امسال چه تعداد خودرو وارد شد؟

امسال چه تعداد خودرو وارد شد؟

 

طی چهار ماه ابتدایی سال جاری ۱۴ هزار و ۲۸۷ دستگاه خودروی سواری نو به ارزش مجموعاً ۳۱۳ میلیون دلار وارد کشور شده و به‌طور قطعی از گمرکات ترخیص شده‌اند.

 

به گزارش مهر، بر اساس تازه‌ترین آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران، طی چهار ماه ابتدایی سال جاری ۱۴ هزار و ۲۸۷ دستگاه خودروی سواری نو به ارزش مجموعاً ۳۱۳ میلیون دلار وارد کشور شده و به‌طور قطعی از گمرکات ترخیص شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که روند ورود خودرو به کشور نسبت به سال گذشته شتاب قابل توجهی گرفته است.

برای مقایسه، در مدت مشابه سال گذشته، تعداد ۱۰ هزار و ۳۵۳ دستگاه خودرو با ارزش ۲۰۹ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین، از نظر تعداد، ترخیص خودروهای وارداتی نو در سال جاری بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

این رشد واردات در شرایطی ثبت شده که آئین‌نامه جدید واردات خودرو کمتر از شش هفته پیش و در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه، از سوی دولت ابلاغ شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخش عمده خودروهای ترخیص‌شده در این مدت، در واقع پیش از ابلاغ آئین‌نامه جدید و با استفاده از قوانین و تعرفه‌های سال گذشته وارد گمرکات شده‌اند و صرفاً فرآیند ترخیص آن‌ها در سال جاری انجام گرفته است. به این ترتیب، این خودروها احتمالاً با تعرفه‌ها و شرایط واردات پیشین به کشور راه یافته‌اند.

 

ابهام در سرنوشت واردات خودروهای کارکرده

در حوزه واردات خودروهای کارکرده یا دست دوم، رئیس کل گمرک ایران تأکید کرده است که تاکنون هیچ خودرویی از این دسته به‌طور رسمی ترخیص نشده است. او توضیح داد که آمار گمرک صرفاً بر اساس اظهار رسمی واردکنندگان ثبت می‌شود؛ بنابراین امکان دارد تعدادی خودروی کارکرده به گمرک وارد شده باشند، اما هنوز اظهار نشده باشند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که نبود موج گسترده واردات خودروهای کارکرده چندان غیرمنتظره نیست. به باور آن‌ها، از همان آغاز اجرای این طرح، مشخص بود که سیاستگذاران تمایل چندانی به تحقق عملی آن ندارند. طرح مذکور عمدتاً تحت فشار برخی نمایندگان مجلس وارد قانون بودجه و آئین‌نامه‌های مرتبط شد، در حالی که فعالان و ذی‌نفعان صنعت خودروسازی داخلی عموماً با واردات این نوع خودروها مخالفت کرده‌اند.

 

کارشناسان همچنین تأکید می‌کنند که واردات خودروهای کارکرده می‌تواند مزایای قابل توجهی برای بازار و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. نخست، این اقدام باعث افزایش رقابت و ارتقا کیفیت در صنعت خودروسازی داخلی می‌شود؛ چرا که حضور محصولات متنوع و باکیفیت خارجی، تولیدکنندگان داخلی را ناچار به بهبود فناوری، ایمنی و خدمات پس از فروش می‌کند.

مزیت دیگر، ایجاد امکان دسترسی اقشار بیشتری از جامعه به خودروهای ایمن‌تر و به‌روزتر است. خودروهای کارکرده خارجی، در بسیاری موارد، حتی پس از چند سال استفاده، از نظر ایمنی، مصرف سوخت و استانداردهای آلایندگی در سطحی بالاتر از تولیدات جدید داخلی قرار دارند. این موضوع نه تنها به نفع مصرف‌کننده، بلکه به سود محیط زیست نیز خواهد بود.

علاوه بر این، واردات هدفمند خودروهای کارکرده می‌تواند فشار قیمتی در بازار خودرو را کاهش دهد و مانع از حباب‌های شدید قیمتی شود. با افزایش عرضه و تنوع انتخاب، بازار از انحصار خارج شده و شفافیت بیشتری پیدا می‌کند. در نهایت، این سیاست می‌تواند زمینه‌ساز ورود فناوری‌های نوین، به‌ویژه در حوزه خودروهای هیبریدی و برقی، به کشور باشد.

 

بازگشت تعرفه به ۱۰۰ درصد

در تحولی مهم، دیوان عدالت اداری هفته گذشته به دنبال شکایت یکی از شهروندان نسبت به مصوبه جدید هیئت وزیران درباره واردات خودرو -که بر اساس آن تعرفه واردات به ۲۰ درصد کاهش یافته بود- با صدور دستور موقت، اجرای آئین‌نامه را متوقف کرد. این تصمیم موجب شد تا تعرفه واردات خودرو به میزان پیشین درج‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ یعنی ۱۰۰ درصد بازگردد.

با اجرای این دستور موقت، وضعیت بسیاری از فرآیندهای مرتبط با واردات خودرو، از جمله ترخیص محموله‌های در راه، سفارش‌های از پیش ثبت‌شده و حتی ثبت‌سفارش‌های جدید، در وضعیت مبهم قرار گرفته است. دلیل این ابهام آن است که هنوز تعرفه جایگزین و نحوه اعمال آن به‌طور رسمی تعیین و ابلاغ نشده است.

نتیجه آنکه، واردات خودرو با تعرفه کمتر از ۱۰۰ درصد فعلاً متوقف شده و مسیر قانونی مشخصی برای ادامه روند فعلی وجود ندارد.

 

 

آینده مبهم بازار خودرو

ترکیب این تحولات، شرایط بازار خودرو در ماه‌های پیش‌رو را پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی کرده است. از یک سو، خودروهای نو که پیش‌تر در گمرکات دپو شده بودند، همچنان با شرایط قبلی در حال ترخیص هستند. از سوی دیگر، مسیر واردات خودروهای کارکرده و ثبت‌سفارش‌های جدید، به دلیل تعلیق آئین‌نامه و ابهامات تعرفه‌ای، عملاً در حالت تعلیق قرار دارد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه این بلاتکلیفی می‌تواند موجب افزایش نوسان قیمت‌ها در بازار، کاهش انگیزه واردکنندگان برای ثبت سفارش‌های جدید و حتی کاهش عرضه خودروهای وارداتی در ماه‌های آینده شود؛ موضوعی که در نهایت ممکن است به رشد بیشتر قیمت خودرو در بازار داخلی بینجامد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , امسال , واردات خودرو , تعداد , واردات , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : داداش ماشین ایرانی همینه انتظار بنز داشتی ازش
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فرسوده چرت ترین طرح فروشه
X5 03/03 . مشهد : علی رغم اینکه می دونم پاسخ این سوالت رو خودت بهتر از همه می دونی علی ایحال ، به جناب گوگل مراجعه کنید تا دقیقتر موضوع رو براتون تشریح کند ؛ بعد از گرفتن پاسخ ؛ حتما و حتما در خصوص ذهن بیمار خود به یه روانپزشک مراجعه داشته باشید . بدرود ...
حمید : شهریور97 یه تیبا صندوق دار ب بدبختی نوشتم قرار بود اذر 97 تحویل بدن بعدش دعوت نامه نیومد تا بهمن 97 گفتن 3 ماهه بعدش تا مرداد 98 تحویل ندادن ...بعد مدتی درست شد طبق موعد تحویل میدادن...من دیگ خبر نداشتم تا سهند تکمیل وج کردم الان بعد چنسال اومدم تو سایت میبینم همون اش و همون کاسه🥲تف
ناشناس : یکی از همسایمون شاهین جی ال سقف فلزی داره آشغال ترین ماشین حیف به اون پولی که دادم بدرد نمیخوره من فردا میرم نمایندگی که ثبت نام کردم پولمو با سودش از حلقو.م سایپا حرام خور میگیرم حتی به شکایت کشیده بشه حیف به اون پولی که بابت شاهین سی وی تی دوسال به خاطر اون الاف شدم حالا هم سه ماه هم به خاطر تبدیل به شاهین جی الSBR و ESC با ترمز GL نه از فاکتور نه از تحویل تکلیف خودمو روشن میکنم فردا
بهروز : علی مدبر خدا لعنتت کنه من به خاطر راهنمایی های توآشغال تبدیل زدم والان رفتم تو صف جی ال هزارمرنبه خدا لعنتت کنه هم تو هم خاندانوو
شاهین اردیبهشت : ما باید حقمون از این شرکت بگیریم اونایی که تبدیل زدن از حقشون گذشتن ولی ما نمیگذریم
حمید57 : دعوتنامه شهریور ماه واسه کسی اومده؟
شجاع : بخدا اگه دوباره جنگ بیوفته من مستقیم خودم تمام سوله های سایپا رو آتش میزنم به خاطر این همه بیشرفیشون
اردیبهشت : سلام منم دقیق مثل شما بودم ولی تبدیل زدم الان ۳ ماهه سوارم یه سانروف ارزش این همه انتظار نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اقا به جز 31 شهریور : اصلا نگران نباشید ، دوهفته هم که گفتم مربوط به بخش حمل و پر شدن ماشین بر هست در پناه حق ،
علیرضا از شیراز : کاظم کاکو تحویل 30 روزه یا 90 روزه بودی؟
اس 5 مهر : رنگ سفید شیری همون سفید معمولی هست اینقدر نگران نباشین من ماشین چهارممه که دارم تحویل میگیرم همشون سفید شیری بودن یعنی همون سفید معمولی
علی : تحویل 90روزه بودی ش پذیرشت چنده.. پلاک بشه بعد برات میفرستن
اقا به جز 31 شهریور : به جز 31 شهریور بقیه حداکثر 2 هفته تاخیر دارد پس نگران نباشید من در نمایندگی کار میکنم ، خاط جمع باشید ، وانت ها میزون میزون تحویل میشه بقیه ماشین ها بیشتر تاخیر دارد
جمشید : دوستان سورن xup فروش فوق العاده تا چه تاریخ فاکتور شده ممنون اگه جواب بدین
... : قلعه نوی دلت خوش نباشه من نزدیک دوماهه نوشته درحال فاکتور هنوز فاکتورنشدم
شایان سپهری : سلام فاکتور شدممممممم
کوییکs : کوییک اس واریزی اول مهر چک کنید ببینید فاکتور شدید؟
سورن بنزینی 90روزه : سلام من فوق العاده تحویل23دی هستم ،فاکتور نشدم چطوری 25م فاکتور شده