پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

 

واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی پس از 12 سال ممنوعیت، بار دیگر آزاد اعلام شده ‌است، اما این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع اقتصادی و سیاسی کشور به سر می‌بریم.

 

آنچه مشخص است جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا و فشار مضاعف بر منابع ارزی کشور فضای تصمیم‌گیری برای سیاست‌های وارداتی را بیش از هر زمان دیگری مبهم کرده است.

در چنین بستری، اعلام مجوز واردات خودروهای لوکس، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی قرار داده که آیا این مجوز به معنای اجرایی شدن واردات است یا صرفاً یک اقدام نمادین برای مدیریت روانی بازار خودرو به‌شمار می‌رود؟

البته واردات این دسته از خودروها پیش‌تر نیز سابقه‌ای پرحاشیه داشته است. در سال ۱۳۹۲، دولت وقت با هدف جلوگیری از خروج ارز و کنترل واردات کالاهای لوکس، ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت طی ۱۲ سال گذشته ادامه یافت و عملاً هیچ وارداتی در این رده انجام نشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه تغییری در مختصات اقتصادی کشور نسبت به سال ۹۲ رخ داده که دولت را به آزادسازی واردات این نوع خودروها متقاعد کرده، آن هم در شرایطی که احتیاط دولت در استفاده از ذخایر ارزی، تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی کشور حالا عیان تر از گذشته شده است؛ به خصوص اینکه عنوان می شود که  ترجیح دولت بر این است که منابع ارزی کشور برای تأمین نیازهای اساسی و زیرساختی مانند آب و برق استفاده شود.

در این میان، تجربه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد. در آن سال نیز آیین‌نامه واردات خودرو با تبلیغات رسانه‌ای وسیعی منتشر و ظاهراً راه برای واردات باز شد، اما در عمل تنها تعداد بسیار محدودی خودرو به صورت قطره چکانی وارد کشور شد؛ آن‌هم بیشتر تحت فشار مجلس و به منظور ممانعت از استیضاح وزیر وقت صمت.

در واقع تصمیمات آیین‌نامه‌ای در حوزه خودرو بدون پشتوانه اجرایی، سابقه روشنی در ناکامی دارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود بسترهای عملیاتی یا به سبب ملاحظات سیاسی و ارزی، هرگز به مرحله اجرا نرسیده اند.

با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های دولت در بازار خودرو طی سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که الگوی «مسکن‌درمانی» همواره در دستور کار قرار داشته است. به بیان دیگر، دولت‌ها به جای ارائه راهکارهای بلندمدت برای تنظیم بازار خودرو، با اقدامات کوتاه‌مدت، نمادین و بعضاً تبلیغاتی سعی در مدیریت انتظارات عمومی داشته‌اند.

 

اکنون نیز تصمیم آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، در همین چارچوب قابل تحلیل است. اعلام چنین سیاستی در میانه یک بحران اقتصادی و بدون اعلام جزئیات فنی یا تعیین‌تکلیف مسیرهای ارزی و گمرکی، بیشتر به تزریق مسکن به بازار خودرو شباهت دارد تا یک برنامه واقعی وارداتی؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک دستگاه خودروی وارداتی در رده اقتصادی نیز وارد کشور نشده است.

در چنین شرایطی، امید به واردات خودروهای گران‌قیمت با منشأ ارزی بالا، به نظر خوش‌بینانه می‌رسد.با توجه به مجموعه شرایط موجود، از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم، نبود روابط بانکی پایدار بین‌المللی، موانع گمرکی و لزوم حفظ ذخایر ارزی ،می توان پیش‌بینی کرد که آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ همچون نمونه‌های مشابه گذشته، صرفاً در حد یک ابلاغیه باقی بماند و به مرحله اجرا نرسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , آزادسازی واردات , واردات خودرو , واردات , حجم موتور واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : ممنون. ۳ مهر ۴۰۳ اولین واریزی
J4 مرداد : سلام دوستان وقتتون بخیر کسی میتونه بگه از زمان سبز شدن بیمه تا زمان صادر شدن پلاک چند روز میشه؟
کرمان : سلام دوستان پیش خرید j7 مرداد ماه تحویل بهمن ماه دعوتنامه کی میاد
هفته چهرم دی : خدا لعنتشون کنه چقدر ضرر کردم خدا ازشون نگذر
J4تیرماه : سلام.از من جک جی فور قرارداد ۲۳ تیر فاکتور ۹ آذر پلاک ۲۲ آذر و گفتن این هفته تحویل ان شاءالله
هفته چهارم دی : سلام کسی نیدونه برا من کی پیامک میاد برای واریزی دوم
بابک : من هفته چهارم شهریور هستم هیچ خبری نیست به نظر میرسه تا پایان سال هم خبری نباشه
بهمن 21 : تکمیل وجه 20مرداد هیچکس فاکتور شده؟؟؟ یا هنوز رو 19 هس
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : اگه رنگ مشکیش رو دوس نداری من حاضرم باهات معاوضه کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام کوچک رفته رو تحویل آبان داره رگباری فاکتور میکنه
ساینا پیش فروش تحویل ابان : آقا کویک رو داره تحویل آبان میده تکمیل وجه 1 مهر چرا صدا کسی در نمیاد دیگه خسته شدم از بس زنگ زدم پشتیبانی
خطاب به تک پیش : هر که هستی سنجیده صحبت کن از رو زبون نسنجیده صحبت نکن. صحبتت با هم تناقض دارن. شنا پایین میگی اینجا هر کی بنویسه اعتراض و شلوغش کنه چند نفر کارخونه ای حضور دارن بلافاصله فاکتور میکنن اینجا نگرشت به کارخونه است. باز بالاتر میگی بازار آزاد بنویس سریع میدن اینو که طفل شیر خوارم میدونه بازار آزاد سریع تحویل میدن دیگه نیازی به فاکتور شدن نیست که. اول ببین صحبت قبلی و جدیدتو بعد بیا نظر بده. از رو شکم تویی که داری حرف میزنی اگه از بازار آزاد سفارش دادی پس اینجا چه میکنی؟ اینجا برای ثبت نام کارخونه هست. مثل اینکه راهم اشتباه اومدی داداش. اینجا بازار آزاد و کمپانی نیست.
31 شهریور : فاکتورشد امروز دیدم. امیدوارم هرچه سریع تر برا شما هم بشه تحویل هم روشنه شهریار
سینا : تکمیل وجه دوگانه 21 مرداد هستم هنوز فاکتور نشدم
کوییک : مبارک باشه پذیرش کی بودید ممنون میشم اطلاع بدید
زاد سفر : پذیرش 28 اردیبهشت
نیایش : سلام یک مهر الان فاکتور شدم رنگ سفید شیری قسمت شما تا اخر هفته فکر کنم تسویه کنند
ماهان دنا 6 دنده تحویل رینگ : سلام داداش منم تحویل 30دی رینگ هستم واریز اولم 30 تیر واریز دوم 9ابان من فاکتور نشدم کی فاکتور شدی؟
ساینا پیش فروش : نمیخاید یعنی فاکتور کنید مارو دهنتون سرویس شده خب