مبدل  های کاتالیستی (Catalytic Converters)

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات نسل امروز بشر، نه تنها آثار زیان باری بر مردم داشته و سبب ابتلای آنان به بیماری های گوناگون و مرگ و میرهای متعدد شده است، آسیب هایی جدی نیز به لایه اوزون، جو، و در نتیجه سیستم گرمایش کره زمین نیز زده است. این تغییر و تحولات جوی نیز به طور غیرمستقیم روی سلامت انسان تأثیر مخرب دارد. با توجه به اهمیت بسیار بالای جلوگیری از آلودگی هوا در بسیاری کشورها، امروزه شرکت های خودروسازی، عزم جدی در تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی دارند تا بدین طریق از میزان آلایندگی خودروهای دودزا جلوگیری کنند. این دسته از خودروها جزء خودروهایی هستند که در تولید آن ها بیش از هر چیزی به کاهش آلایندگی آن ها توجه شده است. در رابطه با خودروهای بنزینی، شرکت های خودروسازی از مبدل های کاتالیستی (Catalytic Converters) به منظور کاهش آلایندگی موتور خودرو استفاده کرده اند که در این مقاله به بررسی و چگونگی عملکرد آن پرداخته می شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

1Carمبدل کاتالیستی وسیله  ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می  گیرد و طی یک سری واکنش  های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی  ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می  کند. البته این مبدل  ها انواع مختلفی دارند و واکنش  های شیمیایی هر کدام از آن  ها بسته به نوع موتور و سوخت  مصرفی متفاوت است. به  طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش  های اکسیداسیون انجام می  شود. طی این واکنش  ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات  های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می  شوند. اگرچه مبدل  های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون  ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

مبدل  های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده  اند که هر کدام در ادامه به  طور خلاصه شرح داده می  شود. (1) بستر کاتالیست: در مبدل  های مخصوص خودرو، از بسترهای سرامیکی مونولیتی با ساختار لانه زنبوری استفاده می  شود. (2) لایه اکسیدی: از این لایه به  عنوان نگهدارنده ماده کاتالیست استفاده می  شود که سطح مخصوص کاتالیست را افزایش می  دهد. این لایه معمولاً از جنس اکسید آلومینیوم (Al2O3)، دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، دی اکسید سیلیکون (SiO2)، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا انتخاب می  شود. (3) ماده کاتالیست: کاتالیست در واقع ماده اصلی مبدل کاتالیستی است که معمولاً از خانواده فلزات گران  قیمت نظیر پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، و کادمیوم انتخاب می  شود. اما از نقطه  نظر مقرون به صرفه بودن، عموماً از پالادیوم و رادیوم استفاده می  شود.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

به  طور کلی، در مبدل  های کاتالیستی بسته به نوع مبدل، یکی از واکنش  های دو مرحله  ای یا سه مرحله  ای انجام می  شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می  پردازیم. (1) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های دو مرحله  ای: طی این واکنش، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند. (2) مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر واکنش  های سه مرحله  ای: طی این واکنش، پس از اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن به گاز نیتروژن و اکسیژن، مونو اکسید کربن و هیدروکربن  های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می  شوند.

مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)
مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو) مبدل‏‎های کاتالیستی(ویدئو)

گفتنی است، علاوه بر واکنش  های اصلی مبدل کاتالیستی که منجر به تولید محصولات غیرسمی می  شوند، یک سری واکنش  های ناخواسته نیز صورت می  گیرند که سبب تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی نظیر سولفید هیدروژن (H2S) و آمونیاک (NH3) می  شود. این نوع واکنش  های ناخواسته معمولاً در مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر  واکنش  های سه مرحله  ای بروز می  یابند. اگرچه حذف چنین واکنش هایی به  طور کامل امکان  پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیست و لایه اکسیدی می  توان از بروز این واکنش  ها تا حد امکان جلوگیری کرد. به  طور مثال، جهت جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن می  توان به لایه اکسید فلزی، نیکل یا منگنز اضافه کرد؛ زیرا این فلزات نسبت به جذب گوگرد حساس هستند مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می  شوند. به عبارت بهتر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می  شود که گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می  شود و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل می  شود. در فیلم (دانلود) کوتاه زیرنویس شده زیر مشخص شده است که این فلزات گران قیمت در کجا به کار رفته اند. 1Car به شما پیشنهاد می کند اگر علاقه مند به این دسته از علوم هستید به قسمت مقالات فنی بروید و مطالب مرتبط را مشاهده فرمائید. 

لینک دانلود ویدئو


منابع

wikipedia    howstuffworks    catalyticonverters   partstrai

برچسب : مبدل , کاتالیستی , آلایندگی , آلودگی هوا , اگزوز , گاز سمی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

11 نظر

نیلوفر
0

سلام و تشکر از مطلب مفیدتون.
من یک سوالی دارم راجع به اینکه چرا درخودروهای دیزلی برای عمل اکسیداسیون و احیا نمیشه از یه کاتالیست استفاده کرد؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
12:22  1396/11/03
گزارش
پاسخ دادن
Abol
0

چون داخل خودرو های دیزلی توی مسیر قطعه مقدار گاز O2 زیاده و سرعت حذف بعضی از الاینده ها رو مثل NO,NO2 کم میکنه بخاطر همین از یه قطعه دیگه استفاده میکنن که شیوه حذف این الاینده ها توش متفاوته
12:11  1402/12/16

گزارش
ناشناس
1

من خودم تولید کننده این محصولات هستم. مطالبتون خوب بودند . تشکر
11:53  1396/05/29
گزارش
پاسخ دادن
ALI
1

خرابی کاتالیزور خروج دود رو از موتور مشکل میکنه
کاتالیزور هر چند سال یکبار باید عوض بشه اما در ایران به خاطر گران بودن این قطعه اکثرا اقدام به تعویض اون با مخزن اگزوز میکنن که فقط صدا رو کاهش میده و خروج دود رو تسهیل میکنه.
اما برداشتن این قطعه باعث میشه هوا رو بیشتر آلوده کنیم
00:04  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
0

کاش راجع به تشخیص خراب بودنشون هم مطلب می نوشتین!
20:07  1394/04/17
گزارش
پاسخ دادن
رضا هاشمی
1

سلام
دوست بزرگوار ابتدا باید علت خرابی رو دونست :
علل خرابی
1 بالا بودن سوخت (که باعث سوختن کاتالیز می شود)
2 ضربه به اگزوز (که باعث ریختن اون میشه)
حال اگر یکی از موضوعات بالا پیش آمده باشد حالتهای زیر امکان وقوع دارند
1 شتاب خودرو کاهش میابد
2 صداهایی شبیه ریختن سنگ داخل اگزوز شنیده می شود
3 شنیده شدن صدایی غیر عادی (صدای فیشش هنگام گاز دادن)

18:32  1394/10/12

گزارش
کاربر: جواد
0

مراکزی وجود دارن که بتونیم تهیه کنیم ؟
01:37  1392/05/25
گزارش
پاسخ دادن
محسن
2

ممنون
مطلب خیلی مفید و کمیابی بود.
اگه یه کاری کنید که در موتورهای جستجو راحت این مطلب پیدا بشه خیلی خوب میشد.
من که خیلی وقتمو گرفت تا تونستم چنین مطلبی پیدا کنم.
17:33  1392/05/24
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

sayt ali daren azaton mamnonam
20:59  1392/02/29
گزارش
پاسخ دادن
فریدون
0

خیلی ممنون برای این نطالب اموزشی
10:43  1391/12/08
گزارش
پاسخ دادن
سعید
2

ممنون
22:55  1391/11/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی تهرانی : سلام داداش من از یکی رفقام پرسیدم تو مرکز گفت شما اصلا به تحویل ۱۴۰۴ فکر نکنید راحت با این اوضاع قطعات موتور که ندارند گرونم هم شده نمیخرند کسری بودجه هم دارند کسی ثبت نام نمیکنه پول دستشون بیاد اواسط سال بعد تحویل بدن
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : باید جلوی دفتر رییس قوه قضاییه تجمع کنیم
مسلم : سلام وقتی ماشین فاکتور بشه شماره شاسی میاد راهنمایی کنید
حاتمی : سلام دوستان ماشین چه موقعه شماره شاسیش میاد
مسلم : سلام تحویل چه موقه هستی
دوگانه دی : دروود گویا فقط برا تحویل دی اومده
207 پانا رینگ 30 دی : ماشین من تحویل نمایندگی بیک خراسانی چهارراه گاراژدارها هست شما کدوم نمایندگی هستی؟
207 پانا رینگ 30 دی : سلام داداش من شرایط شمارو دارم از 23 آذر خروج خورده هنوز خبری نیست حتی هیچ مدارکی نیامده برام پیگیری هم روز پنجشنبه کردم جواب درستی نداد شرکت گفت صبر کن
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن