رابطه مستقیم تعرفه با رقابت در بازار خودرو

رابطه مستقیم تعرفه با رقابت در بازار خودرو

 

در حالی‌که بازار خودرو ایران در یک دهه اخیر همواره با نوسانات قیمتی، محدودیت عرضه و ضعف در کیفیت تولید داخلی روبه‌رو بوده، نقش تعرفه واردات به‌عنوان ابزاری برای تنظیم بازار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اما این ابزار مهم تا چه اندازه می‌تواند به تعادل بین تولید داخل و واردات کمک کند و چگونه ممکن است به مانعی برای توسعه صنعت خودرو تبدیل شود؟

 

واقعیت این است که قرار بود واردات خودرو، بازوی کمکی صنعت و بازار خودروی داخل باشد. چگونه این اتفاق رخ خواهد داد؟ وقتی رقابت در این بازار ایجاد شود در نتیجه کیفیت محصولات داخلی نیز بالا خواهد رفت. طبق آمارها، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: «در سه ماهه اول سال‌جاری ۴ هزار و ۸۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.» اگر چه کیفیت خودروها تنها عامل مرگ در تصادفات نیست اما به هر حال مؤلفه تأثیرگذار و قابل توجهی است.  اگر واردات خودرو آسان شود، رقابت باعث بالا رفتن کیفیت نیز خواهد شد.

محمد رستمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت برقراری توازن در تعرفه‌گذاری تأکید می‌کند و آن را عاملی دوگانه در مسیر رشد یا تضعیف صنعت خودروسازی کشور می‌داند. رستمی‌با اشاره به تأثیرات مستقیم تعرفه‌ها بر بازار خودرو می‌گوید: «تعدیل تعرفه واردات خودرو، همانند شمشیری دولبه عمل می‌کند. اگر به‌درستی هدایت شود، می‌تواند به نفع صنعت و مصرف‌کننده باشد؛ اما اگر بدون در نظر گرفتن شرایط داخلی اجرا شود، ممکن است به تضعیف تولید ملی منجر شود.»

حمایت هدفمند؛ 
نه بی‌قید و شرط

به گفته این نماینده مجلس، حمایت از صنعت خودروسازی داخلی باید هوشمندانه باشد. او هشدار می‌دهد که سیاست تعرفه‌ای، اگر صرفاً با هدف محدودسازی واردات دنبال شود، منجر به شکل‌گیری فضای انحصاری می‌شود؛ فضایی که در آن انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت یا بهبود خدمات وجود ندارد. به گفته او، این نوع حمایت بی‌محابا در سال‌های گذشته، باعث رکود نوآوری و افت رقابت‌پذیری داخلی شده است.

ضرورت رقابت برای رشد در مقابل اعمال تعرفه‌های متعادل می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی، تولیدکنندگان داخلی را به ارتقای کیفیت محصولات، بهبود خدمات پس از فروش، کاهش قیمت‌ها و حرکت به سمت استانداردهای جهانی ترغیب کند. رستمی‌تأکید می‌کند: «افزایش تنوع در بازار نه‌تنها قدرت انتخاب مشتری را افزایش می‌دهد، بلکه صنعت خودروسازی را نیز وادار می‌کند تا پاسخگوی نیازهای واقعی بازار باشد.»

مدتهاست بحث تعرفه واردات خودرو، گریبانگیر این حوزه شده است. مردمی‌که دوست دارند خودروی خوب سوار شوند، واردکننده‌ای که سرمایه‌گذاری می‌کند تا این مهم عملی شود و دولت که سعی در کاهش تعرفه‌ها برای رسیدن مردم به خواسته‌شان دارد؛ اما برخی مخالفت‌ها و چه بسا سنگ اندازی ها هم در این مسیر وجود دارد. عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید می‌کند که یک سیاست تعرفه‌ای موفق، باید از یک‌سو از تولید داخلی پشتیبانی کند و از سوی دیگر، مشوقی برای انتقال فناوری‌های جدید، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه زیرساخت‌های صنعتی باشد. او هشدار می‌دهد که تعرفه‌های غیرمتعادل ممکن است سرمایه‌گذاران را نسبت به حضور در بازار ایران بی‌اعتماد کرده و به کاهش نوآوری در صنعت خودرو منتهی شود.رستمی‌بر این باور است که سیاست تعرفه‌ای باید با دیگر اهداف کلان اقتصادی همچون کنترل تورم، حمایت از اشتغال و رشد صنعتی هماهنگ باشد. او می‌گوید: «تعرفه‌گذاری در حوزه خودرو نباید بر پایه تصمیمات مقطعی یا فشارهای بیرونی باشد، بلکه باید با نگاه بلندمدت و بر اساس شرایط اقتصادی و ظرفیت‌های صنعتی کشور طراحی و به‌طور مستمر اصلاح شود.»

 

مقاومت بازار 
در برابر هیجانات مقطعی

از سوی دیگر ماجرا، عمادالدین جعفری، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «برخلاف انتظارات، انتشار خبر احتمال بازگشت تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو، منجر به جهش قیمتی در بازار خودرو نشد. 

حتی پس از اعلام این خبر، قیمت برخی خودروها کاهش یافت یا دست‌کم ثابت ماند. این یعنی بازار در برابر هیجانات مقاوم‌تر شده و خبری از حباب‌های قیمتی شدید نیست.»

این کارشناس حوزه خودرو به تصمیم دولت در خصوص کاهش پلکانی تعرفه واردات اشاره می‌کند و آن را اقدامی‌مؤثر در ایجاد ثبات می‌داند. او می‌گوید: «این مهم‌ترین سیاست درست دولت در زمینه خودرو تاکنون است، چرا که باعث شده واردات خودرو افزایش یابد و فشار تقاضا از بازار برداشته شود.»

ثبات نسبی در بازار؛ 
نتیجه‌ای ملموس

جعفری با اشاره به تلاش برخی افراد منصوب به قطعه‌سازان یا خودروسازان برای بازگرداندن تعرفه‌ها به سطوح بالا، هشدار می‌دهد: «اگر تعرفه‌ها به سطح ۱۰۰ درصد بازگردد، نه‌تنها واردات خودروهای اقتصادی یا برقی متوقف می‌شود، بلکه دوباره فضا برای واسطه‌گری و افزایش قیمت‌های غیرواقعی باز خواهد شد. این موضوع نه‌تنها به ضرر مصرف‌کننده است، بلکه برخلاف مسیر جهانی کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت انرژی پاک خواهد بود. چراکه تعرفه خودروهای برقی را به 100 درصد می‌رساند.»

 واقعیت این است در دوره وزارت علی‌آبادی، وزیر فعلی نیرو و وزیر اسبق صمت؛ واردات خودروهای برقی آغاز شد. اتفاقی که زمینه‌ساز کاهش آلودگی کلانشهرهای ایران است. اصلاً قرار بر این بود که واردات خودروی برقی در جهت استمرار هوای پاک صورت پذیرد. زمینه‌ها هم برای واردات این خودروها از نظر واردات و خرید مصرف‌کننده تسهیل شود. در مصوبه دولت که در خردادماه و بحبوحه جنگ تصویب و ابلاغ شد تعرفه واردات خودروهای برقی و حقوق ورودی 4درصد و هیبرید 15درصد اعلام شد. 

حالا فکرش را بکنید این تعرفه‌ها به صددرصد برسد؛ چگونه به دلیلی که قرار بود خودروهای برقی را وارد کنیم پایبند خواهیم ماند؟! در واقع تسهیل‌گری در این ماجرا از بین خواهد رفت.جعفری کارشناس حوزه خودرو، همچنین یادآور می‌شود: «بسیاری از خودروهای برقی وارداتی به دلیل نبود زیرساخت، مشتری چندانی ندارند. اما حتی با وجود این مسأله، تعرفه پایین تنها مزیت باقی‌مانده برای تداوم این مسیر است. حذف این مشوق، عملاً پرونده خودروهای برقی را در کشور خواهد بست.»

مشکلات گمرکی
 و تصمیمات ناهماهنگ

 

یکی از نکاتی که جعفری به آن اشاره می‌کند، حجم بالای خودروهای وارداتی مانده در گمرک است. او می‌گوید: «با وجود کاهش تعرفه‌ها، خودروهایی که وارد شده‌اند هنوز ترخیص نشده‌اند. از طرفی در گذشته تصمیماتی گرفته شده که نه با نیاز بازار هم‌خوانی داشته و نه با واقعیت‌های زیرساختی کشور هماهنگ بودند. در هر صورت امیدواریم تلاش‌های دولت در زمینه واردات بی‌نتیجه نماند و تعرفه‌ها همچنان پلکانی باشد چون تعرفه 100 درصدی ضربه بزرگی به بازار خودرو و اعتماد عمومی‌خواهد زد.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , رابطه , تعریفه , رقابت , انحصار , بازار خودرو , خودرو وارداتی , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام.شاهین اتومات تحویل مهر ۱۴۰۳ تکمیل وجه ۲۱ارذیبهشت ۴۰۴ ۱۵ مرداد تحویل کرفتم جهت اطلاع شاهین اتومات معمولی
BAC : دوستان کسی میدونه از وقتی میری توی صف حمل چقدر طول میکشه تحویل بدن ؟ یعنی زمان مشخصی داره ؟ آیا پیرو کامنت های قبلی مشکل حملشون حل شده و سریع ماشینا رو میفرستن اگه پیگیری کردین ؟
حسام پارسایی x5 : از این بی در و پیکر بودن و انقدر مزخرف بودن این شرکت آدم واقعا حالش بهم میخوره طرف ثبت نام بهمن بوده 8 مردا فاکتور شده تحویل گرفته بعد من که 12 آذر ثبت نام کردم 20 خرداد فاکتور شدم هر روز دارم زنگ میزنم میگن تو صف بارگیریه شرکت به این بزرگی ولی انقدر بی مسئولیت فقط شعار میدن عمل صفر از هیچ جا هم نمیتونم پیگیری درستی کنم فقط باید صبر کنیم از فروردین 404 که تاریخ تحویل سیستمی من بوده تا الان دارن میگن باید صبر کنی فقط واقعا دیگه حالم داره بهم میخوره از این کرمان موتور
محسن : ماشیناشون تو سایت مشتری نداره بچه ها رو فرستادن تبلیغ تحویل پیش از موعد!! اگر شرکت بنا داشت به موقع تحویل بده سود تاخیر نصف نمیشد در قرارداد های جدید
خیری : برای ما هم همینه فکر نکنم به این زودی تحویل بدن تاریخ تحویل ۲ شهریور بود
اکبر کرمانی : با سلام من 23اسفند وجه کامل کردم هنوز فاکتور نکردن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام دوستان همه برن سایت تعزیرات ثبت شکایت کنن واقعا تاثیر داره
مهدی x5 : مبارکه سپاس که اطلاع رسانی کردید
تاراا : سلام 31تیر کسی فروش فوری تارا دستی واریزی داشته فاکتور شده باشه
X5 سفید : اتفاقا رنگ سفید بهتره چرا چون جلو پنجره تمام مشکی هست تو رنگ سفید خودشو نشون میده و بزرگ جلوه میدهد ولی رنگ مشکی جلو پنجره گم میشه و همرنگ هست و از دور معلوم نیست ولی سفید خیلی خوش رخ هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش : با پشتیبانی شرکت تماس بگیر یا برو نمایندگی سوال کن ولی عکر کنم دیگه میره تو لیست دعوتنامه های منقضی شده مثلا چند ماه دیگه برا همه چه ساینا چه کوئیک چه هر ماشین دیگه ای یکجا براسون پیامک اتمام حجت بره ایرانخودرو که اینطور بود سایپا هم احتمالا همینطور باشه.
سبحان : واس من یروز بعد فاکتور پلاک شد الان چهارروزه رو اسناد میچرخه بیمم نشده نمیدونم داستان چیه
پانا 31 تیر : ببخشید تاریخ واریز وجه اول 18 بهمن ماه بود به اشتباه 18 اردیبهشت نوشتم
پانا 31 تیر : دوستان عزیزی که نوبت فاکتور خودروشان قبل از ما بود در این جمع سعی کردند اطلاعات و تحربیات خودشان را به ما هم انتقال دهند من هم جهت اطلاع رسانی تجربیات خود را به دوستان بعد از ما که انشاالله به زودی و به شادی خودروشان را تحویل بگیرند اعلام می کنم. خودرو پژو 207 پانا رینگ فولادی سفید پیش فروش (تاریخ تحویل مندرج در قرارداد و کاستوم 31 تیر ماه)، تاریخ واریز وجه اول 18 اردیبهشت،تاریخ واریز وجه دوم 31 اردیبهشت، تاریخ تبدیل به رینگ 8 مرداد ( 70 روز بعد از تکمیل وجه دوم) تاریخ فاکتور 18 مرداد(80 روز بعد از تکمیل وجه دوم) تاریخ تحویل به نمایندگی 25 مرداد (87 روز بعد از تکمیل وجه دوم) هنوز تحویل نگرفتم فردا میرم برای تحویل خودرو ، با وجود اینکه خودرو به نمایندگی تحویل داده شده هنوز تیک صدور اسناد نخورده و امکان دانلود بیمه نامه و سند کمپانی و گارانتی وجود نداره.زنگ زدم گفتن صادر شده ولی ظرف 4 روز آتی می تونید دانلود کنید. تجربه بنده 1. بعد 70 روز از تکمیل وجه تبدیل به رینگ می آید و بعد 80 روز فاکتور میشه و حدور 90 روز بعد از تکمیل وجه دوم و 6 ماه از تاریخ تکمیل وجه اول تحویل می شود.
سورن موتور جدید 11 تیر : تبریک. از تخصیص پلاک تا تحویل چند روزشد؟
احسان 13 تیر : سلام دهه دوم تیر کسی داشتیم فاکتور شده باشه؟؟؟
کوییک آر اس : تا اونجا که بنده اطلاع دارم یک بار دیگه هم براتون احتمالا دعوتنامه بیاد ولی خوب چرا زنگ نمی‌زنید نمایندگیتون دقیق بپرسید
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : ماشین ما هم آماده جهت تحویله. فقط یه سوال باید بمونیم اسناد هم تیک سبز بخوره بعد تحویل نمایندگی بدن یا اسناد بعدا تیک میخوره؟
حمید : خوش به حالت که انقد سرمایه داری.
تحویلی 31تیر : همه 31تیر ها چه فاکتور شدن چه پروندتون بروز شده فقط من 🥹🥹