اسب خودروسازان می‌تازد؟

اسب خودروسازان می‌تازد؟

سال 92 نیز برای خودروسازان کشور چندان خوش‌یمن نبود و آنها حالا در انتظار تحویل سال جدید هستند تا شاید از این دوران ضعف و ناخوش احوالی خارج شوند، هرچند به نظر می‌رسد راه درازی تا رسیدن صنعت خودرو به روزهای اوجش باقی مانده است.
 اتفاقات سیاسی و اقتصادی مثبتی که طی سال گذشته در کشور رخ داد سبب شده کارشناسان به آینده خودروسازی کشور در سال 93 امیدوار شده و از احتمال تسریع روند بازگشت این صنعت به مسیر عادی خود صحبت به میان بیاورند. لکوموتیو صنایع ایران دو سالی می‌شود که از ریل منحرف شده و در جاده خاکی، کند و ناامیدانه حرکت می‌کند و حالا که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن سال 93 باقی مانده است، صحبت از احتمال بازگشت آن به ریل تولید می‌شود. به عبارت بهتر، اگرچه خودروسازی ایران این روزها حال و احوال خوشی ندارد، اما به اعتقاد کارشناسان، سال آینده می‌تواند سال نسبتا خوبی برای صنعت خودرو کشور باشد. این گمانه‌زنی کارشناسان از آنجا نشات گرفته که آمریکایی‌ها تحریم خود را از خودروسازی ایران برداشته و همچنین اوضاع اقتصادی کشور تا حدی به ثبات رسیده است، به‌خصوص در بازار ارز. البته هنوز مشکل بزرگی به نام «کمبود نقدینگی» بر جای خود باقی‌است و خودروسازان معتقدند تا این مشکل حل نشود، نباید به آینده صنعت خودرو کشور امیدوار بود. طی دو سال گذشته تحریم‌های بین‌المللی، کاهش نقدینگی و رشد نرخ ارز، خودروسازی ایران به عمیق‌ترین بحران خود پس از دوران جنگ فرو رفت. اوضاع برای خودروسازان به حدی وخیم شد که نه تنها تولیدشان به یک سوم رسید، بلکه قیمت خودروها نیز به بیش از دو برابر افزایش یافت تا صدای اعتراض مردم نیز دربیاید. از آن سو اما خودروسازها نیز درمانده بودند و چندان کاری از دست شان برنمی‌آمد، چه آنکه تقریبا بسیاری از خودروسازان خارجی با آنها قهر بودند و تحریم اجازه نمی‌داد قدم از قدم بردارند. تحریم‌ها به‌خصوص تحریم ایالات متحده علیه خودروسازی ایران، سبب شد روند افت تولید خودروهای داخلی شدت یابد و به تبع آن قیمت‌ها نیز بیشتر و بیشتر بالا بروند و از آن سو نیز مشکلات مالی هم تمام شدنی نبودند. فشار وارده به خودروسازان به حدی زیاد شد که آنها چندین بار بابت نابودی صنعت خودرو هشدار دادند و حتی چندی پیش نیز قطعه سازان تهدید کردند که به‌دلیل مشکلات مالی، دیگر قطعه در اختیار جاده مخصوصی‌ها قرار نمی‌دهند. مجموعه این مشکلات و اتفاقات، بیم نابودی صنعت خودرو را در دل خیلی‌ها کاشت، مخصوصا اینکه دولت قبل نیز توجه چندانی به این صنعت نشان نداد و حتی با وجود وعده و وعیدها، پولی، به خزانه‌اش واریز نکرد. موجی از ناامیدی جاده مخصوصی‌ها را در بر گرفته بود تا اینکه خرداد 92 از راه رسید و دولت «تدبیر و امید» پیروز انتخابات شد تا خودروسازان مانند بیشتر ایرانیان، به آینده امیدوار شوند. با مستقر شدن دولت یازدهم، اتفاقات سیاسی و اقتصادی مثبتی برای کشور رخ داد، که شاید بهترین آن «توافق هسته‌ای ژنو» بود، توافقی که در نهایت سبب شد تحریم‌ها علیه صنعت خودرو کشور لغو شود. این تحریم به هیچ کشور و شرکتی در دنیا اجازه نمی‌داد با خودروسازی ایران کار کند زیرا از سوی آمریکایی‌ها تنبیه می‌شد و از همین رو خیلی‌ها مراودات خود را با جاده مخصوصی‌ها قطع کردند که در راس آنها رنوی فرانسه بود. این شرکت تا جایی که توانست در خودروسازی ایران ماند اما وقتی با تحریم و تهدید آمریکایی‌ها روبه‌رو شد، چاره‌ای جز تعلیق فعالیت‌هایش در ایران نیافت. 
هرچه بود، دولت یازدهم در اولین اقدامات سیاسی خود توانست بر سر مسائل هسته‌ای با غرب به توافق برسد و در نتیجه آن، تحریم علیه خودروسازی ایران لغو شود. با لغو تحریم‌ها، خودروسازان بزرگ دنیا برای ورود به ایران اعلام آمادگی کردند و حالا نیز خبر می‌رسد توافقات خوبی میان خودروسازان ایرانی و شرکت‌های معتبر خارجی صورت گرفته است. البته فعلا این چینی‌ها هستند که به توافقاتی جدی با خودروسازان ایرانی دست یافته‌اند، اما آن طور که مسوولان وزارت صنعت می‌گویند، گزینه‌های معتبری برای همکاری‌های مشترک، روی میز خودروسازان کشور است. به اعتقاد کارشناسان، حضور بزرگان خودروساز جهان در ایران کمک بسیار زیادی به خروج صنعت خودرو کشور از بحران خواهد کرد و حتی مقدمات پیشرفت و نزدیک شدن به تکنولوژی روز دنیا را نیز برای آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص فراهم خواهد آورد. 
از طرفی اما، تولید خودرو نیز کمی رونق گرفته و فضای سیاسی و اقتصادی کشور نیز به ثباتی نسبی رسیده و از همین رو است که کارشناسان به آینده صنعت خودرو در سال آینده امیدوارند. به گفته آنها، نه تنها روند تشدید بحران در «جاده مخصوص» متوقف شده، بلکه سال آینده سال رشد تولید و همکاری‌های جدید صنعت خودرو ایران خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان، سال 93 با افزایش تیراژ خودروهای داخلی همراه است هرچند نباید انتظار داشت که رکورد تولید یک میلیون و 640 دستگاهی سال 90 به این زودی‌ها تکرار شود. با وجود آنکه گمانه‌زنی کارشناسان از بهتر شدن اوضاع تولید صنعت خودرو کشور طی سال 93 حکایت می‌کند، خودروسازان معتقدند «بی‌پولی» همچنان بزرگ‌ترین مشکل و مانع بر سر راه تولید خودرو طی سال آینده خواهد بود. گویا دولت نیز فعلا و با هدف کنترل نقدینگی و تورم، قصدی برای شارژ مالی خودروسازان ندارد و اگر این گونه باشد، صنعت خودرو کار بسیار سختی برای افزایش تیراژ خود در سال پیش رو خواهد داشت. البته قرار است چندین محصول جدید به خطوط تولید خودروسازان اضافه شود که اگر این اتفاق سر وقت رخ داده و طبق برنامه پیش برود، می‌توان به افزایش تیراژ و تنوع خودروسازان کشور امیدوار بود. باید منتظر ماند و دید سال آینده که اتفاقا سال «اسب» نام دارد، اسب خودروسازان زین می‌شود و می‌تازد یا همچنان آهسته آهسته قدم خواهد زد؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , اسب , خودروساز , سیاسی , اقتصادی , اتفاق , 92






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

امیر
0

کی گفته ما باید همه چی تولید کنیم،این همه آمار تصادفات و مرگ ومیرها بابت چیه!اینکه ما خودرو ساز بشیم!!!!!!مگه همه دنیا همه چی رو خودشون تولید میکنن?اصلا همین آمریکا ساعت مچیش رو از سوییس وارد میکنه بعد ما این همه پتانسیل رو ول کردیم چسبیدیم به خودرو!!!!!!صنایع دستی،فرش و گلیم و....
20:54  1393/01/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حمید
9

ایشالا که توی سال جدید نسل این خودرو سازای داخلی برداشته بشه تا مردم با خیال راحت و با حداقل هزینه بتونند اتوموبیل های روز دنیا با تکنولوژی و مهمتر از همه با امنیت بالا سوار شن
13:57  1392/12/24
گزارش
پاسخ دادن
حسين
9

ايشالا ما هم دعا ميكنيم
18:42  1392/12/24

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی تهرانی : سلام داداش من از یکی رفقام پرسیدم تو مرکز گفت شما اصلا به تحویل ۱۴۰۴ فکر نکنید راحت با این اوضاع قطعات موتور که ندارند گرونم هم شده نمیخرند کسری بودجه هم دارند کسی ثبت نام نمیکنه پول دستشون بیاد اواسط سال بعد تحویل بدن
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : انشالله که مال همه رو زود تر فاکتور کنند و تحویل بگیریم و راحت شیم از دست این سایپا.
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر کوییک اس تکمیل وجه 2 مهر هستم چرا فاکتور نشدم آپشن هم هیچی نزدم ممنونم میشم اگه خبری دادین
اطلس قرمز : منم 30آبان فاکتورشدم هیچ خبری نیست.سایپانابودبشه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : آره داداش منم فک کنم واریز دوم هس اونموقع باید 2،3 روز دیگه هم مارو فاکتور کنن
اطلس بهمن : 30آبان فاکتور شدم تحویل حضور ی زدم هنوز هیچ خبری نیست نمیدونم چرا تحویل نمیدن دیگه ،کسی خبری داره بگه خسته شدیم به خدا
مازیار : با سلام والا منم فروش فوق العاده ابان بود ثبت نام کردم اسمم درآمد رفتم نمایندگی گفت تا زمان تکمیل ظرفیت وقت داری من خرم سری طلاها مامانو فروختیم کاش تکمیل نمیکردیم تکمیل که کردیم طلا کشید بالا خودرو کشید بالا پراید 84 شاسی پلمپ بردیم تحویل دادم برگه اسقاطم بردم نمایندگی فقط خاستم ببینم کسی اطلاعات دقیق داره چطورهست چون تو سیستم ساپیپا هنوز اطلاعات پذیرشو تکمیل وجه رو نمیاره ممنون میشم کسی بلده دقیقا چطوره کمک کنه تاخیرش میدونم اما ممون میشم کامل راهنمایی کنید سپاسگزارم
کوییک اس : آپشن زدید؟