وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

وظایف واردکنندگان خودرو در برابر مشتریان

رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران الزامات و وظایف قانونی واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را تشریح کرد.
محسن سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شرکتهای واردکننده خودرو ملزم به رعایت الزامات قانونی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش هستند.
به گفته وی، شرکت‌های متقاضی واردات خودرو در قدم اول باید تاییدیه خدمات پس از فروش محصول را از مرکز اصناف و بازرگانان ایران دریافت کنند که صدور این تاییدیه مشروط به ارائه گزارش بازرس از الزامات فنی و تخصصی مربوط به خدمات پس از فروش خودروی وارداتی و الزامات عمومی آن، به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات تخصصی و فنی برای واردات خودرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات تدوین شرایط ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصولات تحت پوشش مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران است.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: برنامه اجرایی آموزش برای پرسنل خدمات پس از فروش در زمنیه سرفصل‌های فنی و تعمیراتی خودروهای تحت مسئولیت از جمله این الزامات است ضمن آنکه تهیه و ترجمه دستورالعمل‌های فنی و نحوه تعمیرات خودروهای وارداتی با سرفصل‌هایی نظیر تعمیرات سیستم موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و فرمان نیز باید صورت گیرد.
وی افزود: ارائه برنامه اجرایی تامین قطعات یدکی در خصوص هر یک از خودروهای وارداتی، تهیه دستگاه‌های عیب‌یاب و ابزارهای مخصوص به منظور تعمیرات و عیب‌یابی خودرو و معرفی شبکه تعمیرگاهی خدمات پس از فروش (در بدو واردات حداقل یک نمایندگی) از دیگر الزامات در حوزه تخصصی و فنی است.
سلیمی با بیان اینکه الزامات عمومی نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد، تصریح کرد: طراحی فرآیند پایش و تحلیل نظرات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از جمله این الزامات است.
وی ادامه داد: همچنین واردکنندگان خودرو باید به طراحی فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بپردازند.
رئیس بازرسی خدمات خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: تدوین دستورالعمل نظارت بر نمایندگی‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های پذیرش، ترخیص و گردش‌ کار براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو از دیگر الزامات است.
به گفته وی، براین اساس باید طراحی مکانیزم پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان خودروها در صورت توقف خودرو بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه براساس الزامات دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو صورت گیرد.
سلیمی با بیان اینکه تدوین برنامه ایجاد و توسعه شبکه نمایندگی‌های مجاز براساس تعداد خودروهای وارداتی از دیگر الزامات قانونی واردکنندگان خودرو است، خاطرنشان کرد: طراحی سامانه ارتباطی شرکت عرضه‌کننده خودرو با مشتریان و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش باید صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا واردکننده یک برند خودرویی می‌تواند به جای ایجاد شبکه مستقل خدمات پس از فروش با برند مربوطه، با واردکنندگان دیگر برندهای خودرویی مذاکره و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آنها را به صورت مشترک به خدمت گیرد؟ اظهار کرد: در این زمینه محدودیت قانونی به منظور عدم مجوز فعالیت به صورت مشترک وجود ندارد. شرکت‌های عرضه کننده خودرو به شرط تامین الزامات تخصصی خدمات پس از فروش که جزئیات آن ذکر شد می‌توانند به صورت مشترک و در یک محیط تعمیراتی به چند برند خودرویی خدمات ارائه کنند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , وارداتی , مشتریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی : سلام دوستان، در مرحله تحویل خودرو هستم، چطور می تونم ماشین رو تهران تحویل بگیرم. هنوز برام پیامک نیومده که ماشین رو از پارکینگ تهران تحویل بگیرم. خودم اهواز هستم. میخام تهران ماشینم رو معاوضه کنم.
X5 سفید بهمن : با سلام بلاخره بعد از ۹ ماه امروز ماشینم رو تحویل گرفتم ثبت‌نام بهمن سال گذشته بودم ایکس ۵ نوشته بودم با آرزوی همه ماشین هاشون رو هرچه زودتر تحویل بگیرند
شاهین پلاس۱ : جناب بعد از ۸ ماه دارن اردیبهشت فاکتور میکنن اونم چند روز فاکتور کردن الان دوباره مردن خبری از فاکتور نیست باسد صبر کنی خیلی زوده بهش فکر کنی خدا لعنتشون کنه
عل : سلام کوییک ثبت نام ۱۹خردا کی دعوتنامه ارسال میشه
شاهین پلاس : با سلام تکمیل وجه مرداد 404 بنظر کی فاکتور می شود
میثم : آقا مهرداد شما تحویل چه ماهی یودی؟؟ آخه منم ۱۹ آذر پیش پرداخت داشتم تحویل خرداد بودم و آخر بار ۲۰ مرداد پیام جی ال اومد واریز نکردم الان میگن دعوتنامه نمیاد اگرم بیاد به قیمت جدید یعنی حدود ۴۴۶ دیگه واسه جی ال پرداخت کنی واقعا چیزی به اسم قانون اینجا نیست فقط دزدی و ظلمه
علی ری را : تحویلتون کی بود؟ مبلغش چقدر بود
آریا رضایی تارا دستی : دوستان فرقی نداره ما خودمون از سایت درخواست کارت سوخت کنیم یا بریم پلیس بعلاوه ده در هر حالت تو ی زمان میرسه دستمون یعنی یکی زودتر نمیشه؟؟؟؟؟
علی : ظاهرا قراره طرح تبدیل شاهین g به شاهین پلاس دستی g وgl بفرستن
طاها : بله من ۲۱ اسفند هستم و فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی. : احرازتو درست کردی شاید مال احراز باشه فاکتور نشدی
فرسوده : دوگانه بودی یا تک؟
حسن : 12336236 هنوز فاکتور نشده 4 شهریور
تکسوز : سلام من یازدهم پلاک شدم ، امروز چراغ تحویل روشن شد.
خودرو : چه قدر چرت و پرت تکرار می کنید هین طوطی . یک نفر شایعه میکنه بقیه دنبالش تکرار. اینجا اومدید درمورد شماره پذیزش و روز پذیرش و فاکتور شده یا نه صحبت کنید . اونایی که 4 شهریور هستن تا کی فاکتور شذه و تا عدد چند موندت. تا ما بدونیم 30 شهریور کی شروع میشه
ابوالفضل : سلام 207 سقف شیشه ای ارتقا یافته روش ثبت نام پیش فروش و تحویل 30 مهر 23 مهر تبدیل به موتور پلاس زدم ولی تبدیل به رینگ نزدم امروز فاکتور شد
اطلس : دوستان 18 آبان ساعت 9 صبح. که انشاالله حرفمون شنیده بشه
حمید دنا 6 دنده بندرعباس : سامانه املاک چک کن آدرس و کد پستی با سخات یکی باشه
30ابان پانا : دوستانی ک تحویل ابان هستن یه خبری بدن فاکتور شدین یان؟
حمید دنا 6 دنده بندرعباس : سلام منم همینم آخر دی تحویلم فعلا یه ماه تاخیر داره کلا معمولا هر 20 روز اون ماه رو فاکتور میکنن