فروش اقساطی، راه خروج بازار خودرو از رکود است

فروش اقساطی، راه خروج بازار خودرو از رکود است

 

واقعیت این است بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. خرید و فروش کمی انجام می‌شود و حتی افزایش 15درصدی قیمت‌ها نیز نتوانست بازار را از سکون خارج کند. اما بعد از شرایطی که کشور در یک ماه اخیر پشت سر گذاشت، مونتاژکاران دوباره ابتکار عمل را به دست گرفته و با اجرایی کردن شرایط فروش اقساطی سعی کردند در این بازار راکد، حرکتی ایجاد کنند.

 

برای مصرف کننده‌ای که به دلیل شرایط اقتصادی توان این را ندارد تا به یک باره پول خرید یک خودرو را پرداخت کند؛ اجرای شرایط فروش اقساطی راهکار خوبی برای خروج بازار از رکود است. این موضوع هم به نفع خودروساز است و هم به نفع مصرف‌کننده. شرکت‌ها با تعیین شرایط اقساطی و  دریافت پیش‌پرداخت و تعیین اقساط چندین ماهه توانسته‌اند شرایط فروش را بهتر کنند. در شرایط اقتصادی کنونی ایران که با تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم همراه است، فروش اقساطی خودرو توسط شرکت‌های مونتاژکننده داخلی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد رونق نسبی در بازار خودرو ایفا کند. این روش فروش، نه‌تنها به نفع مصرف‌کننده است، بلکه از نظر اقتصادی و روانی نیز اثرات مثبتی بر کل بازار دارد.

اولین و مهم‌ترین مزیت فروش اقساطی برای مصرف‌کنندگان، افزایش دسترسی به خودرو است. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل جهش قیمت‌ها توان خرید نقدی خودرو را ندارند. فروش اقساطی با پیش‌پرداخت کمتر و اقساط بلندمدت، این امکان را فراهم می‌کند که طیف وسیع‌تری از مردم بتوانند خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ بدون آن‌که ناچار به استفاده از خودروهای فرسوده یا پرریسک در بازار دست ‌دوم شوند.

از سوی دیگر، رونق فروش اقساطی باعث تحریک تقاضا در بازار خودرو می‌شود. این امر به تثبیت تولید شرکت‌های مونتاژکننده داخلی کمک می‌کند. با افزایش فروش، کارخانه‌ها می‌توانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند که این مسأله با جلوگیری از رکود، اشتغال را هم حفظ می‌کند. همچنین در میان‌مدت با بالا رفتن تیراژ تولید، ممکن است کاهش نسبی قیمت‌ها نیز محقق شود‌‌. در شرایط فعلی که برخی خودروهای مونتاژی داخلی از نظر کیفیت و امکانات نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند، فروش اقساطی می‌تواند ذائقه بازار را نیز تغییر دهد و مردم را به خرید خودروهای جدیدتر و ایمن‌تر ترغیب کند. این کار در بلندمدت باعث ارتقای سطح فنی خودروهای در حال تردد در کشور و کاهش حوادث رانندگی می‌شود.از دیگر مزایای فروش اقساطی برای شرکت‌ها، مدیریت نقدینگی است. به جای آن‌که به دلیل کاهش قدرت خرید جامعه، انبارهای خودروها پر بماند، این روش به گردش مالی منظم‌تری منجر می‌شود.

همچنین، چون اقساط معمولاً همراه با نرخ سود مشخص دریافت می‌شود، برای شرکت‌ها نیز سودآوری بیشتری نسبت به فروش نقدی صرف دارد. در مجموع، فروش اقساطی خودرو در ایران، بویژه از سوی شرکت‌های مونتاژکننده، راهکاری است که هم به حفظ تعادل بازار کمک می‌کند، هم به مصرف‌کننده فشار مالی کمتری وارد می‌کند و هم به پایداری تولید داخلی یاری می‌رساند. با وجود چالش‌هایی مانند نرخ سود بالا یا نبود نظارت کافی، این مدل فروش در شرایط فعلی از معدود راه‌های مؤثر برای حفظ جریان عرضه و تقاضا در بازار خودروی ایران است.

همچنین فروش اقساطی خودرو می‌تواند از نظر روانی نیز برای دولت مزیت داشته باشد. وقتی مردم حس می‌کنند که با وجود دشواری‌های اقتصادی هنوز می‌توانند با اقساط قابل پرداخت، صاحب خودرو شوند، اعتماد نسبی به دولت و سیاست‌های اقتصادی افزایش می‌یابد. در فضایی که امید اجتماعی آسیب دیده، چنین طرح‌هایی اگر به‌درستی اجرا و نظارت شوند، می‌توانند فضای عمومی را تا حدی آرام‌تر کنند. در مجموع، فروش اقساطی خودرو توسط مونتاژکنندگان داخلی، به‌شرط تنظیم‌گری دقیق، مزایای سه‌جانبه برای دولت، مصرف‌کننده و صنعت خودرو دارد و می‌تواند یکی از ابزارهای سیاستگذاری اقتصادی در دوره‌های رکود یا فشار تورمی محسوب شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : افزایش بده تحویل بده خیلی بهتر از ابنکه افزایش نده تحویلم نده
داریوش : درسته پولمون بی زبون بود ولی شاخ داشت چون اگه نداشت ما را مجبور نمی کرد بریم اونو بریزیم تو حساب این شرکت قلابی و دزد
داریوش : تکمیل وجه دوم اردیبهشت هستم
داریوش : سلام دوستان خیلی وقته کسی نمیاد بگه فاکتور شده اگه اطلاعی دارن عزیزان اینجا بنویسن من هم در جریان باشم خیلی خیلی سایپا بد عمل کرد لعن و نفرین بر مدیران این شرکت قلابی
سعید : من واریزش کردم و رفتم کاستومر بعدش مشاهده قرارداد اونجا اخطار باز بودن کمربند ایمنی سرنشینان تو آپشن خودرو اضافه شده بود و کلاس خودرو از 32209 به 32215 تغییر کرده بود
مهدی : مشتري گرامي با عنايت به ابلاغ مراجع ذيصلاح، مبلغ ذيل بابت افزايش يك درصد ماليات ارزش افزوده و افزايش مبلغ بيمه شخص ثالث با كسر سودتاخير احتمالي مي باشد لازم به ذكر است كه ريز آيتم هاي فاكتور در سند فروش قابل مشاهده خواهد بود مبلغ : ۲۵,۳۲۰,۰۰۰ ریال مابه التفاوت
v1p : برای من زده که بابت مابه‌التفاوت ارزش افزوده مبلغ 2500 تومان
V4 تیتانیوم فوری : سلام دوستان فعال شدن ما به‌ التفاوت SBR ویژه تعهدات تارا V1P دوستان چک کنن ببین درسته
شاهین جی ال : ۱۷که خیلی وقته همه فاکتور شدن تموم شده ۱۸ یه تعداد کمی مونده از ۱۹هم یه تعداد فاکتور شدن درواقع الان ۱۸ و ۱۹ دارن فاکتور میشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنابورسی تحویل19مرداد : دنا5ندها همشون فولادن. جواب 5دنده فولاد
لطفی. دنا شش دنده : کسی میدونه بعد از فاکتور شدن چقدر طول میکشه پلاک بشه یا کلا کی تحویل میدن اگه کسی میدونه جواب بده ممنون میشم
صالح : به دل خوش استفاده کنی داداش گلم
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : بله فاکتور شد برای من هم پیام نمیاد نمیدونم چرا
مهدی پانا شهریور : مبارک تمام کسانی که فاکتور شدن . ولی واقعا ظلم در حق بقیه چه جور میشه هنوز تیر و مرداد رو تحویل ندادن شهریور رو تحویل ندادن به بهانه اینکه قالپاق نیست اما برای 20 میلیون تون پول بیشتر مال مهر رو تحویل میدن اول اینکه خودمون بیغیرتیم نمیریم اعتراض کنیم به ایرانخودرو دوم اینکه مدیران ایرانخودرو واقعا نطفشون حرومه
مهدی : نوش جونت داداش
دنا اتومات تحویل 31 شهریور مشکی : سلام اتومات این یکی دو روز کلا فاکتور نشده ؟؟؟
غلامعلی : سیصد و شصت و هفت تومن
سعید 15277570 : سلام بر همگی مال من هم امروز فاکتور شد تاریخ 31تیر تکمیل وجه 4/4انشالله همتون فاکتور بشین شماره قرارداد 15277570
یوسف : سلام کسی اطلاع داره من پرداخت اولیه اردیبهشت 308 تومن بود تقریبا پرداخت دومم پیامک بیاد چند تومن باید بریزم