5 دلیل برای بازدید ترمز

5 دلیل برای بازدید ترمز

وقتی در یک روز آفتابی شیشه ها را پایین داده‌اید، صدای ضبط را بلند کرده‌اید و در بزرگراه در حال حرکت هستید، به راحتی فراموش می‌کنید که داخل کابین بزرگی ساخته شده از آهن و شیشه نشسته‌اید که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. با این سرعت، اگر به ناگهان شرایطی پیش بیاید که مجبور به توقف بشوید، خودرو شما پیش از این که به حالت توقف کامل دربیاید، مسافتی تقریباً به اندازه طول یک زمین فوتبال (91 متر) را طی خواهد کرد ... البته خودرو شما فقط در صورتی از حرکت خواهد ایستاد که از یکی از حیاتی‌ترین قسمت ها، خوب مراقبت کرده باشید؛ این قسمت هم چیزی نیست جز: ترمز. البته شاید ترمز بخش زیبایی از خودرو شما نباشد، ولی به طور قطع یکی از حیاتی‌ترین بخش هاست. در جاده، توجه یا بی‌توجهی به علائم هشداردهنده‌ای که می‌گویند ترمز نیاز به تعمیر دارد برابر است با زندگی یا مرگ. البته علائم آشکاری وجود دارند که نشان می‌دهند ترمز به تعمیر نگه دارد، از جمله این علائم می‌توان از چراغ ترمز که روی صفحه کیلومتر قرار دارد نام برد. یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که باید به آن توجه کنید این است که احساس کنید پس از گرفتن ترمز مدت بیشتری طول می‌کشد تا خودرو متوقف بشود. در صورتی که هر یک از این موارد پیش بیاید باید در اولین فرصت به مکانیک محل سر بزنید تا ترمزها را بازدید کند. ولی آیا از علایم دیگری که نشان دهنده نیاز سیستم ترمز به بازدید است اطلاع دارید؟ در این مقاله به 5 نکته اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند از تصادفات شدید جلوگیری کنید.


لنت فرسوده

5 دلیل برای بازدید ترمز

قبل از هر چیز بهتر است چند کلمه‌ای در مورد چگونگی کارکرد ترمز صحبت کنیم. بیشتر خودروها از ترمز دیسکی استفاده می‌کنند. عملکرد این دیسک ها شباهت بسیاری به عملکرد ترمز دوچرخه های 10 دنده دارد. یک سیستم هیدرولیک که از روغن ترمز پر شده است، چند چنگک که کالیپر نامیده می‌شوند و لنت هایی رویشان دارند را به حرکت وا می‌دارد تا به صفحه‌ای به نام دیسک ترمز فشار بیاورند. اصطکاکی که بین لنت ها و دیسک به وجود می‌آید، در نهایت خودرو را از حرکت باز می‌دارد. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، به مرور زمان لنت ها ساییده و نازک می‌شوند، معنایش این است که حساسیت لنت ها کم می‌شود و خودرو شما را با تأخیر نگه می‌دارند. خوشبختانه، بازدید از میزان ضخامت لنت های ترمز، کار بسیار آسانی است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که از لای پره های چرخ نگاه کنید و دیسک براق و فلزی را پیدا کنید. وقتی دیسک را پیدا کردید، کالیپر را نیز روی سطح خارجی آن پیدا خواهید کرد. بین کالیپر و دیسک نیز، لنت قرار دارد. باید بتوانید حدس بزنید ببینید آیا لنت ها دست‌کم یک چهارم اینچ ضخامت دارند یا نه؟ اگر ضخامت آن ها از این مقدار کمتر است باید به فکر عوض کردن‌شان باشید. اگر طرح چرخ های خودروی شما طوری است که نمی‌توانید از لای پره های چرخ، دیسک و لنت ها را ببینید، مجبور خواهید بود چرخ را بیرون بیاورید. در هر صورت، وقتی مشغول وارسی هستید بهتر است نگاهی هم به دیسک ها بیندازید. دیسک باید تقریباً صاف و صیقلی باشد. اگر شیار یا سوراخ عمیقی روی آن دیدید، وقت عوض کردن آن هم فرا رسیده است.


صداهای عجیب و غریب

5 دلیل برای بازدید ترمز

شاید مادرتان بارها به شما گفته باشد که داخل ماشین، گوش کردن به موسیقی با صدای بلند برای گوش هایتان ضرر دارد؛ خب، بهتر است بدانید این کار برای ترمزها هم ضرر دارد. علتش هم این است که یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که به شما اطلاع می‌دهد سیستم ترمز به سرویس نیاز دارد، سوت ممتدی است که وقتی لنت ها تمام می‌شوند به گوش می‌رسد. این صدا به اندازه کافی بلند هست که حتی وقتی شیشه ها بالا هستند نیز شنیده بشود، ولی وقتی صدای ضبط بلند باشد، به سختی می‌توان صدای آن را شنید. علاوه بر صدای این سوت ممتد، ممکن است صدای یک سایش بلند نیز به گوش‌تان برسد که به معنای تمام شدن کامل لنت ها است. اگر لنت ها کاملاً تمام شده باشند، وقتی ترمز می‌گیرید، قطعات فلزی کالیپر در تماس با صفحه فلزی دیسک قرار می‌گیرند. در این حالت، نه تنها نیروی متوقف کننده خودرو به شدت کاهش می‌یابد، بلکه این احتمال وجود دارد که به دیسک آسیب برسد. به این ترتیب، تعویض لنت که بسیار آسان است و ارزان هم تمام می‌شود، بسیار بهتر از تراشکاری یا تعویض دیسک است که بسیار گران‌تر تمام می‌شود.


کشیدن به یک طرف

5 دلیل برای بازدید ترمز

تا به حال به نظرتان رسیده که ماشین‎تان دارد ساز خودش را می‌زند؟ گاهی اوقات مثل این است که وقتی می‌خواهید به جلو بروید یا ترمز بگیرید، ماشین دلش می‌خواهد به راست یا به چپ بپیچد. اگر این طور است، ممکن است نشانه وجود مشکلی در سیستم ترمز باشد. شاید علت این کشش به چپ یا راست، چسبیدگی یکی از کالیپرها باشد. در این صورت اصطکاک در یکی از چرخ ها وجود دارد و در چرخ های دیگر وجود ندارد و باعث می‌شود خودرو شما به آن طرفی که کالیپر چسبیدگی دارد، کشیده بشود. دو سناریوی دیگر نیز وجود دارند که در آن ها ممکن است خودرو به یک طرف کشیده بشود. ممکن است محفظه ترمز تخریب شده باشد و باعث شود وقتی ترمز می‌گیرید، کالیپر یا حتی لنت ها به طور ناخواسته تکان بخورند. همین امر باعث می‌شود فشارهای مختلفی به چرخ های مختلف وارد بشود. البته کشش خودرو به چپ یا راست، همیشه نشان دهنده وجود مشکل در ترمزها نیست. شاید کم بادی یا فرسودگی تایرها، میزان نبودن یا وجود مشکل در جلوبندی باعث آن شده باشد. به این علت است که می‌گوییم اگر خودرو شما به یک طرف می‌کشد، بهتر است آن را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید.


کوبیدن  و لرزش

5 دلیل برای بازدید ترمز

اگر تا به حال برایتان پیش آمده با خودوریی که ترمز ضد قفل دارد، روی ترمز بزنید، پس حتماً با لرزش های ناگهانی پدال آشنا هستید. این لرزش ها ناشی از فشار ناگهانی سیستم ترمز به دیسک است. به هر حال، آنچه می‌خواهیم بگوییم این است که اگر پدال ترمز شما در شرایط عادی می‌لرزد، مطمئن باشید مشکلی وجود دارد. معمولاً، پدال ترمز لرزان، نشانه‌ای از دیسک های خم شده است. سطح ناهموار دیسک به لنت ضربه می‌زند و شما آن را از طریق پدال ترمز احساس خواهید کرد. دیسک زمانی خم می‌شود که برای مدتی طولانی تحت فشار زیاد قرار داشته باشد. گرمای زیادی که در اثر اصطکاک و هنگام پایین آمدن از سراشیبی مسیرهای کوهستانی یا در اثر ترمز کردن های مکرر هنگامی که بار خودرو سنگین است، تولید می‌شود، می‌تواند باعث تغییر شکل دیسک بشود. اگر اخیراً ترمز شدید نگرفته‌اید ولی احساس می‌کنید پدال هنگام ترمز عادی می‌لرزد، ممکن است چرخ های خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است برای تشخیص عیب نزد یک مکانیک بروید.


ترمز دمدمی مزاج

5 دلیل برای بازدید ترمز
ممکن است به جز لرزیدن پدال ترمز، نشانه های دیگری هم وجود داشته باشد که به شما بگویند سیستم ترمز خودرو احتیاج به بازدید دارد. پدالی که بیش از حد پایین می‌رود تا ترمز بگیرد، نشان دهنده لنت ساییده شده و یا مشکلی در سیستم هیدرولیک است. شاید هوا وارد لوله ها شده باشد، شاید هم روغن ترمز نشتی داشته باشد. اگر می‌خواهید ببینید روغن نشتی دارد یا نه، شب تا صبح یک کهنه سفید یا یک تکه مقوا زیر ماشین تان بگذارید. بهتر است بدانید روغن ترمز از نظر شفافیت و غلظت شبیه روغن خوراکی است. بر عکس این قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی وقتی پدال را کمی فشار می‌دهید، لنت ها بلافاصله درگیر می‌شوند. این هم می‌تواند نشانه‌ای از فرسودگی دیسک یا روغن ترمز کثیف باشد. اگر مشکل از روغن ترمز باشد که خیلی راحت و ارزان می‌توانید آن را عوض کنید. دست آخر هم، اگر باید ترمز را تا ته بگیرید تا ماشین از حرکت بایستد، ممکن است لوله های روغن گرفته باشند یا در سیستم مکش مشکلی وجود داشته باشد. در هر دو حالت، ترمز بسیار حساس می‌شود و کار کردن با آن دشوار است. برای برطرف کردن این موارد هم بهتر است سری به تعمیرگاه بزنید.


منبع

HowStuffWorks



برچسب : ترمز , لنت , روتور , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

23 نظر

یونس
0

سلام ماشین111 دارم نمیدونم چرا از لاستیک صدای جیغی میشنوم این صدا بسیار
بلند است که بیشتر زمانی که عقب میروم شدید میشودلطفا کمک کنید
18:24  1398/07/26
گزارش
پاسخ دادن
حسن
13

باسلام من ی پراید دارم 131مدل 91 وقتی کولر میزنم ترمز ها درگیرمیشوند وهمچنین پدال ترمز صفت میشود وماشین سرعتش کم میشود خیلی فشار ب ماشین میاد خسته شدم نمیدم چکار کنم شما بگین
17:45  1397/03/06
گزارش
پاسخ دادن
محسن
0

با سلام امروز متوجه صداى پنچرى از لاستيك هاى عقب توسان ٢٠١٥ شدم ولى به محض اينكه روشن ميشد اين صدا رو داره آيا مورد قابل توجهى هست يا مهم نيست
04:51  1396/06/29
گزارش
پاسخ دادن
رضا
10

سلام من تازه لنت عوض کردم بخاطر تشخیص اشتباه یه مکانیک ،قبلش لنتش هیچ مشکلی نداشت ولی از وقتی این لنت جدیدهارو انداختم موقع ترمز یه کم دل میزنه،ماشینم صفره 2500تا کارکرده.میشه راهنماییم کنید؟ممنون
19:38  1396/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کامران
1

سلام - این پدال push که در عکس بالا هست برای چیه ؟
16:25  1396/01/15
گزارش
پاسخ دادن
هادی
3

ترمز دستی ه همون
20:00  1396/01/15

گزارش
کیارش
11

سلام از کجا بفهمیم ترمز ای بی اس چهارچرخ هست یا دوچرخ؟
16:37  1396/01/07
گزارش
پاسخ دادن
علی
9

سلام ماشینم وقت ترمیرمیگیرم چرخ سمت شاگرد میلرزه واسه چیه دیسکم تعویض کردم
20:31  1395/11/29
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

سلام
دییک و لنت و پمپ ترمز ماشینو که آوانته هست عوض کردم ولی الان ترمز میره پایین دو بار بردم نمایندگی نتونستن کاری بکنن علت چیه؟
17:59  1395/10/27
گزارش
پاسخ دادن
جواد
0

سلام فرموده بودیت پس از تعویض لنت ودیسکها ترمز دوپاشده دلیلش هوا داشتن درلوله های روغن باشه وممکنه لنت ها به صورتی نادروست نصب شده باشت که باعث می شود روغن ترمز لنت هاروبه دیسک نچسبانت.
01:23  1395/11/21

گزارش
کاربر: Mehяan
0

اولین باری که سیستم ای بی اس ماشینم کار کرد فکر کردم ترمز خراب شده که اینطوری میکنه!!!
بعدش تازه فهمیدم ترمزهای ای بی اس باید اینطپری باشن 😉😉😉😂😂
00:48  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
مهيار
6

سلام . من توسان ٢٠١٣ دارم . ديروز بعد ٢٠ هزار كاركرد با مراجعه به نمايندگي اقدام به تعويض لنت ترمز جلو كردم و از اون به بعد پدال ترمز پايين رفته و ديگه مثل وقتي كه لنت قبلي روش بود بالا نيست و دير ميگيره😐
مجدد كه مراجعه كردم جواب قانع كننده اي ندادند و گفتن ممكنه از پمپ باشه!!!
آيا اصلا چنين چيزي ممكنه به محض تعويض لنت خودشو نشون بده؟
ممكنه مشكل از جنس لنت بوده باشه و قطعه غير اصلي بسته باشن
14:06  1394/10/01
گزارش
پاسخ دادن
ساسان
7

اقا مهیار پایین رفتن پدال ترمز نمیتونه از کیفیت لنت باشه.ممکنه کمی ناشیانه عمل کرده باشند و هنگام تعویض لنت و فشار اوردن روی پیستون ترمز(برای ایجاد فاصله بیشتر و جازدن لنت جدید) درب مخزن روغن ترمز راباز نکرده باشند وممکن است لوازم پمپ اسیب دیده باشد.کم شدن کارایی و قدرت ترمز و سوت کشیدن هنگام ترمزگیری به کیفیت لنت بستگی دارد.
17:41  1394/10/01

گزارش
غلامرضا
7

دیگه مزخرفترین ماشین وارداتی توسانه
20:36  1394/10/01

گزارش
حمید
5

حدس خودت درست هست
15:55  1395/07/15

گزارش
حسین
3

خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
11:27  1393/11/17
گزارش
پاسخ دادن
عباس
8

بسیا عالیست همیدوهرم این مطالب ادامه یابد زیرا جهت ارتقاعلمی اطلاعات خودرو بسیار موثر است
19:07  1393/04/01
گزارش
پاسخ دادن
احمد
13

واقعا عالی بودش دستتون درد نکنه...
12:31  1393/04/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران : خداروشکر ایشالا این اوضاع هم به خوبی و خوشی تمام بشه و کشور عزیزمون مثل همیشه شاد و امن باشه🙏🏻🙏🏻
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست