بوستر ترمز

بوستر ترمز

اگر تا به حال کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید، حتماً بوستر ترمز را دیده‌اید. بوستر ترمز یک محفظه گرد و سیاه است که پشت موتور و در سمت راننده قرار دارد. در گذشته که بیشتر خودروها ترمز کاسه‌ای داشتند، بوستر زیاد ضروری نبود و ترمز کاسه‌ای خودش به طور طبیعی، مقداری از  نیروی متوقف کننده مورد نیازش را تأمین می‌کرد. امروزه که بیشتر خودروها ترمز دیسکی دارند، حداقل در چرخ های جلو، وجود بوستر اجتناب‌ناپذیر است . بدون این ابزار، پای راننده‌ها حسابی خسته خواهد شد.

بوستر ترمز

بوستر ترمز از خلاء موجود در موتور استفاده می‌کند تا نیرویی که پای شما به سیلندر اصلی ترمز وارد می‌کند را چند برابر کند. در این مقاله، خواهیم دید درون آن محفظه سیاه رنگ چه چیزی قرار دارد که نیروی متوقف کننده تولید می‌کند.

 

بوستر خلاء

بوستر ترمز

بوستر خلاء یک محفظه فلزی است که داخل آن یک سوپاپ و یک دیافراگم وجود دارد. یک میله‌ از وسط محفظه می‌گذرد و پیستون سیلندر اصلی را به اتصال پدال وصل می‌کند. بخش مهم دیگری که در بوستر دیده می‌شود، سوپاپ چک نام دارد. می‌توانید در تصویر سوپاپ چک را ببینید که یک سوپاپ یک طرفه است و فقط به هوا اجازه می‌دهد از بوستر خلاء به بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد، یا در محفظه خلاء، نشتی وجود داشته باشد، سوپاپ چک تضمین می‌کند که هوا وارد بوستر خلاء نخواهد شد.

بوستر ترمز

این امر اهمیت دارد چون بوستر خلاء باید بتواند در صورت خاموش شدن موتور، نیروی متوقف کننده کافی در اختیار راننده بگذارد تا بتواند ترمزهای متعدد بگیرد. اگر در بزرگراه بنزین تمام کنید، قطعاً دلتان نمی‌خواهد ترمز را هم از دست بدهید. در بخش بعد، خواهیم دید بوستر چگونه کار می‌کند. 

 

بوستر در عمل

بوستر ترمز

بوستر خلاء طراحی بسیار ساده و ظریفی دارد. این ابزار به یک منبع خلاء احتیاج دارد تا بتواند کار کند. در خودروهای بنزینی، موتور، خلاء مناسب برای بوستر را تأمین می‌کند. در واقع، اگر ظرفی را روی بخش معینی از موتور بگذارید، هوای آن به بیرون مکیده شده و تا حدودی خلاء ایجاد می‌شود. از آن جایی که موتورهای دیزل خلاء ایجاد نمی‌کنند، وسایل نقلیه دیزلی باید از یک پمپ خلاء جداگانه استفاده کنند. در خودروهایی که مجهز به بوستر خلاء هستند، پدال ترمز، میله‌ای که از وسط بوستر می‌گذرد و به سیلندر اصلی می‌رسد را می‌فشارد و پیستون، سیلندر اصلی را فعال می‌کند. موتور خلایی جزیی در دو طرف دیافراگمی که داخل بوستر خلاء قرار دارد، ایجاد می‌کند. وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، میله یک سوپاپ را باز می‌کند، و ضمن آزاد کردن خلاء به هوا اجازه می‌دهد به یک طرف از دیافراگم وارد بشود. این امر فشار را در آن طرف از دیافراگم افزایش می‌دهد و کمک می‌کند به میله فشار بیشتری وارد بشود. میله هم به نوبه خودش به پیستون سیلندر اصلی فشار وارد می‌کند. وقتی پدال ترمز رها می‌شود، سوپاپ ضمن باز کردن مجدد سوپاپ خلاء، جریان هوا از خارج را قطع می‌کند. این کار دوباره در دو طرف دیافراگم، خلاء ایجاد می‌کند و به همه اجزاء اجازه می‌دهد سر جای خودشان برگردند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , بوستر , کاسه ای , دیسکی , بادی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد