وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 رضا : سلام متشکرم بابت اطلاع رسانی . انشالله رانندگان ماشین های سنگین به حقشون به زودی برسند و ماشین های ما را هم بیارن . این چند روز هم من به شخصه اعتراض نمی کنم تا رانندگان تریلی به حقشون برسند چند ماه بی ماشین بودیم این چند روز هم روش باید مسولین فکری برای رانندگان ماشین های سنگین بکنن
رامین : ماشین های kmc x5 ثبت نامی اسفند ماه معلوم نیست کی میرسه دستمون؟؟ 90 روز کاری نوشتن تو قرارداد
Puya : سلام. وقت بخیر بنظرتون بعدازصدور دعوت‌نامه امکان افزودن آپشن وجود داره؟؟
کامیار : به مناسبت آزاد سازی خرمشهر ماشینامون و آزاد کنید حداقل برا بچه های خوزستان رو آزاد کنید بی شرفا
دیماه : 26,,فروردین هنوز فاکتورنشدیم
امید : سلام خدمت دوستان بنده تحویل اردیبهشت بودم 20فروردین تبدیل زدم به gl.امروززنگ زدن بیاماشین ببر انشاالله که ارزومیکنم ازاین سایت راحت بشید و به خواسته خودبرسید
ali : اصلا تو این مدت ری رایی تحویل شده؟؟ حالا فرقی نمیکنه چه بهمن چه اسفند
شاهین g سانروف : سلام م ۱۱ آذر بودم تحويل گرفتم ۱۰ روزه
Mj : سلام سخارو ببرین نمایندگی که انتخاب کردین ، فعلا بهونشون برای تاخیر دیر ثبت شدن سخا هست ،حالا بعدا چه بهانه ای میخوان بیارن خدا میدونه
مرتضی : دوستان من چیزی نمیگم فقط به اختلاف زمان یک دقیقه ای ارسال پیام ها توجه کنید. الآن شما پیام بفرستید تا یکی بیاد ببینه و جواب بده حداقل یک ساعت طول می کشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مالباخته دزدایران خودرو : اگه دستم بهت میرسید یه مدیران خودرویی نشونت میدادم که دیگه اینجا زرزر نکنی
فروردین فرسوده : بله من سوال کردم گفتن مشکلی نداره این هفته فاکتور میکنن اگه باز بهانه جدید پیدا نکنن
.. : سلام کسی تونست یک ملیون و چهار صد سنسور جدید رو واریز کنه؟ سایت بسته بود این چند روز، هرکس موفق شد اطلاع بده
رسول : تکمیل وجه 12 اسفند فاکتور شدم
منتظر پلاک : آقای ALiGXLدر توضیحات نوشته شماره شاستی از وزارت صمت دریافت نشده از کارشناس سایپا هم که پیگیری میکنیم میکن صبر کنید دست پلیس راهور لطفا اکه کسی میتونه یه راهنمایی کنه الان26 روزه که فاکتور شده وبلاک نکردن
سورن جدید : سلام 17 خرداد هرکی فاکتور شده اعلام کنه
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام بر همه،سلام بر رضا و منتظر. ماشینتون رسید نمایندگی؟
14تیر سورنxu7p : بنظرتون تحویل های تیر ماه از کی فاکتور میشه
مهران 207 پانا خرداد : سلام دوستان لطفا امروز کسی فاکتور شد اطلاعات کامل اعلام کنه جهت اطلاع دیگران ممنون
ساینا مهر : سلام صبح بخیر آقا توحید ارومیه بعد این که با شرکت سایپا تماس بگیرم داخلی چند بزنم بابت شماره چک تاخیر مبلغ بپرسم