بررسی وضعیت حضور مزدا3 در بازار ایران

بررسی وضعیت حضور مزدا3 در بازار ایران

 

بازار ایران از سال 1386 با سدان اسپرت ژاپنی آشنا شد که تا سال‌ها توانست حضور موفقی را در بازار با دو نسل تجربه کند. بله درست است منظورمان مزدا ۳ مونتاژی است اما حالا نوبت به نسل چهارم مزدا ۳ رسیده تا بتواند خاطرات خوب گذشته را تکرار کند.

 

1- شناخته شده در بازار
مزدا 3 جزو خودروهای شناخته شده بازار ماست. نسل اول آن که با کد اتاق BK شناخته می‌شود اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2003 به نمایش درآمد. در سال 1386 مونتاژ نسل اول توسط بهمن موتور آغاز شد. خودرویی با موتور 2000 سی‌سی، گیربکس قوی و امکانات مناسب همه و همه دست به دست هم دادند تا مزدا 3 به گزینه اول جوانان تبدیل شود. در سال 89 نسل دوم این خودرو جایگزین نسل اول روی خط تولید بهمن موتور شد و تا سال 1398 تولید آن ادامه داشت. همچنان این خودرو به موتور 2000 سی‌سی تنفس طبیعی مجهز بود اما اینبار گیربکس از 4 سرعته جای خود را به 5 سرعته داد تا مصرف سوخت خودرو کمتر شود و شتاب ثانویه بهتر از قبل باشدو ضمن اینکه چند آپشن جدید نظیر : تهویه دوکاناله اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، چراغ‌شور و چراغ با سیستم AFS هم به این خودرو اضافه شد تا آن را تبدیل به خودرویی لوکس کند.

داستان مزدا 3 با وقفه کوتاه و عرضه نشدن نسل سوم به صورت پلاک ملی ادامه یافت تا نوبت به عرضه نسل چهارم که با کد اتاق BP شناخته می‌شود، رسید. حالا یک شرکت داخلی دست به کار شده و مزدا 3 جدید را از خطوط تولید چین (چانگان مزدا) به ایران آورد.

2- موتور کم استهلاک
مزدا 3 وارداتی  از معدود خودروهای وارداتی بازار است که از موتور تنفس طبیعی بهره می‌برد که همین مورد می‌تواند برای خریدارانی که حوصله دردسر نگهداری خودروهای توربوشارژ را ندارند، امتیاز مثبت تلقی شود.

این خودرو به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1998 سی‌سی مجهز شده که از سری SKY ACTIVE – G مزدا است. این پیشرانه توانایی تولید 155 اسب‎‌بخار قدرت و 202 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که تمامی نیرو را توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 

این سری موتور که از سال 2012 روی محصولات مزدا نصب می‌شود، به فناوری پاشش سوخت مستقیم مجهز است. همچنین این شرکت برای افزایش راندمان پیشرانه و کاهش مصرف سوخت، نسبت تراکم این موتور تماما آلومینیومی را به عدد 13:1 رسانده که سبب شده تا تمامی مخلوط سوخت و هوا به بهترین نحو ممکن تبدیل به قدرت شود. مزدا 3 برای ثبت شتاب 0-100 به 11.5 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به وزن 1434 کیلوگرمی و باک 51 لیتری، مصرف کاملا منطقی دارد.

3- امکانات خوب
جدیدترین نسل سدان محبوب مزدا در بازار ایران به تجهیزات مناسبی مجهز شده است که می‌تواند نظر آن دسته از خریدارانی را که دنبال خودروهای به اصلاح آپشنال هستند، جلب کند. 7 کیسه‌هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو، پرده‌ای و زانویی راننده) می‌تواند در هنگام تصادفات از جان سرنشینان به صورت کامل محافظت کند. سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی حرکت در سربالایی از جمله ویژگی‌هایی هستند که سبب ایمن‌تر شدن رانندگی می‌شوند.

کابین مزدا 3

همانند اکثر خودروهای جدید بازار، مزدا 3 نیو به دستیارهای کمکی رانندگی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به : رادار نقطه کور، حفظ حرکت خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خط، نوربالا اتوماتیک، کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک متقاطع جلو و عقب اشاره کرد که رانندگی نیمه اتوماتیک را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

نسل چهارم مزدا 3 وارداتی به تجهیزات رفاهی مناسبی مجهز شده است. سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، مالتی مدیا 10.25 اینچی لمسی با قابلیت اتصال تلفن همراه، موس سیستم مالتی مدیا، دوربین و سنسور دنده عقب، دنده پشت فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم 10 حالته برقی صندلی‌ها، حافظه صندلی راننده، سیستم استارت استاپ هوشمند، سنسور نور و باران، چراغ‌های تماما LED، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کلاستر نیمه دیجیتال، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد از جمله امکانات تیپ جدید مزدا در بازار کشورمان است.

4- با کیفیت و کم استهلاک
خودروهای ژاپنی همیشه با دو ویژگی استهلاک کم و دوام بالا شناخته می‌شوند. مزدا 3 نسل چهارم از این قاعده مستثنی نیست. کیفیت رنگ خودرو، فواصل بین قطعات منفصله و کیفیت متریال داخل کابین همگی داد می‌زنند که ما با کیفیت هستیم!

 

در داخل کابین چرم با کیفیت که بر روی داشبورد و صندلی‌ها اجرا شده، پس از سال‌ها حس مناسبی از این نوع متریال را به مشتریان می‌دهد. برای ساخت رودری از چند متریال مختلف استفاده شده و همگی به درستی در کنار هم قرار گرفته‌اند و حس اطمینان کیفیت خوبی را به سرنشینان  منتقل می‌کنند.

مزدا 3

5- طراحی اسپرت
بی شک یکی از خصوصیات مزدا 3 که در تمامی نسل‌های آن دیده می‌شود، اسپرتی بودن و طراحی جذاب آن است. خطوط تیز به همراه زوایای جذاب که سبب شده تا طرحی ماندگار از این سدان سایز متوسط به جا بگذارد. با اینکه با خودرویی با پیشرانه تنفس طبیعی طرف هستیم اما همچنان خروجی اگزوز دوگانه و به صورت واقعی (نه به صورت فیک!) در دو طرف سپر خودنمایی می‌کند.

در داخل کابین هم سعی شده با المان‌های جذاب این حس دوچندان تکرار شود. به طور مثال با اینکه داخل مجموعه کلاستر از صفحه دیجیتالی استفاده شده اما همچنان عقربه در این مجموعه دیده می‌شود تا حس تعویض دنده و حرکت عقربه‌ها آدرنالین راننده را قلقلک دهند. غربیلک فرمان تمام دایره‌ای سه شاخه به همراه دنده پشت فرمان می‌تواند در رانندگی‌های هیجانی به شما کمک کند. بر خلاف اکثر خودروهای جدید که در آن‌ها از سلکتور دنده Shift by Wire و یا دکمه‌ای استفاده شده، مزدا همچنان از اهرم سنتی دنده پیروی می‌کند تا حس کلاسیک همچنان زنده نگه دارد.

منبع

ایران جیب به نقل از عصر خودرو

 

برچسب : خودرو , وان کار , مزدا ۳ نسل جدید وارداتی , نسل چهارم مزدا ۳ مونتاژی ایران , مزدا ۳ موتور SKYACTIVE , G , مشخصات فنی مزدا ۳ نیو , امکانات رفاهی مزدا ۳ وارداتی , امنیت خودرو مزدا ۳ نسل جدید , فروش مزدا ۳ با موتور تنفس طبیعی , مزایا و معایب مزدا ۳ جدید , طراحی اسپرت مزدا ۳ ۲۰۲۵ , بازگشت مزدا ۳ به بازار ایران , مونتاژ مزدا ۳ چانگان مزدا چین , آپشن‌های مزدا ۳ نسل چهارم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس چی شد : اقای مهندس سایپا شما که میگید ما کسری قطعه داریم صبر کنید قطعه فراهم بشه ما صبر کردیم الانم ماشین فاکتور شده پس چرا بعد از فاکتور ماشین تحویل نمیدین الان یکماه ماشین فاکتور شده ولی خبری نیست برا من سوال شده چرا کروز شرکت قطعه ساز به ایرانخودرو قطعه میده ولی به سایپا دسته خر هم نمیده
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.