فیلتر ذرات دیزل

فیلتر ذرات دیزل (ویدئو)

فیلتر ذرات دیزل وسیله ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می برد. این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیل های دیزلی حدوداً 85 درصد از دوده های خروجی را حذف می کنند و تحت شرایط خاص این میزان گاهی به 100% نیز می رسد. برخی از فیلترها یک بار مصرف هستند و هنگامی که میزان دوده و ذرات انباشته شده درون آن ها زیاد می شود، دیگر قابل استفاده نیستند و باید تعویض شوند. ولی امروزه از فیلترهایی استفاده می شود که با استفاده از کاتالیزور یا دمای بالا این دوده های انباشته شده را می سوزانند.  تمیز کردن دوره ای فیلترها امری ضروری محسوب می شود. گاهی عملکرد نامناسب موتور و یا توربو شارژر منجر به ورود سوخت خام  و یا روغن موتور به داخل فیلتر می شود که تمیز کردن دوره ای را هرچه ضروری تر می نماید. 

 

فیلتر ذرات دیزل (ویدئو)

1Carاز آنجایی که معمولا عمل سوزاندن دوده های انباشته شده در فیلتر، در سرعت و دور موتور بالا انجام می شود، در صورت استفاده مداوم خودرو در شهر و در سرعت پایین، عمل سوزاندن ذرات موجود در فیلتر به خوبی انجام نمی گیرد و پس از مدتی این فیلتر عملکرد خود را از دست می دهد، که این امر به خودی خود تعویض فیلتر را ضروری می کند.

 

فیلتر ذرات دیزل (ویدئو)

1Carدر فیلتر ذرات دیزل، بر خلاف مبدل های کاتالیست، ذرات بزرگ تر در داخل فیلتر انباشته و نگهداری می شوند. این فیلترها در مدل های مختلفی تولید می شوند که همگی بر اساس اصولی از قبیل فیلترینگ خوب، کاهش حداقل فشار، قیمت ارزان، امکان تولید انبوه و دوام کالا تولید می شوند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1. فیلترهای کوردیرایت (Cordierite wall flow filters): این نوع که از رایج ترین فیلترهای دیزل موجود در بازار است از جنس کوردیرایت ساخته شده (نوعی سرامیک که به عنوان مبدل کاتالیست نیز استفاده می شود) و ذرات را به میزان بسیار بالایی فیلتر می کند. فیلتر کوردیرایت قیمت نسبتاً پایینی دارد و خواص گرمایی خاص این ماده، بسته بندی آن را برای نصب در اتومبیل بسیار ساده می کند. تنها امتیاز منفی این فیلتر، دمای ذوب پایین آن است که در طول سوزاندن ذرات انباشته شده در فیلتر احتمال ذوب شدن خود آن وجود دارد.

2. فیلترهای سیلیکون کاربید (Silicon carbide wall flow filters): این فیلتر از جنس سیلیکون کاربید ساخته می شود و دمای ذوب آن هم از نوع قبلی بیشتر است. ولی خواص گرمایی چندان پایداری ندارد و این امر پکیج کردن آن را برای نصب در خودرو با قدری مشکل مواجه می کند. این مدل نسبت به فیلترهای کوردیرایت قیمت بالاتری داشته و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

3. فیلترهای فیبر سرامیکی (Ceramic Fiber Filters): این مدل از ترکیب فیبر سرامیک های مختلف ساخته می شود. این ماده متخلخل را می توان به هر شکلی در آورد، خواه فیلتری با جریان روان و قدرت فیلتر پایین یا فیلتری با جریان کند و قدرت فیلتر بالا. این نوع فیلترها ذرات خروجی از موتور را تقریبا به طور کامل از بین می برند، حتی ذراتی با اندازه کمتر از صد نانومتر نیز نمی توانند از آن عبور کنند. در این صورت مجرای فیلتر پر شده برای پاک سازی، باید در دمای بالا سوزانده شود.

با تماشای فیلم ترجمه و زیرنویس شده (دانلود) توسط مجموعه 1Car می توانید بیشتر با نحوه عملکرد فیلتر ذرات دیزل آشنا شوید.

uploads/particle.flv/

این فیلترها در مقایسه با مبدل کاتالیست نیاز به توجه بیشتری دارند، چون ذرات حاصل از سوخت دیزل در آن ها انباشته می شود. در صورتی که این ذرات بیش از حد در فیلتر ذخیره شوند و با بی توجهی راننده نسبت به تمیز کردن و سوزاندن آن ها رو به رو شوند، جلوی خروج گازها از موتور را می گیرند که این امر منجر به آسیب و اختلال در کار موتور می شود. برای جلوگیری از مورد ذکر شده، راننده باید در بازه های زمانی معین و در سرعت بالا با خودرو رانندگی کند تا با بالا رفتن دمای اگزوز باعث سوخته شدن دوده ها شود. البته عمل تمیز کردن به وسیله گرم کردن و بالا بردن دمای اگزوز به وسیله یک منبع خارجی و یا اضافه کردن یک کاتالیزور به فیلتر نیز قابل انجام است. 1Car پیشنهاد می کند، برای کسب اطلاعات  فنی بیشتر به قسمت مقالات فنی سایت مراجعه کنید.


منابع

wikipedia     theaa    vwaudiforum

برچسب : فیلتر , ذرات , دیزل , مقاله , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

اصغر نامدار
0

سلام
آیا این فیلتر ها در این ساخته می شوند؟
19:44  1392/12/05
گزارش
پاسخ دادن
آرش
9

سلام
این فیلتر ها در ایران هست ؟
اگه هست چجوری میشه این فیلتر رو تهیه کرد
ممنون
09:29  1392/01/11
گزارش
پاسخ دادن
اکبری
1

مقالات بسیار خوبی بود چخوبه شرگتهای اتوبوس رانیهای ایران ازاین مقالات خوب شما استفاده کنند
17:33  1391/12/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین کیارش : کدوم شهر منم میامممم
شاهین : سایپا بیشرف تجمع تجمع
شاهین اسفند : با این حالت فاکتور بشه تقریبا یه ماه دیگه
مسعود : دوستان لطفا زنو بچه هاتونم بیارین سایپا بیشرف
من هستم : من هستم زنامونم بیارین جمعیت زیاد شه
شاهین بیشرف : من هستم لطفا صدا و سیما هم بیارین ببینن
25اسفند : من میام دیگه کیا هستن چه ساعتی؟؟؟!!!!
شاهین پلاسی : من میام دیگه کیا هستن
شاهین +++ : من میام لطفا مگه ماشین نمیخواین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدشاهرود : سلام.من تحویل آذرپارسال طرح عادی.اطلس جی.15 شهریورفاکتور.امروزچک کردم.چراغتحویل خودروروشنه.احتمالایانمایندگیه.یاتوی راه نمایندگی.تکمیل وجه15اسفند.
6دنده رینگ تحویل31مردادد : فاکتور شدی؟؟
رضا : 26 تیر دعوتنامه مهر صادر شد
سورن 31 تیر : برا من 11 روز تول کشید
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : 10میلیون خلافی پلاک فعال داشتم دادم که بعد فاکتور پلاک شه هیچی به هیچی من نمی دونم اینا وقتی نمیتونن سر موعد تحویل بدن چرا دوباره پیش فروش میزارن آقا جان عزیزاتون هر کی که دورتون هست میخاد ثبت نام کنه نزارید پیش فروش بزنه حقشه که ورشکست بشه این خودرو ساز مردم رو مسخره خودش کرده بخدا عین خیالش هم نیست
دوگانه 26اسفند. : 4روز از دوگانهای قبل از عید فاکتور نشده 26 شهریورم رسید خبری نشد.خدایا با صدای بلند غلط کردم......😞
هادی : منم مثل تو هستم پذیرش اومده ولی پلاک نشده
رانا ابان ماه : ببخشید دعوت نامه های مهرماه صلدر شده ؟کی برای مهرماهی صادر شده ؟چند روز قبل از موعد تحویل دعوت نامه صادر میشه ؟
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : انگار مدارک مرداد گم شده تو ایران خودرو یا جابجا شده اصلا دیگه فاکتور نمیکنه مرداد رو چرا انقد بیشرفن اینا خسته شدیم بخدا تبدیل زدیم که سر موقع بگیریم حالا رینگ کم آوردن فولادی میزنن چه بدبختی داریم بخدا پشیمون شدم از خریدن خداوکیلی حالا خوبه ماشین دارم اون بنده خدایی که پیاده منتظر ماشینه چیکار میکنه
دنابورسی تحویل19مردادتبدیل به 6نده : سلام شما کد ماشینت چنده فولادی هستی