالا را تست کنید.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
شورولت ایمپالا مدل 2015 در سه تیپ به بازار عرضه میشود که عبارتند از: تیپ LS، تیپ LT و تیپ LTZ. تیپهای LT و LTZ به زیرشاخههای 1LT، 2LT، 1LTZ و 2LTZ تقسیم میشوند. برای این که سردرگم نشوید، بهتر است بدانید عدد 1 نشاندهنده موتور چهار سیلندر و عدد 2 نشاندهنده موتور شش سیلندر خورجینی است. تجهیزات استاندارد تیپ پایه LS که فقط با موتور چهار سیلندر تولید میشود، عبارتند از: رینگهای 18 اینچی، چراغهای اتوماتیک، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، تهویه مطبوع، صندلی برقی راننده با با قابلیت حرکت در هشت جهت، لوازم تمام برقی، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، کامپیوتر سفری، سیستم ارتباط اضطراری OnStar، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و شش بلندگو، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، رادیوی ماهوارهای، درگاه USB/iPod و نمایشگر رنگی 4.2 اینچی. اگر پکیج Convenience را خریداری کنید، سنسور پارک عقب، پشت سریهای تاشوی صندلی عقب و توری مخصوص صندوق عقب نیز در اختیارتان قرار میگیرد. تجهیزات تیپ 1LT که با موتور چهار سیلندر تولید میشود عبارتند از: رینگهای 18 اینچی، گرمکن آینههای جانبی، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، روکش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده، سیستم MyLink به همراه نمایشگر 8 اینچی، کنترل صوتی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، دو درگاه اضافی USB (در مجموع سه درگاه)، کارتخوان SD، رادیوی HD، رادیوی اینترنتی و اپلیکیشن مخصوص تلفن همراه که صدا را به متن تبدیل میکند و فقط با مدلهای خاصی از تلفنهای هوشمند سازگار است. تجهیزات تیپ 2LT نیز همین موارد هستند و تنها تفاوت آن، برخورداری از موتور شش سیلندر است. تجهیزات مدلهای LT در قالب چندین و چند پکیج در اختیار مشتریان قرار میگیرند. اگر پکیج Convenience را خریداری کنید، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب، استارت از راه دور، آینه الکتروکرومیک و ریموت باز کننده درب پارکینگ که با همه دربها سازگاری دارد، در اختیارتان قرار میگیرد.
تجهیزات پکیج Advanced Safety عبارتند از: سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم هشدار ترافیک عقب و دوربین دید عقب. پکیج Premium Seating در بر دارنده این تجهیزات است: روکشهای جیر، گرمکن صندلیهای جلو و صندلی برقی شاگرد با قابلیت حرکت در هشت جهت. پکیجهای Premium Audio و Sport Wheels نیز عرضه میشوند که دربردارنده این موارد هستند: رینگهای 19 اینچی، بادگیر عقب، نورپردازی فراگیر داخل کابین، پریز برق 120 ولت و سیستم صوتی Bose به همراه 11 بلندگو. در آخر هم پکیج Navigation قرار دارد که GPS و دسترسی و استارت بدون کلید را ارائه میدهد. سانروف را به صورت تکی و فقط برای تیپ LT میتوان سفارش داد. تیپ 1LTZ از همه تجهیزات تیپ 1LT برخوردار است و بیشتر آپشنهای آن در قالب پکیجها به فروش میرسند. تجهیزات پکیج Comfort and Convenience عبارتند از: نورپردازی فراگیر داخل کابین، آینه الکتروکرومیک، مجرای هوا برای صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین و حافظه تنظیمات راننده. اگر پکیج Premium Audio را خریداری کنید سیستم صوتی Bose و پریز برق 12 ولت نیز در اختیارتان قرار میگیرد. تیپ 2LTZ نیز از تجهیزات مشابهی برخوردار است ولی از موتور شش سیلندر بهره میبرد و تنها مدلی از شورولت ایمپالا است که میتوان رینگهای 20 اینچی، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اتوماتیک و سیستم پیشگیری از تصادف برای آن سفارش داد. توجه داشته باشید که مدل دوگانه سوز شورولت ایمپالا نیز در تیپهای LS و LT به بازار عرضه میشود ولی از تجهیزات و آپشنهای متفاوتی بهره میبرند.
قدرت و عملکرد موتور
همه مدلهای شورولت ایمپالا مدل 2015 از گیربکس شش سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل جلو بهره میبرند. موتور استاندارد یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری است که قادر است 195 اسببخار نیرو و حدود 254 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. میزان مصرف سوخت این موتور در سیکل ترکیبی 10.95 لیتر (12.44 لیتر در شهر و 8.83 لیتر در بزرگراه) تخمین زده میشود. سیستم stop-start نیز در کنار موتور چهار سیلندر قرار میگیرد و هنگامی که خودرو متوقف میشود، به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت، به طور اتوماتیک موتور را خاموش میکند. موتور شش سیلندر 3.6 لیتری که به صورت سفارشی روی تیپهای LT و LTZ نصب میشود، قادر است 305 اسببخار نیرو و حدود 358 نیوتنمتر گشتاور تولید کند، میزان مصرف سوخت این موتور نیز در سیکل ترکیبی 12.44 لیتر (14.41 لیتر در شهر و 9.44 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. در تست سرعت، شورلت ایمپالا با موتور شش سیلندر توانست ظرف 6.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای یک سدان بزرگ عادی به نظر میرسد.
شورولت ایمپالای دوگانه سوز از یک نسخه خاص از موتور شش سیلندر و 3.6 لیتری بهره میبرد که به گونهای تعدیل شده است تا بتواند CNG بسوزاند. وقتی مخزن گاز 30 لیتری پر باشد، این خودرو قادر است 240 کیلومتر با آن را بپیماید. این مدل پایه گاز سوز است ولی راننده میتواند هرگاه بخواهد با دکمهای که روی داشبورد قرار دارد، سوخت را به بنزین تغییر بدهد. این موتور هنگامی که با گاز کار کند قادر است 230 اسببخار نیرو و حدود 296 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
ایمنی
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد برای شورولت ایمپالا مدل 2015 ارائه میشوند، عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوا برای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای و کیسه هوای زانو برای صندلیهای جلو. سیستم OnStar نیز به صورت استاندارد ارائه میشود که در شامل این موارد است: سیستم پیشگیری از تصادف، دکمه درخواست کمک اضطراری، باز کردن دربها از راه دور و سیستم یابنده خودرو مسروقه. سنسورهای پارک در عقب و دوربین دید عقب به صورت سفارشی به فروش میرسند. اگر پکیج Advanced Safety را خریداری کنید، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار عبور از خط، هشدار ترافیک عقب و هشدار نقاط کور نیز در اختیار شما قرار میگیرد. در تست ترمز، شورولت ایمپالای مجهز به موتور شش سیلندر و رینگهای 20 اینچی، پس از پیمودن حدود 38 متر به حالت توقف در آمد که نسبتاً راضی کننده به نظر میرسد. موسسه ایمنی بزرگراهها، در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو و مقاومت جانبی، به این خودور رتبه "خوب" را اختصاص داده است.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
طراحی بدنه مدرن و پویای شورولت ایمپالا، این نوید را میدهد که در کابین داخلی نیز با طراحی جذابی روبرو خواهیم شد. روکش داشبورد تا پنل دربها ادامه پیدا میکند حس یک خودرو جدید ساخت کمپانی جنرال موتورز را به خوبی به بیننده منتقل میکند. نمایشگر لمسی سیستم MyLink کارش را به خوبی انجام میدهد و سیستم صوتی و GPS را کنترل میکند. این نمایشگر از گرافیکی با وضوح بالا برخوردار است و با یک اپلیکیشن مخصوص که روی تلفن هوشمند نصب میشود نیز میتوان آن را کنترل کرد. فاصله محورهای زیاد، باعث میشود شورولت ایمپالا از فضای زیادی برای سرنشینان جلو و عقب برخوردار باشد و افراد قد بلند در سفرهای طولانی بسیار راحت خواهند بود. صندلیهای نیز بزرگ و جادار هستند و با روکشهای مختلفی از جمله پارچهای، ترکیب جیر و پارچه، ترکیب جیر و وینیل و چرم ارائه میشوند. صندلیهای عقب به نسبت 40/60 خم میشوند و باعث میشوند فضای صندوق عقب تا 0.53 متر مکعب افزایش پیدا کند.
تجربه رانندگی
شاید وسوسه بشوید که موتور چهار سیلندر را انتخاب کنید که از قیمت و مصرف سوخت کمتری برخوردار است، ولی اگر موتور شش سیلندر را انتخاب کنید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد. قدرت و عملکرد این موتور در شتاب صفر تا صد آن خلاصه نمیشود. وقتی پدال گاز را میفشارید، موتور شش سیلندر بسیار عالی واکنش نشان میدهد. با این حال، موتور چهار سیلندر استاندارد نیز بسیار قوی است و نرم کار میکند ولی راننده به راحتی کمبود 110 اسببخار نیرو را احساس خواهد کرد. همانطور که انتظار میرود، شورولت ایمپالا، درست مانند همه سدانهای بزرگ، ناهمواریهای سطح جاده را به خوبی جذب میکند. کابین نیز کاملاً آرام است و صدای باد و تایرها بسیار کم به گوش میرسند. برای این که از راحتی بیشتری برخوردار باشید، استفاده از رینگهای 20 اینچی توصیه میشوند، هر چند هنگام عبور از دستاندازهای بزرگ، کمی میکوبند. این سدان بزرگ هنگام عبور از پیچها، هیچ محدودیتی در زمینه هندلینگ ندارد که البته از سبک و سیاق صاف و صیقلی آن زیاد هم دور از انتظار نیست. با این حال، هنگام عبور از جادههای پر پیچ و خم مانند خودروهای اسپرت عمل نمیکند، ولی بسیار امن و ایمن احساس میشود.