5 دلیل برای بازدید ترمز

5 دلیل برای بازدید ترمز

وقتی در یک روز آفتابی شیشه ها را پایین داده‌اید، صدای ضبط را بلند کرده‌اید و در بزرگراه در حال حرکت هستید، به راحتی فراموش می‌کنید که داخل کابین بزرگی ساخته شده از آهن و شیشه نشسته‌اید که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. با این سرعت، اگر به ناگهان شرایطی پیش بیاید که مجبور به توقف بشوید، خودرو شما پیش از این که به حالت توقف کامل دربیاید، مسافتی تقریباً به اندازه طول یک زمین فوتبال (91 متر) را طی خواهد کرد ... البته خودرو شما فقط در صورتی از حرکت خواهد ایستاد که از یکی از حیاتی‌ترین قسمت ها، خوب مراقبت کرده باشید؛ این قسمت هم چیزی نیست جز: ترمز. البته شاید ترمز بخش زیبایی از خودرو شما نباشد، ولی به طور قطع یکی از حیاتی‌ترین بخش هاست. در جاده، توجه یا بی‌توجهی به علائم هشداردهنده‌ای که می‌گویند ترمز نیاز به تعمیر دارد برابر است با زندگی یا مرگ. البته علائم آشکاری وجود دارند که نشان می‌دهند ترمز به تعمیر نگه دارد، از جمله این علائم می‌توان از چراغ ترمز که روی صفحه کیلومتر قرار دارد نام برد. یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که باید به آن توجه کنید این است که احساس کنید پس از گرفتن ترمز مدت بیشتری طول می‌کشد تا خودرو متوقف بشود. در صورتی که هر یک از این موارد پیش بیاید باید در اولین فرصت به مکانیک محل سر بزنید تا ترمزها را بازدید کند. ولی آیا از علایم دیگری که نشان دهنده نیاز سیستم ترمز به بازدید است اطلاع دارید؟ در این مقاله به 5 نکته اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند از تصادفات شدید جلوگیری کنید.


لنت فرسوده

5 دلیل برای بازدید ترمز

قبل از هر چیز بهتر است چند کلمه‌ای در مورد چگونگی کارکرد ترمز صحبت کنیم. بیشتر خودروها از ترمز دیسکی استفاده می‌کنند. عملکرد این دیسک ها شباهت بسیاری به عملکرد ترمز دوچرخه های 10 دنده دارد. یک سیستم هیدرولیک که از روغن ترمز پر شده است، چند چنگک که کالیپر نامیده می‌شوند و لنت هایی رویشان دارند را به حرکت وا می‌دارد تا به صفحه‌ای به نام دیسک ترمز فشار بیاورند. اصطکاکی که بین لنت ها و دیسک به وجود می‌آید، در نهایت خودرو را از حرکت باز می‌دارد. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، به مرور زمان لنت ها ساییده و نازک می‌شوند، معنایش این است که حساسیت لنت ها کم می‌شود و خودرو شما را با تأخیر نگه می‌دارند. خوشبختانه، بازدید از میزان ضخامت لنت های ترمز، کار بسیار آسانی است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که از لای پره های چرخ نگاه کنید و دیسک براق و فلزی را پیدا کنید. وقتی دیسک را پیدا کردید، کالیپر را نیز روی سطح خارجی آن پیدا خواهید کرد. بین کالیپر و دیسک نیز، لنت قرار دارد. باید بتوانید حدس بزنید ببینید آیا لنت ها دست‌کم یک چهارم اینچ ضخامت دارند یا نه؟ اگر ضخامت آن ها از این مقدار کمتر است باید به فکر عوض کردن‌شان باشید. اگر طرح چرخ های خودروی شما طوری است که نمی‌توانید از لای پره های چرخ، دیسک و لنت ها را ببینید، مجبور خواهید بود چرخ را بیرون بیاورید. در هر صورت، وقتی مشغول وارسی هستید بهتر است نگاهی هم به دیسک ها بیندازید. دیسک باید تقریباً صاف و صیقلی باشد. اگر شیار یا سوراخ عمیقی روی آن دیدید، وقت عوض کردن آن هم فرا رسیده است.


صداهای عجیب و غریب

5 دلیل برای بازدید ترمز

شاید مادرتان بارها به شما گفته باشد که داخل ماشین، گوش کردن به موسیقی با صدای بلند برای گوش هایتان ضرر دارد؛ خب، بهتر است بدانید این کار برای ترمزها هم ضرر دارد. علتش هم این است که یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که به شما اطلاع می‌دهد سیستم ترمز به سرویس نیاز دارد، سوت ممتدی است که وقتی لنت ها تمام می‌شوند به گوش می‌رسد. این صدا به اندازه کافی بلند هست که حتی وقتی شیشه ها بالا هستند نیز شنیده بشود، ولی وقتی صدای ضبط بلند باشد، به سختی می‌توان صدای آن را شنید. علاوه بر صدای این سوت ممتد، ممکن است صدای یک سایش بلند نیز به گوش‌تان برسد که به معنای تمام شدن کامل لنت ها است. اگر لنت ها کاملاً تمام شده باشند، وقتی ترمز می‌گیرید، قطعات فلزی کالیپر در تماس با صفحه فلزی دیسک قرار می‌گیرند. در این حالت، نه تنها نیروی متوقف کننده خودرو به شدت کاهش می‌یابد، بلکه این احتمال وجود دارد که به دیسک آسیب برسد. به این ترتیب، تعویض لنت که بسیار آسان است و ارزان هم تمام می‌شود، بسیار بهتر از تراشکاری یا تعویض دیسک است که بسیار گران‌تر تمام می‌شود.


کشیدن به یک طرف

5 دلیل برای بازدید ترمز

تا به حال به نظرتان رسیده که ماشین‎تان دارد ساز خودش را می‌زند؟ گاهی اوقات مثل این است که وقتی می‌خواهید به جلو بروید یا ترمز بگیرید، ماشین دلش می‌خواهد به راست یا به چپ بپیچد. اگر این طور است، ممکن است نشانه وجود مشکلی در سیستم ترمز باشد. شاید علت این کشش به چپ یا راست، چسبیدگی یکی از کالیپرها باشد. در این صورت اصطکاک در یکی از چرخ ها وجود دارد و در چرخ های دیگر وجود ندارد و باعث می‌شود خودرو شما به آن طرفی که کالیپر چسبیدگی دارد، کشیده بشود. دو سناریوی دیگر نیز وجود دارند که در آن ها ممکن است خودرو به یک طرف کشیده بشود. ممکن است محفظه ترمز تخریب شده باشد و باعث شود وقتی ترمز می‌گیرید، کالیپر یا حتی لنت ها به طور ناخواسته تکان بخورند. همین امر باعث می‌شود فشارهای مختلفی به چرخ های مختلف وارد بشود. البته کشش خودرو به چپ یا راست، همیشه نشان دهنده وجود مشکل در ترمزها نیست. شاید کم بادی یا فرسودگی تایرها، میزان نبودن یا وجود مشکل در جلوبندی باعث آن شده باشد. به این علت است که می‌گوییم اگر خودرو شما به یک طرف می‌کشد، بهتر است آن را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید.


کوبیدن  و لرزش

5 دلیل برای بازدید ترمز

اگر تا به حال برایتان پیش آمده با خودوریی که ترمز ضد قفل دارد، روی ترمز بزنید، پس حتماً با لرزش های ناگهانی پدال آشنا هستید. این لرزش ها ناشی از فشار ناگهانی سیستم ترمز به دیسک است. به هر حال، آنچه می‌خواهیم بگوییم این است که اگر پدال ترمز شما در شرایط عادی می‌لرزد، مطمئن باشید مشکلی وجود دارد. معمولاً، پدال ترمز لرزان، نشانه‌ای از دیسک های خم شده است. سطح ناهموار دیسک به لنت ضربه می‌زند و شما آن را از طریق پدال ترمز احساس خواهید کرد. دیسک زمانی خم می‌شود که برای مدتی طولانی تحت فشار زیاد قرار داشته باشد. گرمای زیادی که در اثر اصطکاک و هنگام پایین آمدن از سراشیبی مسیرهای کوهستانی یا در اثر ترمز کردن های مکرر هنگامی که بار خودرو سنگین است، تولید می‌شود، می‌تواند باعث تغییر شکل دیسک بشود. اگر اخیراً ترمز شدید نگرفته‌اید ولی احساس می‌کنید پدال هنگام ترمز عادی می‌لرزد، ممکن است چرخ های خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است برای تشخیص عیب نزد یک مکانیک بروید.


ترمز دمدمی مزاج

5 دلیل برای بازدید ترمز
ممکن است به جز لرزیدن پدال ترمز، نشانه های دیگری هم وجود داشته باشد که به شما بگویند سیستم ترمز خودرو احتیاج به بازدید دارد. پدالی که بیش از حد پایین می‌رود تا ترمز بگیرد، نشان دهنده لنت ساییده شده و یا مشکلی در سیستم هیدرولیک است. شاید هوا وارد لوله ها شده باشد، شاید هم روغن ترمز نشتی داشته باشد. اگر می‌خواهید ببینید روغن نشتی دارد یا نه، شب تا صبح یک کهنه سفید یا یک تکه مقوا زیر ماشین تان بگذارید. بهتر است بدانید روغن ترمز از نظر شفافیت و غلظت شبیه روغن خوراکی است. بر عکس این قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی وقتی پدال را کمی فشار می‌دهید، لنت ها بلافاصله درگیر می‌شوند. این هم می‌تواند نشانه‌ای از فرسودگی دیسک یا روغن ترمز کثیف باشد. اگر مشکل از روغن ترمز باشد که خیلی راحت و ارزان می‌توانید آن را عوض کنید. دست آخر هم، اگر باید ترمز را تا ته بگیرید تا ماشین از حرکت بایستد، ممکن است لوله های روغن گرفته باشند یا در سیستم مکش مشکلی وجود داشته باشد. در هر دو حالت، ترمز بسیار حساس می‌شود و کار کردن با آن دشوار است. برای برطرف کردن این موارد هم بهتر است سری به تعمیرگاه بزنید.


منبع

HowStuffWorks



برچسب : ترمز , لنت , روتور , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

23 نظر

یونس
0

سلام ماشین111 دارم نمیدونم چرا از لاستیک صدای جیغی میشنوم این صدا بسیار
بلند است که بیشتر زمانی که عقب میروم شدید میشودلطفا کمک کنید
18:24  1398/07/26
پاسخ دادن
محسن
0

با سلام امروز متوجه صداى پنچرى از لاستيك هاى عقب توسان ٢٠١٥ شدم ولى به محض اينكه روشن ميشد اين صدا رو داره آيا مورد قابل توجهى هست يا مهم نيست
04:51  1396/06/29
پاسخ دادن
رضا
10

سلام من تازه لنت عوض کردم بخاطر تشخیص اشتباه یه مکانیک ،قبلش لنتش هیچ مشکلی نداشت ولی از وقتی این لنت جدیدهارو انداختم موقع ترمز یه کم دل میزنه،ماشینم صفره 2500تا کارکرده.میشه راهنماییم کنید؟ممنون
19:38  1396/02/04
پاسخ دادن
کامران
1

سلام - این پدال push که در عکس بالا هست برای چیه ؟
16:25  1396/01/15
پاسخ دادن
هادی
3

ترمز دستی ه همون
20:00  1396/01/15

کیارش
11

سلام از کجا بفهمیم ترمز ای بی اس چهارچرخ هست یا دوچرخ؟
16:37  1396/01/07
پاسخ دادن
علی
9

سلام ماشینم وقت ترمیرمیگیرم چرخ سمت شاگرد میلرزه واسه چیه دیسکم تعویض کردم
20:31  1395/11/29
پاسخ دادن
محمد
0

سلام
دییک و لنت و پمپ ترمز ماشینو که آوانته هست عوض کردم ولی الان ترمز میره پایین دو بار بردم نمایندگی نتونستن کاری بکنن علت چیه؟
17:59  1395/10/27
پاسخ دادن
جواد
0

سلام فرموده بودیت پس از تعویض لنت ودیسکها ترمز دوپاشده دلیلش هوا داشتن درلوله های روغن باشه وممکنه لنت ها به صورتی نادروست نصب شده باشت که باعث می شود روغن ترمز لنت هاروبه دیسک نچسبانت.
01:23  1395/11/21

کاربر: Mehяan
0

اولین باری که سیستم ای بی اس ماشینم کار کرد فکر کردم ترمز خراب شده که اینطوری میکنه!!!
بعدش تازه فهمیدم ترمزهای ای بی اس باید اینطپری باشن 😉😉😉😂😂
00:48  1394/11/23
پاسخ دادن
مهيار
6

سلام . من توسان ٢٠١٣ دارم . ديروز بعد ٢٠ هزار كاركرد با مراجعه به نمايندگي اقدام به تعويض لنت ترمز جلو كردم و از اون به بعد پدال ترمز پايين رفته و ديگه مثل وقتي كه لنت قبلي روش بود بالا نيست و دير ميگيره😐
مجدد كه مراجعه كردم جواب قانع كننده اي ندادند و گفتن ممكنه از پمپ باشه!!!
آيا اصلا چنين چيزي ممكنه به محض تعويض لنت خودشو نشون بده؟
ممكنه مشكل از جنس لنت بوده باشه و قطعه غير اصلي بسته باشن
14:06  1394/10/01
پاسخ دادن
ساسان
7

اقا مهیار پایین رفتن پدال ترمز نمیتونه از کیفیت لنت باشه.ممکنه کمی ناشیانه عمل کرده باشند و هنگام تعویض لنت و فشار اوردن روی پیستون ترمز(برای ایجاد فاصله بیشتر و جازدن لنت جدید) درب مخزن روغن ترمز راباز نکرده باشند وممکن است لوازم پمپ اسیب دیده باشد.کم شدن کارایی و قدرت ترمز و سوت کشیدن هنگام ترمزگیری به کیفیت لنت بستگی دارد.
17:41  1394/10/01

غلامرضا
7

دیگه مزخرفترین ماشین وارداتی توسانه
20:36  1394/10/01

حمید
5

حدس خودت درست هست
15:55  1395/07/15

حسین
3

خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
11:27  1393/11/17
پاسخ دادن
عباس
8

بسیا عالیست همیدوهرم این مطالب ادامه یابد زیرا جهت ارتقاعلمی اطلاعات خودرو بسیار موثر است
19:07  1393/04/01
پاسخ دادن
احمد
13

واقعا عالی بودش دستتون درد نکنه...
12:31  1393/04/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 30 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تیتانیومی : تارا دستی تیتانیومی تحویل اسفند ۳۰ از نمایندگی پرسیم جمعا ۷۵ ماشین تیتانیوم نقره ای تا ۳۰ اسفند باقی مانده که روزانه ۴ ماشین فاکتور میکنن بدبینانه ترین حالت ۱۹ روز آینده فاکتور خواهد شد طبق استعلامی از سازمان
شاهین جی : بله خط تولید شاهین جی رو بخاطر نداشتن سانروف متوقف کردن بنده پذیرش ۱۴ آذرم
الهام : کسی به تازگی ماشینJ4 ثبت نام کرده؟تحویلش چجوریه؟
چانگان cs55 : من چکم ۴ بهمن صادر شده هنوووووز خبری نیست
بک3 : خودرو بک تحویل اسفند هنوز شاسی نشده
بهارj7 : دوستان با توجه به تجربیاتی که دارید خرید نقدی انجام دادم تحویل 90 روزه معمولا چقدر تاخیر داره ؟ممنون میشم
بستان j4 : فاطمه جی ۴ کی پلاک شدین؟ از کی بارگیری شدین؟
سایپا کلاهبردار : خیر متوقف نشده من الان زنگ زدم سایپا گفتن سانروف ندارن اطلس و شاهین جی تحویل نمیدیم منتظریم قطعه ها برامون بیاد،اینکه خط تولید متوقف شده دروغه
علی : البته "سامان فیروزی" ...
شاهین جی : من تکمیل وج 28اذرم تحویل 28اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشن شاهین جی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دعوت کننده : دعوتنامه هرماه یکماه قبلش میاد اگه تیرماه هستی دعوتنامه خرداد میاد
Quick gxr l مشکی : پذیرش 17 مرداد تحویل اسفند پلاک آنلاین شد چقد طول میکشه بدن؟
علیرضا : الان زنگ زدم 096550 گفت تا 17ام مهر فاکتور شده. گفتم بابا یسری ها عکس میفرستن 18ام فاکتور شدن طرف گفت شاید استثنا هم باشه ولی کلا تا 17ام فاکتور شده. سانروف نیست فعلا خبری از فاکتور هم نیست. طرف ادم باحالی بود. گفتم راستو حسینی چه خبره. گفت ما هم نمیدونیم هیچی به ما نمیگن. فقط گفتن مشتری ها رو یجوری جواب بده. ولی تا 17ام فاکتور شده و فعلا خبری از فاکتور شدن نیست. خدا شاهده اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیچ جا نمیتونم برم. همه منو سوژه کردن. بد بختی نمیتونیم انصراف هم بدیم. بخدا حاضر الان یه پراید داشتم. شیر تو این شانس شخمیم. اگر این 400 تومن رو داده بودم پیش قسط جک j4 الان قسطش تموم شده بود ماشین هم داشتم
آریایی : سلام اگه واقعیت داره 18 مهرفاکتور شده بگید منم 19مهر هستم
علیرضا : بخدا الکیه. چرتو پرت میگن. من امروز زنگ زدم گفت تا 17 فاکتور شده. از بهمن ماه دیگه فاکتور نشده
دریا : من 18 مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : بخدا الان دو ماهه میزنه خطایی مجوز شماره گذاری
کوییک اس : این خطای مجوز شماره گذاری کی قراره درس شه
X22poro : 🚘 گول اعلام قیمتهای مدیران خودرو را نخورید! تا زمانی که مدیران دست از بند 49 و به اصطلاح دیون دولتی برنداشته از مدیران خودرو خرید نکنید. این شرکت سال گذشته با همین حربه عدد قابل توجهی از مردم پول دریافت کرد و امسال با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز تکلیف بند 49 را مشخص نکرده و چیزی که ما شاهد آن هستیم، کند کردن فاکتور و کاهش شدید (و نزدیک به صفر) ترخیص خودروهای پلاک شده است که کف کارخانه خاک میخورد و از موعد تحویل آن ها گذشته است. مدیران خودرو تنها شرکتی است که 5 شنبه ها را غیر کاری حساب می کند و 90 روز تحویل آن عملا 5 ماه می باشد که تازه بعد از این زمان طولانی وارد تاخیرهای این چنینی هم می شوید. ❌ تنها در صورتی از مدیران خودرو خرید کنید که قیمت و دیون کاملا مشخص و قطعی باشد. ✅
سعید : اسفند فاکتور کردن ماشینو ولی هنوز میزنه خطایی مجوز شماره گذاری کی درست میشه