اگر تا به حال کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید، حتماً بوستر ترمز را دیدهاید. بوستر ترمز یک محفظه گرد و سیاه است که پشت موتور و در سمت راننده قرار دارد. در گذشته که بیشتر خودروها ترمز کاسهای داشتند، بوستر زیاد ضروری نبود و ترمز کاسهای خودش به طور طبیعی، مقداری از نیروی متوقف کننده مورد نیازش را تأمین میکرد. امروزه که بیشتر خودروها ترمز دیسکی دارند، حداقل در چرخ های جلو، وجود بوستر اجتنابناپذیر است . بدون این ابزار، پای رانندهها حسابی خسته خواهد شد.
بوستر ترمز از خلاء موجود در موتور استفاده میکند تا نیرویی که پای شما به سیلندر اصلی ترمز وارد میکند را چند برابر کند. در این مقاله، خواهیم دید درون آن محفظه سیاه رنگ چه چیزی قرار دارد که نیروی متوقف کننده تولید میکند.
بوستر خلاء یک محفظه فلزی است که داخل آن یک سوپاپ و یک دیافراگم وجود دارد. یک میله از وسط محفظه میگذرد و پیستون سیلندر اصلی را به اتصال پدال وصل میکند. بخش مهم دیگری که در بوستر دیده میشود، سوپاپ چک نام دارد. میتوانید در تصویر سوپاپ چک را ببینید که یک سوپاپ یک طرفه است و فقط به هوا اجازه میدهد از بوستر خلاء به بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد، یا در محفظه خلاء، نشتی وجود داشته باشد، سوپاپ چک تضمین میکند که هوا وارد بوستر خلاء نخواهد شد.
این امر اهمیت دارد چون بوستر خلاء باید بتواند در صورت خاموش شدن موتور، نیروی متوقف کننده کافی در اختیار راننده بگذارد تا بتواند ترمزهای متعدد بگیرد. اگر در بزرگراه بنزین تمام کنید، قطعاً دلتان نمیخواهد ترمز را هم از دست بدهید. در بخش بعد، خواهیم دید بوستر چگونه کار میکند.
بوستر خلاء طراحی بسیار ساده و ظریفی دارد. این ابزار به یک منبع خلاء احتیاج دارد تا بتواند کار کند. در خودروهای بنزینی، موتور، خلاء مناسب برای بوستر را تأمین میکند. در واقع، اگر ظرفی را روی بخش معینی از موتور بگذارید، هوای آن به بیرون مکیده شده و تا حدودی خلاء ایجاد میشود. از آن جایی که موتورهای دیزل خلاء ایجاد نمیکنند، وسایل نقلیه دیزلی باید از یک پمپ خلاء جداگانه استفاده کنند. در خودروهایی که مجهز به بوستر خلاء هستند، پدال ترمز، میلهای که از وسط بوستر میگذرد و به سیلندر اصلی میرسد را میفشارد و پیستون، سیلندر اصلی را فعال میکند. موتور خلایی جزیی در دو طرف دیافراگمی که داخل بوستر خلاء قرار دارد، ایجاد میکند. وقتی پدال ترمز را میفشارید، میله یک سوپاپ را باز میکند، و ضمن آزاد کردن خلاء به هوا اجازه میدهد به یک طرف از دیافراگم وارد بشود. این امر فشار را در آن طرف از دیافراگم افزایش میدهد و کمک میکند به میله فشار بیشتری وارد بشود. میله هم به نوبه خودش به پیستون سیلندر اصلی فشار وارد میکند. وقتی پدال ترمز رها میشود، سوپاپ ضمن باز کردن مجدد سوپاپ خلاء، جریان هوا از خارج را قطع میکند. این کار دوباره در دو طرف دیافراگم، خلاء ایجاد میکند و به همه اجزاء اجازه میدهد سر جای خودشان برگردند.