عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا ۱ : فکر کنم فردا تعطیل باشه
سید : دوستان یه سوال هیچ راهی نداره رنگی که فاکتور شده تغییر داد ؟ ممنون میشم اگه کسی راهی بلده بگه قبل پلاک ماشین ؟؟؟
مبینا : اون شرکت زامیاد سایپا افزایش داره این چند روز
محمد-:::::::: : برا ما هم تحویل اسفند بود ولی دعوتنامه دوماه دیرتر یعنی اردیبهشت اومد بجای اینکه برا دو ماه تاخير سودتاخیر تعلق بگیره مبلغ بیشتری از دوستانی که اسفند ماه تکمیل وجه کرده بودند دریافت کردن پس احتمال اینکه بازم از تکمیل وجه اسفند ماهیا بگیرن وجود داره
عارف : دروووود معلوم هست تحویلی بهمن ماه را کی تحویل میدن؟ آتش بجونشون با این ماشین دادنشون یکساله ما را حیرون کردن، به هزار بدبختی وام با سود 23درصد بگیری آخرش هم واسه یه ماشین اشغال ک عکس اپشنال های اتومات زده بودن داخل گوگل، مردم مسخره خودشون کردند، مکافاتش ن خود جد سید مزمون😐
عارف : چجوری به کدام در بزنیم پیگیر این ماشین بشیم این چ وضعشه چرا هچی تو مملکت ما درست نیس چ دینی چ ایمانی دارن فقط ادعا، چی بودیم چی شدیم
عارف : این سخا چجوریه چی باید ارسال کنی
تارا : حالا حالا ها فاکتور نمیشید ما سی بهممنیم هنوز فاکتور نشدیم
مقدم : دنبال سود تاخیر نباش، مطمئن باش پول ازت نگیرن بابت مابه تفاوت پولی بابت تاخیر بهت نمیدن
Mahdave : سلام لطفا من رو راهنمایی کنید بنده تارا دستی تحویل گرفتم ایا به نظر شما اون رو به تارا اتومات تبدیل کنم چون چند سال می خوام نگهدارم وزود به زود هم ماشین عوض نمی کنم و نمی خوام اذیت بشم یا خیلی برام هزینه بتراشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 10 خرداد : سلام دوستان من امروز ماشینم تحویل گرفتم ان شالله برای شما هم زود تر تحویل بدن
27بهمن علی صدیق : آقا توحید ارومیه خسته نباشی ممنون این همه راهنمایی کردی من 27بهمن ساعت 14تکمیل وجه کردم الان فاکتور شدم ولی پلاک 0هستش چجوریه بعدش من یه موتور داشتم فروختم چن سال پیش طرف تعویض پلاک. نکرده 5میلیونم واسه اون موتور خلافی داره الان من باید اونم پرداخت کنم که اصلا من جریمه نشدم ؟؟و دو سال پیش توقیف پلاک تو راهنمایی دادم؟؟؟؟یعنی اینجوری که شما میگی من باید اون 5تومنو واریز کنم تا ماشین پلاک بشه ؟؟؟
سمند موتور جدید 13 خرداد : کسی هست تحویل 13 خرداد فاکتور نشده باشه
شادمهر : سنسور پدال کلاژ تو عوض کن که ایراد از اونه چون تا کلاژ نگیری روشن نمیشه پس اون ایراد داره
اف ایکس1403 : افرین خوب گفتی داداش.منم دقیقامثل خودت هستم
امپراطور : ممنون برادر انشالله چرخش به نیک برات بچینه.
محمد موتور جدید : درسته رنگ سفید نبوده بخاطر همون فاکتور شدی مبارکه بسلامتی چرخش بچرخه برات ، سفید دیر فاکتور میشه
شعیب سلطانی : سلام پانا پیش فروش سفید تبدیل رینگ المینیوم تحویل 31خرداد امروز صبح هم فاکتورهم پلاک شد به نظرتون تاکی میرسه مشهد
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام دوستان دوگانه اسفندی.رضا،محمد،منتظر مخصوصا آقا اکران. من هنوز فاکتور نشدم، جناب منتظر راهنماییم کرد برای ثبت شکایت،فردا شکایت رو ثبت میکنم،پناه بر خدا. علی برکت الله🤣🤣🤣🤣🤣
هادی : دوستان ساینا اس مدل 1403 دارم ماشین رو روشن میکنم میرم کارم رو انجام میدم ماشینو بعد 20 دقیقه میخام دوباره روشن کنم استارت زیاد میخوره کسی تا حالا تجربه داشته ؟ هر کسی هم یه چیزی میگه سردرنمیارن پمپ بنزینشو عوض کردم سوزن هاشو شستم شمع و وایر تست کردم دیاگ هم میزنی هیچ ایرادی نیست