همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

اگر هر روز رانندگی می‌کنید یا حداقل سوار ماشین می‌شوید و خانوادتان نیز، در بسیاری از مواقع شما را همراهی می‌کنند باید این اطمینان در شما وجود داشته باشد که خودروی شما، امنیت شما و خانواده تان را حتی در شرایط غیر معمول مانند آب و هوای نامساعد، سرعت بالا، جاده های پر دست انداز، تصادفات و غیره تامین می‌کند. شما این انتظار را دارید که ماشینتان واکنشی مناسب از خود نشان بدهد و از شما و عزیزانتان حفاظت کند. اما آیا می‌دانید سازندگان خودرو چگونه از این موضوع آگاه می‌شوند و شرایط مختلف را پیش بینی می‌کنند؟ آیا آنها برای کسب اطمینان از کیفیت محصول خود، در شرایط مختلف اقدام به راندن خودرو می‌کنند؟ بله، آنها این کار را انجام می‌دهند.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

قبل از اینکه یک خودرو وارد بازار شود، باید تحت آزمون‌های شدید قرار بگیرد تا از عدم وجود هرگونه خطا حین تولید یا محاسبات طراحی، که باعث ناامنی یا بروز رفتاری غیر قابل پیش‌بینی در جاده شود، اطمینان حاصل شود. البته هر چند وقت یک بار می‌شنویم که یک خودرو به خاطر یک ایراد غیرمنتظره مانند شتاب‌گیری ناگهانی یا انفجار در اثر تصادف، به کمپانی فرا خوانده می‌شود؛ اما این موارد بسیار نادر هستند، چرا که اکثر ماشین ها در بیشتر مواقع دقیقا آنطوری رفتار می‌کنند که باید بکنند.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

تقریبا هر تولید کننده بزرگ خودرو دارای یک مرکز آزمون خودرو می‌باشد که در آنجا می‌توانند محصولاتشان را به دقت و تحت شرایط مختلف، مورد بررسی قرار داده و از کیفیت و کارایی آنها اطمینان حاصل کنند. با وجود این که این مراکز، تاریخچه ای طولانی دارند و برخی از درخشان ترین صفحات تاریخ خودرو در این مراکز ورق خورده اند، اما اکثر ما اطلاع چندانی از نحوه کار آنها نداریم، حتی نمی‌دانیم این مراکز دقیقا در کجا قرار دارند و خودروسازان چه کارهایی در آنجا انجام می‌دهند؟ اگرچه این اطلاعات، جزو اطلاعات محرمانه نیست اما، اکثر سازندگان خودرو تمایل چندانی به ارائه و انتشار این اطلاعات ندارند؛ حتی کمپانی فولکس واگن دوست دارد که فکر کند پیست آزمایش خودرویش محرمانه باقی مانده است!

 

تاریخچه مراکز تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

تا دهه 20 میلادی، آزمون های کنترل کیفیت خودرو در همان جاهایی انجام می‌گرفت که خودرو ها در حرکت بودند، یعنی خیابان ها و جاده ها. اما زمانی که خودرو تبدیل به مهمترین وسیله نقلیه شد و راه ها پر از خودروها شدند، دیگر بررسی آنها مثل قبل امکان پذیر نبود. انجام آزمون های خودرو در مکان های عمومی بسیار خطرناک بود. همچنین، سازندگان خودرو از اینکه مردم، محصولاتشان را در مرحله آزمون ببینند، نگران شدند. هم‌چنین، این امکان وجود داشت که رقبا اقدام به دزدیدن طرح کنند یا ژورنالیست ها از محصولات آینده آنها عکس بگیرند و این تصاویر را در اختیار عموم قرار دهند. در سال 1924، جنرال موتورز مرکز تایید خودرو Milford را در ناحیه ای کاملا ایزوله در ایالت میشیگان تاسیس کرد. این اولین ناحیه ای بود که تنها، برای بررسی و کنترل عملکرد و کیفیت خودروها ساخته شد. سایت اصلی از یک مسیر مدور شنی به محیط  4.6 کیلومتر به علاوه یک مسیر مستقیم تشکیل شده بود. کل مجموعه  فقط 4.6 کیلومتر مربع مساحت داشت و فقط یک کارمند به صورت تمام وقت در این مجموعه کار می‌کرد.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در سال 1928، جنرال موتورز جزوه ای را در مورد  Milford چاپ کرد که منطق نهفته در پشت آن را بیان می‌کرد: "هیچ صنعتی با اطلاعات اندک و ناکافی نمی‌تواند به سرعت به پیش برود؛ اگر بخواهیم کیفیت و کارایی خودروهای خود را افزایش دهیم و امکان خرید این محصولات را برای درصد بیشتری فراهم کنیم، به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. اگر صنعت خودرو می‌خواهد به پیشرفت خود ادامه دهد، باید در مورد موادی که به کار می‌روند، اقتصاد طراحی و اتفاقاتی که به ازای هر کیلومتر حرکت خودرو می‌افتد، اطلاعات کافی داشته باشد. برای رسیدن به این اطلاعات جنرال موتورز 5 سال قبل تصمیم به راه اندازی یک مرکز آزمون و تایید خودرو گرفت و آن را به کامل ترین مرکز در دنیا تبدیل کرد". این منطق در میان دیگر خودروسازان نیز وجود داشت.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در سال 1925، کمپانی فورد مرکز تایید خودروی خود را در Dearborn میشیگان و پاکارد نیز، مرکز تایید خودروی خود را در Shelby Township میشیگان تاسیس کرد. تا اواسط دهه 20 میلادی، نواحی اطراف میشیگان تبدیل به مرکز پیست های آزمون خودرو شده بودند. در حال حاضر، تقریبا اغلب تولید کنندگان خودرو صاحب یک پیست یا مرکز تایید خودرو و برخی، صاحب چندین مرکز هستند؛ برای مثال، نیسان یک مرکز در Tochigi ژاپن دارد، اما کرایسلر یک مرکز در Yucca آریزونا دارد که در سال 2007 از فورد خرید و یکی دیگر در چلسی میشیگان. جالب است بدانید، مرکز Milford جنرال موتورز در حال حاضر، مساحتی معادل 4000 هکتار دارد و طول جاده اش به 212.4 کیلومتر رسیده است. چندین پیست در این مرکز وجود دارند که شامل مسیر مستقیم و گرد می‌شوند. همچنین یک منطقه تست دینامیکی خودرو نیز وجود دارد که به Black Lake معروف است، جایی که خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت خود حرکت کرده و در سطوح مختلف جاده تحت آزمایش قرار بگیرند. شایان ذکر است، در حال حاضر کمپانی جنرال موتورز در آریزونا، مکزیک، برزیل، استرالیا، انگلستان، و آلمان دارای مراکز تست خودرو می‌باشد.

 

دیداری از یک مرکز تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

یک مرکز تایید خودرو، ترکیبی از یک پایگاه نظامی و پارک تفریحی است. وقتی که از بالا نگاه کنید، مرکزی همچون Milford جنرال موتورز متشکل از حلقه ها و پیچ ها، مسیر های مستقیم و دوار می‌باشد. با استفاده از Google Map می‌توانید یک توده سیاه در قسمت راست و بالا ببینید. این همان منطقه Black Lake است که در آن، با پاشیدن آب بر روی بستر جاده، رفتار خودرو در مسیرهای لغزنده مورد برسی قرار می‌گیرد. اینجا جایی است که اگر به نابود کردن خودروها علاقه دارید، باید بروید. ضمنا اگر می‌خواهید همانند رانندگان چنین مراکزی رانندگی کنید، می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید. مربیان جنرال موتورز با برگزاری دوره های پیشرفته به شما آموزش می‌دهند که چگونه یک ماشین خارج از کنترل را، دوباره تحت کنترل در بیاورید، یا چگونه از پس یک لاستیک ترکیده در حین رانندگی بر بیایید.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در این مرکز، چندین پیست برای امتحان خودرو وجود دارد: پیست بیضی، پیست دایره ای، مسیر مستقیم شمال جنوب، مسیر مستقیم شرقی غربی؛ اکثر این پیست‌ها دقیقا مانند نامشان هستند. مسیر هفت خواهر نیز، که شامل هفت پیچ است، توانایی خودرو را در پیچ‌‌های تند بدون اینکه از کنترل خارج یا از جاده منحرف شود، می‌سنجد. انواع تجهیزات تست خودرو وجود دارد. آزمایشگاه ایمنی خودرو به جنرال موتورز این امکان را می‌دهد که آزمون چپ شدن و تست موثر بودن کیسه های هوا را انجام دهد.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

اکثر تست ها شامل برخورد خودرو با سرعت بالا به یک دیوار محکم است. نیاز به گفتن نیست که در این آزمون ها از آدمک های تصادف استفاده می‌‌شود. اگر می‌خواهید برای تماشا کردن مدل های بعدی جنرال موتورز به Milford بروید، باید بگوییم که تنها وقت خود را تلف می‌کنید؛ چرا که این خودرو ها توسط پلاستیک یا ماسک های مخصوص پوشانده شده‌اند، طوری که خطوط آن ها قابل تشخیص نیست. این باعث می‌شود که جاسوسان صنعتی و عکاسان سمج مجلات خودرو موفق به گرفتن عکس های مناسب نشوند؛ البته تا زمانی که خود جنرال موتورز رسما این خودرو ها را معرفی کند. مرکز تایید خودرو Milford میشیگان یکی از مراکز متعدد تایید خودرو در آمریکا است. البته در نقاط مختلف دنیا مخصوصا در آلمان نیز از این مراکز وجود دارند که نمونه اش Ehra Lessien فولکس واگن است.


منبع

HowStuffWorks

   

برچسب : کنترل کیفیت , جنرال موتورز , فولکس واگن , فورد , نیسان , کرایسلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

ناشناس
4

در ایران هم مراکز تأیید کنترل کشندگی ماشین وجود دارد!
در صورت تمایل حتما از آنها دیدن فرمایید تا نحوه کشته شدن هموطنان عزیزمان را نظاره گر باشید !
17:50  1394/04/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
Mostafa : سلام وقت بخیر.از a5 همچنان خبری نیست
محسن اسفند ماه : برادر akbar فردا فاکتور شدم، خواهش می کنم، بازم کمکی بود در خدمتم
محسن سی و یک اسفند ماه بعد از تعطیلات : خانعلی قهرمان تشکر تشکر
وحید : متاسفانه همین الان متوجه شدم اتوبوس حامل خانعلی آچیلیان و اقوام خیلی نزدیکشون که برای انتقام از من عازم تهران بودن پنچر شده، و اتوبوس به مبدا برگشته، باز خدارو شکر دست انتقام خانعلی برای چند وقت از سر من کوتاه شد. خدارو شکر
بهزاد : تو سایتا خیلی گشتم تقریبا حواله های شاهین رو کسی نمیفروشه. منم۲ دی ۲۹۱ واریز کردم. نمیدونم حواله رو بفروشم برم نقدی بخرم الان. یا نگه دارمش درش بیارم همین جی رو. ‌‌.
تارا 30اسفند : سلام وقت بخیر دوستان تارا دستی تحویل 30اسفند بودم دوروز پیش فاکتور وپلاک شده وامروز آماده بارگیری زده کی به نمایندگی می‌ره ممنون میشم جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
x22 بندر : سلام دی ماه تکمیل وجه کردم 1403/11/7 شاسی خورده و هنوز فاکتور نشده و تحویلی 11 خردادم.
اطلس azar : از آن مدیریت محترم تقاضا دارم در صورتی که این جانب را صاحب حق دانستیددستورات لازم در خصوص انتظارات شاکی را صادر فرمایید. همچنین در صورت اینکه شکایت اینجانب ارتباط موضوعی با آن دستگاه نداشته و یا خارج از ماموریت آن سازمان محترم است، این شکایت به صورت سیستمی به دستگاه مرتبط ارجاع گردد.همچنین ازسازمان محترم بازرسی کل کشور تقاضا می کنم دراستای تکلیف تبصره 1 ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بر نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت اینجانب نظارت نماید. در ادامه توضیحات تکمیلی به شرح ذیل اعلام می گردد: ( ..... ) اینجانب ضمن تایید صحت کلیه مندرجات فوق، جهت هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر به مسئولین دستگاه اجرایی و سازمان بازرسی آمادگی خود را اعلام می نمایم. شماره تماس اینجانب می باشد. با تشکر
اطلس مشکی 8مهر : جناب راعی حادثه اسکله بندر رجایی مربوط به دیروز است و شما امروز به فاصله 3 ساعت و طی دو پیام، نظرات و وعده های متفاوت و متناقضی دادید. بنده و همسرم کارمندیم و اذر 402 اولین پرداخت و 8مهر403 دومین پرداخت را داشتیم و ماشبن فروختیم و الان 7ماه است که وسیله نداریم. هر بار یک وعده و وعیدی دادید برایم سوال است چرا امروز برای سومین بار در سال جاری فروش گذاشتید. لطفا به شعور مردم و هموطنتون توهین نکنید و با زندگی هموطنتون بازی نکنید. یا سایپا وظیفه خودش بداند و روشنگری کند و یا با موج منفی حاصل از تجمع و خبررسانی و نارضایتی مردم کنار بیاید.
اطلس azar : شرکت سایپا با ارسال دیرهنگام دعوت نامه در اسفندماه1403 باعث شد علاوه بر افزایش قیمت که شامل من شد و من در اسفندماه تکمیل وجه کردم و قرار شد یک ماهه خودرو تحویل داده شود ولی با گذشت بیش از یک ماه نه تنها خودرو و تحویل ندادند طی تماس با سامانه 96550 شرکت سایپا اپراتور شرکت تاریخی جهت تحویل اعلام نکردند.با توجه به این که این موضوع باعث ضرر مالی اینجانب و سلب آرامش من و خانواده ام شده است لذا درخواست رسیدگی به این موضوع و احقاق حق و حقوق اینجانب را دارم. با سپاس .
اطلس azar : مدیریت محترم رسیدگی و پاسخگویی به شکایت موضوع: شکایت اینجانب ... به کد ملی ... سلام علیکم احتراماً ضمن عرض خدا قوت، با عنایت به ماده 27 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولین دستگاه های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به شکایات مردم را به عهده داشته و با استفاده از ظرفیت تعیین شده در ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شکایت ارباب رجوعان به مراجع قانونی محفوظ است به استحضار می رساند، اینجانب به دلیل ( عدم اجرای قانون و یا تکالیف قانونی در فرایند ) در ارتباط با دریافت خدمت ( خدمات شرکت سایپا ) در تاریخ ( آذرماه 1403 ) و در محل ( استان تهران، شهرستان تهران ) شکایت دارم. برای اثبات ادعای فوق، می توان از طریق ( بررسی مستندات ) به شرح ( اینجانب در اسفندماه 1402 برای خوردی اطلس شرکت سایپا با تحویل آذرماه 1403 ثبت نام کردم.
محمدرضا | Mohammad Reza : سلام دوستان؛ امروز صبح تماس گرفتن گفتن ماشینت آمادس بیا ببر. رفتم ماشینو از نمایندگی آدابی قم گرفتم کارواش کرده بودن. اولش توضیح دادند درباره ماشین و خودشون پیش چشمام چک کردن و محض احتیاط بعدش یک ساعت از رو چک لیست چک میکردم چیزیش کم نباشه و جک و آچار چرخ و زاپاس و آنتن و مثلث خطر و بکسل بند همراهش بود و امضا کردم. ((⭕️ کوییک GXRL رینگ آلومینیومی رنگ سفید-مشکی - ⭕️ ثبت نام و سخا 21 آبان - ⭕️ پذیرش 22 آبان شماره **120268- ⭕️ تاریخ فاکتور و "عدم دریافت شاسی از وزارت سمت" 27 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ نمایش شماره شاسی در سایپا یدک 31 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ پلاک آنلاین (پلاک جدید) 3 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ چراغ تحویل 4 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ تماس از نمایندگی جهت دریافت 7 اردیبهشت 1404.)) گفتن سند و بیمه نامه یک ماه دیگه از نمایندگی بگیر. کارت و برگ سبز هم میاد دم در خونه. کارت سوخت هم از سایت میشه ثبت نام کرد هم از پلیس 10+. یاعلی...🌹
اطلس azar : https://136.bazresi.ir/dargah/dashboard2/apps درود دوستان این سامانه شکایت ثبت کنید
اردشیر : سلام تحویل 30 خرداد فاکتور شدی
گرفتار رانا : پرداختی جدید فعال شده؟ میگن بابت کمربند یک میلیون هشتصد تومن دیگه باید پرداخت بشه کسی چک کرده؟
11 بهمن : بعد از سه ماه انتظار نه خبری از فاکتور هست نه هیچی! دوستان عزیز منتظر سود تاخیر هم نباشید که بگید اشکال نداره بعدا سودشو میدن. الان نزدیک سه چهار ماهه سود تاخیر شاهین ها رو ندادن