بررسی وضعیت حضور مزدا3 در بازار ایران

بررسی وضعیت حضور مزدا3 در بازار ایران

 

بازار ایران از سال 1386 با سدان اسپرت ژاپنی آشنا شد که تا سال‌ها توانست حضور موفقی را در بازار با دو نسل تجربه کند. بله درست است منظورمان مزدا ۳ مونتاژی است اما حالا نوبت به نسل چهارم مزدا ۳ رسیده تا بتواند خاطرات خوب گذشته را تکرار کند.

 

1- شناخته شده در بازار
مزدا 3 جزو خودروهای شناخته شده بازار ماست. نسل اول آن که با کد اتاق BK شناخته می‌شود اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2003 به نمایش درآمد. در سال 1386 مونتاژ نسل اول توسط بهمن موتور آغاز شد. خودرویی با موتور 2000 سی‌سی، گیربکس قوی و امکانات مناسب همه و همه دست به دست هم دادند تا مزدا 3 به گزینه اول جوانان تبدیل شود. در سال 89 نسل دوم این خودرو جایگزین نسل اول روی خط تولید بهمن موتور شد و تا سال 1398 تولید آن ادامه داشت. همچنان این خودرو به موتور 2000 سی‌سی تنفس طبیعی مجهز بود اما اینبار گیربکس از 4 سرعته جای خود را به 5 سرعته داد تا مصرف سوخت خودرو کمتر شود و شتاب ثانویه بهتر از قبل باشدو ضمن اینکه چند آپشن جدید نظیر : تهویه دوکاناله اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، چراغ‌شور و چراغ با سیستم AFS هم به این خودرو اضافه شد تا آن را تبدیل به خودرویی لوکس کند.

داستان مزدا 3 با وقفه کوتاه و عرضه نشدن نسل سوم به صورت پلاک ملی ادامه یافت تا نوبت به عرضه نسل چهارم که با کد اتاق BP شناخته می‌شود، رسید. حالا یک شرکت داخلی دست به کار شده و مزدا 3 جدید را از خطوط تولید چین (چانگان مزدا) به ایران آورد.

2- موتور کم استهلاک
مزدا 3 وارداتی  از معدود خودروهای وارداتی بازار است که از موتور تنفس طبیعی بهره می‌برد که همین مورد می‌تواند برای خریدارانی که حوصله دردسر نگهداری خودروهای توربوشارژ را ندارند، امتیاز مثبت تلقی شود.

این خودرو به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1998 سی‌سی مجهز شده که از سری SKY ACTIVE – G مزدا است. این پیشرانه توانایی تولید 155 اسب‎‌بخار قدرت و 202 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که تمامی نیرو را توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 

این سری موتور که از سال 2012 روی محصولات مزدا نصب می‌شود، به فناوری پاشش سوخت مستقیم مجهز است. همچنین این شرکت برای افزایش راندمان پیشرانه و کاهش مصرف سوخت، نسبت تراکم این موتور تماما آلومینیومی را به عدد 13:1 رسانده که سبب شده تا تمامی مخلوط سوخت و هوا به بهترین نحو ممکن تبدیل به قدرت شود. مزدا 3 برای ثبت شتاب 0-100 به 11.5 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به وزن 1434 کیلوگرمی و باک 51 لیتری، مصرف کاملا منطقی دارد.

3- امکانات خوب
جدیدترین نسل سدان محبوب مزدا در بازار ایران به تجهیزات مناسبی مجهز شده است که می‌تواند نظر آن دسته از خریدارانی را که دنبال خودروهای به اصلاح آپشنال هستند، جلب کند. 7 کیسه‌هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو، پرده‌ای و زانویی راننده) می‌تواند در هنگام تصادفات از جان سرنشینان به صورت کامل محافظت کند. سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی حرکت در سربالایی از جمله ویژگی‌هایی هستند که سبب ایمن‌تر شدن رانندگی می‌شوند.

کابین مزدا 3

همانند اکثر خودروهای جدید بازار، مزدا 3 نیو به دستیارهای کمکی رانندگی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به : رادار نقطه کور، حفظ حرکت خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خط، نوربالا اتوماتیک، کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک متقاطع جلو و عقب اشاره کرد که رانندگی نیمه اتوماتیک را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

نسل چهارم مزدا 3 وارداتی به تجهیزات رفاهی مناسبی مجهز شده است. سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، مالتی مدیا 10.25 اینچی لمسی با قابلیت اتصال تلفن همراه، موس سیستم مالتی مدیا، دوربین و سنسور دنده عقب، دنده پشت فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم 10 حالته برقی صندلی‌ها، حافظه صندلی راننده، سیستم استارت استاپ هوشمند، سنسور نور و باران، چراغ‌های تماما LED، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کلاستر نیمه دیجیتال، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد از جمله امکانات تیپ جدید مزدا در بازار کشورمان است.

4- با کیفیت و کم استهلاک
خودروهای ژاپنی همیشه با دو ویژگی استهلاک کم و دوام بالا شناخته می‌شوند. مزدا 3 نسل چهارم از این قاعده مستثنی نیست. کیفیت رنگ خودرو، فواصل بین قطعات منفصله و کیفیت متریال داخل کابین همگی داد می‌زنند که ما با کیفیت هستیم!

 

در داخل کابین چرم با کیفیت که بر روی داشبورد و صندلی‌ها اجرا شده، پس از سال‌ها حس مناسبی از این نوع متریال را به مشتریان می‌دهد. برای ساخت رودری از چند متریال مختلف استفاده شده و همگی به درستی در کنار هم قرار گرفته‌اند و حس اطمینان کیفیت خوبی را به سرنشینان  منتقل می‌کنند.

مزدا 3

5- طراحی اسپرت
بی شک یکی از خصوصیات مزدا 3 که در تمامی نسل‌های آن دیده می‌شود، اسپرتی بودن و طراحی جذاب آن است. خطوط تیز به همراه زوایای جذاب که سبب شده تا طرحی ماندگار از این سدان سایز متوسط به جا بگذارد. با اینکه با خودرویی با پیشرانه تنفس طبیعی طرف هستیم اما همچنان خروجی اگزوز دوگانه و به صورت واقعی (نه به صورت فیک!) در دو طرف سپر خودنمایی می‌کند.

در داخل کابین هم سعی شده با المان‌های جذاب این حس دوچندان تکرار شود. به طور مثال با اینکه داخل مجموعه کلاستر از صفحه دیجیتالی استفاده شده اما همچنان عقربه در این مجموعه دیده می‌شود تا حس تعویض دنده و حرکت عقربه‌ها آدرنالین راننده را قلقلک دهند. غربیلک فرمان تمام دایره‌ای سه شاخه به همراه دنده پشت فرمان می‌تواند در رانندگی‌های هیجانی به شما کمک کند. بر خلاف اکثر خودروهای جدید که در آن‌ها از سلکتور دنده Shift by Wire و یا دکمه‌ای استفاده شده، مزدا همچنان از اهرم سنتی دنده پیروی می‌کند تا حس کلاسیک همچنان زنده نگه دارد.

منبع

ایران جیب به نقل از عصر خودرو

 

برچسب : خودرو , وان کار , مزدا ۳ نسل جدید وارداتی , نسل چهارم مزدا ۳ مونتاژی ایران , مزدا ۳ موتور SKYACTIVE , G , مشخصات فنی مزدا ۳ نیو , امکانات رفاهی مزدا ۳ وارداتی , امنیت خودرو مزدا ۳ نسل جدید , فروش مزدا ۳ با موتور تنفس طبیعی , مزایا و معایب مزدا ۳ جدید , طراحی اسپرت مزدا ۳ ۲۰۲۵ , بازگشت مزدا ۳ به بازار ایران , مونتاژ مزدا ۳ چانگان مزدا چین , آپشن‌های مزدا ۳ نسل چهارم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : موافقم.فقط دو روز قبل خبر بدید.شنبه یا چهارشنبه باشه،ما کارمندیم، باید مرخصی بگیریم.وسط هفته نمیتونیم بیاییم.
سهند : سلام خواستی تبدیل بزنی رینگ آلومینیومی بردار
صدرا : منهم با آنکه از شیراز راهم دوره میآم،یه جور بلیط میگیرم که صبح زود تهران باشم.تا ظهر جلوی سایپا میمانیم. عصر هم برمیگردم.
اردیبهشت : آقا شاهین ! خواستی از اون اپراتور ....سایپا بپرسی:در حال فاکتوره ،یعنی چه!؟ یا فاکتور شده یا نشده. مگر میخوان راکتور اتمی بسازن !؟ اینها اگر خودرو آماده داشته باشند،روزانه صدها فاکتور می‌توانند انجام بدند و ملت میان اینجا میگن...بشنو و باور نکن.
. : ثبت نام ۱۴ آبان، مشکی هنوز تحویل نداده اند.
مرتضی : 2مهر 1402 واریزی اول 18اسفند 1403 واریزی دوم و در انتظار فاکتور
سهند دی ماه : بله منم یکشنبه فاکتور شدم
t9 مشکی : بله تحویل فوری داخل قرار دادم که خرید سبدی بوده ذکر شده وقرار بود اوایل فروردین تحویل بدن که مجدد عرض کردن کمبود قطعات مواجه شدن ونیمه لول اردیبهشت تحویل میدن واریزی یصورت یکجا 2میلیاردو ۴۲۰ پرداخت کردم
t9 مشکی : بله تحویل فوری داخل قرار دادم که خرید سبدی بوده ذکر شده وقرار بود اوایل فروردین تحویل بدن که مجدد عرض کردن کمبود قطعات مواجه شدن ونیمه لول اردیبهشت تحویل میدن واریزی یصورت یکجا 2میلیاردو ۴۲۰ پرداخت کردم
شاهین زمستان : خدا لعنت کنه سایپارو سگ ایران خودرو شرف داره به سیپای دزد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلسی : سلام بعید میدونم سایپا بعد از تحویل ماشین سود تاخیر بده یا هزینه سفر اگه فردی گرفته لطفا خبر بده شما کی تکمیل وجه کردید کی تحویل گرفتید؟؟
ده اسفند : ملاک روزی هست که واریز وجه داشتین. ولی اول اونایی فاکتور میشن که در همون روز هم واریز وجه داشتن هم سخا تحویل دادن
بهمن : سلاااام دقیقا منم همینطور🤣
دنا خاکستری تحویل تیر : به امید فاکتور شدن خسته کنندس انتظار 🤕🤕
ایکس 33 اتومات : سلام ثبت نام اسفند دو مرحله ای .تحویل سیستمی5/6 کرج شنبه میرم برای تحویل ایشالا ماشین های همه زود برسه
اطلس اذر : سلام دوستان فاکتور داشتیم خبر بدین
سورن موتور جدید 11 تیر : فقط تعدادی خردادی مونده ک پروندشون دیرارسال شده و تاریخ تحویل سیستمی تغییرپیدا کرده شده اواخر تیرماه
اس : سلام براتوو چند دعدت نامه اومده وپول اولیه چند داده بودین
کوییک آر اس : ملاک را شما سخا در نظر بگیرید
کوییک آر اس : سلام وقتتون بخیر اگه تاریخ تحویل خودروتون نزدیکه به نظرم انصراف ندید مثلا اگر فکر می کنید تا اواخر پاییز خودرو دستتون می‌رسد ولی برای انصراف باید به نمایندگی انتخاب کردید مراجعه کنید