.jpg/ 620/ 349)
در این مطلب قصد داریم تا به معرفی خودروهایی بپردازیم که دارای طراحی آینده نگرانه یا به عبارتی "جلوتر از زمان خود" بودهاند.
خودروی جنرال موتورز EV1
.jpg/ 620/ 379)
در سال 1966، جنرال موتورز اولین طرح تولید انبوه خود از یک خودروی الکتریکی را ارائه داد. این اولین خودروی سواری بود که جنرال موتورز آن را با نام کمپانی مادر،General Motors EV1 تولید کرد و در اصل تحت عنوان هیچ کدام از شرکت های زیرمجموعه خود از قبیل شورولت، کادیلاک یا بیوک نبود. البته پس از معرفی آن به مردم، در سال 2002 برنامه تولید آن لغو شد و تمام مدل های تولیدی را به جز 40 دستگاه، جمع آوری و اوراق کرد. البته موتور الکتریکی این 40 دستگاه را نیز غیرفعال کرد تا هرگز قابل استفاده نباشد. هرگز انگیزه جنرال موتورز از این کار مشخص نگردید.
.jpg/ 620/ 465)
Jensen FF
.jpg/ 620/ 415)
این خودروی لوکس انگلیسی اولین خودروی سواری جادهای با سیستم چهارچرخ متحرک بود و از سیستم ترمز ضدقفل نیز بهره میبرد. ساخت آن به سال 1966 بازمیگردد. بعد از این خودرو، سوبارو در سال 1971 و آئودی (با نام Quattro) در سال 1980 خودروهای چهارچرخ متحرک تولید کردند.
.jpg/ 620/ 413)
سریع ترین خودروی دنیا لیاقت این را دارد که در لیست ما باشد. موتور W شکل 16 سیلندر با چهار توربوشارژر ویرون را قادر به دستیابی به سرعت 405 کیلومتر بر ساعت کرده است. شاید دیگر برای ما تکراری باشد ولی در سال 2004 پدیده ای باورنکردنی محسوب میشده است.
کرایسلر توربین
.jpg/ 620/ 491)
در دهه 60 بسیاری از جمله جنرال موتورز، فیات و روور اقدام به ساخت خودروی توربینی کردند. ولی کرایسلر با تولید خودرویی که ساخت بدنه زیبای آن توسط Ghia انجام شده بود، همگان را متحیر کرد. طرح کلی بسیار خوب بود ولی چون در آن زمان بحران سوخت مطرح نبود، مورد توجه قرار نگرفت و سرنوشت آن به دستگاههای خردکن ختم شد!
فولکس واگن XL1
.jpg/ 620/ 413)
کافی است تا به طرح این خودرو نگاه بیاندازید تا متوجه شوید طرحی آینده نگرانه دارد. مصرف سوخت بسیار پایین آن هم موید این امر است که نگاه فولکس واگن به آینده و بحران سوخت میباشد.
NSU Ro80
.jpg/ 620/ 414)
این خودرو که در دهه 60 ساخته شده ولی شبیه به خودروهای دهه 80 و 90 میلادی میباشد و دیفرانسیل جلو بودنش در آن زمان به علاوه ترمز چهار چرخ دیسکی و گیربکس نیمه اتوماتیک آن باعث شد تا در 1968، خودروی سال لقب بگیرد. موتور بسیار پیچیده و ورشکستگی کمپانی باعث شد تا کارخانه آن تبدیل به "آئودی" امروزی شود.
Tucker 48
.jpg/ 620/ 412)
خودروی Preston Tucker از امکانات ایمنی جالبی بهره میبرد که یکی از آنها چراغ سوم در جلوی خودرو بود که با چرخش چرخ ها میچرخید. از موارد دیگر ایمنی، میتوان به کابین آهن کشی شده و مقاوم آن اشاره کرد.
پورشه 959
.jpg/ 620/ 414)
شاید بتوان این خودرو را پیچیده ترین خودرو در دنیا دانست. موتور شش سیلندر خطی 2.8 لیتری با دو توربوشارژر قادر بود تا به سرعت 315 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. 959 از سیستم چهارچرخ متحرک بهره میبرد و همچنین اولین خودروی خیابانی بود که به صورت قانونی مجهز به "سیستم تعلیق فعال" بود.
مکلارن P1
.jpg/ 620/ 313)
شتاب 0 تا 100 در عرض 2.8 ثانیه و مصرف سوخت 10 لیتری در هر یکصد کیلومتر؟! جایی برای سخن گفتن باقی نمیماند.
سیتروئن DS
.jpg/ 620/ 482)
طرح این خودرو در دهه 60 و 70 میلادی بسیار جلوتر از زمان خود بود. بهره گیری DS از سیستم تعلیق هیدروپنووماتیکی و سیستم تنظیم ارتفاع (همانند سیتروئن زانتیا) در آن زمان باعث شد تا این خودرو در کانون توجه قرار بگیرد.