جدایی بازار خودرو از دلار

جدایی بازار خودرو از دلار

 

همواره یکی از مولفه‌های تعیین قیمت خودرو در بازار «نرخ ارز» بود اما امسال شاهد کاهش تاثیرپذیری قیمت خودرو از ارز هستیم، به شکلی که در آذرماه با وجود رشد نرخ دلار قیمت خودرو کاهشی شد.

بررسی وضعیت بازار خودروی ایران نشان می‌دهد که طی سال جاری اگرچه با ترافیک اخبار سیاسی و بین‌المللی مواجه بودیم که اثر خود را بر بازار آزاد ارز نیز گذاشت اما نتوانست آنطور که پیش بینی می‌شد بر بازار خودرو تأثیر خاصی بگذارد.

عدم تاثیرپذیری بازار خودرو از قیمت ارز، انتظارات تورمی و البته افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو در حالیست که طی سال‌های گذشته هر یک از این اتفاقات به تنهایی می‌توانستند قیمت خودرو را درگیر افزایش‌های نجومی کنند؛ با این حال به نظر می‌رسد بازار خودرو پس از سال‌ها دست به گریبان شدن با اتفاقات غیراقتصادی، امسال تصمیم گرفته بدون توجه به حواشی موجود مسیر خود را برود.

چرا بازار خودرو از دلار پیروی نمی‌کند؟

کارشناسان معتقدند که بی توجهی بازار خودرو به اخبار سیاسی و بین‌المللی می‌تواند ناشی از بی حس شدن این بازار باشد؛ به این معنا که بازار خودرو دیگر کشش‌های گذشته را ندارد و تا جایی قیمت‌ها در این بازار بالا رفته که افزایش‌های چند هزار تومانی دلار نیز نمی‌تواند بازار را تکان خاصی دهد.

وضعیت در این بازار به گونه‌ای پیش رفته که همانطور که اشاره شد حتی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز نتوانست تأثیر آن‌چنانی بر منحنی قیمت‌ها گذاردحتی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز نتوانست تأثیر آن‌چنانی بر منحنی قیمت‌ها گذارد؛ به شکلی که پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای، قیمت خودرو در بازار آزاد به صورت میانگین ۱۰ درصد و در برخی محصولات کمتر از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

از سویی دیگر امید خریداران به افزایش واردات خودرو به خصوص خودروهای کارکرده باعث شده بازار درگیر رکود شود چراکه در حال حاضر فاصله قیمتی آن‌چنانی بین خودروهای پرتیراژ ایرانی با خارجی وجود ندارد و مصرف کننده ترجیح می‌دهد به جای خودروی ایرانی که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آنطور که باید و شاید از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، خودروی خارجی ولو کارکرده بخرد.

همچنین با توجه به اینکه قدرت خرید مردم دیگر مانند سابق نیست و متناسب با رشد ارتفاع قیمت خودرو در بازار آزاد، بالا نرفته است، خریدار کمتری در بازار حضور دارد و به این سبب به صورت طبیعی بازار خودرو دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد؛ این در حالیست که در گذشته وقتی قیمت دلار اندکی بالا می‌رفت به سرعت بازار خودرو نیز متأثر از این افزایش، دچار تکان اساسی می‌شد و قیمت خودرو به صورت روزانه از پلکان قیمت بالا می‌رفت. با این حال امروز شاهد هستیم که دلار در بازار آزاد از مرز ۷۷ هزار تومان نیز عبور کرده اما نتوانسته بازار خودرو را چندان تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

افت و خیز قیمت دلار و خودرو در ۹ ماهه

برای بررسی دقیق‌تر کاهش اثرپذیری دلار بر قیمت خودرو باید وضعیت قیمت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد؛ بر همین اساس در فروردین ماه که قیمت دلار ۲.۹ درصد افزایش یافت قیمت خودرو میانگین ۵ تا ۸ درصد رشد کرد.

در ادامه شاهد کاهش ۸ درصدی قیمت ارز در اردیبهشت بودیم که در نهایت منجر به افت ۳ تا ۱۰ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد شد؛ در خرداد ماه نرخ ارز کمتر از یک درصد با افت مواجه شد که به تبع آن نرخ خودرو در بازار ۴ تا ۵ درصد کاهش یافت. با ورود به فصل تابستان، قیمت دلار افت ۱.۹ درصدی را تجربه کرد و به دنبال آن قیمت خودرو میانگین ۳ درصد پایین آمد.

اما ماجرای کاهش اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار از مرداد ماه به این سو رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت؛ در این ماه اگرچه شاهد رشد ۵ دهم درصدی قیمت دلار بودیم اما قیمت خودرو با افت مواجه شد. در شهریور ماه نیز قیمت دلار ۱.۶ درصد بالا رفت اما قیمت خودرو تنها ۲.۴ درصد رشد کرد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بازار خودرو , دلار , رابطه بازار خودرو و دلار , جدایی بازار خودرو از دلار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا : هر اعتراضی جلوی درب کارخانه سایپا صورت بگیرد و نمایندگی‌های آن به صورتی خشن و با پلیس به شما خواهیم فهماند که صبر کنید تا ماشین به شما بدهیم ثر به شما گفته‌ایم که تا ۶ ماه طول می‌کشد تا ماشین را به شما بدهیم هم با سود تاخیر پس چرا شما مردم نمی‌فهمید همچین چیزی را قطعه به ما نمی‌دهند پس لطفاً کمی صبر کنید تا بهتون بدهیم ماشین را با تشکر از ملت عزیز و باز هم می‌گویم هرگونه اعتراضی پیگرد قانونی دارد
سایپا : هر فحشی به سایپا پیگر دقانونیاین آخرین هشدار ما به شما ملت عزیز ایران است وقتی قطعه نیست ما چه جوری ماشین بسازیم گیربکس اتوماتیک توسط چین به ما داده می‌شوداما حالا چی شاید ماهانه ۱۰ تا ۱۲ تا این گیربکس‌ها به ما بدهند پس لطفاً صبر کنید آرام باشید این آخرین هشدار است هرگونه حاشی در سایت‌های زیر مجموعه ما بکنید قطعاً با شما همانطور رفتار خواهیم کردروابط عمومی شرکت خودروسازی سایپا
علی : امروز زنگ زدم ۲۰ اسفند فا کتورشده
ععقچی : همش تقصیر عراقچیه دیوونه است
شاهین +++ : منم هفته پی زنگ زدم ظاهرا فقط کلمه صبور باشید بلدن گفتم توقف تولید شده؟پلشت جواب داد نه ازدحام آخر اسفند زیاده!!! فک کنم مزخرف گفت تقریبا امروز زنگ زدم گفت گیربکس اتوماتیک به دستمون نرسیده همش مسخره الکی
شاهین کیارش : کدوم شهر منم میامممم
شاهین +٪ : سایپا بیشرف دزد کثیف سود پول ما و بالا کشیده مرگ بر سایپا همه باهم تجمع کنیم به همه اطلاع میدم مملکت صاحب داره
شاهین : سایپا بیشرف تجمع تجمع
شاهین اسفند : با این حالت فاکتور بشه تقریبا یه ماه دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
11 بهمن : من 5 روزه فاکتور شدم پلاک نشدم
اطلس اذرماه16 اسفند : 16اسفند تا الان فاکتورنشدم😔
امیر : شنبه به نمایندگی سر بزن اومده احتمالا زنگ نمی،زنند
علی 207 پانوراما تحویل مهرماه طرح فرسوده : سلام دوستان خوب. تو را خدا اگه کسی میدونه. بگه من تحویل 30 مهرهستم طرح فرسوده مبلغ اولیه را 403/12/23 واریز کردم. 294میلیون . 23 تیرماه 404 ماشینمو و تحویل اسقاط دادم. البته برگه تایید اسقاط و دادم به ایرانخودرو. دو هفته بعد برگه اصلی و کارشناسی را تحویل ایرانخودرو دادم. الان 10 روز مونده به مهر ماه هنوز دعوت نامه تکمیل وجه برام نیومده . آیا کسی هست. شرایطش مثل من هست. بنظرتون چطور پیگیری کنم.ممنون
امیر : چرا انقدر عجله داری 😢😢
امیر : سلام احتمالا تو همون هفته اگر تعطیلی نباشه
دی : عمرم با این سایت گذشت برا خودم متاسفم
محمدشاهرود : سلام.من تحویل آذرپارسال طرح عادی.اطلس جی.15 شهریورفاکتور.امروزچک کردم.چراغتحویل خودروروشنه.احتمالایانمایندگیه.یاتوی راه نمایندگی.تکمیل وجه15اسفند.
6دنده رینگ تحویل31مردادد : فاکتور شدی؟؟
رضا : 26 تیر دعوتنامه مهر صادر شد