قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام عزیزم منم مثل شما خانم هستم دیشب دیدم اون آقا نوشته دعوتنامه اومده افزایش خورده نوشتم
J7 : بعد از اعلام قیمت های جدید دعوتنامه ها صادر میشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : البته نظر شخصی هست مشکی واقعا خاص هستش تو استایل شاهین یه چیز ناب
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : پس تیر ماه چی شد یه سری خرداد داریم که مال ارگانها بوده و زیاد نیستن ان شاالله تیر ماه بعدش مرداد و بقیه
شاهین GL : داداش امسال نمیدن دیگه از سال اینده پیامک میدن اونم تازه برا مهر ماهی ها دی احتمالا تا ۱۴۰۶تحویل طول بکشه
امیرمهدی : دوستان چقدر بعد از ریختن مبلغ sbr ماشین فاکتور میشه؟ لطفا اگه اطلاع دارید راهنمایی کنید
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : کمتر از یک هفته ، گاها به ۱۰ روز هم رسیده طبق اخبار و گزارشات واصله . مؤید باشید .
محمد : ممنون. ۳ مهر ۴۰۳ اولین واریزی
J4 مرداد : سلام دوستان وقتتون بخیر کسی میتونه بگه از زمان سبز شدن بیمه تا زمان صادر شدن پلاک چند روز میشه؟
کرمان : سلام دوستان پیش خرید j7 مرداد ماه تحویل بهمن ماه دعوتنامه کی میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
گیلان کوئیک اس : سامانه سخا رو انجام دادی؟
موسوی کرمانشاه : نمایندگی کدوم شهری.
کوییک اس.رضا : دوستان من 11شهریور تکمیل وجه کردم.هنوز فاکتور نشده.ولی بعضیا یک مهر هم فاکتور شدن.کسی میدونه قضیه چیه؟
207 پانا دی قالپاق : منم چند سال پیش 207 میخواستم تحویل بگیرم،سپرش شکسته بود.اما اشتباه کردم روی چاله نبردم.سپر ابنوس بود رنگش جدید اومده بود نداشتن بعد دو ماه متالیک انداختن.وقتی بردم خونه متوجه شدم رام کج شده.برگشتم صاحب نمایندگی قبول نکرد اما مسول فروش بنده خدا کمک کرد با کارت طلایی همه قطعات رو عوض کرد.فقط منتها دیگه دلچرکی شدم فروختم. فک کنم برای شما کارشناس از شرکت باید بیاد نظر بده.صبر کن عجله نکن که بعد خودت ضرر می کنه.
Mao : مبارک همه باشه،هرکی سایپا خرید کرد یعنی طرف قراردادش سایپاست خداروشکر دارن فاکتور میشن ،پارس خودرو فاکتور نمیکنه هیچ دعوتنامه هم نمیده شانس ما بعد سالها ماشین خریدیم اونم نمیدن 😂
عرفانGxl : 22 مرداد بود اخرش . فعلا خبری نیست
کوییکGX L : یکی جواب این بنده خدا رو بده
امید : 24 مرداد sbr اضافه شده
مهدی دوگانه تحویل مرداد : سلام ما که تکمیل وجه کردیم و sbrرو هم فعال کردم و جالبه برج 6 تکمیل وجه کردم روز 20 ام و چند تا 17 هم رو هم فاکتور کردن و ماهیچ به این شماره تماس میگیریم میگه آخرینش 27 اسفند بوده خدایا خودت به دا. و فریاد مابرس
سورن تحویل 20آذر فروش فوری : سلام سورن تک واریزی 20آبان فاکتور 26آبان پلاک 6آذر هنوز تحویل نشده سایت تبریز