همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

اگر هر روز رانندگی می‌کنید یا حداقل سوار ماشین می‌شوید و خانوادتان نیز، در بسیاری از مواقع شما را همراهی می‌کنند باید این اطمینان در شما وجود داشته باشد که خودروی شما، امنیت شما و خانواده تان را حتی در شرایط غیر معمول مانند آب و هوای نامساعد، سرعت بالا، جاده های پر دست انداز، تصادفات و غیره تامین می‌کند. شما این انتظار را دارید که ماشینتان واکنشی مناسب از خود نشان بدهد و از شما و عزیزانتان حفاظت کند. اما آیا می‌دانید سازندگان خودرو چگونه از این موضوع آگاه می‌شوند و شرایط مختلف را پیش بینی می‌کنند؟ آیا آنها برای کسب اطمینان از کیفیت محصول خود، در شرایط مختلف اقدام به راندن خودرو می‌کنند؟ بله، آنها این کار را انجام می‌دهند.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

قبل از اینکه یک خودرو وارد بازار شود، باید تحت آزمون‌های شدید قرار بگیرد تا از عدم وجود هرگونه خطا حین تولید یا محاسبات طراحی، که باعث ناامنی یا بروز رفتاری غیر قابل پیش‌بینی در جاده شود، اطمینان حاصل شود. البته هر چند وقت یک بار می‌شنویم که یک خودرو به خاطر یک ایراد غیرمنتظره مانند شتاب‌گیری ناگهانی یا انفجار در اثر تصادف، به کمپانی فرا خوانده می‌شود؛ اما این موارد بسیار نادر هستند، چرا که اکثر ماشین ها در بیشتر مواقع دقیقا آنطوری رفتار می‌کنند که باید بکنند.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

تقریبا هر تولید کننده بزرگ خودرو دارای یک مرکز آزمون خودرو می‌باشد که در آنجا می‌توانند محصولاتشان را به دقت و تحت شرایط مختلف، مورد بررسی قرار داده و از کیفیت و کارایی آنها اطمینان حاصل کنند. با وجود این که این مراکز، تاریخچه ای طولانی دارند و برخی از درخشان ترین صفحات تاریخ خودرو در این مراکز ورق خورده اند، اما اکثر ما اطلاع چندانی از نحوه کار آنها نداریم، حتی نمی‌دانیم این مراکز دقیقا در کجا قرار دارند و خودروسازان چه کارهایی در آنجا انجام می‌دهند؟ اگرچه این اطلاعات، جزو اطلاعات محرمانه نیست اما، اکثر سازندگان خودرو تمایل چندانی به ارائه و انتشار این اطلاعات ندارند؛ حتی کمپانی فولکس واگن دوست دارد که فکر کند پیست آزمایش خودرویش محرمانه باقی مانده است!

 

تاریخچه مراکز تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

تا دهه 20 میلادی، آزمون های کنترل کیفیت خودرو در همان جاهایی انجام می‌گرفت که خودرو ها در حرکت بودند، یعنی خیابان ها و جاده ها. اما زمانی که خودرو تبدیل به مهمترین وسیله نقلیه شد و راه ها پر از خودروها شدند، دیگر بررسی آنها مثل قبل امکان پذیر نبود. انجام آزمون های خودرو در مکان های عمومی بسیار خطرناک بود. همچنین، سازندگان خودرو از اینکه مردم، محصولاتشان را در مرحله آزمون ببینند، نگران شدند. هم‌چنین، این امکان وجود داشت که رقبا اقدام به دزدیدن طرح کنند یا ژورنالیست ها از محصولات آینده آنها عکس بگیرند و این تصاویر را در اختیار عموم قرار دهند. در سال 1924، جنرال موتورز مرکز تایید خودرو Milford را در ناحیه ای کاملا ایزوله در ایالت میشیگان تاسیس کرد. این اولین ناحیه ای بود که تنها، برای بررسی و کنترل عملکرد و کیفیت خودروها ساخته شد. سایت اصلی از یک مسیر مدور شنی به محیط  4.6 کیلومتر به علاوه یک مسیر مستقیم تشکیل شده بود. کل مجموعه  فقط 4.6 کیلومتر مربع مساحت داشت و فقط یک کارمند به صورت تمام وقت در این مجموعه کار می‌کرد.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در سال 1928، جنرال موتورز جزوه ای را در مورد  Milford چاپ کرد که منطق نهفته در پشت آن را بیان می‌کرد: "هیچ صنعتی با اطلاعات اندک و ناکافی نمی‌تواند به سرعت به پیش برود؛ اگر بخواهیم کیفیت و کارایی خودروهای خود را افزایش دهیم و امکان خرید این محصولات را برای درصد بیشتری فراهم کنیم، به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. اگر صنعت خودرو می‌خواهد به پیشرفت خود ادامه دهد، باید در مورد موادی که به کار می‌روند، اقتصاد طراحی و اتفاقاتی که به ازای هر کیلومتر حرکت خودرو می‌افتد، اطلاعات کافی داشته باشد. برای رسیدن به این اطلاعات جنرال موتورز 5 سال قبل تصمیم به راه اندازی یک مرکز آزمون و تایید خودرو گرفت و آن را به کامل ترین مرکز در دنیا تبدیل کرد". این منطق در میان دیگر خودروسازان نیز وجود داشت.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در سال 1925، کمپانی فورد مرکز تایید خودروی خود را در Dearborn میشیگان و پاکارد نیز، مرکز تایید خودروی خود را در Shelby Township میشیگان تاسیس کرد. تا اواسط دهه 20 میلادی، نواحی اطراف میشیگان تبدیل به مرکز پیست های آزمون خودرو شده بودند. در حال حاضر، تقریبا اغلب تولید کنندگان خودرو صاحب یک پیست یا مرکز تایید خودرو و برخی، صاحب چندین مرکز هستند؛ برای مثال، نیسان یک مرکز در Tochigi ژاپن دارد، اما کرایسلر یک مرکز در Yucca آریزونا دارد که در سال 2007 از فورد خرید و یکی دیگر در چلسی میشیگان. جالب است بدانید، مرکز Milford جنرال موتورز در حال حاضر، مساحتی معادل 4000 هکتار دارد و طول جاده اش به 212.4 کیلومتر رسیده است. چندین پیست در این مرکز وجود دارند که شامل مسیر مستقیم و گرد می‌شوند. همچنین یک منطقه تست دینامیکی خودرو نیز وجود دارد که به Black Lake معروف است، جایی که خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت خود حرکت کرده و در سطوح مختلف جاده تحت آزمایش قرار بگیرند. شایان ذکر است، در حال حاضر کمپانی جنرال موتورز در آریزونا، مکزیک، برزیل، استرالیا، انگلستان، و آلمان دارای مراکز تست خودرو می‌باشد.

 

دیداری از یک مرکز تایید خودرو

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

یک مرکز تایید خودرو، ترکیبی از یک پایگاه نظامی و پارک تفریحی است. وقتی که از بالا نگاه کنید، مرکزی همچون Milford جنرال موتورز متشکل از حلقه ها و پیچ ها، مسیر های مستقیم و دوار می‌باشد. با استفاده از Google Map می‌توانید یک توده سیاه در قسمت راست و بالا ببینید. این همان منطقه Black Lake است که در آن، با پاشیدن آب بر روی بستر جاده، رفتار خودرو در مسیرهای لغزنده مورد برسی قرار می‌گیرد. اینجا جایی است که اگر به نابود کردن خودروها علاقه دارید، باید بروید. ضمنا اگر می‌خواهید همانند رانندگان چنین مراکزی رانندگی کنید، می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید. مربیان جنرال موتورز با برگزاری دوره های پیشرفته به شما آموزش می‌دهند که چگونه یک ماشین خارج از کنترل را، دوباره تحت کنترل در بیاورید، یا چگونه از پس یک لاستیک ترکیده در حین رانندگی بر بیایید.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

در این مرکز، چندین پیست برای امتحان خودرو وجود دارد: پیست بیضی، پیست دایره ای، مسیر مستقیم شمال جنوب، مسیر مستقیم شرقی غربی؛ اکثر این پیست‌ها دقیقا مانند نامشان هستند. مسیر هفت خواهر نیز، که شامل هفت پیچ است، توانایی خودرو را در پیچ‌‌های تند بدون اینکه از کنترل خارج یا از جاده منحرف شود، می‌سنجد. انواع تجهیزات تست خودرو وجود دارد. آزمایشگاه ایمنی خودرو به جنرال موتورز این امکان را می‌دهد که آزمون چپ شدن و تست موثر بودن کیسه های هوا را انجام دهد.

همه چیز درباره مراکز کنترل کیفیت و تایید خودرو

اکثر تست ها شامل برخورد خودرو با سرعت بالا به یک دیوار محکم است. نیاز به گفتن نیست که در این آزمون ها از آدمک های تصادف استفاده می‌‌شود. اگر می‌خواهید برای تماشا کردن مدل های بعدی جنرال موتورز به Milford بروید، باید بگوییم که تنها وقت خود را تلف می‌کنید؛ چرا که این خودرو ها توسط پلاستیک یا ماسک های مخصوص پوشانده شده‌اند، طوری که خطوط آن ها قابل تشخیص نیست. این باعث می‌شود که جاسوسان صنعتی و عکاسان سمج مجلات خودرو موفق به گرفتن عکس های مناسب نشوند؛ البته تا زمانی که خود جنرال موتورز رسما این خودرو ها را معرفی کند. مرکز تایید خودرو Milford میشیگان یکی از مراکز متعدد تایید خودرو در آمریکا است. البته در نقاط مختلف دنیا مخصوصا در آلمان نیز از این مراکز وجود دارند که نمونه اش Ehra Lessien فولکس واگن است.


منبع

HowStuffWorks

   

برچسب : کنترل کیفیت , جنرال موتورز , فولکس واگن , فورد , نیسان , کرایسلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

ناشناس
4

در ایران هم مراکز تأیید کنترل کشندگی ماشین وجود دارد!
در صورت تمایل حتما از آنها دیدن فرمایید تا نحوه کشته شدن هموطنان عزیزمان را نظاره گر باشید !
17:50  1394/04/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
J4 مرداد : ۷ مرداد ثبت نام‌کردم ۲۲ ام شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : انشالله که مال همه رو زود تر فاکتور کنند و تحویل بگیریم و راحت شیم از دست این سایپا.
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر کوییک اس تکمیل وجه 2 مهر هستم چرا فاکتور نشدم آپشن هم هیچی نزدم ممنونم میشم اگه خبری دادین
اطلس قرمز : منم 30آبان فاکتورشدم هیچ خبری نیست.سایپانابودبشه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : آره داداش منم فک کنم واریز دوم هس اونموقع باید 2،3 روز دیگه هم مارو فاکتور کنن
اطلس بهمن : 30آبان فاکتور شدم تحویل حضور ی زدم هنوز هیچ خبری نیست نمیدونم چرا تحویل نمیدن دیگه ،کسی خبری داره بگه خسته شدیم به خدا
مازیار : با سلام والا منم فروش فوق العاده ابان بود ثبت نام کردم اسمم درآمد رفتم نمایندگی گفت تا زمان تکمیل ظرفیت وقت داری من خرم سری طلاها مامانو فروختیم کاش تکمیل نمیکردیم تکمیل که کردیم طلا کشید بالا خودرو کشید بالا پراید 84 شاسی پلمپ بردیم تحویل دادم برگه اسقاطم بردم نمایندگی فقط خاستم ببینم کسی اطلاعات دقیق داره چطورهست چون تو سیستم ساپیپا هنوز اطلاعات پذیرشو تکمیل وجه رو نمیاره ممنون میشم کسی بلده دقیقا چطوره کمک کنه تاخیرش میدونم اما ممون میشم کامل راهنمایی کنید سپاسگزارم
کوییک اس : آپشن زدید؟