مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا گفت: باید برای یک بازار 400 میلیونی برنامه ریزی کنیم تا سال 1404 یک میلیون خودرو را به این بازار تحویل دهیم.
سعید مدنی در نشستی که با صنعتگران شهرستان گلپایگان داشت، اظهار کرد: سال گذشته صنعت خودرو سازی دچار فراز و نشیب های زیادی شد که این موضوع به قبل از سال 91 باز می گردد.
وی ادامه داد: به دلیل عدم افزایش مناسب قیمت خودرو در سال های گذشته، مشکلاتی برای صنعتگران به وجود آمد و خودرو سازان به ناچار از روش های دیگر سودشان را تامین کردند تا بتوانند سهام دارانشان را راضی نگه دارند.
مدنی اضافه کرد: استفاده ابزاری از قیمت خودرو برای رسیدن به برخی شعارهای سیاسی مشکلاتی را ایجاد کرد، همچنین در اسفند ماه سال 91 با یک جمله پشت تریبونی "پراید کیلویی چند" دچار فاجعه بزرگتری شدیم و فروشمان از روزی حدود 30 میلیارد تومان به صفر و حتی گاهی منفی هم رسید چرا که عده ای از خریداران به علت اینکه تصور می کردند قیمت خودرو کاهش می یابد انصراف دادند.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات خودروسازی مربوط به سایپا است، افزود: وضعیت خودروسازان در سال 90 خوب بود لذا طبق برنامه که تا سال 1404 نوشته است قرار است که تا پایان سال 95 به وضعیت خوب سال 90 برگردیم و در سال 1404 هم به تولید 3 میلیون خودرو درروز برسیم که 2میلیون آن برای مصارف داخل کشور و یک میلیون برای صادرات در نظر گرفته خواهد شد.
مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا بابیان اینکه بازار ما بازار 70 میلیونی داخل کشور نیست، خاطر نشان کرد: گروه خودروسازی داخل کشور با یک جمعیت حدود 400 میلیونی مواجه است که کشوهای اطراف و همسایه را شامل می شود. هیچ کدام از کشورهای همسایه و اطراف به جز ترکیه دارای صنعت خودرو سازی مطرحی نیستند.
مدنی با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی بازار بسیار خوبی دارند، ادامه داد: از اکنون باید برای یک بازار 400 میلیونی برنامه ریزی کنیم تا سال 1404 یک میلیون خودرو را به این بازار تحویل دهیم. هنوز هم خودروهای قدیمی ما در کشورهای دیگر بازار خوبی دارد و درآمد حاصل از این بازار را باید صرف توسعه محصولات جدید داخلی کنیم.
وی اظهار کرد: باید محصولات را در شرکت های خودرو سازی گسترش دهیم همچنین در حال حاضر حدود 13 محصول جدید را در دست کار داریم لذا از نظر توسعه محصول مشکل خاصی نداریم.
مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا گفت: صنعتگران، بخش های مهندسی خود را بسیار تقویت کنند تا از قافله خودرو سازی عقب نمانند چرا که شرکت هایی هستند که بخش مهندسی قوی دارند و به محض ورود محصول جدید، آن را طراحی و نمونه سازی و سپس وارد تولید انبوه می کنند.
مدنی یادآور شد، در سال 91 قرار بود ابتدا 60 هزار و سپس 80 هزار دستگاه خودرو به عراق صادر کنیم اما با یک اظهار نظر پشت میکروفن مبنی بر اینکه " پراید ارابه مرگ است" تمام صادراتمان به عراق متوقف شد و وزیر صنعت، معدن و تجارت عراق گفت که بنابر گفته مسئولین این خودرو دارای امنیت نیست.