وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : خدا لعنتشون کنه که به فکر مردم نیست اونوقت واسه این همه تاخیر میخان ۱۱میلیون بهمون بدن
رضا : وزارت صمت موافقت کرد که خودرو سازان۲۵٪افزایش قیمت بدن
منوچهر : این شرکت سایپا هزار جور کلک میزنه من پذیرش 17 آذر بودم سه ماه فروش فوری بهمن تبدیل به جی ال زدم یک هفته ای هم ماشین رو گرفتم خدا رو شک ر هم عالیه ولی الان پنج ماهه دنبال گرفتن بیست و هشت میلیونه اختلاف بدون سانروفم هنوز موفق نشدم این داستان حالا حالا ادامه داره
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : خدا شفات بده
امیرمحمد x5 آبان : مرسی سجاد جان. الان نگاه کردم سیستم رو مرحله ارسال پلاک و مدارک بود . ممنون از راهنماییت
سهند 7اردیبهشت : من هرروز تماس میگیرم هرروزم یچی میگن امروز گفتن تا سخای 27فروردین فاکتور شده و داریم فاکتور میکنیم بمن گفت ان شاالله تا اخر خرداد فاکتور میشید
صادق 207خرداد : به نرگس خانوم،آره به منم همینو گفتن ،آخرهفته میرسه شیراز تا از شیراز دوباره بخان بدن نمایندگی میشه اواسط هفته دیگه،خدا لعنتشون کنه که انقدروح و روان آدمو بهم میریزن
شهریور-X5 : ببخشید؛ پاسخ بالا اشتباهی به جناب عالی ارسال شد.
J7 رضا : مبارکت باشه . دوستان نوبت بارگیری ها به شماره قرارداد و تاریخ ثبت نام ربطی نداره فقط بستگی به شهر و تعداد ماشین اون شهر توی صف بارگیری داره شهر های کوچیک که ثبت نامی کمتری داره مدت زمان انتظار بیشتره دقیقا برای همین اتفاق افتاده . پس چاره ای بجز صبر نداریم
شهریور-X5 : سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط عزیز و گرامی، حالا متوجه شدم. منظورتان "منبع شما" بود. بنده هم در لغت نامه دهخدا دنبال معنی "منبعت" می گشتم! عزیز شاید کلید واژه را درست انتخاب نکردید. بالاخره هر کاری تخصص خودشو میخواد. ببخشید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : متاسفانه وزارت صمت لا افزایش 25 درصدی خودروهای سایپا و ایران خودرو موافقت کرده 🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵
کیوان : تمومه
207 پانا مرداد : ببخشید دوستان، اخبار قاطی شده 😅
محمد : کسی. فاکتور نشد ؟
کلک باز : افزایش 1000 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا
ابراهیمی : ایشالا که همون نصفه هم بهمون نخوره و قیمت ها عوض نشه و بهشون ارز بدن
علی : کسی فاکتور نشد ؟ ول کنید این وراج هارو
مهدی m : انشالله هرچی تحویل خرداد بوده یا آخر این ماه یا اول تیر تحویل میدن.از خود نمایندگی پرسیدم.قطعی
کوییک : وزارت صمت افزایش 25 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرد. خبرگزاری تسنیم
3تیر تحویل : 02182272727داخلی 0رو بگیرید وصل به اپراتور