10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودرو ها 

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

به ندرت فقط یک عامل تنها، برای آتش سوزی خودرو وجود دارد، حتی وقتی که یک محقق بتواند رد حادثه را تا نقطه شروع بگیرد. در بسیاری از مواقع ترکیب چند عامل باعث بروز آتش سوزی می‌شود: دلایل انسانی، مشکلات مکانیکی، و دلایل شیمیایی و همه این ها دست به دست هم می‌دهند تا یک وضعیت فوق العاده را خلق کنند. به بیان دیگر وقتی که یک ماشین آتش می‌گیرد، هر عامل دیگری می‌تواند شرایط را پیچیده تر کند. اگرچه دانستن اینکه این عوامل کدام هستند کمک بزرگی به راننده می‌کند، اما تضمینی برای اینکه اتفاقی نیفتد، نیستند. در این میان مهمترین جیزی که باید بدانید این است که وقتی ماشینی آتش می‌گیرد، مهم نیست چه چیزی باعث آن شده است، مهم این است که به سرعت هرچه تمام تر از ماشینتان خارج و از آن دور شوید. یک آتش سوزی کوچک در ماشین، کوچک باقی نخواهد ماند و با کمک عوامل دیگر این آتش سوزی بزرگتر و بدتر خواهد شد. به گفته اتحادیه ملی حفاظت از آتش (NFPA)، سهم آتش سوزی خودرو از کل آتش سوزی های گزارش شده، 20 درصد است؛ بنابراین ارزش آن را دارد که راه های کاهش ریسک آتش سوزی در خودرو را بدانیم. حال شمارش معکوسمان را در مورد 10 علت آتش سوزی در خودرو شروع می‌کنیم.

 

10: نقص در طراحی

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

نقص در طراحی به تنهایی نمی‌تواند عامل آتش گرفتن خود به خودی خودرو باشد، چون کلید روشن/ خاموشی وجود ندارد که خودرو را شعله ور کند. مشکلات طراحی شرایط را برای آتش سوزی مهیا می‌کنند، و گاها شرایط را به صورتی در می‌آورند که آتش سوزی اجتناب ناپذیر است. معمولا تولید کنندگان خودرو به این مشکلات قبل از آنکه فراگیر شوند، پی ‌می‌برند. آنها خودرو های مشکل دار را فرا می‌خوانند و مشکل را حل می‌کنند، چون هیچ خودروسازی دوست ندارد به سوزاندن مشتریانش معروف شود. مانند همه آتش سوزی های خودرو، طراحی غلط، مرحله اول شروع یک آتش سوزی است. همه اشتباهات طراحی منجر به آتش سوزی نمی شوند، اما برخی از آنها بروز آتش سوزی را محتمل تر می‌کنند.

 

9: تعمیرات ضعیف

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

خطای انسانی احتمالا نمی‌تواند دلیل مستقیم آتش سوزی خودروی شما باشد، اما اگر در مورد تعمیر ماشینتان شلخته و نامرتب باشید، ماشینتان تبدیل به وسیله ای خطرناک خواهد شد و در نتیجه ریسک آتش سوزی آن نیز آفزایش خواهد یافت. این مطلب کاملا صحیح است، فراموش کردن یا چشم پوشی کردن از تعمیر و نگهداری مناسب خودرویتان، به طور غیرمستقیم می‌تواند باعث یک آتش سوزی شدید شود. دلیلش این است که اگر شما قطعات شکسته، واشرها و آب بندهای چکه کننده و سیم کشی های مشکل دار را به حال خود رها کنید، خودروی شما تبدیل به محل مناسبی برای شروع یک آتش سوزی می‌شود. یک موتور با واشر سر سیلندر معیوب بیشتر در معرض ریخته شدن مایعات اشتعال زا بر روی آن است. سیم کشی ساییده شده بیشتر در معرض اتصال با مواد اشتعال زا است. بهتر است با بالا زدن کاپوت و انداختن نگاهی ساده به موتور از صحت عملکرد بخش های مختلف آن آگاه شوید.

 

8: تصادف

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

بسته به محل ضربه، تصادف خودرو می‌تواند باعث جرقه زدن و شروع یک آتش سوزی شود. نقاط شکست به خوبی طراحی شده اند، به نحوی که ورق فلزی ضربه حاصل از تصادف را جذب می‌کند و از نقاط حساس داخلی خطرناک، مانند موتور، باتری، و حتی باک بنزین حفاظت می‌کنند. اما در واقع، مانع خیلی زیادی وجود ندارد، بنابراین در ضربه های بسیار شدید امکان نشت و پاشیده شدن سوخت، همچنین حرارت و دود وجود دارد. و همانطور که می‌دانیم حرارت بالا و سوخت نشت کرده، شرایطی ایده آل را برای آتش سوزی به وجود می‌آورد. چون برای سرنشینان یک خودروی صدمه دیده تشخیص میزان و شدت صدمه امکان ندارد، پس بهتر است در صورت وقوع تصادف، هرچه سریعتر خودرو را ترک کنند.

 

7: ایجاد حریق عمدی

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

چرا باید یک نفر به طور عمدی یک خودرو را آتش بزند؟ امکان دارد برای سرپوش گذاشتن بر یک سرقت باشد، یا بر شواهد یک اقدام  مجرمانه دیگر. می‌تواند نوعی از وندالیزم باشد فقط برای اینکه چبزی را نابود کرده باشند. کلاه برداری از بیمه و خیلی موارد دیگر. پس بهتر است این را به متخصصان امور جنایی واگذار کنیم.

 

6: باطری خودرو های الکتریکی و هیبریدی

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

کمی بعد از اینکه مدل S تسلا، به طور غیر رسمی عنوان ایمن ترین خودرو را از مطبوعات دریافت کرد، یک دستگاه از این خودرو در پاییز 2013 آتش گرفت. این امر مخصوصا برای کمپانی تسلا اصلا خبر خوبی نبود؛ چرا که کمپانی سازنده به طور ضمنی اعلام کرده بود که محصولات تسلا کاملا ایمن هستند و مشکلاتی که در گذشته گریبانگیر خودروهای برقی  بود، کاملا برطرف شده است. اما در این حادثه، یک دستگاه تسلا S که با سرعت بالا در حال حرکت بود، با یک قطعه بر روی جاده برخورد می‌کند؛ در نتیجه این اتفاق، باتری سوراخ شده و جرقه می‌زند. در طی سال های 2011 و 2012، زمانی که در آزمون های تصادف تعدادی از خودروها آتش گرفتند، کمپانی تسلا به تیتر اول بسیاری از روزنامه ها تبدیل شد. مقامات رسمی اعلام کردند که نشت مایع خنک کننده و تماس آن با باتری های صدمه دیده باعث آتش سوزی شده است؛ اما جنرال موتورز موفق شد از پس این مشکل بر بیاید و مقامات را راضی کند.

 

5: داغ شدن بیش از حد مبدل های کاتالیستی

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

داغ شدن بیش از حد مبدل های کاتالیستی، از جمله عوامل آتش سوزی در خودرو هستند که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اما بهتر است به آن فکر کنید: یکی از قسمت های خودرو که به صورت دائمی دمای بالایی دارد و در کل طول خودرو نیز کشیده شده است، سیستم اگزوز است. مبدل های کاتالیستی به دلیل اینکه برای سوزاندن آلودگی ها، معمولا بیش از ظرفیت تعریف شده شان کار می‌کنند، داغ می‌شوند. به عبارت دیگر، اگر موتور خودرو به صورت موثر کار نکند، مثلا به دلیل شمع های کهنه یا هر علت مخرب دیگر، سوخت را به صورت مناسب نمی سوزاند، و مقدار زیادی مواد در سیستم اگزوز انبار می‌شود. بنابراین مبدل مجبور است تا سخت تر کار کند که همین امر سبب داغ شدن بیش از حد آن می‌شود. یک مبدل کاتالیستی تحت بار زیاد به راحتی می‌تواند از دمای کاری عادی خود (648 تا 871 درجه سانتی گراد) به دمای 1100 درجه سانتی گراد برسد. این باعث آسیب هایی در مدت زمان طولانی نه تنها به کاتالیست بلکه به قطعات اطراف  آن می‌شود. خودرو طوری طراحی شده است که حرارت نرمال کاتالیست را تحمل کند، اما نمی تواند به طور مداوم از پس دمایی چند صد درجه بالاتر از حد نرمال بر بیاید. داغ شدن بیش از حد مبدل کاتالیستی می‌تواند باعث آتش گرفتن عایق های داخل کابین و کف پوش ها درست روی لایه محافظ حرارت و صفحه فلزی کف خودرو شود.

 

4: داغ شدن موتور

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

موتوری که بیش از حد داغ کرده و باعث آتش گرفتن ماشین شده است، مثال خوبی از اینکه چگونه یک مشکل باعث بروز مشکل دیگر می‌شود است. موتور ماشین احتمالا خود به خود به اندازه ای که باعث آتش گرفتن ماشن شود، داغ نمی شود. اما چه چیزی می‌تواند باعث شود که موتور آنقدر داغ شود که مایعات داخلی، مانند روغن و خنک کننده به دمای خطرناک برسند و شروع به نشست کردن از منطقه طراحی شده شان کنند. وقتی این اتفاق رخ بدهد، این مایعات شروع به قطره قطره ریختن یا پاشیده شدن در محفظه موتور و سیستم اگزوز می‌کنند و در نتیجه به راحتی شعله ور شده و گسترش می‌یابد. عموما موتوری که داغ می‌کند نیاز به بررسی مکانیکی دارد. اغلب یک واشر یا آب بند معیوب یا رادیاتوری که خوب کار نمی کند، یا هر مورد دیگری می‌تواند عامل داغ کردن موتور باشد.

 

3: نشت مایعات موتور

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

یک ماشین یا وانت متوسط تعدادی از مایعات اشتعال زا و بسیار خطرناک را در زیر کاپوت خود دارد: بنزین یا گازوییل، روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و مایع خنک کننده. هرکدام از این مایعات وقتی که موتور ماشین روشن است در حال جریان هستند و همه آنها به آسانی می‌توانند آتش بگیرند، اگر مسیرشان، شلنگ شان یا مخزن شان ضربه بخورد. بنابراین حتی اگر  یکی از این مایعات حیاتی به طور غیر محتمل بخواهد نشت کند در واقع عامل دیگری باعث شروع این نشت بوده است و این مایعات آتش زا به همراه آن عامل مانند تصادف خودرو یا خراب شدن یک قطعه باعث بروز آتش سوزی می‌شوند. چنین آتشی از محفظه موتور شروع می‌شود که تمام این مواد خطرناک در آن جمع شده اند و به یاد داشته باشید که سوخت و روغن ترمز در سرتاسر خودرو در جریان هستند.

 

2: ایراد در سیستم الکتریکی 

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

ایراد در سیستم برقی دومین عامل آتش سوزی در خودروها می‌باشد. باتری خودروها مشکل ساز هستند، نه فقط باتری خودروهای برقی یا هیبریدی (که قبلا بحث شد) بلکه باتری خوردوهای معمولی نیز مستعد ایجاد مشکلات فراوانی می‌باشند. سیکل شارژ شدن باتری باعث تجمیع گاز انفجاری هیدروژن در محفظه موتور می‌شود، و جریان الکتریکی که باتری تولید می‌کند (از طریق اتصال شل یا معیوب) باعث ایجاد جرقه می‌شود که منجر به شعله ور شدن آب باتری سر ریز شده یا گاز جمع شده می‌شود. خطر سیستم الکتریکی محدود به محفظه موتور نمی‌شود. سیم‌کشی خودرو در سرتاسر  خودرو گسترش یافته است، داخل درب ها، زیر کف پوش، داخل صندلی های برقی و گرم شونده، فقط نام چند جا را بردیم که بدانید یک سیم کشی پوسیده می‌تواند ویرانگر باشد.

 

1: نشت در سیستم سوخت

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها

نشت در سیستم سوخت رسانی خودرو شایع ترین دلیل آتش سوزی در خودروها است. همانطور که قبلا دیدیم، چندین عامل پیچیده می‌توانند باعث نشت سوخت شوند، اما این ها بسیار پیچیده هستند و نشت سوخت می‌تواند خود به خود و با حداقل هشدار باشد. نشت سیستم سوخت واقعا خطرناک است. همانطور که قبلا گفتیم اکثر مایعات خودرو سمی، خورنده و اشتعال زا هستند، اما بنزین در بین آنها بدترین است. بنزین در دمای 7 درجه سانتی گراد به بالا با یک جرقه آتش می‌گیرد. و در دمای 257 درجه سانتی گراد خود به خود آتش می‌گیرد. بهترین راه برای کاهش شانس آتش سوزی سیستم سوخت رسانی، مطمئن بودن از تعمیر و نگهداری به موقع خودرو است. و اگر شما بوی بنزین داخل یا اطراف ماشین احساس کردید سریعا نسبت به رفع عیب و حل مشکل اقدام کنید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : آتش سوزی , تصادف , مبدل کاتالیستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

45 نظر

ح کاظم زاده
1

من با ماشین خودم که تیبا هست با سرعت ۲۰ الی۳۰ کیلو متر درحال حرکت بودم که باتندر پلاس تصادف کردم که سیم کشی تندر اتیش گرفت وخسارت تندر گردن من افتاد به نظر تون علت اتیش سوزی چی بوده
21:44  1398/09/26
پاسخ دادن
امير محمد
0

با سلام ما با ماشين ٢٠٦ از تهران به تبريز راه ميوفتيم كه وسط راه به سگ بر خورد كرديم يك ديقه بعد رسيدم به خونه و خاموش كردن ان راديات هاي ان اتش گرفت علت ان چيست؟
02:13  1396/07/07
پاسخ دادن
مجتبي
8

سلام خدمت دوستان ماشين من ماكسيما هست مدتي كه باك بنزين خيلي داغ ميشه وبنزين هم اگر ١٠ ليتر باشه بوي بنزين خيلي زياده در باك رو بار ميكني بخار باشدت خارج ميشه
منبع اگزوز خراب بود كه اونم درست كردم اما خوب خوب نشده
لطفا راهنمايي كنيد ممنون ميشم
02:05  1396/06/12
پاسخ دادن
حدیث
2

احتمال زیاد کنیستر خرابه چون کنیستر عامل گرفتن بخارهای بنزین هست و بوی بنزین رو میگیره
09:43  1396/10/27

سامان
7

اگه رو غن توی باک ماشین بریزی منفجر می شه
01:09  1396/06/09
پاسخ دادن
محسن اوینار
10

خدا بدادمون برسه با این خودروسازی معیوب گران فروش
13:44  1396/04/12
پاسخ دادن
محمد
3

سلام دوستان من ودرو ٢٠٦ دارم از داخل ماشين به شدت بوي بنزين مي ياد و همچنين نشت هم دارد كه از سري بالاي اون از داخل ماين است اورينگ و پيچ درب باك هم عوض كردم ولي مشكل حل نشده بايد چيكار كنم اطفا كمكم كنيد 😞😞😞😞😞
18:43  1396/02/09
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
2

کنیستر رو باید عوض کنی
20:21  1396/02/09

رضا
3

س اگه کولر که میزنی از قسمت موتور بوی بنزین میاد مشکل از سوزن های انژکتوری هست و باید اورنگ های دورشدن نو انداخته شعر تا نشتی نکنه. اگرم وقتی شیشه ها بالای و کولر و بخاری خاموشه و دریچه هوا و فن باد کولر خاموشه. بو بپیچد تو اتاق ماشین حتما واشر سر باک در زیر صندلی رو باید عوض کنی و نو بیندازی و خود قاب رو واشر سر باکو هم نگاه کن ترک یا سوراخ نداشته باشه و تا جایی که امکان دارد محکم ببندید با آچار مخصوص نه دو تا پیچ گوشتی که با ضربه بهشون درب رو باک رو صفت میکنن که اینجوری صفت نمیشه شل می مونه و شایدم با پیچ گوشتی سوراخ شده باشع و راستی قبلش شلنگ های بنزین داخل باک رو نگاه کن ک بست هاشون در نرفته باشن و شل نباشن و یا صافی پمپ بنزین گیر نباشه
06:53  1396/07/06

اعتماد
4

منظورم اینه هدفشون از ایجاد همچین سیستمی چی بوده؟
خب موقع آتش سوزی مردم باید فورا بپرن بیرون.چرا خودرو بطور خودکار در رو قفل میکنه و تمام سیستم هاش از کار میوفته؟
21:39  1395/12/26
پاسخ دادن
اعتماد
2

علت قفل شدن در خودرو پس از آتیش گرفتن ماشین چیه؟
21:37  1395/12/26
پاسخ دادن
....
0

اون دیگه بحثش جداس اخبی باید از عمه بنده بپرسید تا بهتون بگن دلیلش رو :) 😂😂😂😂😂😂😂😒
15:47  1399/09/20

ف
0

سلام.لطفا سریع جواب بدین. شکر ریختن توی باک بنزین ماشین اون رو منفجر نمیکنه؟ممنون.منتظرم
14:33  1395/11/16
پاسخ دادن
رضا از مشهد
0

نه انفجار چرا ؟! ولي باعث تشكيل يك ماده اي چسبناك مي شه كه باك و پمپ سوخت و ريل سوخت و ... رو مرخص مي كنه ! به هيچ عنوان همچين كاري نكنيد !!!
18:06  1395/11/16

رامین
0

راست میگه وگرنه از 2 تا 3 میلیون خرجش کنی بستگی داره چه ماشینی باشه
18:19  1397/04/25

شهیاد
6

چرا در پمپ بنزین الکتریکی در باک باعث اتش سوزی نمیشود؟
17:57  1395/10/28
پاسخ دادن
محسن
8

فقط سمند
22:06  1394/10/30
پاسخ دادن
+2
20

بیشترین خودسوزی تو ایران مربوط به پژو پارس است
20:13  1394/10/29
پاسخ دادن
کاربر: Reza
13

بیشترین آمار چپ کردن هم مربوط به چپدر90 (تندر90) هست.
22:33  1394/10/29

+2
13

فعلا که عکست هم پژو پارس پوکیده است.
23:28  1394/10/30

رامین
6

ماشین من ال90 یا به غول تو چپدر 90 اتفاقا ما خوادگی ال90داریم وپدر من 6سال این ماشین رو داد به من ومن الان 27 سالمه وهیچکسی نمیتونه از ال90بد بگه ولی من قبول دارم که صندلی عقبش عین نیمکته
18:16  1397/04/25

محمد
2

عالی
18:34  1394/10/29
پاسخ دادن
کاربر: Yas
1

به نظرتون بیشترین دلیل آتش سوزی خودرو تو ایران چیه؟؟؟؟؟؟
11:22  1393/01/31
پاسخ دادن
مهدی
6

دلیلش اینکه از جنس اشغال استفاده میکنند و جوری شده که ماشین ها رو درست معاینه نمیکنند سرسری رد میکنند میره اگه از جنس اصلی استفاده کنند و خوب و دقیق بهش برسن براچی باید اتش بگیرد مشکل از خود ما ایرانی ها هست و دولت
20:58  1395/08/05

کاربر: m&z
20

آیا این جمله برای شما هم طنز به نظر میرسد؟
"معمولا تولید کنندگان خودرو به این مشکلات قبل از آنکه فراگیر شوند، پی ‌می‌برند. آنها خودرو های مشکل دار را فرا می‌خوانند و مشکل را حل می‌کنند، چون هیچ خودروسازی دوست ندارد به سوزاندن مشتریانش معروف شود."
تصور کنید که چه جمله معمولی و واضحی برای یک شهروند خارجی و چه جمله مضحکی برای یک ایرانی می تواند باشد!
08:31  1393/01/31
پاسخ دادن
حسام
11

پس سایپا چه نقشی داره
18:46  1393/09/09

ناشناس
8

شعار سایپا:
سایپا: مطمئن ! ! !
18:09  1394/04/18

رامین
5

سایپا غیر مطمئن
18:23  1397/04/25

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد