5 دلیل برای بازدید ترمز

5 دلیل برای بازدید ترمز

وقتی در یک روز آفتابی شیشه ها را پایین داده‌اید، صدای ضبط را بلند کرده‌اید و در بزرگراه در حال حرکت هستید، به راحتی فراموش می‌کنید که داخل کابین بزرگی ساخته شده از آهن و شیشه نشسته‌اید که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. با این سرعت، اگر به ناگهان شرایطی پیش بیاید که مجبور به توقف بشوید، خودرو شما پیش از این که به حالت توقف کامل دربیاید، مسافتی تقریباً به اندازه طول یک زمین فوتبال (91 متر) را طی خواهد کرد ... البته خودرو شما فقط در صورتی از حرکت خواهد ایستاد که از یکی از حیاتی‌ترین قسمت ها، خوب مراقبت کرده باشید؛ این قسمت هم چیزی نیست جز: ترمز. البته شاید ترمز بخش زیبایی از خودرو شما نباشد، ولی به طور قطع یکی از حیاتی‌ترین بخش هاست. در جاده، توجه یا بی‌توجهی به علائم هشداردهنده‌ای که می‌گویند ترمز نیاز به تعمیر دارد برابر است با زندگی یا مرگ. البته علائم آشکاری وجود دارند که نشان می‌دهند ترمز به تعمیر نگه دارد، از جمله این علائم می‌توان از چراغ ترمز که روی صفحه کیلومتر قرار دارد نام برد. یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که باید به آن توجه کنید این است که احساس کنید پس از گرفتن ترمز مدت بیشتری طول می‌کشد تا خودرو متوقف بشود. در صورتی که هر یک از این موارد پیش بیاید باید در اولین فرصت به مکانیک محل سر بزنید تا ترمزها را بازدید کند. ولی آیا از علایم دیگری که نشان دهنده نیاز سیستم ترمز به بازدید است اطلاع دارید؟ در این مقاله به 5 نکته اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند از تصادفات شدید جلوگیری کنید.


لنت فرسوده

5 دلیل برای بازدید ترمز

قبل از هر چیز بهتر است چند کلمه‌ای در مورد چگونگی کارکرد ترمز صحبت کنیم. بیشتر خودروها از ترمز دیسکی استفاده می‌کنند. عملکرد این دیسک ها شباهت بسیاری به عملکرد ترمز دوچرخه های 10 دنده دارد. یک سیستم هیدرولیک که از روغن ترمز پر شده است، چند چنگک که کالیپر نامیده می‌شوند و لنت هایی رویشان دارند را به حرکت وا می‌دارد تا به صفحه‌ای به نام دیسک ترمز فشار بیاورند. اصطکاکی که بین لنت ها و دیسک به وجود می‌آید، در نهایت خودرو را از حرکت باز می‌دارد. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، به مرور زمان لنت ها ساییده و نازک می‌شوند، معنایش این است که حساسیت لنت ها کم می‌شود و خودرو شما را با تأخیر نگه می‌دارند. خوشبختانه، بازدید از میزان ضخامت لنت های ترمز، کار بسیار آسانی است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که از لای پره های چرخ نگاه کنید و دیسک براق و فلزی را پیدا کنید. وقتی دیسک را پیدا کردید، کالیپر را نیز روی سطح خارجی آن پیدا خواهید کرد. بین کالیپر و دیسک نیز، لنت قرار دارد. باید بتوانید حدس بزنید ببینید آیا لنت ها دست‌کم یک چهارم اینچ ضخامت دارند یا نه؟ اگر ضخامت آن ها از این مقدار کمتر است باید به فکر عوض کردن‌شان باشید. اگر طرح چرخ های خودروی شما طوری است که نمی‌توانید از لای پره های چرخ، دیسک و لنت ها را ببینید، مجبور خواهید بود چرخ را بیرون بیاورید. در هر صورت، وقتی مشغول وارسی هستید بهتر است نگاهی هم به دیسک ها بیندازید. دیسک باید تقریباً صاف و صیقلی باشد. اگر شیار یا سوراخ عمیقی روی آن دیدید، وقت عوض کردن آن هم فرا رسیده است.


صداهای عجیب و غریب

5 دلیل برای بازدید ترمز

شاید مادرتان بارها به شما گفته باشد که داخل ماشین، گوش کردن به موسیقی با صدای بلند برای گوش هایتان ضرر دارد؛ خب، بهتر است بدانید این کار برای ترمزها هم ضرر دارد. علتش هم این است که یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که به شما اطلاع می‌دهد سیستم ترمز به سرویس نیاز دارد، سوت ممتدی است که وقتی لنت ها تمام می‌شوند به گوش می‌رسد. این صدا به اندازه کافی بلند هست که حتی وقتی شیشه ها بالا هستند نیز شنیده بشود، ولی وقتی صدای ضبط بلند باشد، به سختی می‌توان صدای آن را شنید. علاوه بر صدای این سوت ممتد، ممکن است صدای یک سایش بلند نیز به گوش‌تان برسد که به معنای تمام شدن کامل لنت ها است. اگر لنت ها کاملاً تمام شده باشند، وقتی ترمز می‌گیرید، قطعات فلزی کالیپر در تماس با صفحه فلزی دیسک قرار می‌گیرند. در این حالت، نه تنها نیروی متوقف کننده خودرو به شدت کاهش می‌یابد، بلکه این احتمال وجود دارد که به دیسک آسیب برسد. به این ترتیب، تعویض لنت که بسیار آسان است و ارزان هم تمام می‌شود، بسیار بهتر از تراشکاری یا تعویض دیسک است که بسیار گران‌تر تمام می‌شود.


کشیدن به یک طرف

5 دلیل برای بازدید ترمز

تا به حال به نظرتان رسیده که ماشین‎تان دارد ساز خودش را می‌زند؟ گاهی اوقات مثل این است که وقتی می‌خواهید به جلو بروید یا ترمز بگیرید، ماشین دلش می‌خواهد به راست یا به چپ بپیچد. اگر این طور است، ممکن است نشانه وجود مشکلی در سیستم ترمز باشد. شاید علت این کشش به چپ یا راست، چسبیدگی یکی از کالیپرها باشد. در این صورت اصطکاک در یکی از چرخ ها وجود دارد و در چرخ های دیگر وجود ندارد و باعث می‌شود خودرو شما به آن طرفی که کالیپر چسبیدگی دارد، کشیده بشود. دو سناریوی دیگر نیز وجود دارند که در آن ها ممکن است خودرو به یک طرف کشیده بشود. ممکن است محفظه ترمز تخریب شده باشد و باعث شود وقتی ترمز می‌گیرید، کالیپر یا حتی لنت ها به طور ناخواسته تکان بخورند. همین امر باعث می‌شود فشارهای مختلفی به چرخ های مختلف وارد بشود. البته کشش خودرو به چپ یا راست، همیشه نشان دهنده وجود مشکل در ترمزها نیست. شاید کم بادی یا فرسودگی تایرها، میزان نبودن یا وجود مشکل در جلوبندی باعث آن شده باشد. به این علت است که می‌گوییم اگر خودرو شما به یک طرف می‌کشد، بهتر است آن را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید.


کوبیدن  و لرزش

5 دلیل برای بازدید ترمز

اگر تا به حال برایتان پیش آمده با خودوریی که ترمز ضد قفل دارد، روی ترمز بزنید، پس حتماً با لرزش های ناگهانی پدال آشنا هستید. این لرزش ها ناشی از فشار ناگهانی سیستم ترمز به دیسک است. به هر حال، آنچه می‌خواهیم بگوییم این است که اگر پدال ترمز شما در شرایط عادی می‌لرزد، مطمئن باشید مشکلی وجود دارد. معمولاً، پدال ترمز لرزان، نشانه‌ای از دیسک های خم شده است. سطح ناهموار دیسک به لنت ضربه می‌زند و شما آن را از طریق پدال ترمز احساس خواهید کرد. دیسک زمانی خم می‌شود که برای مدتی طولانی تحت فشار زیاد قرار داشته باشد. گرمای زیادی که در اثر اصطکاک و هنگام پایین آمدن از سراشیبی مسیرهای کوهستانی یا در اثر ترمز کردن های مکرر هنگامی که بار خودرو سنگین است، تولید می‌شود، می‌تواند باعث تغییر شکل دیسک بشود. اگر اخیراً ترمز شدید نگرفته‌اید ولی احساس می‌کنید پدال هنگام ترمز عادی می‌لرزد، ممکن است چرخ های خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است برای تشخیص عیب نزد یک مکانیک بروید.


ترمز دمدمی مزاج

5 دلیل برای بازدید ترمز
ممکن است به جز لرزیدن پدال ترمز، نشانه های دیگری هم وجود داشته باشد که به شما بگویند سیستم ترمز خودرو احتیاج به بازدید دارد. پدالی که بیش از حد پایین می‌رود تا ترمز بگیرد، نشان دهنده لنت ساییده شده و یا مشکلی در سیستم هیدرولیک است. شاید هوا وارد لوله ها شده باشد، شاید هم روغن ترمز نشتی داشته باشد. اگر می‌خواهید ببینید روغن نشتی دارد یا نه، شب تا صبح یک کهنه سفید یا یک تکه مقوا زیر ماشین تان بگذارید. بهتر است بدانید روغن ترمز از نظر شفافیت و غلظت شبیه روغن خوراکی است. بر عکس این قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی وقتی پدال را کمی فشار می‌دهید، لنت ها بلافاصله درگیر می‌شوند. این هم می‌تواند نشانه‌ای از فرسودگی دیسک یا روغن ترمز کثیف باشد. اگر مشکل از روغن ترمز باشد که خیلی راحت و ارزان می‌توانید آن را عوض کنید. دست آخر هم، اگر باید ترمز را تا ته بگیرید تا ماشین از حرکت بایستد، ممکن است لوله های روغن گرفته باشند یا در سیستم مکش مشکلی وجود داشته باشد. در هر دو حالت، ترمز بسیار حساس می‌شود و کار کردن با آن دشوار است. برای برطرف کردن این موارد هم بهتر است سری به تعمیرگاه بزنید.


منبع

HowStuffWorks



برچسب : ترمز , لنت , روتور , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

23 نظر

یونس
0

سلام ماشین111 دارم نمیدونم چرا از لاستیک صدای جیغی میشنوم این صدا بسیار
بلند است که بیشتر زمانی که عقب میروم شدید میشودلطفا کمک کنید
18:24  1398/07/26
گزارش
پاسخ دادن
حسن
13

باسلام من ی پراید دارم 131مدل 91 وقتی کولر میزنم ترمز ها درگیرمیشوند وهمچنین پدال ترمز صفت میشود وماشین سرعتش کم میشود خیلی فشار ب ماشین میاد خسته شدم نمیدم چکار کنم شما بگین
17:45  1397/03/06
گزارش
پاسخ دادن
محسن
0

با سلام امروز متوجه صداى پنچرى از لاستيك هاى عقب توسان ٢٠١٥ شدم ولى به محض اينكه روشن ميشد اين صدا رو داره آيا مورد قابل توجهى هست يا مهم نيست
04:51  1396/06/29
گزارش
پاسخ دادن
رضا
10

سلام من تازه لنت عوض کردم بخاطر تشخیص اشتباه یه مکانیک ،قبلش لنتش هیچ مشکلی نداشت ولی از وقتی این لنت جدیدهارو انداختم موقع ترمز یه کم دل میزنه،ماشینم صفره 2500تا کارکرده.میشه راهنماییم کنید؟ممنون
19:38  1396/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کامران
1

سلام - این پدال push که در عکس بالا هست برای چیه ؟
16:25  1396/01/15
گزارش
پاسخ دادن
هادی
3

ترمز دستی ه همون
20:00  1396/01/15

گزارش
کیارش
11

سلام از کجا بفهمیم ترمز ای بی اس چهارچرخ هست یا دوچرخ؟
16:37  1396/01/07
گزارش
پاسخ دادن
علی
9

سلام ماشینم وقت ترمیرمیگیرم چرخ سمت شاگرد میلرزه واسه چیه دیسکم تعویض کردم
20:31  1395/11/29
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

سلام
دییک و لنت و پمپ ترمز ماشینو که آوانته هست عوض کردم ولی الان ترمز میره پایین دو بار بردم نمایندگی نتونستن کاری بکنن علت چیه؟
17:59  1395/10/27
گزارش
پاسخ دادن
جواد
0

سلام فرموده بودیت پس از تعویض لنت ودیسکها ترمز دوپاشده دلیلش هوا داشتن درلوله های روغن باشه وممکنه لنت ها به صورتی نادروست نصب شده باشت که باعث می شود روغن ترمز لنت هاروبه دیسک نچسبانت.
01:23  1395/11/21

گزارش
کاربر: Mehяan
0

اولین باری که سیستم ای بی اس ماشینم کار کرد فکر کردم ترمز خراب شده که اینطوری میکنه!!!
بعدش تازه فهمیدم ترمزهای ای بی اس باید اینطپری باشن 😉😉😉😂😂
00:48  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
مهيار
6

سلام . من توسان ٢٠١٣ دارم . ديروز بعد ٢٠ هزار كاركرد با مراجعه به نمايندگي اقدام به تعويض لنت ترمز جلو كردم و از اون به بعد پدال ترمز پايين رفته و ديگه مثل وقتي كه لنت قبلي روش بود بالا نيست و دير ميگيره😐
مجدد كه مراجعه كردم جواب قانع كننده اي ندادند و گفتن ممكنه از پمپ باشه!!!
آيا اصلا چنين چيزي ممكنه به محض تعويض لنت خودشو نشون بده؟
ممكنه مشكل از جنس لنت بوده باشه و قطعه غير اصلي بسته باشن
14:06  1394/10/01
گزارش
پاسخ دادن
ساسان
7

اقا مهیار پایین رفتن پدال ترمز نمیتونه از کیفیت لنت باشه.ممکنه کمی ناشیانه عمل کرده باشند و هنگام تعویض لنت و فشار اوردن روی پیستون ترمز(برای ایجاد فاصله بیشتر و جازدن لنت جدید) درب مخزن روغن ترمز راباز نکرده باشند وممکن است لوازم پمپ اسیب دیده باشد.کم شدن کارایی و قدرت ترمز و سوت کشیدن هنگام ترمزگیری به کیفیت لنت بستگی دارد.
17:41  1394/10/01

گزارش
غلامرضا
7

دیگه مزخرفترین ماشین وارداتی توسانه
20:36  1394/10/01

گزارش
حمید
5

حدس خودت درست هست
15:55  1395/07/15

گزارش
حسین
3

خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
11:27  1393/11/17
گزارش
پاسخ دادن
عباس
8

بسیا عالیست همیدوهرم این مطالب ادامه یابد زیرا جهت ارتقاعلمی اطلاعات خودرو بسیار موثر است
19:07  1393/04/01
گزارش
پاسخ دادن
احمد
13

واقعا عالی بودش دستتون درد نکنه...
12:31  1393/04/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : به نظرتون شاهین جی تولید میشه یا آخر سر مجبورمون میکنن که تبدیل بزنیم ؟ ما ۱ ساله صبر کردیم آخر بگن تبدیل نامردیه
شاهین اتومات ۱۴۰۳ : من مهر ۱۴۰۲ مبلغ ۲۹۰ ت پرداخت کردم بستگی داره که پرداختی اول چه موقعی انجام داده باشی .بستگی به سود مشارکت داره .
محسن : سلسله مراتب؟ بیشین بینیم باو، خداروشکر که صاحب کارخونه نیستی، یه ماشین ثبت نام کردی، اختیاردار این سایت و کارخونه که نشدی!
تارا تیتانیوم v1 فوری : تیتانیوم ۳ مهر کسی دیگه غیر از داراب هس فاکتور شده بشه
X5 فروردین ۱۴۰۴ : سلام من ۲۵ فروردین ثبت نام کردم ۸ شهریور دعوتنامه و واریز کردم هنوز نه شاسی شده نه بیمه شما شماره قراردادتون چنده ؟
بلوچی : سلام اقای ریس محترم کارخانه سایپا زامیاد تورو خدا تورو قران من از برج 5ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادین بچم امروز به دنیا اومده بقران پول ندارم یه بچم شیرخوش میخوره به همین امام رضا قسم ندارم هرچی بوده فروختم واسه شیر خوشکه بچم ازتون خاهش میکم خاهش میکنم زودتر پلاک کنید تحویل بدین 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
منوچهر : سلام همه عزیزان من هفده آذر پولو کامل ریختم تحویل اسفند بودم بهمن تبدیل به جی زدم یک هفت بعد هم خودرو رو گرفتم تو سند هم زدن بیست هشت مابه التفاوت حداکثر یه ماه برگشت داده میشه از بهمن تا امروز دنبال بیست وهش میلیون اختلاف پولم هستم هنوز موفق نشدم هر کدوم تبدیل بزنید پول برگشتیتون یا تاخیرتون میره برا سال دیگه رو پول حساب نکنید ضمنا خداییش ماشین عالیه من که خیلی راضیم از تموم ماشینهای ایرانی بهتره
V4ابان۲۶ : از ابان ماه تقاضا می شود هیچ گونه اطلاعات نزارن فقط منتظر باشید فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید سلسله مراتب رعایت کنید نوبت مهر ماه هست طرف میاد یجوری اطلاعات میده اخرشو ک میخونی در حال فاکتور شدن می باشد ضد حال میشه
سمانه : خب ۲۹۰پرداخت اولیه بوده دیگه ماهم ۲۹۱تومن پرداخت کردیم.شما داری میگی که برای تکمیل وجه یعنی پرداخت دوم ۱۷۱ تومن پرداخت کردید اما یه سری از دوستان میگن که برای پرداخت دوم باید ۳۰۳تومن پرداخت کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : سلام الان زده تکمیل وجه نمیباشد پس نمی تونید ندید.باید حتما پرداخت بشه
علی : چرا شهریور تمام نمیشه خیلی طول کشید همش زده دهه سوم شهریور
اسماعیل : سلام شما کی ثبت نام کردید؟ آیا قرار داد شما مشمول افزایش نرخ شد؟ سوالم اینه افزایش قیمت مشمول کل مبلغ خودرو میشه یا فقط 50 درصدی که موقع دعوتنامه پرداخت میشه مشمول افزایش نرخ میشه؟ برای شما چطوری حساب کتاب شده مبلغ واریزیتون رو میشه بگید چقدر بوده و توی دعوتنامه چقدر پرداخت کردید؟ ممنون
اطلس دربه در : بچه هاسانروف ندارن نه برا شاهین نه برا اطلس اگه میخواین ازدست تون نره تبدیل بزنین
فوق العاده 24 بهمن : سلام من پذیرش 24 بهمن بودم ساعت 8امشب فاکتور شدم انشالا شماهم همین یکی دو روز فاکتور میشی
سورن پلاس موتور جدید : خدا لعنت کنه این ایران خودرو هنوز خودرو تحویل مهرماه ماه نداد آمده فروش فوری گذاشته
مردم ساده : دوستان خیلی ساده هستم من در شرکت زامیاد آشنا دارم مگه به خودرو فاکتور شده هیچ افزایش نمی خورد شما دیگر فکر پلاک باشید
30 آدر : ببخشید داداش 30 آدر درسته
علی : من تو عمرم اینقدر استرس و بد بختی نکشیده بودم طلا رو 6300دادم شده 10200انصافه ی مرحله چک روهم پاس کنی ماشین نیاد خدایا این ظلم رو کی قبول میکنه پشتیبانه ضعیفی دارم از بازار نزول گرفتم یک ماهه شماره شاسی ام خورده بازم خبری نیس
پانا دی قالپاق : سلام دوستان آبان ماهی پاناروما بفرمائید واریز اول چند بود و مبلغ دعوتنامه تون چنده؟