سال گذشته، وقتی کمپانی هیوندای، خودرو الانترا کوپه را به بازار عرضه کرد، همه تحت تأثیر مصرف کم، تجهیزات استاندارد پر و پیمان و طراحی جذاب آن قرار گرفتند. شاید تنها نقطه ضعف آن این بود که عملکردش با قیافه اسپرتش جور در نمیآمد. خب، امسال با عرضه الانترا کوپه جدید، این مشکل برطرف گردیده و باعث شده است این کوپه زیبا بهتر از قبل در میدان ظاهر شود. هیوندای الانترا کوپه روی همان پلت فرمی سوار شده است که برادر سدانش روی آن مینشیند، و با وجود این که دو درب است، از کابینی جادار برخوردار است. فضای سر در جلو و عقب و همچنین گنجایش صندوق عقب این کوپه از سایر رقبایش بسیار بیشتر است. کمپانی هیوندای برای این که به این کوپه شخصیتی اسپرت بدهد، یک موتور بزرگتر و قویتر 2 لیتری روی آن گذاشته است. سیستم تعلیق و فرمان نیز به امید این که رانندگی لذت بخشتر باشد، مورد بازنگری قرار گرفتهاند.
در حال حاضر، الانترا کوپه، به لطف شتاب بیشتر و هندلینگ تیز و فرزتر، سبک تر نیز احساس میشود. بهتر است بدانید، با این که قدرت بیشتر الانترا کوپه راضی کننده است، ولی موتور بزرگتر عطش بیشتری دارد و میزان مصرف آن در سیکل ترکیبی نسبت به مدل سال قبل، از 8.83 به 9.78 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. از طرفی، تغییرات صورت گرفته بر روی سیستم تعلیق باعث شده است کیفیت سواری قدری خشک باشد. اگر بخواهید دنبال جایگزینی برای آن بگردید، هوندا سیویک کوپه مدل 2014 مصرف فوقالعاده کمی دارد ولی صندلی های عقب جای کمی دارند. کیا سراتو کوپه و سایون tC مدل 2014 نیز عملکردی خوب و ظاهری جذاب دارند ولی مصرف سوختشان تقریباً به اندازه مصرف الانترا کوپه است. شاید خریدارانی که کم مصرف بودن برای آن ها در اولویت قرار دارد، بخواهند نگاهی هم به فولکس واگن Beetle مدل 2014 بیندازند که با موتور دیزل هم به بازار عرضه میشود. همگی این خودروها گزینه های خوبی هستند ولی هیوندای ترکیبی است ایدهآل از نمای ظاهری، عملکرد و کاربرد. این کوپه زیبا یکی از گزینه های مطرح است و ارزشش را دارد که به آن توجه کنید.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای الانترای کوپه فقط در یک تیپ پایه به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندارد این کوپه عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، بادشکن عقب، چراغ های مه شکن، آینه های مجهز به گرمکن، لوازم تمام برقی، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به چپ و راست، کروز کنترل، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم متناسب با وزن، روکش چرمی فرمان، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر لمسی 4.3 اینچی، سی دی خوان، رادیوی ماهوارهای و درگاه USB و iPod.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران هیوندای الانترا کوپه مدل 2014 را یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری تأمین میکند که قادر است 173 اسب بخار نیرو و 209 نیوتن متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو نیز بر عهده یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته گذاشته شده است. تخمین زده میشود میزان مصرف سوخت این کوپه در سیکل ترکیبی معادل 9.78 لیتر (11.40 در شهر و 8.05 در بزرگراه) باشد. اعداد و ارقام بالا هستند ولی تعداد معدودی از رقبا هستند که مصرف سوخت کمتری داشته باشند. در تست شتاب نیز، این خودرو توانست ظرف 8.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای این کلاس از خودروها واقعاً خوب است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد برای هیوندای الانترا کوپه عبارتند از: کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، تکیه گاه سر برقی برای صندلی های جلو و کیسه هوای جانبی و پردهای در جلو. اگر پکیج Technology را خریداری کنید، دوربین دید عقب هم در اختیار شما قرار میگیرد. در تست جاده، این کوپه زیبا وقتی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت بود، پس از ترمزگیری توانست بعد از پیمودن 36 متر متوقف شود که برای یک خودرو کوپه مسافتی مناسب است. گفتنی است الانترا کوپه مورد تست تصادف قرار نگرفته است ولی الانترا سدان در تست تصادف و در زمینه عدم آسیب دیدگی کلی پنج ستاره، در زمینه عدم آسیب دیدگی قسمت جلو، چهار ستاره و در زمینه عدم آسیب دیدگی جانبی پنج ستاره به دست آورده است. موسسه ایمنی بزرگراه ها، در زمینه محافظت از قسمت جلو و چپ شوندگی در برابر ضربات شدید، بالاترین رتبه، یعنی رتبه "خوب" و در زمینه محافظت از قسمت جلو و چپ شوندگی در برابر ضربات خفیف، رتبه "قابل قبول" را به این سدان داده است. این سدان در زمینه مقاومت جانبی، مقاومت سقف و مقاومت پشتی و تکیه گاه صندلی هنگام بروز تصادف از عقب نیز، رتبه "خوب" را به دست آورده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
معمولاً خودروهای کوپه به خاطر شکل خاصی که دارند، در مقایسه با سدان ها دارای تجهیزات کمتری هستند، ولی الانترا کوپه از این قاعده مستثنی است. فضای داخلی آن به طور چشمگیری از فضای داخلی هوندا سیویک کوپه و بسیاری از کوپه های دیگر بیشتر است. این فضای داخلی باز مانع از آن میشود که سرنشینان احساس کنند در فضایی تنگ و محصور گیر افتادهاند. صندلی های جلو و عقب هم فضای پای زیادی دارند. برای خودروهای کوپه، فضای سر در عقب نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. با این که سوار و پیاده شدن روی صندلی عقب نسبتاً آسان است، ولی هنگامی که کنار دیوار یا یک خودرو دیگر پارک کرده باشید، باز و بسته کردن درب های دراز آن میتواند کمی دردسرساز باشد.
پشتی صندلی های جلو قدری نازک است ولی هنگام رانندگی های تهاجمی، بالشتک های جانبی خیلی خوب از کمر سرنشینان محافظت میکنند. گنجایش صندوق عقب الانترا کوپه 0.42 متر مکعب است که بیشتر شبیه گنجایش صندوق خودروهایی با اندازه متوسط و بزرگ به نظر میرسد. آمپرهای این کوپه، بسیار ساده هستند، جای خوبی قرار گرفتهاند و خواندن آن ها نیز آسان است. تنظیمات دنده زیاد پیچیده نیست و تنظیمات مربوط به تهویه مطبوع بسیار ساده و راحت انجام میگیرند.
تجربه رانندگی
هیوندای الانترا کوپه برای این ساخته شده است تا رانندگی لذت بخشی داشته باشد، شتاب بسیار خوبی دارد و گیربکس شش سرعته اتوماتیک هم بسیار نرم کار میکند، با این حال تعویض دنده ها کمی کند صورت میگیرد. ثبات این کوپه سر پیچ ها نیز بسیار خوب است. شاید یکی از نقاط ضعفش این باشد که در مقایسه با الانترا سدان (به جز تیپ Sport) سواری خشک تری دارد. البته زیاد خشک و غیر قابل انعطاف نیست ولی در مسیرهای ناهموار ممکن است از نرمی آن کاسته شود.