قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : سلام دوستان ثبت‌نام های t8 تحویل 90روزه کسی هست تاریخ تحویل رد شده باشه ولی ماشین هنوز شاسی نشده باشه؟
بابائی : من امروز رفتم اونجا خیلی سوت کور بود کلاً اون یک ساعت که من رفتم واسه تحویل فقط ماشین من بود اونجا واسه تحویل ولی امیدوارم سریعتر دوستان فاکتور بشن
بابائی : عزیز جانم این پیام موقعی داخل اتوبوس بودم فرستادم نمک
شاهین g : اگه همه میان تجمع اعلام کنن شنبه جلوی دادستانی با بنر شاهین g اذر کجایین
جی سون : سلام ، ما هم همینطور ثبت نام فروردین ، مدارک ماشین اومده ، هم برگ سبز هم کارت ماشین ، ولی خبری از ماشین نیست ، موندیم چکار کنیم ،
X5تیر : تحویلتون چه ماهیه میگن همون ماه دعوتنامه میاد؟
نازنین : شما کی پیش پرداخت زدید؟؟ موعد دعوتنامه کی بود تکمیل وجه کامل بودید تبدیل زدید یا موعد دعوتنامه تبدیل زدید؟؟
مهیار : فکر کنم امروز خبر خاصی مبنی بر فاکتور شدن نباشه متاسفانه
مهسا X5 : قیمت کارخانه چانگان مونتاژی 2100 هستش و یعنی هم قیمت KMC X5!!! چانگان از هر نظر خیلی ماشین بهتریههه، من که خیلی پشیمونم KMC X5 ثبت نام کردم
فریبا : در پاسخ به حسین آقا چرا دستور صادر میکنی !!!! ما هم سال 402 برای شاهین ثبت نام کردم پیامک شاهین جی ال اومد وجه اولیه واریز کردیم ، مگه خون شما از ما رنگین تره که اول شما بهتون بدن !!؟؟؟ خوب اگه ساینا خوبه خودت بردار برای ما نسخه نپیچ 😡😡 داغ سایپا ده کول تو درارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام با چه برنامه ای قرارداد های ایرانخودرو دانلود کنیم
تاجی 🇮🇷 : سجاد شرکت که نمیتونه دعوتنامه برا شما نفرسته که بیفته برا ماه های بعد و هر دفعه قیمت رو بالا ببره ،شما اگه موعد تحویلت مثلا برا خرداد باشه ولی شرکت دعوتنامه شاهین رو حتی تا آبان هم نفرسته برا شما موظف هست هر وقت دعوتنامه براتون بفرسته به قیمت خرداد باشه ،حالا حتی اگه قیمت کارخانه آبان دو برابر قیمت خرداد هم باشه مشمول شما نمیشه ،شما موعد تحویل خرداد هستید و اگه یک سال دیگه هم بخوان دعوتنامه بفرستن باید به همون قیمت باشه،الان ساندرو ها دوسال یا بیشتر دعوتنامه رو نفرستادن بعد از دوسال دعوتنامه دو تا کوییک به قیمت همون موعد دوسال پیش براشون فرستادن،اگه اینجوری باشه که شرکت دعوتنامه هیچکسی رو نمیفرسته تا قیمت کارخانه افزایش پیدا کنه نه اینجوری نیست.شما میتونی شاهین رو تبدیل نکنی و صبر کنی چون بخوان هر وقت هر تبدیلی براتون بگذارن باید به قیمت همون موعد تحویل خودرو اولی باشه
کوییک اس : عزیز الان مردم اکثرا دلالی فکر میکنند طرف میگه خوب من کوییک اس میگیرم با قیمت قبلی در میاد 400 بازار 660 میفروشم از اونور هم 200 کمتر تکمیل وجه می کنه اون 200 می زاره رو پول کوییک می ره بازار آزاد مسخره
نیسان تک : امروز واست زده بود در انتظار بازدید توسط پلیس بعد پلاک شدی؟؟چون واسم زده فعلا پلاک نشدم چقدر میکشع بهم بگو
نیسان تک سوز : سلام دوستان منم امروز پلاک شدم تک سوز هست انشاالله از همه پلاک بشن
Gxl : 40روزازفاکتورگذشت بدون پلاک دوستان احتمالادیگه به این نتیجه میرسم که اصلا خودرویی براپلاک وجودنداره فیک هست همه چی .پولمون رفت وکسی هم پاسخی نمی ده هیچ نهادی نیست الان بیش از یک ماهه شادیه تعدادانگشتان دست کوییک داده بیرون اونم برای اشناهای خودشون با الان چندنفرمیان میگن منفی بافی نکن آدم پروالان چهل روزهازفاکتورگذشته منفی بافی نکنم
سجاد : وقتی بهت تحویلش ندن ،تاخیر داشته باشه وروز به روزم توسط شرکت سایپا قیمتش بره بالا مجبور میشی بزنی اگه نه از دل خوشم تبدیل نزدم برادر.
تجمع اطلسی ها 18 آبان : سلام خواهشی که از بردرا و خواهرای عزیز حواله داران اطلس دارم، این چند روز بجز کامنت تجمع 18 ابان پیام دیگه ای نزارین تا پیام تجمع بین پیامهای متفرقه گم نشه...🙏🏻 قراره یه تجمع بزاریم یکشنبه 18 آبان ساعت 9 الی 9ونیم جلوی درب دفتر فروش سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص( شهید لشکری) حواله داران آذر و دی و بهمن و اسفند 1403
کوییک تحویل آبان : واقعا با چه عقل و منطقی شاهین رو تبدیل زدی به کوییک آخه 😁😁😁😁😂
ساینا اس تک : دوستان کسی امروز فاکتور نشده از تیر ماه