افزایش تعرفه، موجب التهاب دوباره بازار خودرو می‌شود

افزایش تعرفه، موجب التهاب دوباره بازار خودرو می‌شود

 

در هفته‌های اخیر شاهد اتفاقات زیادی در حوزه خودرو بودیم. داستان با افزایش قیمت خودروها آغاز شد و بعد هم ماجرای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و شکایت یک شهروند به دیوان عدالت اداری که چرا برخلاف ردیف بودجه‌ای، دولت تعرفه صددرصدی واردات خودرو را با 20 درصد کرده است! بارها هم در چند روز اخیر، طی گزارش‌های مختلف درباره این موضوع نوشتیم.
 
اما با همه این تفاسیر شنبه روز اول کاری بازار خودرو پس از این ماجراهاست. 
 
در حالی که روز یکشنبه 19 مردادماه،قرعه‌کشی طرح اخیر فروش ۱۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در قالب ۳۹ مدل خودرو که ثبت‌نام آن شنبه شب به پایان می‌رسد؛ انجام خواهد شد. همچنین وجوه بلوکه شده مشتریان نیز پس از پایان مهلت ثبت‌نام، آزاد و قابل برداشت است. با سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو و رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه‌داران؛ درباره تأثیر این اتفاقات بر بازار خودرو گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
 
وضعیت بازار خودرو در آغاز هفته جدید به چه صورت است؟
 تا روز پنجشنبه هفته گذشته، بازار با اندکی افزایش قیمت مواجه بود، بویژه در مورد خودروهای داخلی. اما از ابتدای این هفته، قیمت‌ها مجدداً کاهش‌یافته و به سطح اوایل هفته برگشته‌اند. خودروهای داخلی با روند نزولی روبه‌رو شدند و خودروهای وارداتی نیز تقریباً بدون تغییر نسبت به چند روز گذشته معامله می‌شوند.
 
به‌طورکلی در ماه‌های اخیر، روند قیمت خودروها نزولی بوده یا افزایشی؟
 در یک سال اخیر، روند کلی قیمت‌ها نزولی بوده است. خودروهایی که فاکتور می‌شوند، معمولاً دچار افزایش قیمت نمی‌شوند. اما آن دسته از خودروهایی که فاکتور نشده‌اند و عرضه محدودی دارند، بعضاً دچار نوسان می‌شوند. اگر به بازار طی چهار یا پنج ماه گذشته نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هر افزایشی، هرچند مقطعی بوده، در نهایت با کاهش قیمت همراه شده است. بنابراین، می‌توان گفت که بازار در مسیر واقعی شدن قیمت‌ها قرار دارد.
 
خبر احتمال بازگشت تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات، چه تأثیری بر بازار گذاشت؟
 در حال حاضر، بازار نسبت به این خبر واکنش محسوسی نشان نداده است؛ زیرا هنوز تصمیم نهایی دراین‌خصوص اتخاذ و ابلاغ نشده. با اینکه تأثیر اجرای چنین تعرفه‌ای وابسته به عوامل متعددی مثل نرخ ارز، سیاست‌های اقتصادی و نرخ تورم است. تجربه نشان داده در شرایطی که تقاضا پایین و عرضه بالا باشد، حتی تعرفه‌های بالا هم لزوماً منجر به افزایش قیمت نمی‌شوند. همان‌طور که در سال ۹۷، بسیاری از خودروها به دلیل کاهش تقاضا، حتی پایین‌تر از قیمت مصوب شرکت‌ها فروخته می‌شدند.
 
چرا بازار به افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی واکنشی نشان نداد؟
 افزایش قیمت کارخانه‌ای در شرایطی اتفاق افتاد که تقاضا در بازار بسیار پایین بود؛ بنابراین بازار واکنشی نشان نداد و قیمت‌ها ثابت ماند. این در حالی است که عرضه این خودروها در ۶ ماه گذشته هم محدود بوده. اگر تأمین نیاز بازار به‌صورت کامل انجام می‌شد، حتی امکان کاهش قیمت این خودروها نیز وجود داشت و می‌توانست به قیمت کارخانه نزدیک شود.
 
نظر شما درباره شرایط فروش اقساطی شرکت‌ها چیست؟ آیا این طرح‌ها می‌توانند مشتری جذب کنند؟
 در حال حاضر، تنها مصرف‌کنندگان واقعی هستند که در طرح‌های فروش مشارکت می‌کنند. چون تقاضا کاهش‌یافته، شرکت‌ها شرایط بهتری برای پیش‌فروش‌ها در نظر گرفته‌اند. مثلاً با پرداخت اولیه ۱۰ تا ۱۵ درصد، امکان ثبت‌نام فراهم شده که برای برخی خریداران جذاب است. اما دیگر خبری از تقاضای سرمایه‌گذاری نیست. البته چون قیمت‌ها قطعی اعلام نمی‌شوند، خریدار باید ریسک افزایش قیمت نهایی را بپذیرد. به همین دلیل برخی همچنان برای ورود به این طرح‌ها مردد هستند.
 
آیا این عدم قطعیت در قیمت نهایی باعث بلاتکلیفی خریداران شده است؟
 بله، دقیقاً همین‌طور است. خریدار نمی‌داند در نهایت چه مبلغی باید بپردازد. از طرفی با تورم مواجه است و از سوی دیگر، تولیدکننده هم به دلیل مشخص نبودن هزینه‌ها، حاضر نیست قیمت قطعی اعلام کند. این سردرگمی باعث شده تصمیم‌گیری برای بسیاری از متقاضیان سخت شود. در این میان، پایین نگه‌داشتن تعرفه‌های واردات می‌تواند هم به نفع مصرف‌کننده باشد و هم در بلندمدت به نفع خودروسازان.
 
منظورتان از اینکه این وضعیت به نفع خودروسازان هم خواهد بود، چیست؟
 وقتی خودروساز ببیند تقاضا پایین است و فروش کاهش پیدا کرده، ناچار است به فکر ارتقای کیفیت محصولات بیفتد. این موضوع به قطعه‌سازها هم منتقل می‌شود و در نهایت باعث بهبود کیفیت کلی صنعت خودرو می‌شود. در بازار رقابتی، مصرف‌کننده حق انتخاب دارد و طبیعی است که تولیدکننده برای حفظ سهم بازارش تلاش کند کیفیت را بالا ببرد. در مقابل، در سال‌های گذشته خودروهایی را دیده‌ایم که بدون هیچ تغییر فنی یا کیفی، صرفاً با تغییرات ظاهری ادامه تولید داده‌اند.
 
 در حال حاضر به نظر می‌رسد همه منتظرند ببینند تعرفه‌ها به چه سمتی می‌رود. آینده بازار را در این شرایط چطور ارزیابی می‌کنید؟
 دقیقاً همین‌طور است؛ همه منتظر روشن‌شدن تکلیف تعرفه‌ها هستند. اما واقعیت این است که بازار در حال حاضر بیش از هر چیز به ثبات و آرامش نیاز دارد. اگر فضای کلی اقتصادی و سیاسی کشور به سمت آرامش حرکت کند، بازار خودرو هم به مسیر طبیعی و تعادلی خود بازخواهد گشت.
 
اگر تعرفه واردات به طور رسمی افزایش یابد، چه تأثیری بر بازار خواهد داشت؟
 در صورت بازگشت تعرفه به سطح ۱۰۰ درصد، تأثیر آن کاملاً مشخص است: قیمت خودروهای وارداتی به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند، احتمالاً تا چندبرابر. این اتفاق مستقیماً به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود و می‌تواند آرامش نسبی موجود در بازار را بر هم بزند. افزایش ناگهانی قیمت، نه‌تنها توان خرید بسیاری از خریداران واقعی را کاهش می‌دهد، بلکه دوباره زمینه را برای ایجاد التهاب و دلالی فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که ثبات بازار حفظ شود.
 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش , تعریفه , واردات خودرو , خودرو وارداتی , بازار , بازار خودرو , التهاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : تاریخ تکمیل وجه کی بوده
نازنین۱ : شیما جان باید بری کافی نت سخا واملاک و اسکان رو ثبت کنید بعد تحویل نمایندگی بدی برگه رو چون اگر ندی پرونده ناقص میشه
نازنین۱ : شما برگه سخارو بگیر تکمیل وجه میخوای بکنی ببر نمایندگی برگه یا یا تماس بگیر عکسشو بده به نمایندگی خودتون ک حتما ثبت کنند براتون وگرنه پلاک نمیشه ماشین .و تو سامانه املاک و اسکان هم حتما با سخا یکی باشه
شیما تبدیل به gl : سلام من امروز میوام تبدیل بزنم لطفا بگین سخا چیه داستانش باید بعد تکمیل وجه چه کرد
مهدی پلاس 16 اردیبهشت : کلا اردیبهشت چند مرحله دعوت نامه آمده .؟؟؟؟
شیما تبدیل به gl : سلام عزیزم بیزحمت میشه بگین بعد تکمیل وجه چکار باید کرد .اون مسله سخا چه جوریه ؟
۰۰۰۰ : خدا بزرگه نگران نباش ما هم مثل شما منتطریم تا خودرومونو تحویل بدن ولی متاسفانه گیر ادمای ل ج ن افتادیم
۳ اردیبهشت : دوستان ۳ اردیبهشت کسی فاکتور شده ؟ چرا از منو نمیدن
دستی تیتانیوم آذر : درود بر منتظران من پیش خودم فکر کردم اکثرا سفید و مشکی انتخاب میکنن و از من که رنگش تیتانیوم هست را زودتر میدن . اما زهی خیال باطل که نه تنها زودتر نمیدن یکماه هم نسبت به بقیه تاخیر داره .گیری کردیم به خدا از دست ایران خودرو .دفعه قبلم سورن پلاس را موتورش را عوض کردن و به جای ef7, موتور xu7pگذاشتن و تحویلم دادن .
رز زرد : برادر اگه شاهین جی تولید نمیکردن چرا در اصلاح قیمت ها شاهین جی هم جز محصولات سایپاست😏 دروغ مبگن این دزدها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی پانا تحویل آبان ماه : سلام دوستان تحویل 30ابان تبدیل به رینگ اومده؟ دسترسی به کاستومر ندارم.
نیسان بی پلاک : سلام بالاخره بعد ازدوهفته پیامک تحویل حضوری امدروزی همگی انشالله
محمد : تروخدا دو تا پانا هم فاکتور کنید مردیم
دنا پلاس تحویل 30مهر : دقیقا من تحویل 30 مهرم هنوز فاکتور نشدم
علی اهواز : ببخشید مریم اهواز تحویل گرفتین ماشین رسید نمایندگی ؟؟
کویبک اس تکمیل 29تیر : چهار ماه صبر کردیم فاکتور بشیم.باز 4 ماه صبر کنیم تا پلاک بشیم
G : دوست عزیز دیگه کار از فریاد حق خواهی گذشته اگر به ضرب و زور نندازیم اونایی که قراره تیر تا شهریور 1405 تحویل بگیرن همین ماهایی هستیم که قرار بود آذر 1403 تحویل بگیریم. دیگه واقعا راه اومدن با سایپا فایده ای نداره.
در به در نیسان : نه خبری نیست از این بی شرفا
hamed : حاجی من تحویل شهریور کوییک اس هستم ،پونزده مهر فاکتور شده ولی پلاکی نه،حدود دو هفته پیش رفتم شرکت سایپا امور مشتریان تو تهران گفتن تعرفه پلاک نداریم فعلا تا یک هفته دیگه الان دو هفته گذشته و هیچ
اطلس : دوستان فقط دیگه از سایپا ماشین نخرید نه خودتون و نه بگذارید هیچ کدوم از اعضای خانواده ، حتی دوست و دشمنتون هم از سایپا خرید کنه اینا از یزید هم بدتر بودن تو این 2 سال ما رو صد بار کشتن یک سری آدم بی مسئولیت و مال مردم خور دور هم جمع شدن و فقط به فکر انباشت ثروت خودشون هستند الان با این طرح پیش فروش باز هم میخوان مردم بیچاره ای مثل ما رو سر کیسه کنن و با پول ها برن به ریش مردم بخنن و نهایت میگن سانروف نداریم حالا بیفتید دنبال ما، واقعا خجالت هم نمی کشن الان وزارت صمت چه غلطی داره میکنه که اینا دوباره پیش فروش گذاشتن. دوستان با همون پول پیش فروش، صد یا دویست هم بگذارید روش تو این اوضاع داغون برید قشنگ یک ماشین بخرید تو چاهی که ما افتادیم توش شما ها نیفتید، که سایپا قشنگ بیچاره تون میکنه.