لوازم خودروهای چینی در بازار نیست

لوازم خودروهای چینی در بازار نیست!

 

در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند.

به گزارش تسنیم، در سال‌های  اخیر هشدارها درباره مشکلات تأمین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی و افزایش نارضایتی مردم، بیشتر شده است. ورود خودروهای چینی با تنوع بالا و تولید کم به بازار ایران، اکنون چالش تأمین قطعات یدکی آن‌ها را به یک دغدغه جدی برای مصرف‌کنندگان و مسئله‌ای نگران‌کننده برای مسئولان و کارشناسان خودرو تبدیل کرده است.

در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده‌اند؛ و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می‌شوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونه‌های ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.

 بررسی ها نشان می دهد مشکل تأمین قطعات یدکی به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آن‌ها مربوط می‌شود. از نیاز به چراغ‌ها و قفل درب‌ها گرفته تا براکت‌های سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیم‌کشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند. حتی نمایندگی‌هایی که این خودروها را وارد بازار کرده‌اند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آن‌ها ندارند.

البته وابستگی به واردات قطعات از خارج کشور، قیمت آن‌ها را به نوسانات دلار گره زده و همین مسئله نیز موجب افزایش نارضایتی و عدم اطمینان مصرف‌کنندگان شده است. با این شرایط، اگر تعداد و تنوع واردکنندگان خودرو افزایش یابد، چالش‌های مربوط به تأمین قطعات یدکی نیز پیچیده‌تر خواهد شد. چراکه به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید این خودروها از تولیدکننده اصلی وجود ندارد، بنابراین نه گارانتی مناسبی برای این خودروها ارائه می‌شود و نه تأمین قطعات به‌درستی صورت می‌گیرد.

نیک آئین رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت بازار قطعات و لوازم یدکی خودروها، بر این نکته تأکید می‌کند که تأمین قطعات خودروهای چینی، چه وارداتی و چه مونتاژی، به یکی از چالش‌های اصلی صنعت لوازم یدکی خودرو تبدیل شده است. عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم و وارداتی بودن این قطعات از دلایل عمده این چالش‌ها به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده خودروهای چینی به گیربکس آنها اختصاص دارد، افزود: برخی از این خودروها در زمان ترافیک گیریکس داغ کرده و راننده در استفاده از خودرو با مشکل روبرو می شود. حتی حجم زیادی از خودروهای چینی که در نمایندگی ها خاک می خورد به دلیل نبود قطعات یدکی است اما نکته مهم اینجاست شرکتهای مونتاژکار نیز در تولید خودرو کیفیت لازم را لحاظ نمی کنند که همین موضوع باعث مشکلات مردم در استفاده از این خودروها می شود.

نیک آئین با تاکید براینکه دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگی ها قرار دارد، افزود: مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه منتظر تأمین آن باشد.

وی با اعلام اینکه تعمیرگاه‌های خودرو قطعات استوک را قبول ندارند، گفت: اما مشتری به دلیل هزینه بالای قطعات اصلی و یا نبود آن قطعات استوک را روی خودروها نصب می کند که همین امر در آینده چالش جدی را برای خودروها به وجود می آورد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه صحبتهای خود به قیمت بالای قطعات خودروهای چینی که متاثر از نرخ ارز افزایش می یابد اشاره کرد و گفت: هر زمان که قیمت ارز تغییر می کند قیمت قطعات بازار نیز به صورت نامتعارف افزایش پیدا می کند. مشتری نمی تواند با قیمتهای بالا نسبت به خرید قطعات اقدام کند.

 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , لوازم , خودرو چینی , لوازم یدکی , لوازم خودرو چینی , بازار , کم یاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : سلام دوستان. امروز کسی از فاکتور شده های دیروز پلاک شده؟
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
شاهین پلاس : بله من دیروز فاکتور شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : ازمن تحویلش 31تیرماه هنوز دعوتنامه نیومده چطوری مرداد آمده
نمنم : چقد واریز کردی سری اول؟؟
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..
ساینا اس1404افزایش قیمت : قیمت ساینا اس با افزایش قیمت کارخونه در بازار ازاد از 650الی 700میلیون تومان بیشتر خواهد شد و ساینا دوگانه هم به 700الی 750میلیون افزایش خواهد داشت
امیر : من 17 خرداد پلاک شدم، هنوز حتی چراغ تحویلم روشن نشده
207 دنده ای فرمان هیدرولیک : دوستان عزیز هر کی خودرو گرفت نفروشه قیمتها با این افزایش قیمت کارخونه به 1میلیارد و 100یا 200میلیون تومان به راحتی افزایش قیمت خواهد خورد
207 پانا مرداد : تقریبا 328 بهمن ماه
زینب اپشنال 4 مرداد : فعلا فکر کنم اول تیر رو دارن فاکتور میکنن فعلا زوده واسه 31 تیر
تبدیلی کویک اس : دوست عزیز چه طرحی بودی شما.... مبارکت باشه ان شاء الله
اطلس 28مهر : 27 مهر تعطیلات بوده