قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5محمدبندرعباس : حیف خودمون نیست که این همه هرس بخوریم ...به والله دیگه هیچ حسی به این ماشین اشغال چینی ندارم. .....مردم شدن بازیچه این شرکت .....حیف این همه دغدغه و انتظار...پیرمون کردی.....کرمک کوتور
نرگس : سلام آره من ۲۵خرداد تحویل گرفتم
شاهین g : چاره کار فقط تجمع هست همه باید بیان اینحا گله کردن بی فایده س کسی صدامونو نمیشنوه
شاهین g : موافقم ،واقعا باید با اینا با زبون خودشون حرف زد ،ما خیلی لیلی به لالای این پیشرفامیزاریم
اکبر رینگ : فردا رفتم بانک اطلاع میدم مبلغ چقدره
اکبر رینگ : سلام و عرض ادب در پاسخ دوستان من تکمیل وجه ۱۵ اسفند بودم و سخا رو ۹ اسفند برام ثبت کردن یبل از تحویل چند باری که به سایپا زنگ زدم اپراتور ها می گفتن چون سخا ۹ اسفند تو سیستم ثبت شده از ۹ فروردین به بعد تاخیر در تحویل محسوب میشه ماشین رو اواخر خرداد تحویل گرفتم البته من تحویل حضوری بودم نمیدونم شاید این مبلغ همون هدیه سفر باشه که به تحویل حضوری ها تعلق می گیره
شاهین ۱۱آذر : دروغ میگن من ۱۱ آذرم فروش فوری ۹۰ روزه . هنوز فاکتور نکردن ۲۰ بار تبدیل اومد نزدم . تبدیل بزنی شاهین جی ال رو به قیمت روز حساب میکنن . سود تاخیرتم میره برا جی ال . تبدیل نرنین الکی
امیر : از اپراتور سایپا بپرسید بهتون میگن
عرفان ۱ اردیبهشت : داریوش جان اسفند تا ۲۶ بوده انگار فروردینم دعوتنامه نداشتن میره برا یک اردیبهشت
عرفان ۱ اردیبهشت : داریوش جان اسفند تا ۲۶ بوده انگار فروردینم دعوتنامه نداشتن میره برا یک اردیبهشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام عرض ادب دوستان عزیزم خواهشا دروغ. نگید یک نفر درست ردیف قرار داد نگفت هیچکی 31 خرداد تبدیل زده 207 تحویل نگرفته عزیزان دل لطفا دروغ نگید
دی ماه خاتون : دقیقا با اسم های مختلف میاد میگه آذر فاکتورشده من دوستم تو شرکت سایپاس میگه هنوز یک دانه آذر فاکتور نشده دارن مال آبان که تعدادشون کمه فاکتور میکنن
بهران اطلس20اسفند(آذر) : عزیزدل آذریا فاکتورشدن من چندتا اسکرین دیدم ازشون فداتشم اوکیه و واااقعا فاکتور شده ازمون خیالت تخت
207پانا پیش تحویل31خرداد : سلام موقع فاکتور شدن پیامک اومد یا باید تو سایت چک کنیم؟
207پانا پیش تحویل31خرداد : سلام برا من که پیش فروش بودم تحویل 31خرداد که هنوز فاکتور نشدم روزی 218000تومان میریزند نمیدونم جریان چیه برا فروش فوقع العاده دوبرابر حساب میکنند با32روز تاخیر شده6900
جلیل : کسی بوده ک تو بازبینی بوده باشه وتحویل گرفته باشه؟
محمد : دوستان تغییر رینگ برای کسی تحویل مرداد اومده؟؟ من تحویل 11 مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشده...
آذر : الان چند ماه با اسم آذر میام پیام میدم .الان یکی اومده به اسم آذر گفته من فاکتور شدم. معلوم صحت نداره .خدایی چرا این کارو میکنید.با روح ما بازی میکنید .مام مثل شما کارگری این پول به دست آوردیم به سختی این همه وقت هنوز ماشین ندادن .با این کارا شما از سایپا بدترید به جای این که بهم روحیه بدیم دروغ و بد بیراه اینجا میگن .فقط فاکتور شدیدپیام بزارید تورو خدا راستشو بگید.
سارا : شما نمایندگی کدوم شهر انتخاب کردین؟
سی : یه نفر داره با اسامی مختلف الکی پیام فاکتور شدم میزاره