احیای کند صنعت خودروی ایران با وجود لغو تحریم ها

احیای کند صنعت خودروی ایران با وجود لغو تحریم‌ها

 
فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: وقتی این ماه قطعه سازان ایرانی به یک نهار کاری با مقامات ارشد دولتی دعوت شدند انتظار داشتند این اطمینان را دریافت کنند که دولت برای حفظ صنعت خودروسازی پس از کاهش تحریم ها به صورت جدی تلاش می کند.
اما وقتی 22 مقام دولتی و قطعه ساز دعوت شده، در این دیدار که به همت اتحادیه قطعه سازان خودروی ایران برگزار شده بود، شرکت نکردند، این انتظارات به واقعیت نپیوست.
صدها قطعه ساز از حدود 2000 شرکت قطعه سازی در ایران در طی دو سال گذشته به دلیل تبعات تحریم ها یا ورشکسته شده اند و یا به کار در دیگر حوزه های تولید روی آورده اند. ثمره این وضعیت بیکار شدن تعداد زیادی از کارکنان شاغل در این بخش بوده است.
تحریم ها موجب کاهش جدی واردات شده و شرکت های پژو سیتروئن و رنو را ناگزیر به خروج از بازار خودروی ایران کرده است.
دستور اجرایی سال گذشته اوباما در زمینه تحریم صنعت خودروی ایران ضربه آخر را به صنعتی که یک منبع درآمد مهم برای ایران بود، زد.
صنعت خودروسازی ایران همچنین از مقررات وضع شده در دولت سابق مبنی بر عدم افزایش قیمت محصولات آسیب دیده است. عدم امکان افزایش قیمت ها موجب شد تا نتوانند از پس تامین هزینه قطعات یدکی برآیند.
در نتیجه، میزان تولید خودرو، که بزرگترین صنعت غیرنفتی اقتصاد ایران است، در یک سال منتهی به مارس 2013، به 920 هزار دستگاه کاهش یافت، در حالی که این رقم در یک سال قبل از آن 1.6 میلیون دستگاه بود. در طی 10 ماه گذشته، تعداد خودروی تولید شده باز هم کاهش یافته و به 576 هزار دستگاه رسیده است.
این گزارش افزود: تولیدکنندگان امیدوارند با کاهش موقت تحریم های بخش خودروسازی، صنعت خودروی کشور که حدود نیم میلیون نفر در آن مشغول به کارند، مجددا احیا شود.
شرکت رنو، که تا قبل از تحریم ها سالانه حدود 100 هزار دستگاه خودرو در بازار ایران می فروخت، به محض کاهش تحریم ها به فکر از سرگیری ارسال قطعات به ایران افتاده است.
پژو، رقیب شرکت رنو، که در سال 2011، 458 هزار دستگاه خودرو به ایران فروخت نیز قصد بازگشت به بازار این کشور را دارد که زمانی دومین بازار فروش محصولات این شرکت پس از فرانسه محسوب می شد.
محمد رضا نجفی منش، عضو اتاق صنایع و معادن تهران گفت، تحولات جدید «قطعا انرژی جدیدی به بخش خودروسازی تزریق کرده است.»
اما در حالی که نشانه های مثبت و پتانسیل عظیمی در این بخش دیده می شود، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که تغییر سیاست های قبلی و جبران زیان ناشی از تحریم ها ممکن است چند سال به طول بینجامد.
نجفی منش معتقد است، دولت برای نجات این صنعت باید به آن کمک مالی پرداخت نماید. در نشست اخیر، قطعه سازان نه تنها از عدم حضور مسئولان عصبانی بودند،  بلکه از اینکه دولت نرخ بهره و جریمه دیرکرد وام ها را پایین نیاورده نیز نا امید بودند. برآوردهای غیر رسمی رقم بدهی بخش خودروسازی ایران به بانک ها را 4 میلیارد دلار معادل 100 تریلیون ریال ارزیابی می کند.
فرهاد بهنیا، عضو انجمن قطعه سازان گفت: «فشاری که بانک ها بر قطعه سازان وارد می کنند، خیلی بیشتر از سازمان مالیاتی است.» وی افزود: «از 860 عضو انجمن، 20 درصد کارخانه های خود را تعطیل کرده اند. در همه جای دنیا، دولت ها نرخ های بانکی را برای حمایت از تولید کنندگان پایین می آورند.»
بر اساس این گزارش تاثیرگذاری نرخ بالای تورم بر قدرت خرید مشتریان ایرانی، بحران در صنعت خودروسازی این کشور را تشدید کرده است. قیمت خودروی پراید از 75 میلیون ریال در دو سال قبل به 180 میلیون ریال رسیده است.
سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت: «تقاضا 35 تا 40 درصد کاهش یافته، زیرا بسیاری از مردم دیگر نمی توانند خودرو بخرند.»
علی‌رغم نارضایتی خودروسازان، لیلاز همچنان به آینده امیدوار است. وی افزود: «در طی چند سال آینده تولید سالانه خودرو در ایران مجددا به 1.6 میلیون دستگاه خواهد رسید.»

منبع

خبرگزاری تسنیم

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , تحریم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

فــــــریـــــــد
6

تنها کشوری که خودرو بعد از چندسال استهلاک قیمتش سود ده هست ایرانه!!!!
تموم دنیاهرساله قیمتهای خودروشون پایین میاد برایاینکه خودروهای جدید وبه روز تولید میشه
توایران وقتی که یه پراید چندسال پشت سرهم تولید میشه و مردم هم مجبوری میخرن اینه آخرش
19:33  1392/12/06
گزارش
پاسخ دادن
محمد
2

آره جون عممممش
بزک نمیر بهار گلیر
17:07  1392/12/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
J7/2 : سلام تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از تکمیل وجه پیامک شاسی میاد بین ۱۵ تا ۲۰ روز بعد شاسی هم بیمه و پلاک میشه
۲۷ اردیبهشت : من با سایپا تماس گرفتم گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده و اولویت با شاهین پلاس های که داران فاکتور میشن من اردیبهشت هستم اینجور که دارن قطره چکونی cvt میدن تا عید زمان میبره تا فاکتور بشم
شاهین g : پاسخ به احلام خانم من فروش فوری بودم مثلا ....کل پول 11 اذر 403 واریز کردم قرار بود اسفند 403 تحویل بدن تا اینکه امروز فاکتور شدم عکس فاکتور تو گروه شاهین تلگرام گذاشتم .
میلاد : سلام دوستان من هفته چهارم بهمن تو قرارداد بایستی تکمیل وجه کنم بنظرتون کی اعلام میکنن ماشینم شاهین gl و اینکه چقد باید پرداخت کرد؟ ایا از بهمن رد بشه سال اینده افزایش قیمت شامل میشه؟
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام . وقت بخیر ؛ سوالی داشتم از محضر حضرات پیشکسوت : بفرمایید که تقریبا ۲۰ روز بعد از تکمیل وجه ماشین شاسی میشه(پیامک میاد) یا اینکه تقریبا ۲۰ روز بعد از گذشت تاریخ تحویل سیستمی ؟ دوستان پیشکسوت ( الخصوص واریز دو مرحله ای فروردین و اردیبهشت ) راهنمایی بفرمایید تا فیض ببریم . سپاس فراوان
محمد : سلام .واریز اولیه من ۳ مهر ۴۰۲ بوده، اشتباهی گفتم ۴۰۳ ببخشید اگه سردرگم شدید
مدبر الکی : راست میگی یا نه
رضا رضا : اینو منم سوال کردم کسی جواب نداد دوستان موقعی که ماشین رو تحویل میگیرن دیگه نمیان اینجا سر بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل مهر : من امروز زنگ زدم ساینا تک تا 21 مرداد گفت ک فاکتور شده
علی : نیسان قیمت کارخونه گرون شد به احتمال زیاد وانتم گرون میشه
سایپا : زمانی عذر خواهی کن که حرفاش ثابت بشه به همه.
صالحی زاده : سلام من اسفند 403 طرح عادی ثبت نام کردم و 13شهریور 404 تکمیل وجه کردم وهفته چهام مهر قرار بود ماشین بدن هنوز خبری نیست لطفا بگید من کی فاکتورمیشه برام
اطلس : طرح عادی یا مادران
اطلس : من تعجبم از اینه این همه اطلس تو نمایشگاها چی میگه پس . میدونی مردم چرا شاکین ؟چون چیزی جز دروغ نمیگن از قدیم گفتن دروغگو حافظه نداره اینا هیچ چیزشون به هم نمیخوره مطمعن باش اگه یه جواب درست بدن یه تاریخ یه وعده راست بدن مطمعن باش هیچ کس شکایتی نداره امروز زنگ میزنیم میگن داره فاکتور میشه فرداش زنگ میزنی همکار همون میگه دروغه که گفته چندماهه هیچ کس فاکتور نشده خودشونم باخودشون رو راست نیست حتی از دروغ های همم خبر ندارن
محمد سورن دوگانه پیش فروش : امروز تکمیل وجه کردم تحویلش زده بیست و نه اسفند نمیدونم قبل عید میرسه دستمون یا نه
ماهان دنا 6 دنده : احتمالا10 تا 30 روز میاد
ماهان دنا 6 دنده : ممنون فقط من که هنوز پلاک نشدم پس بعد پلاک شدن میشه درخواست کرد
Sajjad : دوستان اگخ پیام هارو بخونین یک هفته پیش هم بهتون گفتم نیسان هاتون رو مفت نفروشید صد دفه گفتم اریسان شده هم قیمت نیسان گفتم ساینا شده یک ملیارد یعنی یه ساینا آشغال با نیسان برابر باشه صد دفه گفتم ماشینتون مفت ندید گفتم ده روز صبر کنید حالا هم با توجه به تجربه ای که دارم میگم ده روز دیگه هم صبر کنید تا قیمت بازار از قیمت کارخونه بزنه بالاتر اونوخت اگه خواستید بفروشید تا حداقل ضرر نکنید هرچند که بازار نیسان تا عید روبه بالاست و فروختن نیسان اشتباه هست