قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1 تحویل 2تیر : دوستان تارا v1 پلاس هستم فروش فوری تحویل 2تیر .اول تا چندم خرداد فاکتور شده. دوماً به نظرتون کی فاکتور میشم.سفید رنگ فروش فوری
حامد : مبلغی رو که واریز کردی منهای مبلغ قابل پرداخت تو فاکتور بکن هرچی موند بهت پس میدن
تجمع 17 خرداد : یادتون نره باید با دست پر برگردیم وگرنه اینا شاهین تحویل بده نیستن این حروم خورا
ناشناس : دوستان شرکت سایپا از قصد پیش فروشای مهر 402 که 290 میلیون واریز کردیمو گذاشته کنار اصلا هم واسش مهم نیست واسه همین هست تا الان از دادن پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 سر باز میزنه خوداری میکنه تنها راهش قراردادمنو ببریم دادسرا اعلام جرم کنیم از شرکت سایپا ازش شکایت کنیم دادستان قوه قضاییه باید باشرکت دزد کلاهبردار برخورد قضایی کنه تنها راهش همین هست تا شکایت نکنیم شرکت سایپا دعوتنامه های هفته چهارم اسفند ماه 403 نمیفرسته بای اعصابمنو خورد کرده واسمون اعصاب نگذاشته
X5 : سلام، ثبت نام بهمن x5 اردبیل هستم هنوز تکمیل وجه زرده چرا؟
Hossein : سلام ۱۰ بهمن مشکی هنوز هیچ خبری نیست
محمد : من نمیخاستم‌تجمع بشه. ولی ظاهرا چند هزار‌نفر میان فردا. آدرس بدید کحا بیاییم اعتراص کنیم. اصلا بیجا کردن زمستان‌۴۰۳ رو پیش فروش کردن دوباره. باید زود تحویل بدند. چه خرداد چه تیر و مرداد و شهریور. باید همین ماه همش فاکتور بشه. مسخره کردن ملتو؟؟
سایپا دزد : سلام خدمت دوستان عزیز برای فردا صبح با آمادگی کامل تشریف بیارید تا حقمان ثابت بشه به هیچ عنوان حرف سایپا دزد رو نخورید باید توی خرداد شاهین جی رو تحویل بدن ،
عسگری : من تعجب کردم یعنی سایپا جمعه ها هم کا می‌کنند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : برا من امروز بارگیری شده تیک حمل خودرو خورده تحویل توسط نمایندگی داره می چرخه تحویل 11خردادم بودم
پیش فروش 4 اسفند : سلام دوستان پیش فروش 3 اسفند اینجا اگه کسی هست ببیند فاکتور شده یا نه اطلاع بده ممنون
عبدالله : معلوم نیست که بیاد
الی جون : آه وناله مردم ومشتریان گریبان شرکت مدیران خودرو رو گرفت واتبارآتیش گرفت وضررکرد چون هدفش کلاه سرمردم گذاشت
27 بهمن : نه فردا ایشالا، برگ سبز کارت ماشین کارت سوخت همه اینا هم صادر شده حتی برگ سبز دستمه ، کارت ماشین دست پسته ،
29بهمن : خب پیگیری کردین ببینین چرا اینقدر طول کشیده؟
تحویل آذر : سلام شما کی تکمیل وجه انجام دادین؟ آیا تکمیل وجه دی و بهمن هم داریم؟
نیلا : مال من تحویلش 4 تیره ولی میرم روسایتش درحال صدور فاکتور میزنه هنوز تیک نخورده.
270بهمن : سوم پلاک آنلاین شدم هفته ی پیش چراغ تحویل روشن شد ولی هنوز ماشینی تحویل نگرفتم 😐
مرتضی : فرهادشمابایدلنگاتوبزنیم هواومشتریان محترم مدیران خودرو ازخجالتت دربیان که جیگرت حال بیاد