مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت (قسمت اول)

هیاهوی جمعیت، فریاد موتورها و صدای ناله خودورهایی که در تلاش برای سبقت از یکدیگر و رساندن خود به خط پایان هستند، به مسابقات موتوری استقامت خوش آمدید. مسابقات اتومبیلرانی استقامت، پیش از سایر مسابقات اتومبیلرانی برگزار می‌شده است و قدمتی طولانی دارد. در سال 1900، رانندگان خودروهای خود را در پیست استقامت ایتالیایی به نام Coppa Florio که مسافت رفت و برگشتی در حدود 185 کیلومتر از Brescia به Cremona و سپس Mantova بود، طی می‌کردند. مسابقه دهندگان باید چندین دور را در مسیر طی کنند و اگر بخواهیم مسیرهای این مسابقات را طبق استانداردهای جاده ای مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که جاده های کنونی چیزی بیش از جاده های درب و داغان نیست. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

در این مسابقات، استقامت خودرو و راننده آن و نیز، کیفیت محصول کارخانه تولید کننده در طی مسافت طولانی و ساعت ها مسابقه سنجیده می‌شود. در مسابقات Coppa Florio، راننده باید فاصله مشخصی را در سریعترین زمان ممکن طی کند. یکی دیگر از انواع این مسابقات یافتن راننده ای است که بتواند در زمان تعیین شده طولانی ترین مسافت را طی کند. همچنین این مسابقات زمانی ممکن است از چندین ساعت به نصف روز یا حتی به یک دوره کامل 24 ساعته برسد. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

اولین مسابقات 24 ساعته در سال 1907 در بروکلند و در پیست اتومبیلرانی 4.4 کیلومتری و در فرودگاه Surrey انگلستان برگزار شد. بروکلند اولین پیست اختصاصی بود که برای اجرای مسابقات سریع السیر ساخته شد. امروزه لمان یکی از مشهورترین مسابقات رانندگی است که 24 ساعت طول می‌کشد. این مسابقات در طول سال ها گسترش زیادی یافته اند که منظور از این گستردگی، پیچیده تر شدن و افزایش شاخه های آن است. یکی از نکات قابل توجه در این خصوص وجود تمام هیجانات مسابقات کوچکتر در این مسابقات است، اما مسایلی مانند مقاومت، مشکلات فنی و فرسودگی نیز، به آن اضافه شده است. همچنین این مسابقات براساس نوع خودرو، تولید کننده یا سازنده شخصی و تعداد رانندگان به دسته بندی های اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را در جایگاه یکی از رانندگان این خودروها قرار دهیم تا هم هیجان را تجربه کنید و هم استقامتتان را در این مسابقات به بوته آزمایش بگذارید.

مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت نوعی از مسابقات اتومبیلرانی هستند که نه تنها مقاومت و مهارت راننده بلکه دوام و قابلیت خودرو را نیز، به بوته آزمایش می‌گذارند. چه در مسابقات 24 ساعته لمان، چه در Sebring به مدت 12 ساعت، چه در لمان Petit به مدت 10 ساعت یا 1,000 کیلومتری در مسابقات اروپایی، این رویدادها نه تنها برتری تیم رانندگی را اثبات می‌کنند بلکه نشان می‌دهند که کدام خودرو می‌تواند در این زمان ها بیشترین مسافت را طی کند. جای تعجب ندارد که برنده شدن یک کمپانی خودروساز به دفعات در این مسابقات می‌تواند افتخار بزرگی برای آن محسوب شود. گفتنی است که گروه های مستقلی نیز، در اینگونه مسابقات شرکت می‌کنند که privateers نامیده می‌شوند. گفتنی است که مسابقات استقامت معمولا در مسیرهای بسته و با خودروهای چرخ بسته انجام می‌شوند؛ تیم های شرکت کننده در این مسابقات دارای دو تا چهار راننده هستند که تلاش می‌کنند تا طولانی ترین و سریعترین فواصل را پوشش دهند. در طول جریان مسابقه، خودروها در درون Pit Stop برای سوخت گیری مجدد و بازدید فنی و نیز، عوض شدن راننده توقف می‌کنند؛ از نکات قابل توجه در این خصوص می‌توان به بازده زمانی این تعویض و مقاومت افراد که چیزی در حدود 1 تا 90 دقیقه است، اهمیت تاکتیکی این تعویض ها، متغیر بودن این بازده زمانی و همچنین محدود شدن این زمان در برخی مسابقات به دلایل امنیتی اشاره کرد.

مسابقات استقامت (قسمت اول)برخی نمونه های اولیه کلاس های خودرویی متفاوت در این مسابقات برای کسب جایزه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برخی از این کلاس ها که دارای شهرت هستند، خصوصیاتشان به گونه ای است که فقط برای این مسابقات تنظیم شده است. مسابقات لمان (Series (LMS و (American Le Man Series (ALMS از دو کلاس خودرویی نمونه اولیه چرخ بسته استفاده می‌کنند. اولین کلاس که Le Mans Prototype 1 (LMP1) نامیده می‌شود توسط آئودی، پژو و آستون مارتین تولید می‌شوند. نمونه های اولیه برای LMP2 خودورهایی کوچکتر، سبک تر و با مصرف سوخت کمتر هستند، اما نسبت نیرو به وزن بهتری دارند. گفتنی است که پورشه، آکورا و مزدا نیز، برای تولید نمونه های اولیه LMP2 شهرت دارند. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

علاوه بر این، سه کلاس خودروهای اسپرت که شامل کوروت، وایپر، آستون مارتین، پورشه، فراری و بی ام و GTs هستند نیز، در مسابقات LMS و ALMS با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین این مسابقات می‌تواند با خودروهایی مشابه از نظر قدرت موتور و شاسی های یکسان یا خودروهای معمولی نیز، برگزار شود. حتی در مسابقاتی که در چنین فواصل دوری و در زمان زیادی برگزار می‌شوند، فاصله امتیازی بین برنده و سایر شرکت کنندگان بسیار ناچیز است. در برخی مسابقاتی که 24 به طول می‌انجامد، برنده تیمی است که کمترین اشتباه را مرتکب شده باشد. هفته آینده با قسمت دوم این مقاله ما را همراهی کنید تا نکات بیشتری در خصوص این مسابقات در اختیار شما قرار دهیم.


منبع

HowStuffWorks

            

برچسب : آئودی , آستون مارتین , پورشه , پژو , مزدا , آکورا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: IBO
0

خيلي خوب بود...ممنون
07:36  1393/04/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراV4تحویل30روزه : ممنون دوست عزیز بابت پاسخ دادید
شاهین پلاس : با خیال راحت تا ۶ ماه دیگه پیگیری نکن 😂
محمد : سلام واریزی اولم. دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی. هست تاریخ تحویل زده بود آبان ماه
تارا اتومات v4 lx : تاریخ واریزی شما یک هفته بعد بوده انشالله که تا شش روز دیگر به شما هم تحویل خواهد شد. در این سری جدید ثبت نام خرداد ماه، شاید بدلیل افزایش شدید قیمت v4 به یک میلیارد صد میلیون تومان تحویل زودتر انجام میشود
شاهین : سلام من هم ۸ ماه تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست واقعا خیلی اذیت شدیم کاشکی بفکر مشکلات ما هم بودن
حسین : سلام امروز زنگ زدم گفت داره 12 فاکتور میشه!!!! حرفی از 13 نزد من خودم واریزی 13 ام پذیرش 14
حسینی : سلام ۱۲اذر تکمیل وجه ۱۳ اذر پذیرش سخا ۱۸ هیچ خبری نیست
شاهین : سلام منم آذر ۱۴۰۳ تکمیل وجه کردم هیچ کسی جواب گو نیست از مشکلات مردم که خبر ندارن بفکر هم نیستن
مهدی : واریز اولیه مهر 402 تحویل هفته آخر اسفند 403 تکمیل وجه 19اسفند در انتظار فاکتور
عباسی : من که ماشینم رو صفر فروختم چون دوسش نداشتم و دنا پلاس اتومات رو گرفتم خیلی هم راضیم تا ابد ماشین های سایپا ب درد نخورن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کاک هیدی : من دوم تیر واریز کردم همون روزم سخاروبردم ، فاکتور نشدم ، واریز اولیه م سوم دیماه بوده
مسعود : سلام من تجربشو داشتم روز آخر پرداخت کنی شاید ی یک ماهی دیرتحویل بدن
رانا7تیر : نه هنوز فاکتور نشدم
حسن پیش پانا فولاد مرداد : کی میگه دو ماه زودتر گیرت میاد؟؟ یک ماه فرقشه. رینگ فولادی رو ماه بعدش فاکتور میکنن. همین الان ببین تا چند تیر فاکتور شده.
دنا تیر 6 دنده : یعنی برات تبدیل قالباق به رینگ اومده
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : به گمانم درست باشه آخه از خوشحالی حتی نتونسته کلمات رو درست ادا کنه ، زبونش بند اومده : من فورش فوالعاده 7 بهمن فاکتور شدم 😂😂😂
بهمن : حرص نخور خود پوفییوز سایپا اینقدر دقیق گفته که ما اینجا اعلان میکنیم تویی که عرضه فش دادن به سایپا نداری زر هم خودت میزنی با مردم اینجا چکار داری
معین : تبدیل به تک سوز واریزی 4 تیر سخا 7 تیر هنوز فاکتور نشده، احتمالا همون بعد 11 تیر فاکتور بشی ، منم 15 تیر تبدیل زدم
کوییک جی ایکس مرداد : کسی نمیدونه کی پیامک میفرستن ..اینجور تحویل ماشین خم هی دیرتر میشه
کوییک جی ایکس مرداد : دوستان ک تکمیل وجه کردید چقدر دادین