رابطه مستقیم تعرفه با رقابت در بازار خودرو

رابطه مستقیم تعرفه با رقابت در بازار خودرو

 

در حالی‌که بازار خودرو ایران در یک دهه اخیر همواره با نوسانات قیمتی، محدودیت عرضه و ضعف در کیفیت تولید داخلی روبه‌رو بوده، نقش تعرفه واردات به‌عنوان ابزاری برای تنظیم بازار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اما این ابزار مهم تا چه اندازه می‌تواند به تعادل بین تولید داخل و واردات کمک کند و چگونه ممکن است به مانعی برای توسعه صنعت خودرو تبدیل شود؟

 

واقعیت این است که قرار بود واردات خودرو، بازوی کمکی صنعت و بازار خودروی داخل باشد. چگونه این اتفاق رخ خواهد داد؟ وقتی رقابت در این بازار ایجاد شود در نتیجه کیفیت محصولات داخلی نیز بالا خواهد رفت. طبق آمارها، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: «در سه ماهه اول سال‌جاری ۴ هزار و ۸۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.» اگر چه کیفیت خودروها تنها عامل مرگ در تصادفات نیست اما به هر حال مؤلفه تأثیرگذار و قابل توجهی است.  اگر واردات خودرو آسان شود، رقابت باعث بالا رفتن کیفیت نیز خواهد شد.

محمد رستمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت برقراری توازن در تعرفه‌گذاری تأکید می‌کند و آن را عاملی دوگانه در مسیر رشد یا تضعیف صنعت خودروسازی کشور می‌داند. رستمی‌با اشاره به تأثیرات مستقیم تعرفه‌ها بر بازار خودرو می‌گوید: «تعدیل تعرفه واردات خودرو، همانند شمشیری دولبه عمل می‌کند. اگر به‌درستی هدایت شود، می‌تواند به نفع صنعت و مصرف‌کننده باشد؛ اما اگر بدون در نظر گرفتن شرایط داخلی اجرا شود، ممکن است به تضعیف تولید ملی منجر شود.»

حمایت هدفمند؛ 
نه بی‌قید و شرط

به گفته این نماینده مجلس، حمایت از صنعت خودروسازی داخلی باید هوشمندانه باشد. او هشدار می‌دهد که سیاست تعرفه‌ای، اگر صرفاً با هدف محدودسازی واردات دنبال شود، منجر به شکل‌گیری فضای انحصاری می‌شود؛ فضایی که در آن انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت یا بهبود خدمات وجود ندارد. به گفته او، این نوع حمایت بی‌محابا در سال‌های گذشته، باعث رکود نوآوری و افت رقابت‌پذیری داخلی شده است.

ضرورت رقابت برای رشد در مقابل اعمال تعرفه‌های متعادل می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی، تولیدکنندگان داخلی را به ارتقای کیفیت محصولات، بهبود خدمات پس از فروش، کاهش قیمت‌ها و حرکت به سمت استانداردهای جهانی ترغیب کند. رستمی‌تأکید می‌کند: «افزایش تنوع در بازار نه‌تنها قدرت انتخاب مشتری را افزایش می‌دهد، بلکه صنعت خودروسازی را نیز وادار می‌کند تا پاسخگوی نیازهای واقعی بازار باشد.»

مدتهاست بحث تعرفه واردات خودرو، گریبانگیر این حوزه شده است. مردمی‌که دوست دارند خودروی خوب سوار شوند، واردکننده‌ای که سرمایه‌گذاری می‌کند تا این مهم عملی شود و دولت که سعی در کاهش تعرفه‌ها برای رسیدن مردم به خواسته‌شان دارد؛ اما برخی مخالفت‌ها و چه بسا سنگ اندازی ها هم در این مسیر وجود دارد. عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید می‌کند که یک سیاست تعرفه‌ای موفق، باید از یک‌سو از تولید داخلی پشتیبانی کند و از سوی دیگر، مشوقی برای انتقال فناوری‌های جدید، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه زیرساخت‌های صنعتی باشد. او هشدار می‌دهد که تعرفه‌های غیرمتعادل ممکن است سرمایه‌گذاران را نسبت به حضور در بازار ایران بی‌اعتماد کرده و به کاهش نوآوری در صنعت خودرو منتهی شود.رستمی‌بر این باور است که سیاست تعرفه‌ای باید با دیگر اهداف کلان اقتصادی همچون کنترل تورم، حمایت از اشتغال و رشد صنعتی هماهنگ باشد. او می‌گوید: «تعرفه‌گذاری در حوزه خودرو نباید بر پایه تصمیمات مقطعی یا فشارهای بیرونی باشد، بلکه باید با نگاه بلندمدت و بر اساس شرایط اقتصادی و ظرفیت‌های صنعتی کشور طراحی و به‌طور مستمر اصلاح شود.»

 

مقاومت بازار 
در برابر هیجانات مقطعی

از سوی دیگر ماجرا، عمادالدین جعفری، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «برخلاف انتظارات، انتشار خبر احتمال بازگشت تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو، منجر به جهش قیمتی در بازار خودرو نشد. 

حتی پس از اعلام این خبر، قیمت برخی خودروها کاهش یافت یا دست‌کم ثابت ماند. این یعنی بازار در برابر هیجانات مقاوم‌تر شده و خبری از حباب‌های قیمتی شدید نیست.»

این کارشناس حوزه خودرو به تصمیم دولت در خصوص کاهش پلکانی تعرفه واردات اشاره می‌کند و آن را اقدامی‌مؤثر در ایجاد ثبات می‌داند. او می‌گوید: «این مهم‌ترین سیاست درست دولت در زمینه خودرو تاکنون است، چرا که باعث شده واردات خودرو افزایش یابد و فشار تقاضا از بازار برداشته شود.»

ثبات نسبی در بازار؛ 
نتیجه‌ای ملموس

جعفری با اشاره به تلاش برخی افراد منصوب به قطعه‌سازان یا خودروسازان برای بازگرداندن تعرفه‌ها به سطوح بالا، هشدار می‌دهد: «اگر تعرفه‌ها به سطح ۱۰۰ درصد بازگردد، نه‌تنها واردات خودروهای اقتصادی یا برقی متوقف می‌شود، بلکه دوباره فضا برای واسطه‌گری و افزایش قیمت‌های غیرواقعی باز خواهد شد. این موضوع نه‌تنها به ضرر مصرف‌کننده است، بلکه برخلاف مسیر جهانی کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت انرژی پاک خواهد بود. چراکه تعرفه خودروهای برقی را به 100 درصد می‌رساند.»

 واقعیت این است در دوره وزارت علی‌آبادی، وزیر فعلی نیرو و وزیر اسبق صمت؛ واردات خودروهای برقی آغاز شد. اتفاقی که زمینه‌ساز کاهش آلودگی کلانشهرهای ایران است. اصلاً قرار بر این بود که واردات خودروی برقی در جهت استمرار هوای پاک صورت پذیرد. زمینه‌ها هم برای واردات این خودروها از نظر واردات و خرید مصرف‌کننده تسهیل شود. در مصوبه دولت که در خردادماه و بحبوحه جنگ تصویب و ابلاغ شد تعرفه واردات خودروهای برقی و حقوق ورودی 4درصد و هیبرید 15درصد اعلام شد. 

حالا فکرش را بکنید این تعرفه‌ها به صددرصد برسد؛ چگونه به دلیلی که قرار بود خودروهای برقی را وارد کنیم پایبند خواهیم ماند؟! در واقع تسهیل‌گری در این ماجرا از بین خواهد رفت.جعفری کارشناس حوزه خودرو، همچنین یادآور می‌شود: «بسیاری از خودروهای برقی وارداتی به دلیل نبود زیرساخت، مشتری چندانی ندارند. اما حتی با وجود این مسأله، تعرفه پایین تنها مزیت باقی‌مانده برای تداوم این مسیر است. حذف این مشوق، عملاً پرونده خودروهای برقی را در کشور خواهد بست.»

مشکلات گمرکی
 و تصمیمات ناهماهنگ

 

یکی از نکاتی که جعفری به آن اشاره می‌کند، حجم بالای خودروهای وارداتی مانده در گمرک است. او می‌گوید: «با وجود کاهش تعرفه‌ها، خودروهایی که وارد شده‌اند هنوز ترخیص نشده‌اند. از طرفی در گذشته تصمیماتی گرفته شده که نه با نیاز بازار هم‌خوانی داشته و نه با واقعیت‌های زیرساختی کشور هماهنگ بودند. در هر صورت امیدواریم تلاش‌های دولت در زمینه واردات بی‌نتیجه نماند و تعرفه‌ها همچنان پلکانی باشد چون تعرفه 100 درصدی ضربه بزرگی به بازار خودرو و اعتماد عمومی‌خواهد زد.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , رابطه , تعریفه , رقابت , انحصار , بازار خودرو , خودرو وارداتی , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مالباخته سایپا : روند فاکتور تک و تبدیلی انگار دوباره کند شد. انگار پرونده دوگانه اسفند بسته شد. امروز 27 اسفند فاکتور کردن. پیش فروش تک هم تا 10 تیر ،مشخصه این ماه تیر حجم زیادی داره . تبدیل تا سوم شهریور رسیده. امروز فروش فوق العاده خرداد و فرسوده مرداد هم فاکتور داشتن . سایپا بر میزنه بر اینکه صدا کسی در نیاد از هر کدوم چن تا نظم خاصی در کار نیس. فقط تک و تبدیل به ترتیب تاریخ تکمیل فاکتور میشه.اگه شماره سند پرداخت دومتون رو از شماره سند کسی که به طورمثال 10 تیر تکمیل و فاکتور شده کم کنی حدودا مشخص میشه چن نفر جلوت هستن
دنیز : چندم برج 3 واریز کردی 21 خرداد بودی .؟؟؟؟ واریزی دومت چندم بود؟؟؟؟
محمدرضا : آقا الکی ناراحت نباشید همه پلاک میشن ما دوتا تکسوز نوشته بودیم یکی دیروز پلاک شد یکی امروز
30 آذر : پیش فروش تحویل 30 آذر کسی هست؟یا اینکه تحویل 30 آذر نداریم ؟
رمضانی : دوگانه سوز؟سوم فاکتور شده یا تک
حمید : داداش فعلا دارن آبان ماهی ها رو فاکتور می کنند
امید : دوستان کوییک gxr-l آخرین فاکتور شده برای چه تاریخیه؟
علی اهواز : سلام منم تیک حمل خورد فردا میرسه نمایندگی نقشینه؟
mehdi_0111 : من تحویل30آبان ماه هستم 2مهر ماه دعوت نامه اومد ساعت 3من تکمیل وجه کردم همون 2مهر بعد برام 29مهر ساعت 3تبدیل اومد همون لحظه تبدیل زدم به رینگ ولی هنوز که هنوز برام زده فاقد صف فاکتور
شعیب سلطانی : تبدیل چی.....