وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا x5 مشهد : ثبت نام ۷ اسفند فاکتور ۵/۱۹ ماشین تولید شده داخل پارکینگ پلاک و شاسی هم تعلق گرفته برگ گمرک صادر نشده بود که چهارشنبه نمایندگی گفت صادر شده انشاالله یک شنبه بارگیری میشه خودروهای دیگه اسفند هم به زودی تحویل میشن راست و دروغش با نمایندگی
حسین : سلام و ارادت ،خدمت همه بزرگوارن یه سوال داشتم خدمتتون الان حدود ۶ روز پول یکجا واریز کردم ،ولی میرم تو ردیابی ،هنوز تیک پرداخت کل وجه نخورده ،فقط انتخاب نمایندگی تیک خورده. بنظرتون عادی یا نه ..؟
بهنام : تارادستی v1p, سلام دوستان کسی هست که 20 شهریوری تحویل باشه رنگ سفید....... هنوزفاکتور نشدم...... واریز مابه تفاوت برام اومده؟ اصلا هیچ آیتمی هم اضافه نکردم.... حتی کارت طلایی وتبدیل رنگ نانو سرامیکی.......
تبدیل ب تارا : سلام از کجا میفهمیم سود تاخیر تون چقدره
M j s : ملاک خود خودرو هستش فاکتور و کارت که به درد نمی خوره میشه با فاکتور سفر رفت ؟ بعدش ما چک دادیم سود گرفتن از ما یه چک هم وصول شده بله سود نمی گرفت می شد ولی اینها از ما سود رو برا چی گرفتن؟ برای این گرفتن که ما تیر خودرو می گیریم چک دادیم شهریور وقتی خودرو ندادن چرا من بابت چیزی که نگرفتم باید سود بدم؟
تارا دستی : چرا من فاکتور شدم
سعید : تیپ ترونیک ندارند چون سازمان استنادارد اجازه ترخیص نمیده و مدل 20233 سرس اول فقط دارند یک سری از اونها هم ندارند. میتونی خودت براش بزاری اما از گارانتی خارج میشه
ابراهیم : سلام مگه تکمیل وجه تحویل ابان رو اعلام کردن؟ ممنون میشم پیامک تکمیل وجه براتون اومد اینجا خبر بدین چون حواله خریدم و دسترسی ندارم به پیامکهای تکمیل وجه که ارسال می شود
حامدتاراv1 : دوستان کسی فاکتورنشده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام امیرجان خراسان رضوی شهرستان کاشمر
جابر : اینطور که از پیام ها مشخصه رانا با یک ماه تاخیر از موعد تحویل داده میشه. کسی هست از موعد تحویلش بیشتر از دو ماه گذشته باشه ولی تحویل نگرفته باشه؟
امیر : سلام حمید جان می تونم بپرسم کدام شهر هستی من تاریخ پلاک هم 21بوده
سورن موتورجدید : سلام من یه وکالت نامه دادم ایرانخودروحالایه پیامک اومده ازدفترخانه فلان رضایت نامه غیره مالی شماثبت شدکسی هست مث من باشه
رسول efpدستی پیشفروش ت.ت.31 مرداد : سلام دوستان، (فاکتور شدم) دناef7pدستی پیشفروش تاریخ تحویل 31 مرداد رنگ مشکی آبنوس، شماره قرارداد 14600450، تاریخ واریز اول زمستان 1402/12/08، تاریخ تکمیل وجه تابستان 1403/05/08، تاریخ فاکتور 1403/06/30، سود تأخیر 5،537،000 میلیون، انشالله برای همه تون این اتفاق هرچه زودتر بیفته و به سلامتی استفاده کنید از ماشین تون،
SHAYAN ساینااس تک85گانه مهر : اقای احمدی حتی روزای تعطیلم تحویلت میدن برو دم در نمایندگیتون خب،، نمایندگی ما دیروز عصر باز بود ، مطمئن باش ماشینت اومده من دیروز صبح یه تریلی پلاک98 دیدم اومد براتون
مجید از تهران : سجاد عزیز فعلا بخشنامه ای نیومده اگر خبری زودتر بدستم برسه اطلاع رسانی میکنم
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : سلام به آقا آرمین، من تبریز هستم، از کاستومر کنترل کردم، نیامده.
مجید از تهران : اختیار دارید امیر جان. کاری نکردم عزیز
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : باسلام، دنااتومات آپشنال تحویل 6 مهر، ممنونم