وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد 1 : چه تاریخی تحویلتون بود
مهدی : در جواب تارا دستی لااقل تاریخ تحویل رو هم میگفتی؟ در جواب دوست عزیز حسین، باید مدارک به همراه برگه سخا ببری نمایندگی و دو روز بعد از تحویل مدارک تا اماده برای صدور فاکتور تیک نخورد یا زنگ بزن ایرانخودرو یا برو نمایندگی انتخابی. یاعلی
تارا : تحویل کی بودی و چه رنگی؟
جوابیه سخت : حالا تو حی بگو با این قیمت نمیده چطور برا سابنا دوگانه داد. از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی
سام : تارا v4 تحویل ۳ شهریور دیروز فاکتور شد
X5 : انشاالله که همینطور است
صادقی جی 7 : سلام شرایط ما هم مثل شما ثبت نام اردیبهشت بوده برگ سبز کارت ماشین تحویل گرفتیم از ماشین خبری نیست
محمد : چرا چرت و پرت میگی چرا باید از تارا دستی گران تر باشه تارا دستی موتورش tu5 وقتی اطلاعات نداری شایعه نکن
j4 ثبت نام مرداد : سلام کسی میدونه ثبت نامی های مرداد کی فاکتور میشن
رضا x5 مشهد : ثبت نام ۷ اسفند فاکتور ۵/۱۹ ماشین تولید شده داخل پارکینگ پلاک و شاسی هم تعلق گرفته برگ گمرک صادر نشده بود که چهارشنبه نمایندگی گفت صادر شده انشاالله یک شنبه بارگیری میشه خودروهای دیگه اسفند هم به زودی تحویل میشن راست و دروغش با نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا 31شهریور : سلام دوستان سود تاخیر از زمان فاکتور شدن شروع میشه یا تاریخ تحویل؟
فروش اسفند : میانگین 10 روز دیگر تحویل میگیرید. بستگی به مسیر استان و باربری هم دارد
کارما : سلام،پارس زمستون تبدیل به سورن هستیم،واریزی20تیر،کسی میدونه تا چندم فاکتور شدن،و اینکه سرموعد تحویل میدن یانه؟
پاسخ به باقر : باقر جان حالا که بسلامتی تو ماشین گرفتی میشه بگی ماشین ما رو کی میدن اسفند 1402 ثبت نام و سیستمی 7 مراداد
میلاد : ماشین من 28حمل خودرو تیک سبز خورد رفت روی تحویل به نمایندگی داره می‌چرخه تحویل 31شهریور بودم پانا دستی ارتقاء یافته رنگ سفید ولی از نمایندگی 29هم زنگ نزدن به نظرتون فردا برم نمایندگی یا صبر کنم خودشون زنگ بزنن
میلاد : واسه ما تحویل شهریور بود واسه ما هم سود مشارکت صفر شد ولی نمیشه کاری کنیم دیگه هیچ سودی بهمون ندادن
Saipa saina : سلام کسی جوابمو نمیده اینجا ساینا 85گانه 15م شهریور تکمیل وجه کردم،25 م فاکتور شده ، 29 شهریور پلاک شده چراغ تحویل خاموشه ،کی تحویل میدن شماره پذیرش 11522208
امیر : انشاالله به شادی انشاالله که برای ما هم این هفته بیاد
مجید از تهران : حمید جان مبارکت باشه عزیز😘😘😘
حسین : سلام دوستان کسی که قرداد پیش فروش آبان و آذر داره و سود مشارکت 20 درصد یا 19 شکایت کرده ؟