بیست و دو هزار خودروی وارداتی کجاست؟

بیست و دو هزار خودروی وارداتی کجاست؟

 
در نیمه نخست سال‌جاری اگر‌چه واردات خودرو نسبت به سال گذشته از سرعت نسبی برخوردار بود با این حال سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت باز هم مانع از تنظیم بازار به واسطه وارداتی‌ها شد. طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک، تعداد کل خودروهای سواری ترخیص قطعی در شش ماه اول سال‌جاری ۲۲هزار و ۲۶۴ دستگاه بوده است. ارزش این تعداد خودرو ۴۳۸میلیون و ۶۶۸هزار دلار بوده، این در شرایطی است که ارزش خودروهای وارداتی در سال گذشته ۳۶میلیون و ۵۶۵هزار دلار برای ‌هزار و ۷۳۶دستگاه خودرو بوده است. در ۶ماه نخست نیز، شرکت‌های معین‏‏‏‌خودرو ایرانیان با واردات پنج‏‏‏‌هزار و ۶۵۰دستگاهی، سایپا با واردات پنج‏‏‏‌هزار و ۴۴۵دستگاهی، بهمن‏‏‏‌ موتور با واردات ‌هزار و ۶۵۰دستگاهی و کرمان‏‏‏‌موتور با واردات‌ هزار و ۵۲۴دستگاهی، چهار واردکننده اصلی خودروی سواری بوده‏‏‏‌اند.
22‌هزار خودروی وارداتی کجاست؟
با توجه به اعلام چهار شرکت اصلی وارد‌کننده خودرو می‌توان حدس زد که چه خودروهایی بیشترین سهم را در واردات خارجی‌ها داشته‌اند و بیشترین ارز واردات را به خود اختصاص داده‌اند.
 
شرکت معین خودرو که طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک بیشترین سهم واردات و ارز خارجی‌ها را به خود اختصاص داده طیف وسیعی از خودروهای مجاز خارجی را به کشور وارد می‌کند. در حال حاضر، محموله‌‌‌‌های این شرکت شامل تویوتا کرولا در دو نسخه بنزینی و هیبریدی، لوین بنزینی و هیبریدی، هوندا وزل، هوندا E-NS۱ و آئودی Q۵ E-Tron است. بیشتر خودروهای وارداتی این شرکت تویوتاست.
 
همان‌طور که گمرک اعلام کرده این شرکت با واردات پنج‌‌‌‌هزار و ۶۵۰دستگاهی خودرو بزرگ‌ترین وارد‌کننده محصولات خارجی به کشور است.
 
اما دومین وارد‌کننده‌، دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران است که چندی پیش مدیرعامل آن در مجمع عمومی سالانه این شرکت، اعلام کرد که سایپا سود مناسبی از واردات خودرو به کشور ثبت کرده است. حالا سوال این است که این شرکت چه خودروهایی را وارد کرده است‌؟
 
آنچه مشخص است سهم خودروسازان بزرگ یعنی ایران‌‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌‌خودرو از واردات مدل‌‌‌‌های چینی، به چهار برند دانگ فنگ (ایران‌‌‌‌خودرو)، چانگان و سینوگلد (سایپا) و زوتی (پارس‌‌‌‌خودرو) محدود شده است. در واقع خودروسازان بزرگ برای واردات سراغ شرکت‌هایی رفته‌‌‌‌اند که پیش‌تر با آنها در حوزه مونتاژ همکاری داشتند. بنابراین خودروسازان بزرگ فعلا به واردات برندهای غیر‌‌‌‌چینی روی نیاورده‌‌‌‌اند که یکی از دلایل آن ممنوعیت واردات برندهای فرانسوی است.
 
بدین ترتیب دومین شرکت بزرگ وارد‌کننده کشور فعلا چانگان و سینوگلد و زوتی وارد می‌کند. پیش از این عنوان شده بود که سایپا خودروی کیاسراتو را نیز در لیست وارداتی خود دارد که عملا چنین اتفاقی رخ نداد و این شرکت واردات چینی‌ها را همچنان در دستور کار دارد.
 
هر چند که بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو به دلیل تاخیر در تحویل چانگان‌های وارداتی از این شرکت گلایه کرده‌اند.
 
اما سومین شرکتی که در لیست بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان خودرو به کشور قرار دارد، بهمن‌‌‌‌ موتور با واردات یک‌هزار و ۶۵۰دستگاهی خودروهای خارجی است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود سهمیه ارزی و تعداد خودروهای وارداتی شرکت‌های معین خودرو ایرانیان با واردات ۵‌هزار و ۶۵۰ دستگاه و سایپا با واردات ۵‌هزار و ۴۴۵دستگاه با سومین شرکت وارد‌کننده خودرو یعنی بهمن که یک‌هزار و ۶۵۰ دستگاه وارد کشور کرده بسیار زیاد است. این شرکت نیز محصولات متنوعی را در ۶ماهه سال‌جاری وارد کشور کرده است.
 
در سال ۱۴۰۲ گروه بهمن با ثبت برند BM Cars به واردات خودروهایی از برند‌های ‌ام‌جی، هاوال، هونگچی و بستیون پرداخت، محصولات سانگ‌یانگ نیز توسط بی‌‌‌‌ام کارز گروه بهمن وارد شده است. همچنین شنیده می‌شود که بهمن مذاکراتی با بی‌وای‌دی برای واردات محصولات این شرکت انجام داده است.
 
اما چهارمین شرکت وارداتی در لیست گمرک، کرمان موتور است با واردات یک‌هزار و ۵۲۴دستگاهی خودرو. این شرکت نیز بیشتر محصولاتی از هیوندایی و کی‌ام‌سی وارد کشور می‌کند. آنچه مشخص است محصولات وارداتی در نیمه نخست سال‌جاری از تنوع نسبی برخوردار بوده، این در شرایطی است که به نظر می‌رسد خودروهای چینی دست بالا را در واردات داشته‌اند. بر این اساس اما خودروهای اروپایی ‌درصد کمتری از واردات را به خود اختصاص داده‌اند به‌طوری که در ۶ ماهه سال‌جاری در لیست برندهای اروپایی صادرکننده خودرو به ایران، نام فیات، فولکس واگن، اشکودا و آئودی به چشم می‌‌‌‌خورد. فولکس و آئودی خودروی برقی به ایران صادر کرده‌‌‌‌اند که اولی به ماموت خودرو مربوط می‌شود و دومی را هم نادین خودرو وارد می‌کند. همچنین فیات نیز توسط شرکتی به نام پارسیان موتور وارد کشور می‌شود و واردات اشکودا هم بر عهده پارس ساتر هوشمند است.
 

مسیر وارداتی‌ها بعد از ترخیص از گمرک

 
با وجود ترخیص ۲۲هزار و ۲۶۴ دستگاه خودروی خارجی در ۶ماه ابتدایی سال‌جاری، به تصدیق بسیاری از شهروندان این خودروها چندان در معابر عمومی، بزرگراهی یا جاده‌‌‌‌ها حضور ندارند. بنابراین این سوال مطرح است که مقصد خودروهای وارداتی ترخیص‌‌‌‌شده از گمرکات کجاست و چرا در معابر عمومی یا خیابان‌‌‌‌ها دیده نمی‌‌‌‌شوند؟
 
اینکه چرا این محصولات به جای تردد در معابر و بزرگراه‌‌‌‌ها در نمایشگاه‌‌‌‌های خودروهای خارجی‌‌‌‌ها پارک شده یا پلتفرم‌‌‌‌ها و سایت‌‌‌‌های خرید و فروش آنها را به‌‌‌‌وفور نمایش می‌دهند، سوالی است که پاسخ آن را باید در عملکرد سیاستگذار یافت.
 
اسفند ۱۴۰۱ وزارت صمت با ثبت‌‌‌‌نام ۳۳هزار متقاضی خودرو، تمام محصولات وارداتی را همچون خودروهای داخلی پیش‌‌‌‌فروش کرد. عنوان می‌شود که بسیاری از خریداران خارجی‌‌‌‌ها، واسطه‌‌‌‌گران، نمایشگاه‌‌‌‌داران و در مواردی خود واردکنندگان بوده‌‌‌‌اند. حالا این سه دسته، بازار انحصاری محصولات خارجی را به دست گرفته‌‌‌‌اند، به‌‌‌‌طوری که هم آنها را نمایش می‌دهند و هم قیمت‌گذاری می‌کنند. قیمت‌هایی که با فاصله از قیمت جهانی آنها به فروش می‌رسد.
 
به این ترتیب با رویه‌ای که در ورود خودروهای خارجی پیش گرفته شده، مسیر نهایی خودروهای وارداتی مسیر تنظیم‌‌‌‌گری نیست. همان طور که عنوان شد بسیاری از نمایشگاه‌‌‌‌های خودروهای خارجی که بیشتر در دو خیابان مطهری و بهشتی تهران واقع شده‌‌‌‌اند، مملو از محصولات متعلق به سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.
 
این موضوع نشان‌‌‌‌دهنده این است که متقاضیان خودروهای وارداتی که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با دپو کردن ۵۰۰میلیون تومان پول در حساب‌‌‌‌های خود، اقدام به ثبت‌‌‌‌نام وارداتی‌‌‌‌ها کردند بیشتر قصدی برای استفاده شخصی نداشتند و به قصد سودآوری از شرایطی که دولت مهیا کرده بود، در سامانه فروش یکپارچه اقدام به ثبت‌‌‌‌نام خودرو کردند. این موضوع نشان‌‌‌‌دهنده این است که دولت نه با هدف تنظیم بازار خودرو بلکه تنها با هدف سودآوری برای عده‌‌‌‌ای خاص و ایجاد فضای رانتی، اقدام به لغو توقف واردات خودرو به کشور کرد.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بیست و دو هزار , 22 هزار , گمرک , خودرو های وارداتی , ترخیص شده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محتشم : درود . دوست گرامی با فاکتور فروش و مستندات مدارک کارتابل خودت و از بانک مربوط واریز که شده کپی برابری اصل کنید و به صنعت معدن شهرخودت بده هرچه زودتر اوژانسیه
مشکی j7 : سلام دوستان من شش ماهه ماشین رو تحویل گرفتم سرویس اولیه رو هم انجام دادم الان نزدیکهای سرویس دوم هستم ولی سه تا مشکل دارم یکی اینکه وقتی میزاری دنده Dماشین یه تکان شدید میخوره مورد دوم اگر پدال گاز رو بیشتر فشارمیدی تا با شتاب حرکت کنید موتور یه تقه ای میزنه مورد بعدی هم مصرف بنزینم خیلی بالاست داخل شهر صدی هفده لیتر مصرف میکنه به نمایندگی هم رفتم میگه از کیفیت بد بنزین ربطی به ماشین نداره ازاکتان مرغوب هم که استفاده میکنم همینه هیچ فرقی نمیکنه کسی میدونه راهنمایی ام کنه
محتشم : ⚖⚖⚖⚖در جواب سینا .دوست گرامی بله چرا که نه شما هم شکایت ثبت کنید کامل شامل کلیه دناپلاس ساده 5 .تحویل فوری . یکماه . و 90روزه همه
محتشم : دوستان گرامی🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎🛎 . توجه کنید باتوجه به شنیدها وزارت صنعت معدن داره مجوز افزایش قیمت 2خودرو ساز داره صادر میکنه 30درصد ! تمام خریداران دناپلاس 5دنده ساده .اونایکه شکایت ثبت نکردن قبل ازاینکه این اتفاق صورت بگیره در کوتاه ترین زمان ممکن شکایت مطرح کنید کپی برابر اصل واریز تاریخ از بانک مربوطه و قرارداد واریزبه ایرانخودرو ومستندات حضورا به صنعت معدن ارائه بدن همینطور به بازرسی کل کشور . خریداران اوژانسی این مسئله هرچه زودتر تادیر نشده .هرخریدار بعد ثبت شکایت اینجا اعلام کنید.
رضا : سلام دوستان امروز صبح نمایندگی بودم پیش یکی از آشنایان،دررمورد دعوت نامه اطلس پرسیدم زد تو سیستم گفت ک زده هفته چهارم آذر ماه دعوت نامه میاد و گفت که داخل قرارداد هم نوشته شده و زده بود ۲۳ آذر دعوت نامه اطلس صادر میشه.
تارا دستی : به چه شماره ای زنگ بزنم برای پیگیری فاکتور 5 ماهه تکمیل وجه کردم شماره ایران‌خودرو هم میگیرم میره رباتش جواب میده پیغام بگذارید چطور به کارشناس وصل بشم
رسول : لطفا اگه کسی اطلاعی داره که چرا اطلس فاکتور نمیکنن بگه. من چند بار زنگ زدم نمایندگی میگن کمبود قطعه دارن الان هم خبر اومده که میخوان 30 درصد قیمت کارخونه سایپا وایران خودرو گرون کنن
سجاد : حتی پیامک اطلس اتومات،اطلس دنده،سهند هم به شکل پیش فروشی برامون نمی یاد بهار هم تنویل بدن راضی ایم باز حداقل از کوییک وساینا بهتره. درباره این موضوع سوال کردید؟
T8 : بالاخره ماشینو بعد هفت ماه امروز تحویل گرفتم بر پدر مادرشون لعنت که خون به دلمون کردن اصلا ذوقی براش ندارم
عباس : دوستان من هم با 136شکایت ثبت کردم شماهم ثبت کنید اگه راه دیگه هم برا شکایت سراغ دارید بهم بگین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : چرا نصب پلاک نمیشم از 19 روی اسناد میچرخه
207 اتو پانا 31 خرداد : انگار قطع شد دوباره یخورده تولید داشتن ک تو گفتی مجتبی قطعش کو اونام قطعش کردن 😂😂
207 اتو پانا 31 خرداد : الان دیگ کاری نمیتونیم بکنیم تعداد زیادی از خردادی هارو تحویل دادن اینایی هم ک موندن انقدی تعدادشون زیاد نیس ک بخوان زنگ بزنن پیگیری کنن فک کنم
آرمین : واسه من تکمیل وج 9 شهریورم سفید بخاطر رنگ ماشینت زودتر فاکتور شدیی
ایکس 33 : بله اگه همه ثبت شکایت کنند تاثیر داره؛ تمامی بانک‌ها طبق قانون، موظف هستند بعد از گذشت 20 روز از تایید مدارک، وام مشتری رو واریز کنند در غیر این صورت تخلف انجام دادند؛ اگه وام و تحویل خودرو عقب افتاده برای هر کدوم جداگانه توی سامانه 111 ثبت شکایت کنید یکی برای بانک مورد نظر و یکی هم برای مدیران خودرو؛ حدود 1 دقیقه طول میکشه و خودش انتخاب گزینه داره و بسیار راحت هست. توی گوگل بزنید سامانه 111
207 اتو پانا 31 خرداد : بله حتما تحویل بزنید فوقش ی ماه تاخیر داره ماشین ولی اتومات همش مشکل پیش میاد مثلا تحویلی های خرداد رو 75 درصدشو فاکتور کردن بقیه شو فاکتور نکردن ماهم ک جز اون درصد باقی مونده هستیم معلوم نیست کی دلشون بخواد تحویل بدن
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : سلام به آقا سلمان، مرور گر رو به روز رسانی کنید.
207 تیر : اگه تکمیل وجه نکردی حتما بزن
207 اتومات مهر : دوستان تبدیل بزنم بنظرتون؟ تحویل مهر هستم هنوز دعوتنامه نیومده ،اینجور که بوش میاد تحویل اتومات سال دیگه میدن
207 پانا تحویل آذر دستی : اخرین دوره آبان نبوده آذر بوده و اخرین مهلت تکمیل وجه هم 30 مهر بوده