تیپ پایه مرسدس بنز S350 مجهز به یک موتور شش سیلندر 3 لیتری دیزل توربوشارژری است که 254 اسببخار نیرو و حدود 620 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و از عملکرد بسیار بالا و مصرف سوخت پایینی برخوردار است. قیمت 215000 دلاری آن هم، با در نظر گرفتن طراحی داخلی دست و دل بازانه و کیفیت سواری و رفاه مثالزدنیاش، منصفانه به نظر میرسد. یکی دیگر از مدل هایی که از خط تولید S-Class بیرون میآید، مرسدس بنز S63 AMG است که 385000 دلار قیمت دارد و مجهز به یک موتور 5.5 لیتری و توربوشارژری دوگانه است. بین این مدل ها، دو مدل S500 با قیمت 285,000 دلار و S500 L با قیمت 310,000 دلار قرار دارند. به نظرتان مدل S500 L به قیمت حدود 100 هزار دلار بیشتر از S350 میارزد؟
حرف L نشان دهنده فاصله محوری زیاد است. در این مدل، بدنه استاندارد مرسدس بنز S-Class، حدود 130 میلیمتر افزایش پیدا کرده و به 5.25 متر رسیده است که همین امر، راحتی بیشتری برای افراد قد بلند فراهم میکند. اگر مدل L با طول بیشتر را سفارش بدهید، 7500 دلار بیشتر برایتان آب میخورد. اگر 25000 دلار دیگر هم به قیمت S500 اضافه کنید، از امکانات بیشتری از قبیل صندلی های برقی عقب، پرده های برقی برای شیشه عقب و شیشه های بغل، و محافظ گردن هایی که به شکل گردن قو به پایین خم میشوند، برخوردار خواهید شد. در مدل S500 L در ازاء پول اضافهای که پرداخت میکنید، علاوه بر طول بیشتر، از امکانات بیشتری هم برخوردار میشوید: در پشت جلو پنجره مشبک و کرومی مرسدس بنز و زیر آن ستاره سه پر، یک موتور هشت سیلندر 4.7 لیتری مجهز به توربوشارژر دوگانه جا خوش کرده است که 449 اسببخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
سرعت مرسدس بنز S500 L با این که 2015 کیلوگرم وزن دارد، ظرف 4.8 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد که دو ثانیه کمتر از صفر تا صد نمونه دیزلی است. تکنولوژی stop-start اتوماتیک به این لیموزین دیفرانسیل جلو که مجهز به یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک است، کمک میکند تا در سیکل ترکیبی به مصرف سوختی معادل 9.21 لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا بکند؛ هر چند ممکن است یک راننده حرفهای در شرایط سخت دو برابر این مقدار را مصرف بکند. در تستی که در شب و در یک مسیر ناهموار خارج از شهر صورت گرفت، این خودرو 16.3 لیتر سوخت مصرف کرد.
در طراحی داخلی کابین هم، مرسدس بنز S-Class اجرایی کاملاً مدرن بر مبنای تم سنتی لیموزین ها ارائه میدهد. همان طور که انتظار میرود از چرم، ساعت آنالوگ، دریچههای هوای گرد و به سبک دریچه های هوای کشتی استفاده شده است و حتی غربیلک فرمان دو پرهای که در خودروهای امروزی به کار نمیرود نیز، به چشم میخورد. یک صفحه نمایشگر 12.3 اینچی در کنار صفحه کیلومتر TFT قرار گرفته است. هر دوی آن ها هم، روی یک داشبورد چرمی نصب شدهاند تا حس شناور بودن را القاء کنند. پشت صفحات هم یک نور ملایم وجود دارد که روی دستگیرههای در و قسمت پایین داشبورد هم به چشم میخورد. رنگ نور را میتوان به راحتی تغییر داد ولی کارکردن با سیستم Comand مرسدس بنز کار زیاد آسانی نیست. منوی دایرهای شکل نمایشگر این سیستم، که در وسط کنسول قرار گرفته است، وقتی به انتهایش برسید به طور خودکار متوقف میشود. در کنار صفحه نمایشگر، دکمه های میانبر قرار دارند که دسترسی به سیستم صوتی و تصویری یا مسیریاب ماهوارهای را امکانپذیر میکنند، ولی از این طریق نمیتوانید به سیستم کنترل آب و هوا دسترسی داشته باشید، چون فقط از طریق منوی خودش که در صفحه دیگری است، قابل دستیابی است.
زیاد راحت نیست چون حتی اگر راننده بخواهد فقط جهت وزش باد دریچه کولر را عوض بکند، باید وارد منوی اصلی و از آن جا هم وارد منوی فرعی بشود. اطلاعات مربوط به سیستم کنترل آب و هوا فقط یک سطر کوچک را در زیر صفحه نمایشگر به خود اختصاص میدهد و برای دسترسی به هر یک از موارد مربوط به آن باید وارد منو شد. حتی اگر بخواهید پشتی صندلی را تنظیم کنید هم، باید حسابی بگردید تا منوی مورد نظر را در سیستم Comand پیدا کنید. سیستم پیچیدهای است، ولی سیستمی که مرسدس بنز S-Class ارائه میدهد، از این هم پیچیدهتر است. اگر بخواهیم برای نمونه یکی از موارد سیستم Comand NTG5 را نام ببریم، باید به Google Earth و Street View، مرورگر اینترنت و اپلیکیشن هایی برای چک کردن وضعیت آب و هوا اشاره کنیم. اگر از سیم کارت استفاده شود، این سیستم میتواند از طریق Wi- Fi به یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی وصل بشود. تلفن همراه راننده هم، میتواند به این سیستم متصل شده و اینترنتش را با سایر سرنشینان به اشتراک بگذارد. سیستم Comand NTG5 این امکانات را در اختیار میگذارد: 250 گیگابایت فضا برای ذخیره اطلاعات (البته نه به صورت هارددرایو)، WLAN، تلویزیون ماهوارهای، کارتخوان SD، دو پورت USB و فناوری بلوتوث. البته حتی یک پورت اضافی هم وجود ندارد و همسفرتان را قدری دمغ میکند.
در مدل S500 L آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، صندلی عقب است؛ اگرچه سرنشین محترم صندلی عقب میتواند روی پشتی هایی مجلل لم بدهد، ولی امکاناتی که در اختیارش قرار میگیرد، بیشتر از جای پای وسیع و راحت است. ماساژور صندلی های جلو، 387 دلار آب میخورند و اگر بخواهید صندلی های عقب هم کمرتان را ماساژ بدهند باید 5500 دلار دیگر هم خرج کنید. سیستم کنترل آب و هوای چهار نقطهای که به صورت استاندارد عرضه میشود هوا را خنک یا گرم نگه میدارد. پرده شیشه های بغل هم، خبرنگارهای سمج را دور میکند. بعضی از سرنشینان این خودرو میپرسند آیا میشود زاویه صفحه نمایشگر را طوری تنظیم کرد که راننده بتواند مسیریاب ماهوارهای را ببیند و فردی که روی صندلی جلو نشسته هم بتواند DVD تماشا کند؟ خب، اگر چنین آپشنی میخواهید، باید 2200 دلار دیگر هزینه کنید.
سیستم صوتی Burmester با 24 بلندگو و 1540 وات صدای خروجی، 9900 دلار آب میخورد ولی اگر صدای جادوییتری میخواهید، باید 9675 دلار دیگر پرداخت کنید. مرسدس بنز مجهز به یک سیستم شگفتانگیز کنترل بدنه است که از یک دوربین در عقب خودرو بهره میبرد تا سطح جاده را بخواند، سپس سیستم تعلیق را طوری تنظیم میکند تا از پس موانع پیش رو بر بیاید. برای مثال، سیستم تعلیق دقیقاً میداند چرخ های جلو و عقب چه وقت به یک سرعتگیر میرسند، به این ترتیب طوری کمک فنرها را ابتدا بالا و سپس پایین میبرد که بدنه صاف و بدون تکان باقی بماند. این سیستم به طوری باورنکردنی، خوب کار میکند و باعث میشود سرعتگیرها و دستاندازها احساس نشوند.
مرسدس بنز S500 L روی تایرهای دیواره کوتاه 20 اینچی سوار میشود، همین امر خودش باعث میشود چالههای اطراف شهر کمی ماشین را تکان بدهند. سر و صدای سیستم تعلیق بیشتر از آن است که انتظارش را دارید، ولی دستاندازهای بزرگ به ندرت درون ماشین احساس میشوند. در مورد دستاندازهای کوچک و چالهها هم، بیشتر سیستم فرمان و تایرها مقصر هستند. از طرف دیگر، S500 L سواری بی حسی دارد، به خصوص هنگامی که همزمان میخواهد هم با شکوه باشد و هم سفت و محکم. البته یک دکمه Sport وجود دارد که با فشردن آن میتوان سیستم تعلیق را قرص و محکم کرد؛ ولی فعال کردن آن، سیستم کنترل بدنه را خاموش میکند. سکوت واقعاً طلاست. یک موتور هشت سیلندر هم میتواند ساکت باشد، آن قدر ساکت که حوصله سرنشینانش را سر ببرد. پدال گاز را قدری بفشارید تا شتاب بالا، سر سرنشینان را به آرامی روی بالشتک های محافظ گردن بچسباند.
با باز شدن دریچه سوخت، موتور توربوی S500 در یک چشم به هم زدن مشتاق میشود چرخ های عقب را بکسواد کند، به خصوص در خیابان های مرطوب. در جاده های باریک، S500 L همانطور که انتظار دارید، کمی مایه زحمت است، ولی هنگام عبور از پیچ ها متانت و فرزی قابل توجهی دارد. فرمانپذیری آن واقعاً برازنده یک لیموزین است، سبک به نظر میرسد و احساس و چالاکی را در هم میآمیزد. مرسدس بنز S500 L نسبت به اینفینیتی Q50، دور فرمان کمتری دارد. اگرچه اندازه S500 L زیاد برای داخل شهر مناسب نیست، ولی در جاده های خارج شهر، هنگامی که سیستم Driving Assistance Package Plus فعال باشد، یک ردپای درست و حسابی از خودش به جا میگذارد.
مرسدس بنز S500 L با بهرهگیری از 28 دوربین، حسگر و رادار، میتواند بایستد، سپس با کروز کنترل به راهش ادامه بدهد. میتواند راه های باریک را تشخیص بدهد و با مهارت، غربیلک فرمان را بچرخاند تا خودرو از جاده خارج نشود. متأسفانه نه سیستم تشخیص مسیرهای باریک و نه سیستم کنترل بدنه، هیچکدام در شب یا در باران کار نمیکنند. سیستم دید در شب، که تصویری مادون قرمز از جاده پیش رو به نمایش میگذارد، ممکن است مفید و کاربردی باشد، ولی 4650 دلار خرج روی دستتان میگذارد. مرسدس بنز S-Class اگرچه در دنیای شاسیبلندهای لوکس و خودروهای اسپرت جذاب، زیاد شیک و مد روز نیست، ولی با موفقیت، یک نمونه مدرن در کلاسی سنتی ارائه میکند و فناوریاش هم فوقالعاده است. این خودرو مزایای بسیاری دارد و وقتی این همه امکانات در اختیار مشتریان میگذارد، قیمتش هم منصفانه به نظر میرسد.