توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (Electronic Brakeforce Distribution)

در ابتدا باید گفت که سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی وجود ندارد که تنها دارای این سیستم باشد. حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد. با رجوع به نام سیستم EBD می توان به عمکرد این سیستم تا حدودی پی برد. عملکرد EBD یا همان Electronic Brakeforce Distribution تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های ماشین است. اکنون پیش از پرداختن به این سیستم نگاهی مختصر به تاریخچه ترمز در اتومبیل می اندازیم.

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) (ویدئو)

سیستم های ترمز در ابتدا به صورت کاملاً مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده ازطرف راننده به صورت مساوی بین چرخ های خودرو تقسیم می شد. شرایطی که به صورت غیر قابل پیش بینی در هنگام حرکت خودرو به وجود می آید باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های اتومبیل است که با دیدن فیلم (دانلود) زیرنویس شده زیر کاملا با آن آشنا خواهید شد.

حالت اول

هر چرخ میزانی از وزن خودرو را متحمل می شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است. برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ٦٠/٤٠ باشد ٦٠ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و مابقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی کند. اگر راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمزگیری، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می شود. پس چرخ های جلوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید متحمل شوند. با در نظر گرفتن مثال بالا این فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمزگیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می کند و آن را به هر چرخ اعمال میکند.

حالت دوم

وضعیت بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسمت عقب خودرو در هنگام ترمزگیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی شود. در واقع با منتقل شدن میزانی از وزن عقب به سمت جلو وزن عقب و جلوی اتومبیل مساوی خواهد شد. چون در حالت عادی وزن بخش عقب بیشتر از بخش جلو بوده است. اکنون در حالت ترمزگیری چون وزن عقب و جلو برابر می شود نیروی ترمز وارده به چرخ های جلو و عقب نیز باید برابر باشد. پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.

حالت سوم

وضعیت حرکتی بعدی که در تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به چرخ های داخل پبچ هستند. در این حالت اگر راننده اقدام به ترمزگیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند، چرخ های داخل پیچ قفل می کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود. پس در این حالت نیروی ترمز کم تری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال شود. بنابراین سیستم EBD که مکمل سیستم ABS می باشد میزان فشار ترمز اعمال شده بر هر یک از چرخ های خودرو را به طور مجزا و متناسب با شرایط به اندازه نیاز تنظیم می نماید. یعنی هنگامی که خودرو در شرایطی قرار دارد که مثلا چرخ عقب سمت راست باید 50 درصد نیروی ترمز را دریافت نموده و چرخ جلوی سمت راست صفر در صد و دو چرخ دیگر هرکدام 25 درصد نیرو را باید دریافت کنند سیستم EBD این تقسیم نیرو را به دقت انجام می دهد و اتومبیل را به بهترین شکل ممکن متوقف می کند.


منابع

wikipedia

برچسب : EBD , ترمز , ABS






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

فرزین
0

خودرو سازان وطن پرست و مردم دوست جمهوری اسلامی ایران سیستم بسیار فوق پیشرفته MHMVHرو در خودرو ایرانی نصب میکند

مرگ حقه ما(خودرو ایرانی)وسیله هستیم

18:32  1397/02/13
پاسخ دادن
محمد عليزاده
0

سلام دوستان كسي هست كه واقعا كاملا اطلاعات در مورد ترمز داشته باشه به من كمك كنه ٠٩١٤٨٦٢٦١٣٧
22:21  1397/02/04
پاسخ دادن
رضا
0

عالیه
17:35  1396/01/15
پاسخ دادن
مختاری
1

این سیستم واقعا عالیه من که خیلی ازش راضیم .
10:00  1395/11/19
پاسخ دادن
nima44
0

خیلی خوب بود .ولی اگر بصورت عکس اطلاعات بیشتری میدادید بهتر بود
22:51  1395/05/16
پاسخ دادن
nima.44
0

واقعا دمتون گرم خسته نباشی
15:53  1395/02/24
پاسخ دادن
nima.44
1

سلام
تواین توهفته تمام سایت هارو چک کردم تا ebdرو یاد بگیرم واقعا دمتون گرم خیلی عااااااااااالی خسته نباشید
23:04  1395/02/22
پاسخ دادن
مریم
5

سلام خدمت همه دوستان. من یک تعمیر کار هستم. اول بگم شما ماشین هایی که در ایران از نمایندگی تحویل می‌گیرید. یک سری کار های تکمیلی باید روش انجام شود چطور. بعضی از ماشین ها باوجود نو بودن. مشکلاتی دارند؟ حالا اگر (ABS) پراید \پژو پارس \405 حساسیت زیادی دارند در سرعت کم دلیل این نیست که فقط در سرعت بالا فعال میشود. دلیلش این است که لنت های عقب یا تمام یا رگلاژ میخواهد. چرا این دلیلش هست. چون سیستم های ترمز بر اثر فشار کار میکنند اگر فشار وارده به چرخ های جلو زیاد باشد و چرغ های عقب فشارشان کم باشد ABS زود فعال میشود و علت فشار هم میتواند از رگلاژ نبودن لنت عقب باشد حتی در ماشین های نو
09:43  1394/04/14
پاسخ دادن
سعید
7

لنت جلو عقب راتعویض وهواگیری کردم موقع روشن شدن ماشین ترمز نمی گیرد. پدال پایین میره.پارس سال
16:12  1394/08/02

محسن
1

مطالبی که عنوان کردین بی پایه و اساس است
05:50  1395/11/21

محمد از میشان
2

اطلاعات خود را واضح تر تو ضیح هید . تشکر
23:57  1393/01/21
پاسخ دادن
حمید
2

خوب و قابل تحسین
22:24  1392/11/06
پاسخ دادن
hollyhamed
0

آقا رضا راهش اینه که ترمز ناگهانی نگیری چون با ترمز ناگهانی و سرعت بالا فعال میشه یعنی تلاش کنی تا قبل از نزدیک شدن به خطر خیلی آرام و بموقع پدال رو تا حد لازم نه تا آخر فشار بدی البته همونطور که گفته شد در مدل جدید این سیستم که فکر کنم EBU. اگر درست نوشته باشم این مشکلو برطرف کردند من ۳ساله سمند ef7 دارم از نظر ترمز با وجود سنگینی زیادش راضیم .موفق باشید
21:40  1392/09/29
پاسخ دادن
کاربر: hollyhamed
2

من یک بار با gen2 و سرعت زیر 30 کیلومتر بعد از سبز شدن چراغ حرکت کردم که ماشین جلویی ترمز کرد با وجود ترمز به موقع و داشتن فاصله از ماشین ترمزش رفت رو حالت abs و محکم خورد به عقب یک ون و خلاصه اون موقع 450 هزار تومان هزینه ماشین من شد و از خجالت سپر ون جلویی که جم شده بود در امدم این سیستم ها فقط برای سرعت بالا خوبن و در سرعت کم عکس جواب می ده و ترمز رو ول می کنه و ...
17:55  1392/06/24
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

دقیقا همین مورد برای من هم با جنتو پیش اومد و روی پل گیشا زدم پشت یک زانتیا! جالبه که چند سال پیش توی ارزونی فقط 350 هزارتومان چراغاش شد و حدود یک میلیون خسارت دادم! علتش هم چیزی نبود جز ناکارآمدی abs در سرعتهای نسبتا پایین؛ وقتی در سرعتهای پایین ترمز میزدم یکدفعه ماشین آزاد میشد و پدال سفت و فشار دادن هم بی فایده!!! ولی در ماشینهای جدیدتر abs فقط در سرعت های بالا فعال میشه و در سرعتهای کم از کار میافتد (برای نمونه ال 90 چنین است)
21:55  1392/06/29

رضا
0

ضمن عرض ادب احترام خدمتت دوست عزیز
همین اتفاق دقیقا برای من پیش امد با پژو اس ال ایکس.
راه حل چیه؟
12:26  1392/09/29

ابوالفضل نصرالله نژاد
8

با سلام. ضمن تشکر
مقدار نیروی وارده به هر چرخ توسط چه مکانیزمی اندازه گیری می شود آیا سنسور خاصی وجود دا رد
21:06  1392/04/13
پاسخ دادن
سینا
4

ممنون از شما عالی بود
17:32  1392/04/02
پاسخ دادن
صلاح الدین میکاییلی
4

با تشکر از شما واقعا عالی بود
10:48  1392/02/12
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا دمیرچلی
2

مقاله خوبی بود در مورد این سیستم اطلاعاتی داشتم حالا کاملتر شد.ممنون
21:16  1392/02/04
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
9

بسیار عالی
ممنون 1car
مقاله هاتون + فیلم ها بهترینه
21:33  1392/01/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دعوا چیه : آقا اگه کرمان موتور با گمرگ دعواشون شده به ما چه خب ماشین مشتریه نه کرمان موتور
کیان قربانعلی مقدم : کسی از ثبت نامی های آبان و آذر تحویل گرفته یا نه؟ تابستون شد
اردیبهشت : سلام کسی میدونه سود تاخیر خودرو ماهانه چقدر هست؟
مرتضی رنجبر : سلام الان 3روزه فاکتور شدم پلاک نمیشه کسی از دوستان اینجوری هست کی پلاک میشه راهنمایی کنید ممنونم
مجید x5 : مجید x5 فکر کنم اینجارو با کمپانی جنرال موتورز اشتباه گرفتی.طرف 2 ماهه شاسی شده هنوز تو آب نمکه.در حال حاضر تو منطقه آزاد ارگ جدید بم کرمان موتور با گمرک اونجا اختلاف داره و اجازه ترخیص و خروج هیچ ماشینی رو نمیده احتمالا شیتیل گمرک رو پرداخت نکردن و مشتریا که همشون پولاشون رو دادن تو این وسط دارن تاوان میدن
Mx5 : تشکر بابت راهنماییتون
شاهین جی : سلام سودتاخیر چقدرحساب کردن؟
گروه کلاهبرداری سایپا : ههه ، اونا اگر دستشون میرسید که همین نفستم میگرفتن
شاهین G : به عنترنشنال که دوست داره اوضاع بدتر بشه اعتباری نیست
مهدی ۲ : خبر جدید .قانون جدید از الان کسایی که میخوان تعویض پلاک کنن باید علاوه بر خلافی ماشین مورد نظر ،خلافی کلیه وسایل نقلیه ای که بنامشون هست،حتی موتور سیکلت، هم پرداخت کنن در غیر اینصورت پلاک نمیشن.دوستانی که فاکتور شدن و منتظر پلاگ،حتما خلافی بقیه وسایل نقلیه ای که بنامشون هست رو پرداخت کنن،وگرنه پلاک نمیشن. یا علی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
منتظر پلاک : سلام دوست عزیز میشه بیشتر من رو راهنمایی کنی آدرس دقیق وشماره اون محل رو برام بفرستید
اطلس مهر : ما مهری ها اواخر تیر و نیمه های مرداد فاکتور میشیم
شاهین : خاک بر سر دولت و مسئول بی کفایت
احسان 28بهمن : سلام توحیدجان کجایی بیا مارو از دست این چرندیات بعضیا نجات بده
زینب : سلام من اپشنال اتومات تحویل 4 مرداد هستم واسه من هم گزینه ی سیاست تغییر رنگ اومده ولی من همون سفید که انتخاب کردم رو میخوام لازمه چیزی بزنم؟
ساینا واریزی 29بهمن : سلام شماره پذیرشتون چنده آیا هزینه بیمه و عوارض پرداخت کردی یا نه همینطور فاکتور شد
27 بهمن : باشه بای
. : هنوز 18 بهمن پیش فروش ندادن فوق العاده که جای خودش 🤣🤣
. : علوی فقط تو و پارسا موندین ظاهراً
ساینا : سلام ساینافوق العاده پذیرش20بهمن الان فاکتورشدم