استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی در شهر

رپورتاژ دسترسی راحت و سریع نیروها و خودروهای آتش نشانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سطح ایمنی شهرها و ساختمان‌ها تاثیر مستقیم دارد. چرا که دسترسی سریع و کارآمد به محل حادثه و حریق باعث می‌شود که عملیات با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود و میزان خسارت جانی و مالی کاهش پیدا کند. در این بخش به طور کامل موارد استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی را نسبت به ساختمان‌ها و محیط‌های شهری معرفی و بررسی می‌کنیم.

چرا استانداردسازی دسترسی و استقرار ضرورت دارد؟

هنگامی که حادثه و یا آتش سوزی رخ می‌دهد، زمان مهم‌ترین چیز است و تمام تلاش باید بر این باشد تا انواع خودرو آتش نشانی و نیروها در سریع‌ترین زمان به محل حادثه برسند. اما در برخی نواحی و شهرها به دلیل طراحی غیر اصولی و غیر استاندارد و یا نبود فضای کافی، این زمان به تاخیر می‌افتد که می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

اما استانداردسازی دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی، سریع رسیدن نیروها و خودروهای امدادی را تضمین می‌کند؛ یا حداقل مدت زمان آن را به حداقل می‌رساند. اما برای رسیدن به این شرایط باید مواردی رعایت شوند که عبارت‌اند از:

  • طراحی استاندارد و اصولی مسیرها و جایگاه ایستگاه‌های آتش نشانی
  • دسترسی سریع و ایمن به ساختمان‌ها و مناطق حساس شهری
  • اسقرار تجهیزات آتش نشانی از جمله شیرهای هیدرانت در نزدیکی محل حادثه

الزامات دسترسی خودروهای آتش نشانی

برای دسترسی راحت‌تر خودرهای اطفا حریق و امدادی نیز الزامات و مواردی وجود دارد که باید رعایت و به کار گرفته شوند، که شامل موارد زیر می‌شوند:

ابعاد مسیر

  • عرض مسیر: حداقل عرض مسیر که باید برای این خودروها در نظر گرفته شود، معمولا بین 3.5 تا 6 متر است.
  • ارتفاع مسیر: حداقل ارتفاع مسیر 4.5 متر است تا برای عبور خودروهای سنگین مشکلی به وجود نیاید.
  • ابعاد مسیر برای چرخش: شعاع چرخش مسیرها نباید کمتر از 12 متر باشد تا خودروهای سنگین به راحتی بتوانند دور بزنند و جابه‌جا شوند.

شیب و استحکام مسیر

  • شیب مجاز: میزان شیب مسیر نباید بیشتر از 10% باشد.
  • استحکام سطح: مسیرها باید به نوعی طراحی و ساخته شوند که بتوانند وزن خودروهای آتش نشانی که بعضا تا چندین تن می‌رود، را تحمل کنند.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

استفاده از علائم راهنمایی

  • مسیرها باید به وضوح با علائم راهنمایی مناسب، مشخص شوند.
  • نقاط ورود و خروج و دسترسی‌های اضطراری باید از قبل تعیین و فراهم‌سازی شوند.

الزامات استقرار خودروهای آتشنشانی

علاوه بر مسیرها، شرایط خودروها و استقرارشان باید فکر شده باشد تا دسترسی راحتی به نقاط مختلف شهر و آن محیط وجود داشته باشد؛ که این موارد عبارت‌اند از:

فضای استقرار

  • فضای مناسب و استاندارد برای پارکینگ خودروها باید حداقل 30 متر از ورودی ساختمان فاصله داشته باشد.
  • موقعیت استقرار باید به نوعی باشد که خودروهای امدادی خیلی سریع مستقر شوند و تجهیزات خود را پیاده کنند.

دسترسی مناسب به تجهیزات و منابع

  • محل استقرار باید دسترسی راحتی به منابع آب مثل شیرهای آتش نشانی و یا مخازن ذخیره‌سازی آب داشته باشد.
  • دسترسی به تجهیزات آتش نشانی داخل ساختمان نیز باید راحت و سریع باشد.

استقرار در ساختمان‌های با ارتفاع زیاد

  • برای ساختمان‌های بلند که ارتفاع آن‌ها بیش از 23 متر است، خودروهای آتشنشانی باید بتوانند از دیوارهای خارجی برای نردبان‌ها و تجهیزات بالا برنده استفاده کنند.

استانداردهای بین المللی و ملی

استانداردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد اما معتبرترین آن‌ها NFPA (انجمن ملی حفاظت از آتش سوزی) است که شامل استانداردهایی مانند NFPA 1 و NFPA 1141 که مربوط به استاندارد طراحی زیر ساخت‌های حریق است، می‌باشد.

 

مقررات-دسترسی-و-استقرار-خودروهای-آتش-نشانی

مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان ایران نیز دارای قوانین و بندهایی به‌ویژه در مبحث سوم و بیست و سوم می‌باشد.

استاندارد نبودن دسترسی و  استقرار چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

  • طراحی نامناسب معابر در محیط‌های شهری قدیمی
  • نداشتن فضای مناسب در نزدیکی ساختمان‌های متراکم و پر جمعیت
  • عدم هماهنگی بین شهرداری و سازمان آتش نشانی در ساخت و سازهای شهری

راه حل رفع این مشکلات چیست؟

  • اصلاح و بازسازی معابر قدیمی
  • آموزش اصولی به معماران و مهندسین در زمینه استانداردهای دسترسی و استقرار
  • وضع و اصلاح قوانین سخت‌گیرانه برای اجرای الزامات ایمنی در ساختمان‌ها

جمع‌بندی

استاندارد دسترسی و استقرار خودروهای آتش نشانی نقش مهمی در مدیریت ایمنی شهری دارد. طبیعتا رعایت و به کارگیری این استانداردها و موارد علاوه بر کاهش زمان واکنش در شرایط اضطراری، باعث به حداقل رسیدن خسارات جانی و مالی نیز می‌شود.

آریا حریق پاسارگاد

این مطلب توسط گروه صنعتی آریا حریق پاسارگاد،‌ تهیه شده است. این مجموعه طراح و تولید کننده انواع خودروهای آتش نشانی سبک، سنگین و قطعات خودرو آتشنشانی می‌باشد. جهت سفارش ساخت، تعمیر و استفاده از سایر خدمات این مجموعه می‌توانید به وب‌سایت آریا حریق به آدرس Aryaharigh.com مراجعه فرمایید.

برچسب : خودرو , رپورتاژ , خودروی آتش نشانی , آریا حریق پاسارگاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مراد : سلام تا چند وقت بعد تحویل ماشین سند و مارتش باید بیاد اگه نیاد ب کی باید بگیم
محسن : سلام بخواهیم آینه تارا رو برقی جمع کنیم هزینش کسی می دونه چند هست ت نمایندگی
نسترن : دوستان متوجه شدیم چند نفر جلوی ما هستند درسته اما باید بدونیم شرکت روند تولیدش چجوریه روزی چندتا تولید میشه این هم خیلی مهمه من هشت اردیبهشت هستم احتمالا نزدیک 400 نفر باید جلوی من باشند آیا روزی بیست نفر فاکتور میشوند که من هم 30 روز دیگ فاکتور بشم
مهدی : سلام دوستان کسی اطلاعی در مورد اینک چرا پلاک نمیکنن داره؟؟ هم سخا رو انجام دادم هم املاک اسکان رو...
مرتضی : سلام به همه دوستان من هم ۲۶ مهر ماه شاهین cvt سانروف فاکتور شده و هنوز پلاک نشده
شاهین تحویل مرداد : درود دوستان من دوشنبه قید سانروف زدم تبدیل بهglزدم و مبلغ ۳۱۶میلیون دیگه واریز کردم تحویل زده بود یک ماهه ولی نمایندگی گفت تاخیر داره ایشالا هرچی خیره براتون پیش بیاد
شاهین جی ال : خدا ریشه ظلم بکنه 25خرداد هنوز خبری از فاکتور نیس
علی : سلام تو گوگل بزن سایت پیگیری محصولات سایپا
هادی cvt : آره داش قبول دارم حرفتو. منم تبدیل به gl زدم. فروختم . روش گذاشتم تارا اتوماتت 1403 کم کار خریدم. گفتم شاید تبدیل به پلاس بیاد ولی به جاش تبدیل به دنده اومد🤦. ظاهرش رو خیلی دوس داشتم ولی فنیش رو نه. قبلا هم ساینا داشتم منو داشت سکته میداد از بس ایراد داشت. حتی قید گارانتی رو زده بودم و بیرون با قطعات درست حسابی تعمیرش کردم. شاهین پلاس هم خیلی گرون بود و نتوستم بخرم سراغ تارا اتومات رفتم و فعلا راضیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میلاد هستم : من الان ده روزه پلاک شدم هنوز کاشانع نیومده لطفا اطلاعات کامل ندارید چیزی رو شیر نکنید
سجاد : واریزی22 خرداد کسی هست فاکتور بشه
207 فوری : سلام 12 ثبتنام و پول واریز کردم الان نگاه کردم فاکتور شدم.ولی تا پیامک برنده امد همون ثانیه واریز وجه انجام دادم یعنی به 2 دقیقه نرسید
سورن 30 مهر مشکی : دوستان دیروز ماشین فاکتور شده. هنوز تخصیص پلاک هم نشده امروز پیامک اومده که ظرف یک هفته بیاین سند رو بگیرین. معنیش چیه؟ متن پیامک: مشتری گرامی؛ صورتحساب فروش ( سند و فاکتور فروش ) خودروی شما آماده ارسال به نمایندگی می باشد. چنانچه نمایندگی محل تحویل خودرو، استان تهران می باشد، ظرف مدت 3 روز و در صورتیکه خارج از استان تهران می باشد، ظرف مدت 7روز، پس از دریافت این پیامک جهت اخذ، به نمایندگی مراجعه فرمایید.
ساینا پیش فروش 12 اسفند : مبارکت باشه خیلی سختی کشیدن دوگانه ها چرخش واست بچرخه اینشالله
هادی : ما دیگه رفتیم ایشالا چرخش برا همه به شادی بچرخه خدانگهدار
هادی : سلام دوستان من امروز تحویل گرفتم تبریز هستم ماشین خیلی خوبی هستش من دوگانه رادیال بود بعد این که پیامک بیمه بیاد یک روزه تحویل میدن
ابوالفضل : منم تیک تحویل حضوری زدم سه آبان پلاک شده ولی خبری نیست زنگ زدم به سایپا الان یه هفته میگه ماشین باید بره یه پارکینگ دیگه تا اونجا تحویل بدن میگه پیامک اومده بیاید تحویل بگیرید چه داستانی شده من 1402 نوشتم یه ماه بود ولی 20 روزه تحویل دادن اونم تیک حضوری زده بودم نمیدونم چرا اینوانقدر طولش میدن از سال 1396 دارم هر 2سالی نیسان می‌نویسم هیچ کدوم انقدر اذیت نشده بودم بار شرکت دارم هر روز داره زنگ میزه میگه بیا بار ببر موندم پیاده
31شهریور : بشینن تا ما تبدیل به gx قبول کنیم.
ابوالفضل : منم تیک تحویل حضوری زدم سه آبان پلاک شده ولی خبری نیست زنگ زدم به سایپا الان یه هفته میگه ماشین باید بره یه پارکینگ دیگه تا اونجا تحویل بدن میگه پیامک اومده بیاید تحویل بگیرید چه داستانی شده من 1402 نوشتم یه ماه بود ولی 20 روزه تحویل دادن اونم تیک حضوری زده بودم نمیدونم چرا اینوانقدر طولش میدن