با عرضه نسل دوم فورد Kuga در آوریل 2013 به عنوان یکی از مدعیان اصلی این کلاس، کمپانی Blue Oval، عرضه کننده تجهیزات آفرود برای محصولات کمپانی فورد، فرصت خوبی برای خودنمایی در بازار شاسیبلندهای جمع و جور پیدا کرد. در سالهای بعد Kuga تلاش کرد گوی سبقت را از رقبایی چون مزدا CX-5، سوبارو Forester و نیسان X-Trail برباید؛ اما با وجود فروش بیسابقه این خودرو در سال 2014، فروش سالانه آن تقریبا یک چهارم مزدا بود و به همین دلیل در جایگاه هشتم کلاس خود قرار گرفت. در هفته جاری، کمپانی فورد با هدف بهبود شرایط تیپ Mk II این خودرو را پس از رفع نواقص و نقاط ضعف مدلهای قبلی، روانه بازار کرد. اولین و مهمترین تغییر ایجاد شده، اصلاحات صورت گرفته در سه پیشرانه عرضه شده برای Kuga میباشد که ارمغان آن، قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر میباشد. اصلاح قیمتها در تیپهای مختلف نیز، از دیگر تغییرات صورت گرفته برای شاسیبلند آمریکایی میباشد.
مدل جدید Kuga در سه تیپ، به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک، با یکی از سه پیشرانه بنزینی یا دیزلی مجهز به توربوشارژر و گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه میشود. تیپ پایه Ambiente با پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر و دو گیربکس شش سرعته اتوماتیک با 182 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور و شش سرعته دستی با 150 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور در اختیار خریداران قرار میگیرد. قیمت این دو مدل به ترتیب 27,490 و 28,990 دلار استرالیا میباشد. شایان ذکر است، اگرچه حجم موتور نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است، اما همانند گذشته حداکثر قدرت آن در دور 5,700 و حداکثر گشتاور آن در بازه 1,600 تا 5,000 دور بر دقیقه حاصل میشود. همانطور که مشاهده میکنید، دستیابی به حداکثر قدرت و گشتاور در دور موتور پایین، شتاب و چالاکی خودرو را در شهر افزایش میدهد؛ همین امر در هنگام بالا رفتن از تپه و سربالاییهای تند، کاهش دنده دقیق و به موقع را برای راننده فراهم میسازد. با این وجود، این امر بر مصرف سوخت مورد ادعای کمپانی در مدلهای دیفرانسیل جلو (7.2 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی) تاثیر منفی میگذارد.
|
|
پیشرانه جدید چهار سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با تولید قدرتی در حدود 242 اسببخار و گشتاوری معادل 345 نیوتنمتر، نه تنها پیشرانه 1.6 لیتری قدیمی، بلکه سوبارو Forester XT را نیز، پشت سر گذاشته و خود را به عنوان قدرتمندترین پیشرانه در این کلاس معرفی میکند. گفتنی است، در دو تیپ Trend و Titanium AWD این پیشرانه در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک، ترکیب بینظیر و قدرتمندی را فراهم میآورد.
همانند CX-5 و فولکسواگن Tiguan،دینامیک عالی Kuga رضایت راننده را بیش از پیش جلب میکند. فرمان برقی آن سبک و نرم بوده و رانندگی با این آمریکایی اصیل را آسان و راحت میسازد؛ با این وجود، غربیلک فرمان چهار پره آن چندان زیبا نبوده و شاید کمی قدیمی به نظر برسد.
از دیگر نقاط قوت Kuga میتوان به سیستم تعلیق مستقل آن اشاره کرد که نه تنها در خیابانهای داخل شهر، بلکه در بزرگراهها نیز ناهمواریها و دستاندازها را به خوبی جذب میکند؛ حفظ تعادل خودرو در پیچها نیز به خوبی انجام شده و از این لحاظ، Kuga سرآمد کلاس خود میباشد. عملکرد خودرو در جادههای شنی نیز، قابل توجه و تا حدودی بیش از حد انتظار میباشد.
آخرین پیشرانه در مثلث کمپانی سازنده، یک پیشرانه 2 لیتری دیزلی مجهز به توربوشارژر است که با تولید قدرتی در حدود 180 اسببخار و گشتاوری معادل 400 نیوتنمتر و مصرف سوختی معادل 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی، 2,000 دلار گرانتر از پیشرانه 2 لیتری بنزینی عرضه شده در دو تیپ Trend و Titanium با مصرف سوخت 8.8 لیتر است (قیمت پایه Trend با پیشرانه بنزینی 36,490 دلار و با پیشرانه دیزلی 38,490 میباشد؛ این اعداد برای تیپ فول آپشن Titanium به ترتیب معادل 44,990 و 46,990 دلار میباشند).
همانطور که گفته شد، ظرفیت یدککشی هر سه پیشرانه با تریلر مجهز به سیستم ترمز مستقل معادل 1,500 کیلوگرم و تریلر فاقد سیستم ترمز مستقل، 750 کیلوگرم میباشد. در مجموع میتوان گفت، کمپانی فورد با بهبود پیشرانههای عرضه شده برای Kuga بار دیگر قدرت خود را به رخ رقبا کشیده است.
متاسفانه کمپانی سازنده در طراحی داخلی این خودرو کم لطفی کرده و با به کارگیری همان طراحی قدیمی، برخی خریداران را مایوس کرده است. برای مثال، طراحی داشبورد تیپ پایه Ambiente بسیار شلوغ و ابتدایی بوده و نمایشگر 3.5 اینچی در کنار کامپیوتر سفری ساده آن، چندان درخور یک شاسیبلند 27,490 دلاری نمیباشد. در خصوص دو تیپ Trend و Titanium اوضاع کمی بهتر میباشد و استفاده از روکش مشکی رنگ براق پشت دکمههای سیستم صوتی، جلوه بهتری به کابین این دو خودرو بخشیده است؛ نمایشگرهای 4.2 و 5 اینچی دکمهای مورد استفاده در این دو تیپ نیز، کیفیت چندانی ندارند.
عدم وجود GPS، حتی به صورت سفارشی، در تیپ Trend و پرداخت مبلغی برای نصب دوربین دید عقب، از جمله نواقص Kuga محسوب میشوند. از این نظر، رقبایی چون مزدا CX-5، هوندا CR-V، و نیسان X-Trail بر Kuga پیش گرفتهاند. با این وجود و بدون در نظر گرفتن داشبورد و نمایشگر کوچک آن، طراحی کابین در مجموع خوب و رضایتبخش بوده و فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. سیستم Sync در اتصال بلوتوث و کنترل صوتی سریع عمل میکند؛ صندلی راننده نیز، در مجموع موقعیت رانندگی خوبی در اختیار وی قرار میدهد. گفتنی است، تمامی تیپهای Kuga مجهز به سیستمی هستند که در هنگام تصادف با استفاده از تلفنهمراه شما و GPS موقعیت خودرو را به مرکز اورژانس اطلاع میدهد.
جای پا و فضای سر مناسب صندلی عقب، راحتی و آسایش سرنشینان این قسمت را فراهم میکند؛ وجود جالیوانیها و محفظههای نگهداری وسایل در هر دو ردیف، از دیگر مزایای Kuga میباشد. با این حال، عدم وجود دریچههای تهویه مطبوع در صندلی عقب کمی خستآمیز و تنگنظرانه به نظر میرسد. با خم کردن صندلی عقب که به نسبت 60:40 طراحی شده است، فضای بار از 406 لیتر به 1,603 لیتر افزایش مییابد. در تیپ Titanium، شما میتوانید با داشتن سوئیچ در جیب خود و تکان دادن پایتان زیر سپر عقب، درب صندوق را به صورت برقی باز کنید؛ گفتنی است، در تیپ Trend امکان بهرهمندی از این ویژگی با پرداخت 1,200 دلار فراهم شده است. بدون در نظر گرفتن کیفیت پایین طراحی داخلی و سیستم چندرسانهای و همچنین، عدم وجود دوربین دید عقب حتی به صورت سفارشی، در مجموع میتوان گفت بهرهمندی از پیشرانههای قدرتمند و فضای جادار در کنار کاهش قیمت، Kuga را به یکی از گزینههای خوب این کلاس تبدیل کرده است.