تا مدت ها تملک یک خودروی سدان لوکس تنها در انحصار ثروتمندان بود و افراد عادی در حسرت خرید چنین خودرویی به سر میبردند؛ اما کمپانی هیوندای با تولید و عرضه اکوس(سنتنیال)، این حلقه انحصاری را شکست و آرزوی افراد بسیاری را برآورده ساخت؛ علیرغم استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا و جدیدترین تسهیلات رفاهی و امنیتی در اکوس، این خودروی لوکس از قیمت بسیار کمتری در مقایسه با رقبای خود برخوردار است. از جمله مزایای این سدان لوکس میتوان به کابین جادار و بسیار ساکت، طراحی داخلی بسیار زیبا، و رانندگی نرم و روان آن اشاره کرد. کمپانی هیوندای با اعمال تغییراتی در طراحی خارجی و داخلی سنتنیال، مدل 2014 این خودرو را با زیبایی هر چه تمام روانه بازار کرد. از جمله این تغییرات میتوان به اضافه شدن تجهیزات جدیدی چون سیستم BlueLink، سیستم هشدار نقاط کور و ترافیک عقب، اصلاح سیستم تعلیق، و استفاده از مواد جدید در طراحی داخلی این سدان اشاره کرد.
شایان ذکر است، مدل Ultimate این خودرو در حال حاضر با توانایی حمل سه سرنشین در صندلی عقب تولید میشود. از نظر منطقی میتوان گفت که در کلاس خودروهای سدان لوکس، هیوندای سنتنیال از شانس زیادی برای موفقیت برخوردار است. تنها مشکل سدان لوکس کرهای این است که به محض نشستن پشت فرمان آن، این سوال در ذهن شما نقش میبندد که "آیا سنتنیال ارزش مبلغ پرداختی را دارد؟". البته باید در نظر داشته باشید که از نظر فرمان پذیری و هندلینگ و همچنین کیفیت مواد به کار رفته در طراحی داخلی، اکوس هرگز توانایی رقابت با سدان های لوکس آلمانی را ندارد. شایان ذکر است، سنتنیال با خودروهای لوکسی چون کادیلاک XTS و هیوندای جنسیس که از نظر قیمت در رده های پایین تری قرار دارند نیز، باید رقابت کند. گفتنی است، کادیلاک XTS با وجود برخورداری از امکانات مشابه اکوس، رانندگی نرم تر و بهتری را در اختیار راننده قرار میدهد و از نظر ظاهری نیز، جلال و شکوه بیشتری دارد. با این اوصاف شاید بتوان گفت که سدان لوکس هیوندای، در عمل چندان رضایت بخش نیست.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای سنتنیال 2014 یک سدان لوکس دیفرانسیل عقب است که در دو تیپ Signature و Ultimate، با ظرفیت پنج سرنشین، به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندارد اکوس Signature شامل موارد زیر میشود: رینگ های 19 اینچی، سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم، چراغ های جلوی زنون قابل تنظیم، چراغ های حرکت در روز و مه شکن های LED، آینه های الکتروکرومیک برقی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و جلو، کروز کنترل قابل تنظیم، ترمزهای ضد قفل، کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم هشدار عبور از خط و نقاط کور، کیسههای هوای جانبی برای صندلی های جلو و عقب، کیسه هوای پرده ای و محافظ زانوی راننده، برف پاک کن اتوماتیک، برف پاک کن یخ شکن شیشه جلو، درب صندوق عقب برقی، سانروف، و سیستم دسترسی بدون کلید. از امکانات داخلی این سدان لوکس میتوان به کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطهای، کنترل آب و هوا مخصوص صندلی عقب، صندلیهای جلو مجهز به گرم کن و تهویه با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، صندلیهای عقب مجهز به گرم کن با پشتی قابل تنظیم، روکش چرم، فرمان تلسکوپی برقی مجهز به گرم کن، آفتاب گیر برقی در عقب، و تزئینات چرمی اشاره کرد.
سیستم BlueLink با قابلیت برقراری تماس اضطراری و ردیابی خودروی مسروقه، اتصال بلوتوث تلفن همراه، مسیریاب ماهواره ای با نمایشگر 9.2 اینچی مجهز به اطلاع رسانی لحظه ای ترافیک، سیستم صوتی Lexicon با 17 بلندگو، رادیو ماهواره ای، رادیو HD، پورت iPod/USB، یک درگاه صوتی اضافی، و CD/DVD چنجر شش تایی از جمله تجهیزات الکترونیکی اکوس به شمار میروند. در تیپ Ultimate علاوه بر موارد بالا، امکاناتی چون درب های برقی، صندوق پران برقی، صفحه کیلومتر LCD، نمایشگر مجازی شیشه جلو، دوربین با دید از جلو و کناره ها، آفتاب گیرهای برقی برای صندلی عقب، صندلی عقب قابل تنظیم مجهز به گرم کن، و سیستم سرگرمی با دو نمایشگر به چشم میخورد.
قدرت و عملکرد موتور
هیوندای اکوس 2014 به صورت استاندارد با موتور هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه میشود. استفاده از این پیشرانه، سدان لوکس کرهای را با قدرت 429 اسب بخار و گشتاوری در حدود 510 نیوتن متر به پیش میراند. موسسه حفظ محیط زیست آمریکا (EPA) مصرف سوخت سنتنیال در شهر، بزرگراه، و ترکیبی را به ترتیب معادل 18، 12، و 15 لیتر به ازای هر صد کیلومتر ثبت کرده است. بر اساس ارزیابی های انجام شده، شتاب 0 تا 100 این خودرو در حدود 5.7 ثانیه تخمین زده شده است. طبق آزمایشات انجام شده بر روی سیستم ترمز، اکوس توانست با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، پس از طی 40 متر متوقف شود که این مقدار کمی بیشتر از دیگر رقبا میباشد. در تست تصادف انجام شده توسط موسسه ایمنی بزرگراه ها نیز، سدان لوکس هیوندای توانسته است درجه "Good" را کسب کند که همین امر یکی از نقاط قوت سنتنیال به شمار میرود.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کمپانی هیوندای با تغییر شکل کنسول وسط و داشبورد در مدل 2014 اکوس، ظاهر زیباتری به این خودرو بخشیده است. وجود صفحه نمایش 9.2 اینچی در کنار اهرم چرخشی قرار گرفته در کنسول وسط، استفاده از سیستم InfoTainment را راحت تر ساخته است.
نمایشگر LCD صفحه کیلومتر دیجیتال در تیپ Ultimate این خودرو، ظاهر بسیار زیبایی به اکوس میبخشد. از دیگر امکاناتی که در این کلاس به ندرت دیده میشود، نمایشگر مجازی (Head-Up Display) است که به صورت استاندارد در تیپ Ultimate وجود دارد و اطلاعات مهمی چون سرعت و مسیریابی نقطه به نقطه را بر روی شیشه جلو به نمایش میگذارد.
علاوه بر نرمی و راحتی فوق العاده، وجود تهویه در صندلی های جلو سواری لذت بخشی را برای سرنشینان فراهم میآورد. چرم، چوب، و پلاستیک مورد استفاده در هیوندای سنتنیال 2014 از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. در مجموع میتوان گفت، فضای پای مناسب، نصب نمایشگر برای سرنشینان عقب، امکان تنظیم صندلی های عقب، و فضای مناسب صندوق عقب، همگی اکوس را به یک خودرو ایدهآل تبدیل میکنند.
تجربه رانندگی
هنگامی که پشت فرمان هیوندای سنتنیال 2014 قرار میگیرید، شاید در مقایسه با موتورهای هشت سیلندر همتایان آلمانی، موتور هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری این سدان لوکس، غیر قابل اعتماد به نظر برسد. اما هنگامی که سوئیچ را میچرخانید و موتور را روشن میکنید، غرش نرم موتور نوید یک رانندگی ایمن و راحت را به شما میدهد. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز، همراه خوبی برای این موتور پر قدرت به شمار میرود. اما اگر میخواهید هنگام حرکت در بزرگراه ها تعویض دنده سریع تر و راحت تری داشته باشید، بهتر است حالت اسپرت را انتخاب کنید. شایان ذکر است، کمپانی هیوندای با اعمال تغییراتی در سیستم تعلیق بادی مدل 2014 این خودرو، سواری نرم تری را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.