ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

 

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما با حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، این جریان علاوه بر اینکه تا حدی می تواند واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند موجب رشد هزینه قطعه سازان و بالارفتن هزینه تولید محصول نهایی خودروسازان نیز خواهد شد!

 

از ابتدای هفته جاری (شنبه ۲۴ آذر) با تصمیم بانک مرکزی حرکت ارز به سوی تک نرخی شدن آغاز شد. اقدامی که اگر چه می تواند سرآغازی برای جمع شدن بساط رانت های حاصل از چند نرخی بودن ارز و کالاهایی مانند خودرو نیز به شمار رود، اما این اتفاق مهم در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن با ارز توافقی، می تواند بخش‌های اقتصادی مختلف کشور از جمله صنایع خودرو و قطعه را متاثر از خود کند.

پس از آغاز حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، وزیر اقتصاد در شبکه ایکس نوشت: «قیمت گذاری دستوری در بازارها از جمله بازار ارز، جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید سفته بازی و التهاب در بازار ارز نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. براساس یافته‌های علم اقتصاد و تجربه خود در این سال‌ها می‌گویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ‌های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی می‌کند.»

به هر حال با تصمیم بانک مرکزی در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، گمانه زنی ها در خصوص این حرکت که می‌تواند صنعت خودرو و قطعه کشور را متاثر از خود کند یا نه؛‌ این روزها جز موضوعاتی است که در محافل خودرویی و رسانه ای بسیار مطرح می شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه واردات بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی تامین می شد، حالا با حذف آن و جایگزینی نرخ توافقی که میزان بالاتری دارد، می‌تواند خودرو و صنایع وابسته را تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد.  

براین اساس،‌ به نظر می رسد واردکنندگان قطعه و مواد اولیه که از قضا پیش تر واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادند، حالا باید هزینه بیشتری را برای تامین ارز بپردازند.

تا پیش از این یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما حالا با حذف این شکل از ارز، ضمن این که می‌تواند تا حدی واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند، در رشد هزینه تولید شرکت ها هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

البته از نگاه کارشناسان این اتفاق در کلیت خود می‌تواند تا حدی به‌ نفع قطعه‌سازان داخلی باشد؛ اما باید توجه داشت که قطعه‌سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به‌ قیمت دلاری خریداری می‌کنند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند کار را برای آن‌ها نیز تا حدی سخت کند.

اما در این ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شوک حذف سامانه نیما بر روی خودروسازان و قطعه سازان معتقد است با توجه به وابستگی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه خارجی، طبعا هرچه ارز ارزان‌تری در اختیار آنها قرار بگیرد، هزینه تولیدشان کمتر خواهد بود و هرچه نرخ ارز مصرفی بالا برود، این هزینه بیشتر می‌شود.

محمد تقی احمدیان، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان این سال‌ها همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کردند، سامانه‌ای که بخشی از ارزمورد نیاز آنهارا با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد در اختیارشان می‌گذاشت اما با برنامه جدید بانک مرکزی و حذف ارز نیما، قطعه‌سازان از این پس مواد اولیه و برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان را  با ارز گران‌تری می‌خرند؛ بنابراین هزینه تولیدشان بالا می‌رود و قطعات ارسالی به خودروسازان قیمتی افزون بر گذشته خواهد داشت.

به گفته وی، البته با افزایش داخلی‌سازی می‌توان از ارزبری خودروها کاست و قیمت تمام‌شده را از این مسیر کنترل کرد، اما واقعیت ماجرا این است که قیمت تمام‌شده قطعات داخلی نیز به واسطه حذف ارز نیمایی بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با این روند رشد قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: مگر اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان با صرفه‌جویی در دیگر هزینه‌های خود، اثر رشد نرخ ارز را خنثی کرده یا کاهش دهند.

احمدیان همچنین به تاثیر حذف ارز نیما بر شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت و گفت: با این تصمیم شرکت های بخش خصوصی و مونتاژکار هم با چالش رشد هزینه مواجه خواهند شد. در واقع، مونتاژکاران با توجه به حذف ارز نیمایی، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار توافقی تامین کنند، بنابراین با رشد قطعی هزینه تولید مواجه خواهند شد.

به هر حال با اوج‌گیری هزینه‌های خودروسازان در سال های اخیر به خصوص پس از تحریم های سال ۹۷ و روند تورم و کاهش ارزش پول ملی، نرخ دلار نیز در کشور به‌ شدت با افزایش همراه شده است و از آن جا که خودروسازان و قطعه سازان بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. علاوه بر آثار تورم، رشد نرخ ارز نیز روی هزینه‌های تولید آنها تاثیر بسیاری داشته است اما در این میان رشد دخالت دولت در این بازه زمانی و قیمت‌گذاری دستوری برای دو خودروساز بزرگ کشور همچنان پابرجاست؛ شرایطی که وضعیت بسیار پیچیده‌ای را پیش روی خودروسازان قرار داده است و بیش از پیش نیازمند یک تصمیم جدی از سوی سیاست گذار و خروج دولت از این صنعت است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تاثیر ارز توافقی , ارز توافقی و قیمت خودرو , افزایش قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تیتانیوم : با سلام تحویل اسفند بودم دیروز پلاک تخصیص داده شد و بارگیری شد امروز از نمایندگی دلفان لرستان تحویل گرفتم فقط یه نکته برای دیدن فیلم از طریق یو اس بی فقط موقع توقف خودرو یا کشیدن ترمز دستی فیلم را میاره بالا زمان حرکت یا وقتی ترمز ترمز دستی را بخوابونیم فقط صوتی پخش میشه تصویر نمیاره بالا. هیچ راهی هم نداره قبلت دنا پلاس داشتم از قسمت تنظیمات درست میشد به نمایندگی گفتم. گفتند که راهی داره.
سینا : آقا محمد شما ۱۳ خرداد فاکتور شدید چند روز قبلش وضعیت به عقب(تکمیل وجه) برگشت؟
ماهلین : سلام دوستان من امروز تماس گرفتم گفتن تا تاریخ 31فرو ردین فاکتور شده من تحویل اردیبهشت هستم شاهین Gگقتن فقط تحویل اردیبهشت مونده که فاکتور شه راست میگن ؟
مهراد : سلام من ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم و۲۰ سخا رو تحویل دادام امروز فاکتور شد
S3بهsr3 : سلام کسی هست خبر دقیق داشته باشه یه خبر جدید اگه کسی خبر بدستش رسید اینجا انتقال بده ممنون میشم
T9 ۱۳آذر مشکی اردبیل : از اردبیل کسی هست من یکشنبه میرم با پلاگارد نمایندگی والله از تهرانیا که بخاری در نیومد و تجمع نکردن
Sr3 : این تعلل از تهرانه که کاراشو نمیکنن وگرنه شاسی شدن ما با کارخونه نیست اونا فقط تولید میکنن شماره شاسی مال کیه تهران تعیین میکنه ک فعلا خوابن
نرگس : سلام تهران تولید میشه مدارک هم از تهران پست میشه به شهرتون دیگه
A5سفید شهریور : سلام دوستانه‌ای صحت داره ماشین توقف تولید شده من زنگ زدم کارخانه گفت ماشین تولید شده ولی جلوشون پلیس راهور گرفته برای همین نمیزارن شاسی کنیم صبور باشید تا کی باید صبوری کنم دیگه صبر حدی داره
نرگس : سلام ببخشید کسی میدونه تارا اتومات تهران تولید میشه یا خراسان ؟؟؟ مدارک ماشین از خراسان برام ارسال شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشاری : طبق بند 9 ماده الف تبصره دوم شرکت حق داره تا قبل از تحویل اگر قیمت مصوب توسط دولت تایید شد از مشتری بگیره و هیچ ربطی به مدل فروش نداره. تو قروش فوری هم دقت کنید نزده قیمت قطعی فقط زده فروش فوری الکی دل خوشی به خودتون ندید از هفته دیگه هم افزایش قیمت شدید
وحید تکمیل وجه 6 اسفند : آقایان،دوستان،عزیزان،هموطنان عزیزم،تکمیل وجه 6 اسفند هستم با تحویل سخای 7 اسفند،هنوز فاکتور نشدم،نشددددددددددم.5 اسفند هم هنوز فاکتورش کامل نشده،فوق العاده ها هم حداقل یکماه طول می کشه فاکتور بشن،اینقدر الکی خودتونو اذیت نکنید،هی چی شد چی شد راه انداختین،بسه دیگه.دنبال زیر بغل مارین؟!؟...
خنده : قرار بود رانا رو سورن بدن حالا برعکس شد که
اطلس تکمیل وجه 1403 اسفند : منم دقیقا مثل شما قرار بود اذر تکمیل وجه بیاد که نیومد اسفند تکمیل وجه کردیم
امیررضا : دوستان مگه سورن پلاس توقف تولید شده که جایگزین راناپلاس بدن
اطلس تکمیل وجه 1403 اسفند : اسفند 1402 واریزی اول داشتیم گفتن تکمیل وجه میشه اذر ماه دی ماه هم تحویل میدیم 1403 ینی تکمیل وجه اسفند 1403 انجام دادیم الان پول گرفتن ماشین نمیدهند
امیررضا : سلام دوستان ازکجا میدونین سورن توقف تولید شده که تبدیل بزنن به رانا پلاس
فرهاد : به دلیل استقبال بی‌نظیر شما مشتریان گرامی و بنا به درخواست شما شرکت محترم مدیران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش خواهد داد ولی در عوض کیفیت محصولات این شرکت عزیز نیز بهبود خواهد یافت درود بر این شرکت بزرگوار با مدیران خودرو ایمن برانید
دنا 6 دنده تحویل مهر : دعوتنامش واست اومده؟
اطلس تکمیل وجه 1403 اسفند : واقعا منم هستم ولی با یه نفر دونفر که نمیشه