قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مقدم : اکبر آقا 15 اسفند بوده
علی : سلام من 18 اسفند ماه تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
ایکس۵ : سلام و وقت بخیر خدمت همگی من هم الان تماس گرفتم گفتن که خروج خورده
ایکس 5 : تو دهن ما رو سرویس کردی از بس این حرفی صدبار زدی، نه عامو نننننننننننننننننننننن مشکلی نیست
وحید : سلام تکمیل وجهتون کی بود؟
محمد : کلا ۷ نفر پاشدن رفتن خب حالا چی شد رفتین؟گرون کنن راحت میشین؟
محمد : واضخ توضیح دادم وقتی نمیفهمی چطور باید توضیح داد؟نمیفهمی دیگه دوست عزیز
امیر پلاس : نمایندگی یکی از دوستان تماس گرفتم گفت تا ۱۸ اسفند فاکتور شده
شاهین پلاس : خوبه مشکل شمام حل شد ولی کاشکی بعد از اون میپرسیدین تا کی فاکتور شده
Bac : سلام آقای صدرا انشاله سلامت باشید.پیگیری جریمه تاخیر رو چطور انجام دادید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خسارت دیده از سایپا : از تجمع چه خبر دوستان
حسین : 11 خرداد
مهدی : آقا جون هر کسی که دوست دارید بعد تحویل ماشینتون حتما برید شکایت کنید از شرکت. انشالله جواب بگیریم. من اکستریم ثبت نام کردم. دیون رو هم دادم ولی هیچ خبری نیست. لعنت به مردم آزار
محمودرضا : دوستانی که تحویل خردادماه هستند نگران چیزی نباشند اولا که هنوز 14 روز از این ماه باقی مانده و طبیعتا اگر شروع به فاکتور کنند تا پایان خرداد همه تعهدات را فاکتور می کنند. مضافا بر اینکه قیمت خرداد مشخص شده و افزایش قیمتی برای تعهدات خرداد اعلام نشده است. حتی اگر تو این ماه هم فاکتور نشدید به ازای هر روز تاخیر تو فاکتور شدن ماشین، روزی حدود 200 هزار تومان (برای پیش فروشها) و 600 هزار تومان (برای فروش فوری ها) بهتون جریمه تاخیر پرداخت خواهد شد. پس نگران چیزی نباشید
امیر انوری : همینکه تاریخ تحویل پرونده به روز شد فاکتور میشه
سورن3تیر : سلام امروز بازم اماده برای فاکتور به روزرسانی شد کی فاکتور میشه؟؟
علی : سلام من 1 تیر هستم ولی فاکتور نشده هنوز
31خرداد : لطفا بگین چرا تاریخ اماده برای صدور فاکتور هی بروز رسانی میشه و عوض میشه؟
واریزی 9 فروردین1404 : مال منم 6 تیر هست فعلا منتظریم تا خردادی ها زود تر فاکتور بشن تا شاید از تیرماهی را به موقع تحویل بدن البته با این روال مشخصه که ایرانخودرو نمیخواد زود فاکتور کنه و قطره چکانی تحویل مشتری بده اونم بابت اینکه شورای رقابت نذاشته خودروها گران تر بشن و اینم کم کم تحویل میدن
اشکان : ثبت نام تیگو7پرو23بهمن403 امروزفاکتوروبیمه شدرنگ سفید