قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : دوستانی که اطلاع دارن شرکت پنجشنبه ها هم فاکتور میکنه؟؟
فربد : تارا دستی v1p تحویل یک ماهه فروش فوری امروز کسی فاکتور شد؟؟ اگه فاکتور شدید تحویل کی و چه رنگی بوده؟؟
ابراهیم شاهین جی اهواز : شاهینهای زمستون که واریزی نداشتن براشون شاهین gl و شاهین پلاس تحویل سال دیگه باز شده. کسی خبر داره جریان چیه؟ شاهین پلاس چیه . اختلاف قیمت کارخونه و بازار چقده . منم هنوز تبدیل نزدم. موندم چه کنم چکار کنم .
ج ج : اقای ارش شما چندم تکمیل وجه کردین ما۱۶ هم هستیم
مهدی پلاس : سلام . دوستانی که حواله شاهین پلاس با موعد تحویل های تیر و مرداد و شهریور همین امسال رو دارن بگن لطفا
وحید : برو تبدیل بزن خیال خودت رو راحت کن،من امروز تبدیل زدم فاکتور و پلاک صادر شد
وحید : داداش تو دلت رو خالی نکنم منم مثل شما جی 17آذر بودم دیروز تبدیل زدم خیالم راحت شد مالم از دست نمیره امروز صبح هم فاکتور و پلاک شدم
آرش : در جواب ج.ج باید عرض کنم من هم سری قبل یک پله برگشتم عقب ولی ماشین فاکتور نشد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31مرداد مریم : تاریخ پرونده بروز نشد؟
علی : احتمالا خرداد1405
سورنن : دیروز تبدیل زدم ی مرحله رفت عقب
پیام : سلام دوستان من فرسوده 5مردادبودم دیروز 17برام تبدیل اومد 5340واریز کردم دیروز بعدازظهر فاکتور شدم امروزم پلاک شد جهت اطلاع دوستان بهمن 403 برنده شدیم فروردین ماشین را تحویل اسقاط دادم 7اردیبهشت 663 کل واریزی با احتساب پول اسقاط واریز شد 7تردیبهشت تکمیل پرونده کردم 18میلیون دیرکرد زده 4500هم که چند روز پیش کم کرده بودن
مصطفی : سلام لطفا هر کاری کردید بگید چک مردم را دادیم که نیسان بیاد باش کار کنیم
پانا : فاکتور بشی کسر میشه
مصطفی : رانا زیاده دیگه نوبت شهریور ماهی ها شده
اطلس : پس چرا ی تعداد تحویل گرفتن بااینکه تحویلی دی بودن تکمیل وجه خرداد
صالح : ازت شماره سند می خواد که می تونی بری از سامانه سخا قسمت استعلام استعلام کارت و سند بزنی اونجا شماره کارت سبز میاد برات!بعد راحت برو توی سامانه درخواست کارت سوخت اونجا ثبت نام کن 10 روزه میاد دستت 100 هزار تومن هم هزینه داره دیگه نیازی نیست بری به پلیس به اضافه 10
صالح : اگه داداش ماشینت پلاک شده خودت میتونی سفارش بدی توی گوگل سرچ کن درخواست کارت سوخت