عرضه موتورهایی با قیمتهای صدمیلیونی، به فروشگاه و نمایشگاه درخوری هم نیاز دارد. به همین دلیل نیز مدتی است نمایشگاههایی در خیابانهای مناطق شمالی شهر تأسیس شدهاند. موتورهای عرضه شده در این نمایشگاهها منحصربهفرد بوده و فقط به مشتریان خاص عرضه میشود. به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: هند توانست با خلاقیت در طراحی و کیفیت بهتر گوی سبقت را از چین در بازار موتورسیکلت ایران برباید و امپراتور بازار موتورسیکلت در ایران شود. کمپانی TVS هند که موتورهای آپاچی را تولید میکند با عرضه موتوری در طرح ویو با نام ROCKZ به بازار ایران توانسته است عنوان پرفروشترین موتور را از آن خود کند. قیمت این موتورها حدود ششمیلیون و 200هزارتومان است. موتور Avenjer با حجم موتور 200 سیسی از سری تولیدیهای شرکت باجاج هند هم که شبیه موتورهای هزار دهههای پیشین است، توانسته بازار خوبی را کسب کند.
موتور وارد نمیشود
سری به آمارهای گمرک میزنیم. واردات موتورسیکلت ثبتشده در این جداول به قدری پایین است که به نظر ورود موتورسیکلت به تعداد انگشتان یک دست را نشان میدهد. واردات موتورسیکلت از هند در سال 92، 281 کیلوگرم و در هفتماهه امسال 765 کیلوگرم درج شده است؛ آماری که اصلاً با واقعیت موجود در بازار تطابقی ندارد. با محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت صحبت میکنیم و علت را از وی جویا میشویم. واقعیت آن است که موتورهای هندی بهصورت قطعات به کشور وارد شده و در کارخانجات داخلی مونتاژ میشوند؛ اتفاقی که برای موتورهای چینی هم میافتد. به گفته منصوری، در حال حاضر 40 کارخانه در کشور به مونتاژ قطعات واردشده اشتغال دارند. عمده موتورهای تولیدی هم هوندا 129 و محصولات کمپانی TVS است. وقتی علت پرطرفدار بودن موتورهای هندی را از منصوری میپرسم، به کیفیت اشاره میکند. به نظر او هند توانسته با طرحهای جوانپسند و کیفیتهای بهتر نسبت به رقیبش، سهم بیشتری از بازار ایران را در اختیار بگیرد. واردات موتورسیکلت مونتاژشده نیز در سالهای گذشته بین 500 هزار دلار تا شش میلیون دلار متغیر بوده است. نکته قابلتوجه دیگر در محصولات وارداتی هم کشورهای مبدا است که از سمت کشورهای اروپایی مانند انگلستان و ایتالیا در سال 84 و 85 به سمت کشورهای تایوان، هنگکنگ، هند و چین تغییر کرده است.
نقد خدمات پس از فروش در ایران
گلایه از قطعات بیکیفیت و نداشتن خدمات پس از فروش مناسب نیز از دیگر مباحث مطروحه با رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت است. او میگوید: هیچیک از اعضای ما حق ندارند محصولاتشان را بدون خدمات پس از فروش به بازار عرضه کنند. بنابراین در صورت شکایت مشتریان میتوان پرونده آنها را به تعزیرات ارجاع داده و آنها را جریمه کرد. اما اینکه خدمات پس از فروش چه طیف خدماتی را در بر میگیرد موضوعی است که مورد انتقاد منصوری نیز هست. بهگفته وی فروشندگان غالباً تعویض روغن و آچارکشی را به عنوان خدمات پس از فروش تلقی کرده و سایر خدمات از فهرست آنها حذف میشود. از اینرو نیاز به قوانین محکم و جدیدی داریم تا به مشکلات مشتریانمان از این طریق پایان دهیم.
کیفیت فراموششده در بازار ارزانترینها
منصوری در ادامه میافزاید: در سالهای گذشته افزایش سریع نرخ ارز، قیمتها را در این بازار بهشدت افزایش داد. بنابراین یکی از دلایل قیمتهای فعلی در بازار نشأت گرفته از رشد قیمت ارز است. تقریباً تمامی موتورسیکلتهایی که بتوان در مورد آنها بهعنوان پرتقاضاترین صحبت کرد، وارداتی هستند. از پالس و آپاچی هندی تا هیوسانگ و دایلیم کرهای. اما هنوز هم ارزانترینها بازار خوبی دارند. برای آنها که موتور وسیله کارشان است و در بازار تردد دارند، ارزانترین موتورسیکلتهای بازار موتورسیکلتهای با موتورهای 125 سیسی هستند. این موتورهای 125 سیسی از قیمت یک میلیون و 600 هزار تومان شروع میشوند و معمولاً برخی برندها گرانتر و تا یک میلیون و 800 هزار تومان و گاه دو میلیون تومان هم محصول خود را میفروشند، اما دستاندرکاران بازار میگویند: متأسفانه با توجه به رونق بازار فروش اینگونه موتورسیکلتها، سازندگان از کیفیت بسیاری از قطعات آن کاسته و حتی درباره تأمین قطعات یدکی نیز هیچ ارتقای کیفیتی ندادهاند، چون تصور میکنند بازارشان همیشه داغ است.
دستدومهای دردسرساز
برخی از موتوردوستان برای داشتن موتوری با قیمت مناسبتر بهسراغ دستدومها میروند؛ گرچه این کار کمی اقتصادیتر به نظر میرسد، اما باید از فوت و فن انتخاب بهترین گزینه نیز سررشته داشته باشید، چون در این بازار اتفاقات و البته مشکلاتی وجود دارد که میتواند باعث دردسرهایی شود. فروشندگان میگویند: موتورسیکلت دستدوم یا کارکرده سود زیادی دارد. برای فروش موتورسیکلت صفر کیلومتر قیمتی که کارخانه به ما میدهد، معلوم است اما موتور دستدوم دارای نوسان قیمت است که میتواند سود زیادی را نصیب واسطهها کند.
غولهای 120 میلیونی
جذابترین بخش از بازار موتورسیکلت به غولهای گرانقیمت بازمیگردد. آنجا که موتورهایی با قیمتهایی چندین برابر پژو و ال90، نگاه هر رهگذری در خیابان را بهسمت خود جلب میکند. موتورسیکلت هم مانند خودرو کف و سقف قیمتش، فاصله عجیب و غریبی دارد. قیمتها از یک میلیون تومان آغاز شده و تا 120 میلیون تومان پیش میرود. غولها محصول شرکتهای بزرگ دنیا مانند BMW هستند. این موتورها برای تردد نیاز به داشتن مجوز دارد و هر کسی نمیتواند تجربه رانندگی با آن را داشته باشد. گرانترین موتورسیکلت مشاهده شده در تهران موتورسیکلتی است که به گفته فروشنده آن، سوزوکی به سفارش کشور آمریکا ساخته است. این موتورسیکلت با حجم موتور 1100 سیسی، 125 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. منصوری در اینباره میگوید: موتورهای بالای 250 سیسی بدون داشتن مجوزهای خاص آزاد نیست و محصولات عرضه شده به بازار توسط کارخانجات داخلی برای فروش نیز در سطح 250 سیسی است، اما موتورسیکلت هوندا ژاپن با حجم موتور هزار سیسی مدل 2007 با قیمت 75 میلیون تومان و موتورسیکلت کاوازاکی با حجم موتور 636 سیسی، 40 میلیون تومان از دیگر موتورهای گرانقیمت در بازار است. کاوازاکی 250Z یکی از جدیدترین محصولات این شرکت ژاپنی و میهمان جدید بازار ایران است. حداکثر قدرت این موتورسیکلت به عدد شگفتانگیز 31.5 اسببخار میرسد تا این موتورسیکلت 168 کیلوگرمی به یکی از پرشتابترین گزینههای موجود در بازار بدل شود. البته پرداخت مبلغ 55 میلیون تومان برای تجربه این همه قابلیت شگفتانگیز فنی نیز چندان کم نیست. موتورسیکلت کاوازاکی KLX با حجم موتور 250 سیسی و قیمت 35 میلیون تومان، KTM EXC-F با حجم موتور 250 سیسی و قیمت 41.5 میلیون تومان، R1000ApriliaRSV_Mille با قیمت 42 میلیون تومان، 1098Ducati با قیمت 68 میلیون و 500 هزار تومان و همچنین CC4MvAugusta F با قیمت 75 میلیون تومان در رده گرانترینها قرار گرفتهاند.
نمایشگاههای تازهتأسیس
عرضه موتورهایی با قیمتهای صدمیلیونی، به فروشگاه و نمایشگاه درخوری هم نیاز دارد. به همین دلیل نیز مدتی است نمایشگاهها در خیابانهای مناطق شمالی شهر تأسیس شدهاند. موتورهای عرضه شده در این نمایشگاهها بهلحاظ قدرت، کیفیت، شتاب و سایر ویژگیها منحصربهفرد بوده و فقط به مشتریان خاص عرضه میشود.