قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
+Sadegh : من چند هفته قبل از تکمیل وجه سخا رو دادم به نمایندگی، روزی که تکمیل وجه کردم تو کاستومر میزد نقص در پرونده، زنگ زدم نمایندگی گفتند روال اینجوری که ما اطلاعات سخا رو بعد از تکمیل وجه میتونیم وارد سیستم کنیم و فرداش برای من اینکارو کردند
t8 : ثبت نامی دی ماه بودم
t8 : سلام دوستان کسی میدونه از بارگیری تا برسه به نمایندگی چقد طول میکشه شرایطی خریدم اولین قسطش 1404/25سررسید شد هنوز ماشین تحویل ندادن دیروز دفتر مرگزی زنگ زدم میگه خروج خورده
امیر : روزی که تحویل نمایندگی دادی
مجید : آقا میلاد فردای پلاک شدن تحویل دادن
t9 : ثبت نام بهمن هنوز فاکتور نشده هر روز میگن فردا
سهند : یعنی هیشکی فاکتور نشده یا 1اردیبهشت کسی نداریم اینجا؟
شاهین پلاس 2 اردیبهشت : سلام دوستان تاریخ سخا رو از کجا میشه دید ، لطفا هر کسی اطلاع داره راهنمایی کنه .
داریوش : جریمه تاخیر هستش لطفا مقدار و اینکه چند ماه تاخیر داشتی را توی این گروه اطلاع رسانی کنید
داریوش : با شما موافقم امروز زنگ زدم برا منو گفتن می مونه آخر مرداد دوم اردیبهشت تکمیل انجام شده خدا به دادمان برسه گیر افتادیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پدر واقعی توحید از ارومیه : منم 23بهمنم 12161523
بهمن : سلام تحویل 26خرداد بودم تبدیل زدم به 207امروز فاکتور شدم🫡 احتمالا همه امروز فاکتور بشن
آذر شیراز : درود تحویل خودرو بعد از فاکتور چقدر طول میکشه؟
زینب اپشنال 4 مرداد فروش فوری سفید : خیلی خیلی مبارکه😍
ار اس : سلام چند روز مهلت تکمیل وجه بهتون داده برا پیش فروش های تحویل مرداد
رانا تحویل 18خرداد تبدیل 207 : سلام .رانا تحویل 18خرداد بودم که تبدیل زدم 207..امروز و همین الان فاکتور شدم ..سفید
م.م : سلام تکمیل وجه 11اسفند سخا هم همون روز فعلا فاکتور نشدم شماره پذیرش 11747253
GXL : 15 اردیبهشت سخا و تکمیل وجه بود، امروز تحویل گرفتم ماشینو
م.م : سلام تکمیل وجه 11اسفند سخا هم همون روز شماره پذیرش 11747253 فعلا فاکتور نشدم
اطلس آذر : مریضم دروغ بگم شماره پلاکم تو سیستم موجوده می خواین باور کنید می خواین نکنید همه که مثل شماها دروغ نمیگن