آئودی S8 و مرسدس بنز S63 AMG، لیموزین هایی هستند که بدون در نظر گرفتن صندلی عقب، میتوان گفت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در بازار استرالیا، قویترین و سریعترین تیپ ها از آئودی A8 و مرسدس بنز S-Class عرضه میشوند و خریداران با افتخار پشت فرمان ماشین مورد علاقهشان مینشینند. ظاهراً لم دادن در مرسدس بنز کشیده و دراز، فرق چندانی با لم دادن در آئودی کشیده و دراز ندارد و خرید یکی از آن ها فقط پول بیشتری به جیب کمپانی سازندهاش میریزد. اگر قصد خرید رقبایی چون آئودی RS8 یا بی ام و M7 را نداشته باشید، بهتر است بدانید برای خرید آئودی S8 باید چکی به مبلغ 279,900 دلار استرالیا بکشید. خرید مرسدس بنز S63 AMG نیز، 385,000 دلار از حساب بانکی تان کم میکند.
آئودی S8 تیز و فرزتر است و سرعت آن ظرف 4.1 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد؛ این زمان برای مرسدس بنز S63 AMG برابر با 4.4 ثانیه است. مرسدس بنز S63 AMG مجهز به یک موتور هشت سیلندر 5.5 لیتری به همراه توربوشارژر دوگانه است که 576 اسببخار نیرو و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مزیت آئودی برخورداری از سیستم استاندارد چهارچرخ متحرک است. مرسدس بنز S63 با سیستم چهار چرخ محرک نیز، قابل خریداری است که میتواند سرعت این خودرو را ظرف 4 ثانیه از صفر به صد برساند، البته این سیستم فقط در کشورهایی قابل خریداری است که فرمان خودروها در سمت چپ قرار دارد.
|
|
البته همه سدان های بزرگ مانند هم به نظر میرسند، چرا که آئودی S8 نیز، از یک موتور هشت سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژر دوگانه بهره میبرد؛ اما هنگامی که صحبت از گشتاور به میان بیاید، میبینیم که موتور 4 لیتری آئودی S8 که حدود 40 درصد از موتور هشت سیلندر مرسدس بنز کوچکتر است، از گشتاور کمتری در حدود 650 نیوتن متر برخوردار میباشد. از طرفی، آئودی S8 با دور موتور بالاتری به حداکثر گشتاورش دست پیدا میکند که چیزی است برابر با 1700 تا 5500 دور بر دقیقه، در حالی که مرسدس بنز با دور موتوری بین 2250 تا 3750 به گشتاور 900 نیوتن متریاش دست پیدا میکند. جالب است بدانید، در تست جادهای که در مسافتی بین 80 تا 120 کیلومتر روی آئودی S8 و مرسدس بنز S63 AMG انجام گرفته نیز، این دو خودرو عملکرد مشابهی از خود نشان دادهاند.
در مورد هر دو آلمانی، حتی در سرعت های پایین هم محسوس است که نیروی عظیمی زیر پدال گاز نهفته است. در سرعت پایین، موتور مرسدس بنز واکنشی نرم نشان میدهد و وقتی پایتان را روی پدال گاز بفشارید، با کمی تاخیر روی دور میافتد. از سوی دیگر، موتور آئودی معطل نمیکند و بیدرنگ به سرعت بالا میرسد و این سوال به ذهن آدم میرسد که آیا کار واقعاً کار توربوشارژر است یا چیزی دیگر؟ وقتی بخواهیم واکنش موتور را مقایسه کنیم، برنده اصلی بدون شک آئودی خواهد بود. البته، صفر تا صدی که برای آن به ثبت رسیده، معادل 3.65 ثانیه است؛ صفر تا صد مرسدس بنز 3.70 ثانیه است و همین امر نشان میدهد که این آئودی است که زودتر به حداکثر سرعتش میرسد. حداکثر سرعت آئودی 300 کیلومتر است. راننده مرسدس بنز هم با به کارگرفتن پکیج Driver میتواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
اگر همه موتورها با دوری مساوی کار کنند، میتوان گفت موتور آئودی S8 نسبت به دو موتور دیگر از سری V8 و به رغم این که نیرویش 68 اسببخار کمتر است، اشتیاق بیشتری برای دستیابی به حداکثر سرعت دارد؛ همین امر راننده را تشویق میکند برای جا زدن دنده های بالاتر عجله نکند. ترکیب این شتاب بینظیر با یک قطعه موسیقی ناب هم معجون فوقالعادهای از آب در میآید. مرسدس بنز S63 AMG خیلی آرام و بی سر و صدا دست به کار میشود. انتخاب حالت Sport یا Manual گیربکس باعث باز شدن یک زبانه در داخل سیستم اگزوز میشود که صدای غرولند موتور هشت سیلندر خورجینی را زمختتر میکند، هر چند هنوز هم از صدای موتور همقطارش یعنی مرسدس بنز E63 AMG کمتر است. خب، شاید کمپانی مرسدس بنز عامدانه این کار را انجام داده و علتش هم این بوده که این خودروها برای بازارهای هدف متفاوتی تولید شدهاند.
از همه این حرف ها گذشته، این دو لیموزین ماشین های تندرویی هستند که مسافت های طولانی را خیلی آسان طی میکنند و شما را سریع و راحت به مقصد میرسانند. هر دو گیربکس (گیربکس هشت سرعته اتوماتیک در آئودی و گیربکس هفت سرعته اتوماتیک در مرسدس بنز)، هنگام افزایش سرعت، تعویض دندهای نرم و به موقع دارند. پدلشیفتر هم به صورت استاندارد ارائه میشود و راننده هایی که دوست دارند کنترل کامل موتور را در دست داشته باشند را، ناامید نمیکنند. مصرف سوخت این قبیل ماشین ها طوری است که بیشتر محیطزیست را در نظر میگیرد تا کیف پول راننده را. آئودی S8 با محیطزیست مهربانتر است و طبق اعلام رسمی، در هر صد کیلومتر 9.6 لیتر بنزین مصرف میکند، در حالی که مصرف مدل S63 برابر با 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر است.
اگر برای رسیدن به ویلای ییلاقیتان عجله دارید و مسیر هم خیس و پر پیچ و خم است، آئودی S8 سریعتر شما را به آن جا میرساند. در چنین مواقعی، آئودی به رغم این که از سدان های دو تنی وزن بیشتری دارد، سبکتر احساس میشود و سیستم چهار چرخ محرک، کارایی خودش را به رخ میکشد. اگر هر دو خودرو را در دنده دو بگذارید، این آئودی است که به شما اجازه میدهد به موتور مهمیز بزنید و دست آن شتاب اضافی را باز بگذارید تا جادویش را به کار بگیرد و آئودی S8 را در خط مستقیم به پیش براند.
مرسدس بنز S63 به رغم این که تایرهایی قوی با چسبندگی بالا دارد، کمی با صبر و حوصله عمل میکند و دماغه آن باید به طور کامل از پیچ گذشته باشد تا راننده بتواند آرام آرام پایش را روی پدال گاز بفشارد. اگر راننده قبل از عبور دماغه ماشین از پیچ گاز بدهد، چراغ نارنجی سیستم کنترل پایداری که روی داشبورد قرار دارد، شروع به چشمک زدن خواهد کرد. مرسدس بنز، تخت و پهن و با آرامش پیچ ها را پشت سر میگذارد و اگر با آن دوری در پیست مسابقه بزنید، اثبات میکند که باعث شرمساری نشان AMG نمیشود.
از نظر فرمانپذیری و کنترل بدنه نیز، این مرسدس بنز است که دست بالا را دارد. سیستم فرمان هر دو ماشین نرم و سبک است و وجهه آن ها به عنوان یک لیموزین را حفظ میکند. البته فرمان آئودی کمی گیج است و فرمان مرسدس بنز، گذشته از این که در ابتدای چرخاندن بیش از حد تیز است، نرمتر و دقیقتر است. هر دو این لیموزین ها از سیستم تعلیقی بهره میبرند که میتواند با فشردن یک دکمه (در مورد مرسدس بنز S63 AMG) و یا با چرخاندن و فشردن یک اهرم (در مورد آئودی S8) تنظیم بشود.
آئودی دارای سه حالت Comfort، Auto و Dynamic است ولی هیچ کدام از این حالت ها آن را قادر نمیکند در جاده های خارج شهر مانند مرسدس بنز آرام و با وقار باشد. اگر نمیخواهید هنگام عبور از چاله ها، ته آئودی S8 بگیرد یا بدنه آن روی دستاندازهای بزرگ حرکات عرضی زیادی داشته باشد، حتماً باید حالت Dynamic را انتخاب کنید.
|
|
اگر بخواهید همان جاده را با مرسدس بنز بروید، سیستم تعلیق در حالت عادی نرم و روان است ولی انتخاب حالت Sport باعث میشود سیستم تعلیق قرص و محکم بشود. در مقایسه با آئودی، صدای لاستیک ها هم بیشتر به گوش میرسد. حالا بهتر است به دنیای واقعی و به جایی برگردیم که این خودروها 95 درصد از اوقاتشان را آن جا میگذرانند. خواه در یک بزرگراه در حال رانندگی باشید، خواه در شهر و به دنبال انجام کارهای روزمره، مرسدس بنز برتری سواریاش را نشان میدهد. در مناطقی که آئودی S8 به پستی و بلندی ها واکنش نشان میدهد و پیوسته به راننده یادآوری میکند که سوار یک سدان اسپرت شده است (البته آئودی رینگ هایی 21 اینچی و مرسدس بنز رینگ هایی 20 اینچی دارد )، مرسدس بنز S63 AMG نقش فرشته نگهبان را بازی کرده و سرنشینانش را از دنیای مخوف چاله چوله ها و آسفالت های ناهموار حفظ میکند.
|
|
سیستم Magic Body Control، که مسیر پیش رو را اسکن میکند و ظرف چند هزارم ثانیه تنظیماتی متناسب با دستاندازها انجام میدهد، واقعاً فکر بکری است (البته انتخاب حالت Sport این سیستم را خاموش میکند). تنها ایرادی که به سیستم تعلیق S63 وارد است، وجود اتصالات سفت و سخت است که باعث میشود قسمت جلویی ماشین زیاد نرم نباشد. صندلی ها بخشی مهم برای تأمین راحتی هستند و مرسدس بنز S63 از این بابت بسیار جلوتر است.
این سدان اسپرت صندلی هایی به شکل کاناپه دارد که به لطف ترکیب مناسب بالشتک ها و پشتی راحت، میتوان یک روز کامل را به راحتی روی آن ها نشست. صندلی های آئودی S8 هم واقعاً خوب هستند؛ ضخیم و محکمند و پشتی های خوبی دارند. این امر نشان میدهد که هر دو خودروساز به طراحی داخلی توجه خاصی دارند.
در کابین آئودی یک حس کاملاً اسپرت حکمرانی میکند و با رویکرد فیلسوفمآبانه مرسدس بنز بسیار متفاوت است. بخش های بزرگی از جنس فیبرکربن به چشم میخورند که با مواد با کیفیتی که در خودروهای سری A8 وجود داشتند، ترکیب شدهاند.
تودوزی مجلل و گران قیمت را میتوان به صورت سفارشی برای مرسدس بنز S63 سفارش داد ولی تودوزی استاندارد نیز کیفیت خوبی دارد. لوگوی Affalterbach (مقر AMG) روی درب داشبورد حک شده است، نشان AMG هم روی رکاب ها به چشم میخورد. غربیلک فرمان زیبا و دو پرهای هم دارای روکش آلکانترا است. گذشته از همه این ها، مالک مرسدس بنز S500 بلافاصله متوجه میشود که داخل یک S-Class گرانقیمت نشسته است. گفتنی است، در این کلاس، از فراوانی موارد جزئی که در مدل S500L دیده میشود، خبری نیست.
نوعی خوشدوختی، کیفیت بالای مواد و جزییات نفیس در مرسدس بنز وجود دارد که باعث میشود یک سر و گردن از آئودی بالاتر باشد. دو صفحه نمایشگر TFT که روی داشبورد قرار گرفتهاند نیز، این حس را به سرنشینان القاء میکنند که داخل یک خودرو مدرن و پیشرفته نشستهاند (صد البته که مرسدس بنز این چنین است).
آئودی S8 در چند مورد، بازی را میبرد. سیستم MMI این خودرو کمی بصریتر از سیستم Comand مرسدس بنز S63 است. این سیستم دارای آرایهای از دکمه هاست، در حالی که مرسدس بنز بیشتر به کوچکسازی، چند لایهگی و چرخش منوهای روی صفحه علاقه نشان داده است. وقتی صحبت از سیستم صوتی به میان بیاید، آئودی عقب مینشیند و جا را به مرسدس بنز واگذار میکند. اگرچه آئودی S8 مجهز به یک سیستم صوتی Bang & Olufsen است که 14,500 دلار میارزد، ولی صدایش زیاد گیرا نیست، مخصوصاً صدای باس که قدری گنگ و مبهم است. سیستم صوتی Bumeister که به صورت استاندارد روی مرسدس بنز نصب میشود، انتخاب خوبی برای علاقهمندان به موسیقی است، صدای باس بینظیر و شفافی دارد که راننده را تشویق میکند ولوم سیستم صوتی را کمی بالاتر ببرد. و اما در مورد صندلی های عقب؛ بهتر است در این جا وارد جزییات نشویم، ولی مشتریانی که این دو سدان را میخرند، باید بدانند هیچ کدام از سرنشینان در مورد جا و راحتی صندلی های عقب گله و شکایتی نخواهند داشت.
آئودی S8 دارای صفحات نمایشگر برای صندلی های عقب است به همراه کنترل پنل خاص خودشان، صندلی های عقب مرسدس بنز S63 هم برقی و قابل تنظیم هستند. وقتی کیفیت کالایی که میخرید برایتان اهمیت داشته باشد، نباید نگران پولی که میپردازید باشید. در محدوده قیمتی زیر 300,000 دلار، آئودی S8 یک کیسه پر از موارد جذاب دارد، از این موارد میتوان به راحتی حرکت در ترافیک و نیروی خارقالعاده موتور اشاره کرد. شاید به عملکرد شرکت های خودروسازی عیب و ایرادی وارد باشد، ولی مرسدس بنز S63 AMG به روش های زیادی ثابت کرده است که ارزش فوقالعادهای دارد. گفتنی است آئودی S8 مانند نسخه بزرگتری از S4 به نظر میرسد، در حالی که مرسدس بنز S63 حتی از مرسدس بنز C63 هم خاصتر است. وقتی داخل مرسدس بنز مینشینید، که البته بسیار گرانقیمتتر است، فناوری بالاتری دارد، سواریاش نرم و سربه راه است و فرمانپذیریاش هم عالی است، موتور 8 سیلندر خورجینی مجهز به دو توربوشارژر نیز باعث میشود لیموزین S63 AMG حسی اسپرتتر داشته باشد.