هیوندای جنسیس از سال 2009 پا به میدان گذاشت و از آن زمان تاکنون یکی از بهترین انتخاب ها در حوزه سدان های لوکس بوده است. اگرچه این خودرو از نظر ظاهر و پرستیژ به پای سدان های اروپایی نمیرسد، ولی در ازاء پولی که میپردازید، آمیزهای از تجهیزات بسیار مطلوب و قدرت در اختیار شما قرار میدهد. مدل 2015 این سدان به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته است و کمپانی هیوندای امیدوار است جایگاه مناسبی در بازار به دست بیاورد. هیوندای جنسیس روی یک پلتفرم جدید سوار شده است و دیفرانسیل عقب است. طول آن تقریباً به اندازه مدل های قدیمیتر است ولی فاصله بین محورهای جلو و عقب حدود 8 سانتیمتر افزایش پیدا کرده است.
فضای بیشتری که ایجاد میشود بیشتر به این کار میآید که جای پا را برای سرنشینان عقب افزایش بدهد. طراحی داخلی جنسیس 2015 نیز بسیار تغییر کرده است. چیدمان کنسول مرکزی و دسته دنده مورد بازنگری قرار گرفتهاند. صفحه نمایش سیستم مسیریاب بزرگتر شده و خطوط داشبورد انحنای بیشتری پیدا کردهاند. صفحه کنترلگر چند رسانهای هم در وسط کنسول و سر جای قبلیاش قرار دارد. صندلی ها راحتتر شدهاند و شکل غربیلک فرمان نیز تغییر کرده است. همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا هیوندای جنسیس بتواند همتراز با رقبای آلمانی و ژاپنیاش ظاهر بشود.
این سدان با موتور شش سیلندر و 3.8 لیتری 311 اسببخار و با موتور هشت سیلندر 5 لیتری 420 اسببخار نیرو تولید میکند و نیروی تولید شده را به سوی یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته میفرستد. سیستم چهار چرخ محرک (AWD) که برای موتور شش سیلندر به صورت سفارشی عرضه میشود، میتواند برای مشتریانی که در مناطق برفگیر زندگی میکنند بسیار جذاب باشد. با این که هیوندای جنسیس یک سدان کاملاً اسپرت نیست ولی انتخاب حالت اسپرت، تنظیمات گیربکس، فرمان و سیستم تعلیق را به کلی تغییر میدهد و یک سواری تند و فرز و تهاجمی در اختیار راننده میگذارد. کمپانی هیوندای معتقد است جنسیس جدید پرفروش خواهد بود.
گفتنی است تیپ پایه این سدان با موتور شش سیلندر و 3.8 لیتری، صدها دلار از تیپ پایه کادیلاک CTS ارزانتر است. حتی برای خرید آئودی A6 یا لکسوس GS 350 هم مجبورید پول بیشتری بپردازید. وقتی هیوندای جنسیس هشت سیلندر را با همتایانی مانند بی ام و سری 5 یا مرسدس بنز E-Class مقایسه کنیم، شکاف قیمتی بیشتری دیده میشود. البته همه این خودروها جذاب و عالی هستند و شاید دوست نداشته باشید هیچکدام را از دست بدهید، با این حال هیوندای جنسیس 2015، یک سدان جدی و با وقار است و با این که اصل و نصبی چند ده ساله ندارد، نمیتوان آن را نادیده گرفت.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای جنسیس 2015 یک سدان لوکس بزرگ دیفرانسیل عقب است که با دو موتور 3.8 لیتری (شش سیلندر) و 5 لیتری (هشت سیلندر) به بازار عرضه میشود. سیستم چهار چرخ محرک نیز به صورت سفارشی روی موتور شش سیلندر نصب میشود. تجهیزات استاندارد این سدان با موتور 3.8 لیتری عبارت است از: رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های اتوماتیک، دوربین دید عقب، گرمکن آینه بغل، برفپاککن اتوماتیک، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک، دسترسی بدون کلید، صندلی های جلو مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم در هشت جهت، روکش های چرمی، فرمان تلسکوپی با قابلیت حرکت به چپ و راست، آینه الکتروکرومیک، صفحه نمایشگر لمسی، سیستم مسیریاب ماهوارهای و اطلاع رسانی وضعیت ترافیک، اتصال بلوتوث بین تلفن همراه و سیستم صوتی، سیستم Blue Link مخصوص هیوندای برای استفاده در موارد اضطراری، سیستم صوتی سی دی خوان با هفت بلندگو، درگاه USB ، iPod و رادیوی ماهوارهای و HD.
جنسیس شش سیلندر دارای سه پکیج است که به صورت سفارشی قابل خریداری است: پکیج Signature، پکیج Tech و پکیج Ultimate. تجهیزات پکیج Signature عبارتند از: سقف پاناروما، چراغ های اتوماتیک HID، آینه بغل های الکتروکرومیک، چراغ های بسیار قوی و پر نور، سیستم هشدار نقاط کور، هواکش برای صندلی های جلو، حافظه تنظیمات راننده، فرمان تلسکوپی برقی با قابلیت حرکت به چپ و راست، آفتابگیر برقی در عقب، آفتابگیر دستی برای شیشه های بغل و سیستم صوتی Lexicon به همراه چهارده بلندگو و صدای فراگیر.
پکیج Tech دارای همه تجهیزات پکیج Signature است و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: نور بالای اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار عبور از خط، حسگرهای پارک در جلو و عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک، ترمز پارک برقی، سیستم اتوماتیک نگه دارنده خودرو (که به راننده اجازه میدهد هنگام توقف، پایش را از روی ترمز بردارد)، روکش های چرمی شیکتر، تنظیمات اضافی برای صندلی راننده (پشتی بزرگتر و بالشتک هایی در طرفین صندلی) و صفحه نمایشگر 7 اینچی به روز شده. پکیج Ultimate همه تجهیزات دو پکیج قبلی را دارد و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: درب برقی صندوق عقب ، کنترل آب و هوای اتوماتیک و دو نقطهای، نمایشگر مجازی رنگی، مسیریاب به روز شده به همراه صفحه نمایشگر بزرگتر و دکمه های کنترلی روی کنسول مرکزی، تزیینات چوبی و آلومینیومی به رنگ مات، حسگر تشخیص مقدار دی اکسید کربن برای سیستم کنترل آب و هوا، و سیستم صوتی Lexicon به همراه 17 بلندگو و صدای فراگیر.
سیستم چهار چرخ محرک را میتوان برای موتورهای 3.8 لیتری به صورت سفارشی خریداری کرد که با این تجهیزات توأم است: شوینده چراغ های جلو، گرمکن صندلی های عقب و گرمکن غربیلک فرمان. هیوندای جنسیس با موتور 5 لیتری همه تجهیزات پکیج های Signature و Tech را دارد و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، چراغ های مهشکن LED، رکاب های شبرنگ و تزیینات چوبی و آلومینیومی به رنگ مات. پکیج Ultimate در این تیپ دارای همه تجهیزات پکیج مشابه در موتور 3.8 لیتری است و فقط تنظیماتی برای سیستم تعلیق در اختیار راننده قرار میدهد.
قدرت و عملکرد موتور
هیوندای جنسیس با موتور شش سیلندر و 3.8 لیتری، نیرویی معادل 311 اسببخار و گشتاوری حدود 397 تولید میکند. گیربکس نیز هشت سرعته و اتوماتیک است. این مدل به صورت استاندارد، دیفرانسیل عقب است ولی سیستم چهار چرخ محرک را میتوان به صورت سفارشی روی آن نصب کرد. مصرف سوخت هیوندای جنسیس با موتور 3.8 لیتری و دیفرانسیل عقب، در سیکل ترکیبی برابر است با 12 لیتر (15 لیتر در شهر و 9 لیتر در بزرگراه). اگر سیستم چهار چرخ محرک را خریداری کنید مصرف سوخت به 14 لیتر در سیکل ترکیبی (17 لیتر در شهر و 11 لیتر در بزرگراه) افزایش پیدا میکند. هیوندای جنسیس با موتور 5 لیتری، 420 اسببخار نیرو و حدود 519 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز 15 لیتر(18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه) تخمین زده میشود.
ایمنی
هیوندای جنسیس مدل 2015 به صورت استاندارد به این موارد مجهز است: ترمز ضد قفل، سیستم کنترل ثبات و پایداری، محافظ گردن برقی برای صندلی های جلو، کیسه های هوا در جلو و عقب، کیسه هوای پردهای در طرفین و کیسه هوای زانوی راننده. سیستم ارتباطی Blue Link 2.0 نیز به صورت استاندارد نصب میگردد که در بر دارنده این موارد است: هشدار برخورد اتوماتیک، دکمه درخواست کمک، اطلاعرسانی در طول مسیر، قفل و روشن کردن خودرو از راه دور، محدود کننده سرعت (که به صاحب خودرو اجازه میدهد سرعت آن را برای رانندگان نوجوان محدود کند)، متوقف کننده خودرو هنگام سرقت، ایموبالایزر و مسیریاب مرحله به مرحله. در هیوندای جنسیس با موتور 3.8 لیتری میتوان سیستم هشدار نقطه کور و ترافیک عقب را به صورت سفارشی به همراه پکیج Signature خریداری کرد ولی این سیستم با موتور 5 لیتری به صورت استاندارد ارائه میشود. موارد زیر نیز برای پکیج Tech موتور 3.8 لیتری به صورت سفارشی و برای موتور 5 لیتری به صورت استاندارد ارائه میشوند: سیستم هشدار عبور از خط و کنترل خودرو در جاده های باریک، کروز کنترل تطبیقی، حسگرهای پارک در جلو و عقب و ترمز اضطراری اتوماتیک که میتواند شدت تصادفات را کاهش بدهد و یا از بروز تصادف در سرعت های کم جلوگیری کند. موسسه ایمنی بزرگراه ها در زمینه جمع شوندگی از جلو هنگام تصادف، جمع شوندگی از طرفین و میزان مقاومت سقف، به این خودرو رتبه "خوب" داده است. کمربند ایمنی و محافظ گردن هیوندای جنسیس هم در زمینه حفاظت در برابر برخوردهایی که از عقب صورت میگیرد رتبه "خوب" را کسب کردهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
بدنه و شاسی جدید هیوندای جنسیس 2015، فاصله محورها را تقریباً 8 سانتی متر افزایش میدهد و باعث میشود سرنشینان عقب فضای پای بسیار زیادی داشته باشند. به رغم افزایش طول اتاق، فضای سر برای سرنشینان عقب قدری کم است و شاید همین تنها ایرادی است که میتوان از این کابین باکلاس و پر و پیمان گرفت. رویکرد طراحان هیوندای این بوده است تا اندازه داشبورد و کنسول مرکزی را کاهش بدهند و همین امر حال و هوایی خاص و دوست داشتنی به کابین میدهد. دسته دنده و کنسول مرکزی مملو از دکمه و کنترلگر نیستند و شکل و شمایل شلوغی ندارند.
هر چیز لازم دارید دم دستتان است ولی مزاحمتان نمیشود. صفحه کلید سیستم مسیریاب نیز دوار و بسیار ساده و کاربرپسند است. به طور کلی برای ساخت داشبورد، درها و صندلی های هیوندای جنسیس 2015 از مواد اولیه بهتری استفاده شده است. پیش از این جنسیس به گرد پای پیشتازان این کلاس از خودروها هم نمیرسید. زمان زیادی نگذشته است و تغییرات آشکاری در کابین داخلی به چشم میخورد. آمپرها خوانا و دقیق هستند و جزییات اضافی و حواس پرتکن ندارند، ولی چنانچه بخواهید میتوانید اطلاعات بیشتری هم درخواست کنید تا برایتان نمایش داده بشود.
تیپ پایه جنسیس دارای روکش های چرمی شیک و جذابی برای صندلی ها و غربیلک فرمان است، نمایشگر 7 اینچی سیستم مسیریاب هم که جای خود دارد. طراحی داخلی هیوندای جنسیس بسیار ظریف و دقیق است: هر صفحه یا قطعهای در کابین داخلی بسیار به جا و مناسب تعبیه شده است و با سدان های آلمانی و ژاپنی قابل رقابت است. صندوق عقب این سدان نیز بسیار جادار است و ظرفیت آن به 0.43 متر مکعب بالغ میشود ولی نسبت به صندوق عقب نسل قبلی این سدان اندکی کوچکتر است.
تجربه رانندگی
هیوندای جنسیس 2015، حتی با این که میتوان سیستم تعلیق، موتور و گیربکس آن را روی حالت اسپرت تنظیم کرد، ولی یک سدان اسپرت محسوب نمیشود ولی با این حال میتواند با کیفیت سواریش، بسیاری از رانندگان را راضی کند. سر پیچ ها با دقت به حرکت فرمان واکنش نشان میدهد و از چسبندگی بسیار خوبی هم برخوردار است. کیفیت سواری عالی است و به راحتی میتوان جاده ها را درنوردید و با خیال آسوده به زوزه باد، ناله های تایر یا طنین موتور گوش سپرد.
وقتی صحبت از شتاب به میان میآید، هر دو موتور در رتبه متوسط قرار میگیرند ولی موتور هشت سیلندر نسبتاً شتاب بیشتری دارد، با این حال سریعتر از موتور شش سیلندر به نظر نمیرسد. در واقع، تنها دلیلی که میتوان برای خرید موتور 5 لیتری آورد این است که میتوانید به در و همسایه ها بگویید یک ماشین هشت سیلندر زیر پایتان است.