پایان سفته‌بازی خودرو

پایان سفته‌بازی خودرو
روند نزولی تورم و ثبات نسبی قیمت‌ها در یكسال اخیر به‌شدت بر انگیزه سفته بازی در بازار كالاهای بادوام اثر گذاشته است و پس از خروج تدریجی سرمایه‌گذاران آماتور از بازارهای ارز و سكه اكنون اندك اندك از فشار تقاضا بر بازار خودرو نیز كاسته می‌شود. با افزایش تولید خودروهای داخلی به میزان 73 درصد و رشد خودروهای وارداتی به میزان 185 درصد، در پنج ماهه اخیر، رقابت بیشتری بین خودروسازان برای فروش محصولاتشان آغاز شده است كه حاصل این رقابت هم نزدیك‌تر شدن قیمت‌های رسمی به قیمت‌های بازار و هم تسهیل شرایط لیزینگ برای خرید خودروبوده است. به گفته خودروسازان، موجی از انصراف در میان پیش‌خرید‌كنندگان خودرو آغاز شده است؛ به‌گونه‌ای‌كه تعداد انصرافی‌ها در دو ماه اخیر به نزدیك دو برابر ماه‌های قبل از آن رسیده است. این شواهد حاكی از آن است كه از یكسو پیش‌خرید خودرو كه به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ قدرت خرید مردم مدت‌ها مطرح بوده است، اكنون دیگر كارآیی خود را از دست داده و از سوی دیگر انتظار كاهش قیمت به‌واسطه افزایش تولید در ماه‌های آتی باعث شده است تا مردم برای خرید ارزان‌تر به انصراف از درخواست‌های پیش‌خرید خود اقدام كنند. خودرو در حال وداع با نقش یک کالای سرمایه‌ای است و اکنون نقش همیشگی خود به‌عنوان یک کالای مصرفی را بازیابی می‌کند.

موج انصراف از پیش‌خریدها

پایان سفته‌ بازی خودرو

گروه خودرو: همزمان با كاهش نرخ تورم و ثبات قیمت‌ها، خروج سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران از بازارهایی كه تا پیش از این سودهایی سرشار و یك‌شبه به همراه داشته‌اند، تداوم یافته است. بر اساس همین روند بازارهایی مانند ارز، طلا و سكه در حالی جذابیت خود را برای سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران از دست داده‌اند كه بازار خودرو نیز در همین مسیر طی طریق می‌کند. به‌گفته خودروسازان، مدتی است موجی از انصراف در میان پیش‌خریدکنندگان محصولات آنها ایجاد شده است؛ تا آنجا كه تعداد انصرافی‌ها در نزدیك به دو ماه گذشته كه قیمت‌گذاری خودرو با ابهام و بلاتكلیفی همراه بوده است، با انصرافی‌های 4 ماهه ابتدایی امسال برابری می‌كند.
اگرچه در روند فروش خودروسازان، انصراف از خرید خودرو پس از پیش‌خرید آن اتفاقی طبیعی به شمار می‌رود، اما آن‌طور كه خودروسازان می‌گویند با انتظار ایجاد شده برای كاهش قیمت در میان مشتریان، تعداد انصرافی‌ها بیش‌ازپیش افزایش یافته است. افزایش بی‌سابقه انصرافی‌ها از روند فروش خودروسازان در حالی است كه كارشناسان عقیده دارند این «موج انصراف» از جانب كسانی است كه با هدف سفته‌بازی و كسب سود وارد چرخه خرید خودرو شده بودند نه مشتریان واقعی. 
كارشناسان عقیده دارند اگرچه خروج تعداد زیادی از پیش‌خریداران برای خودروسازانی كه حالا برای ادامه تولید به نقدینگی نیاز دارند چندان خوشایند نیست، اما در طولانی‌مدت باعث ثبات قیمت‌ها در نتیجه شفاف شدن معاملات و ورود مشتریان واقعی به این صنعت خواهد شد.  در حال حاضر با افزایش تولید خودروهای داخلی و همچنین رشد واردات خودرو به كشور، بازار خودرو با افزایش عرضه همراه شده است.
افزایش عرضه در كنار از بین رفتن فاصله قیمت خودرو در كارخانه و بازار پس از اعلام قیمت‌های جدید، باعث از بین رفتن بیش از پیش حاشیه سود مثبت در بازار شده است، اتفاقی كه خروج گسترده سفته‌بازان از بازار خودرو را در پی داشته است. از سویی در زمان افزایش عرضه، بازار برای جذب مشتری ناچار به عرضه كالا با امتیازهای ویژه خواهد بود كه این فرمول در مورد خودرو نیز صدق می‌كند؛ بنابراین كارشناسان پیش‌بینی می‌كنند از این پس باید در انتظار عرضه خودرو با امتیازهایی ویژه به منظور تحریك تقاضا باشیم، اتفاقی كه به‌خودی‌خود از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می‌كند. حال با آغاز موج جدیدی كه باعث خروج سرمایه‌گذارها و سفته‌بازان از بازار خودرو و بازگشت خودرو به جایگاه اصلی خود یعنی همان «كالای مصرفی» شده، ثبات قیمت‌ها و حتی كاهش آنها در طولانی‌مدت محتمل‌ترین پیش‌بینی كارشناسان است. 

  سرانجام ابهام در قیمت‌گذاری 

پس از تازه‌ترین ابلاغیه قیمت‌ خودرو از سوی شورای رقابت، برخی اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس، با «غیرمنطقی» خواندن نرخ‌های جدید برای محصولات خودروسازان خواستار كاهش 10 تا 30 درصدی قیمت‌ها شدند. این اعتراض‌ها كه با وعده‌های كاهش حتمی قیمت‌ها همراه بود، موجب انتظار بازار برای تحقق این وعده‌ها شد، انتظاری كه حالا نزدیك به دو ماه از آغاز آن می‌گذرد.  به عقیده برخی كارشناسان انتظار مشتریان برای كاهش قیمت خودرو كه این روزها به شكل «انصراف از خرید» برای خودروسازان دیده می‌شود، ناشی از كاهش چشم‌گیر فاصله قیمت‌ها در كارخانه و بازار و همچنین تداوم انتظار برای كاهش بیش‌ازپیش قیمت‌ها است.
اگرچه كارشناسان بخش زیادی از انصرافی‌ها را شامل سرمایه‌گذاران می‌دانند و نه مشتریان واقعی، اما مشتریان واقعی نیز در این انصراف سهم دارند. گزارش «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است كه انصرافی‌ها از پیش خرید خودرو شامل دو گروه از مشتریان خودروسازان می‌شوند؛ دسته اول و البته بزرگ‌تر آنهایی كه با هدف سرمایه‌گذاری و كسب سود اقدام به پیش‌خرید خودرو كرده بودند و دسته دوم مشتریان واقعی.
مدیر بازاریابی و پیشبرد فروش محصولات سایپا در همین زمینه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «ما انتظار داشتیم با اعلام قیمت‌ها از سوی شورای رقابت و نهایی شدن آنها، بازار از بحران فروش خارج شود، اما متاسفانه در پی اعتراض به قیمت‌ها مردم هنوز منتظر كاهش قیمت هستند.» انتظار برای كاهش قیمت‌ها در حالی از سوی مشتریان ادامه دارد و موجب ایجاد موجی از انصراف در كارخانه‌ها شده كه خودروسازان در آخرین روزهای مرداد ماه گذشته، تا 3 درصد از قیمت محصولات خود را کاهش دادند. این میزان كاهش قیمت پس از برگزاری جلسات متعدد میان خودروسازان، شورای رقابت و برخی اعضای كمیسیون صنایع و معادن رخ داد؛ اما كاهش 3 درصدی قیمت‌ برخی پرتیراژها نیز موجب نشد تا مشتریان در رفتار خود تغییر چندانی ایجاد كنند؛ زیرا این میزان كاهش قیمت نیز با اعتراض نمایندگان همراه بود. این بار نمایندگان معترض كه میزان كاهش قیمت را با پیش‌بینی‌های خود همسو نمی‌دیدند، صحبت از طرحی جدید به میان آوردند. طرح جدید نمایندگان مجلس با هدف بازنگری در قیمت‌های تعیین شده برای خودروهای داخلی و همچنین عملكرد شورای رقابت در این زمینه از سوی نمایندگان مجلس تعریف شده است. هر چند چگونگی تاثیر این طرح بر قیمت خودروهای داخلی و فعالیت‌های شورای رقابت هنوز مشخص نیست؛ اما دست‌كم توانسته است بار دیگر بازار را برای ادامه انتظار برای كاهش قیمت‌ها ترغیب كند.

  انتظار تمام نشدنی برای كاهش قیمت‌ها

انتظار مشتریان برای كاهش قیمت‌ها در حالی است كه فروزانمهر دلیل اصلی این انتظار را ادامه داشتن اظهارات نمایندگان مجلس می‌داند. او در ادامه می‌گوید: مردم به دلیل صحبت‌هایی كه از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود هنوز در انتظار كاهش قیمت هستند، این انتظار حتی پس از كاهش 3 درصدی قیمت‌ها نیز ادامه دارد؛ اما واقعیت این است كه ما با قیمت‌های پیش از این كاهش نیز زیان می‌كردیم. فروزانمهر سه درصد كاهش قیمت را در نتیجه اعتراض نمایندگان می‌داند و می‌گوید: ما این ضرر را پذیرفتیم برای اینكه قیمت‌ها به ثبات برسند و بازار با نهایی شدن قیمت‌ها فعالیت خود را از سر بگیرد، اما متاسفانه بار دیگر برخی اظهارات ضد و نقیض باعث شدند تا بازار همچنان در ابهام به سر ببرد و خودروسازان در حالی كه در آستانه عبور از بحران تولید بودند، با مشكل فروش مواجه شوند. مدیر بازاریابی و فروش سایپا میزان انصرافی‌ها در این شركت را طی نزدیك به دو ماه گذشته، با كل تعداد انصرافی‌ها در 4 ماه ابتدایی امسال برابر می‌داند. این انصراف‌ها اگرچه برای خودروسازان اتفاقی خوشایند نیست، اما به‌زعم كارشناسان اقتصادی می‌توان به ثبات قیمت خودرو در پی این انصراف‌ها خوش‌بین بود.
فروزانمهر در همین زمینه با بی‌سابقه خواندن این انصراف‌ها می‌گوید: وقتی بازار راكد است سرمایه‌گذارهایی كه با هدف كسب سود خودرو پیش‌خرید كرده بودند، انصراف می‌دهند؛ زیرا می‌بینند با ركود بازار حاشیه سود مثبتی كه قبلا وجود داشت از بین رفته است.
او در ادامه از خروج مشتریان واقعی نیز می‌گوید: مشتری‌های واقعی نیز زمانی‌كه موعد پرداخت باقی‌مانده مبلغ خریدشان فرامی‌رسد، در انتظار كاهش قیمت ترجیح می‌هند دست نگه دارند تا شاید قیمت‌ها با كاهش بیشتری همراه شوند. این مدیر فروش عقیده دارد در شركت سایپا هم فروش و هم پیش‌فروش كاهش یافته است. گفته‌های فروزانمهر در حالی است كه در تماس با مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، عبدالله بابایی با رد نكردن انصراف‌ها از خرید، این اتفاق را طبیعی ارزیابی كرد و گفت در این شركت مشكل چندانی در این زمینه وجود ندارد. اما فعالان بازار با اشاره به ركودی كه در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد می‌گویند: ما از این شرایط ناراضی نیستیم. یك فعال بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: درست است كه خرید و فروش جریان ندارد، اما این شرایط دست‌كم باعث می‌شود ارزش پول و سرمایه افراد برای مدتی ثابت بماند و این باعث جلوگیری از تورم و سود كاذب در این بازار می‌شود. این فعال بازار عقیده دارد ركود بازار در نهایت باقی نخواهد ماند و مشتریان به بازار بازخواهند گشت؛ او می‌گوید: اما مطمئنا ركود بازار با توجه به شرایط فعلی با ثبات قیمت‌ شكسته خواهد شد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , سفته , تورم , سکه , ارز , سرمایه گذار , آماتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 9 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینG : دوستان عزیزشرکت سایپا داره از در پشتی شاهین جی وشاهین پلاس و cvt تو بازار آزاد میفروشه
سجاد : سلام تاریخ و اشتباه زدید فکرکنم
مریم : سلام دوستان من دو ماهه ماشین و تحویل گرفتم جریمه ی دیر کرد و واریز نکردن به نظرتون کی واریز میکنن؟؟ شماره تماسی هست زنگ بزنم پیگیری کنم
جی : آخ آخ آخ نازنین 1 مال من هم همین الان اومد ....چون گفته بودی مال من اومد لازم دونستم بگم که مال من هم اومد
شاهین جی : سلام دوستان.... شرکت سایپا داره تو بازار آزادشاهین جی رو میفروشه 980 شاهین جی ال950 مدل 404 اگه تو بازار آزاد خریدار ی نبود فاکتور میکنن میدن به ملت فقط میخوام بگم ما چقدر ملت بدبختی هستیم اگه باور نمیکنید برید تو برنامه دیوار تهران سرچ کنید .من تماس گرفتم و پرسیدم شاهین سانروف دار که کمبود قطعه هست تولید نمیشه گفت ما خودمون نمایندگی سایپا هستیم سند ماشین آزاد هستش یه زنه حواسش نبود همه چی رو لو داد فقت باید همگی باهم شکایت کنن وزارت صمت تجمع کنن در نمایندگی ها یک کلام وسلام
نازنین۱ : اقای بی ادبی که جای من پیام میدی اسم منم گذاشتی فرق من و شما اینکه ک اسم من نشوته کابری نازنین ۱ و آبی هست کاملا معلومه ک من یکی دیگه هستم بی شخصیت به اسم من بد دهنی میکنی
عباس : دوستان عزیز شهریور و مهرماهی کسی واسش پیامک تکمیل وجه اومده؟چون پرسیدم گفتن دارن دعوتنامه هارو میفرستن
ایگل شیراز : من نام‌نویسی 28 تیر بودم. هنوز هیچ خبری نیست
اهورا : حواله داران شاهین جی. شاهین جی ال. کوییک. شما رو به خدا به جان عزیزانتون قسم میدم هر کدوم از شما بزرگواران که موقعیتش دارین بیاین یکشنبه همراه بقیه حواله داران بریم اعتراض کنیم. به خدا اگه به سایپا باشه سال 1406 شاید به ما ماشینی بده. به خدا همه ما گرفتاریم. و یه جور روی پولمون حساب کردیم.
ایگل تیرماه ۹۰ روزه : ثبت نام ایگل تیرماه ۹۰ روزه خبری از شاسی شدن خودرو ها هست دوستان؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس شهریور : به سلامتی مبارکه انشاالله به خوشی استفاده کنید.
207 : تحویل 3 ماه فوق العاده هستم روزی 580 سود تاخیر واریز میکنن
اطلس : توروخدا دوستان آشنایان خبر بدید کسی ثبت نام نکنه
اکستند : سلام دوستان تو را به قران راست و حسینی جون عزیزتون کسی اکستند پلاک شده یا. نه خواهش میکنم خواهش میکنم حقیقت بگین. منتظرم خدا خیر بهتون بده
کوییک اس : شرکت اینکارو نمیکنه ولی متاسفانه بعضی نمایندگی ها اینکار رو میکنند. میتونی به شرکت زنگ بزنی و اعلام کنی . اگر 24 ساعت یا چهل و هشت ساعت بیشتر نگذشته احتمال داره از یه ماشینی باز کردند و با خودرو شما عوض کردند پیگیری کن
دنا : هنوز تحویل مهر مونده شما ک دی ماهی
وحید : 26خرداد واریز وجه امروز فاکتور شد کوییک gxl, تحویل تیرماه
اطلس بهمن : این همه جمع شدیم ماشینا ندادن باید سیاسی بشه تامسئولین فکر کنند
کوییکrs : کوییک rs از 04/22 به بعد دیگه فاکتور نشده معلوم نیست دارن چیکار می کنن خسته شدیم
معندس : دوستان علت تاخیر در پلاک شدن کوییک اینه که مقر اصلی ساخت وتکمیل وپلاک سایپا در کاشان هست کوییک توسط پارس خودرو یا شرکت فارس تولید میشه ولی در اصل زیر مجموعه سایپا هستن و بعداز تولید چندصد خودرو باید از طرف کارشناسان و افسران در کاشان بررسی و تایید بشه واین پروسه زمانبره حداقل یکماه تا 45روز نگران نباشید هرکی فاککتورشد پر پر آزادی از بند سایپا اندرزگاه 7 مبارکه کیلییییییلیییلیی