H330 بررسی معایب بزرگ برلیانس

بررسی معایب بزرگ برلیانس H330

 

برلیانس H۳۳۰، نسخه صندوقدار H۳۲۰ است که تا سال ۲۰۱۶ در چین تولید و عرضه می‌شد. گروه خودروسازی سایپا کوشید در راستای بهسازی بازار خودروهای کشور، برلیانس H۳۳۰ را به عنوان یک سدان شهری و خانوادگی توسط شعبه پارس خودرو ارائه بدهد.

این خودرو به اندازه نسخه هاچ‌بکش که همان H۳۲۰ باشد محبوبیت به دست نیاورد، با این حال رضایت درصد زیادی از مشتریان را تا حدود زیادی جلب کرد. شاید اگر پای معایب برلیانس H۳۳۰ وسط نمی‌آمد، این خودرو می‌توانست استقبال بیشتری نیز دریافت کند.

در این گزارش از پرشین خودرو به بارزترین مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ خواهیم پرداخت و نگاه دقیقی به نقاط ضعف ماشین برلیانس H۳۳۰ خواهیم داشت تا مشخص شود آیا ارزش خرید دارد یا خیر.

آشنایی با برلیانس H۳۳۰

پیش از اینکه سراغ معایب برلیانس H۳۳۰ برویم، بد نیست اشاره کنیم که این خودرو در میان مدل‌های سری H۳۰۰، بیشترین کامنت مثبت را دریافت کرده است و تقریباً می‌توان آن را یکی از مناسب‌ترین سدان‌های شهری برلیانس دانست. H۳۳۰ در سال ۹۴ با پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس دنده دستی و اتومات به صورت CKD (قطعات منفصله) وارد کشور می‌شد و با آرم پارس خودرو در عقب و لوگوی برلیانس در جلو، راهی بازار می‌گردید.

از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، نسخه آپگرید شده این خودرو با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری و در دو تیپ دستی ۵ سرعته و اتومات ۴ سرعته ترونیک عرضه می‌شد. در نسخه اتومات آپشن‌های اضافه‌ای از جمله کیلس استارت، دوربین دنده عقب، نمایشگر مرکزی، غربیلک چرمی مجهز به دکمه‌های تنظیم صدا و ترمز دیسکی وجود دارند که در تیپ دنده‎‌ای مشاهده نمی‌شوند.

این سدان خانوادگی نسبتاً جادار، برای برخی راضی کننده بود و انتقادات فراوان عده‌ای دیگر را برانگیخت. در ادامه به نقاط ضعف برلیانس مدل H۳۳۰ خواهیم پرداخت تا در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید، با دیدی جامع و بی‌طرفانه تصمیم بگیرید.

کیفیت ساخت پایین، یکی از مهمترین معایب برلیانس H۳۳۰
اولین و بارزترین مشکلی که هرکسی با حداقل دانش خودرو متوجهش می‌شود، پایین بودن کیفیت ساخت متریال و بدنه است. برلیانس H۳۳۰ به عنوان یکی از اولین چینی‌هایی که راهش را به بازار خودرو ایران پیدا کرد، در مقایسه با سایرین از لحاظ کیفیت ساخت و مواد به کار رفته نقاط منفی زیادی داشت.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در کابین

کابین هر خودرو بخش زیادی از فاکتور رضایت تجربه راننده را تعیین می‌کند و برلیانس H۳۳۰ در این زمینه قصور نابجایی از خود نشان داده است. استفاده از پلاستیک خشک و گرید پایین، گذشته از اینکه احساس اقتصادی و ارزان بودن ناخوشایندی برای سرنشین به وجود می‌آورد، در طولانی مدت به سرعت مستهلک شده و هزینه سنگینی بابت تعمیر و تعویض روی دست مالک می‌گذارد. قالب گیری قطعات نیز گویا سرسری انجام شده و چفت نشدن مطلوب قطعات داشبورد و برجا ماندن درزهای بزرگ، ظاهر داخل ماشین را نازیبا کرده‌اند. با این حال، حداقل از لحاظ ارگونومی می‌توان به برلیانس H۳۳۰ امیدوار بود.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در ساختار فنی

یکی دیگر از ایرادهای وارد به برلیانس H۳۳۰، خشک و پرسروصدا بودن کمک فنرهای عقب این خودروست. این مشکل برای بعضی مالکان، چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز اینکه سراغ تعویض کمک فنرها با قطعات باکیفیت‌تر خودروهای دیگری از جمله رنو لوگان بروند.

ایرادهای سیستم الکتریکی هم از جمله مشکلات فنی برلیانس اتوماتیک H۳۳۰ هستند. این امر هم برمی‌گردد به کاربرد قطعات و ادوات درجه پایین و کم‌کیفیت که در طولانی مدت هم موجب تسریع استهلاک ماشین می‌شوند و هم ریسک‌های ایمنی برای سرنشینان به وجود می‌آورند. اکثر خودروهای چینی و به ویژه مونتاژی‌ها به وجود مشکلات در سیستم برق کشی و ECU معروفند، اما برلیانس H۳۳۰ که در وهله اول یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی است، شکایات متعددتری در این رابطه داشته است.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در رانندگی

کیفیت پایین متریال و تعلیق خشک علاوه بر قدیمی بودن گیربکس اچ ۳۳۰ سبب شده تا این خودرو دقیقاً گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی نباشد. رانندگی با برلیانس H۳۳۰ برای زمان زیاد نه تنها آزارهای مکانیکی به همراه دارد بلکه دیلی‌های گیربکس، افت تدریجی توان خودرو و شنیده شدن صدای موتور در کابین در دورهای بالا، همگی از معایب برلیانس H۳۳۰ در هنگام رانندگی هستند. این مشکلات در تیپ‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک AL۴ محسوس‌ترند و برخلاف تصور عموم، تیپ دنده‌ای این خودرو ضعف کمتری از این لحاظ به نمایش می‌گذارد.

ضعف پیشرانه برلیانس H۳۳۰

یکی از بارزترین ضعف های برلیانس H۳۳۰ نسبت به رقبای هم کلاس، در زیر کاپوت آن خوابیده است. موتور برلیانس H۳۳۰ از نوع ۴  سیلندر (BM۱۶LB) به کار رفته که ماکسیمم قدرت آن در عمل به ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. با این حجم قدرت، برلیانس اچ ۳۳۰ در به پیش راندن هیکل ۱۲۵۰ کیلوگرمی این خودرو در مسیرهای سراشیبی و سربالایی به مشکل برمی‌خورد و به قول رانندگان، «سنگین» پیش می‌رود. گذشته از آن، در تست‌های رانندگی عددی حول و حوش ۱۳ تا ۱۶ ثانیه برای صفر تا صد این خودرو ثبت شده که برای سدانی به این قد و قامت، ناامیدکننده است.

مصرف سوخت برلیانس H۳۳۰ در کاتالوگ، در حالت ترکیبی چیزی حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که زیادی تخیلی به نظر می‌رسد. در عمل این خودرو در جاده‌ها و رانندگی شهری، مقداری بیش از حد عادی سوخت مصرف می‌کند.

عرضه محدود قطعات با قیمت بالا

یکی از مهم‌ترین معایب برلیانس H۳۳۰، به مشکلات در عرضه و توزیع قطعات و تعمیرات آن مربوط می‌شود. یک تصادف جاده‌ای کلی یا جزئی، می‌تواند هزینه سنگینی روی دست مالک بگذارد (آن هم در صورتی که بعد از کلی جستجو، قطعه موردنظر را بیابد). کیفیت قطعات برلیانس H۳۳۰ تولید داخلی نیز چندان تعریفی ندارد و نسبت به هزینه‌ای که بابت خرید قطعات پرداخت می‌شود، بازدهی صددرصدی دریافت نخواهد شد.

کمبود امکانات در تیپ دنده‌ای

در راستای سیاست کاهش قیمت تمام شده برلیانس H۳۳۰، تیپ دنده‌ای این خودرو با تعداد آپشن‌های کمتری عرضه می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، امکاناتی مانند تهویه الکتریکی، مه شکن، تنظیم برقی آینه و بالابر شیشه اتوماتیک، روکش فرمان چرمی، سانروف، کیلس استارتر و دستگاه مجهز مولتی مدیا در تیپ دنده‌ای حذف شده‌اند. درنظر داشته باشید که این خودرو به طور عمومی، از بسیاری آپشن‌های استاندارد جهانی بهره نمی‌برد و حذف تعدادی از امکانات برای کاهش قیمت، در نهایت تجربه رانندگی مشتریان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

بازار ضعیف فروش برلیانس H۳۳۰

قدیمی بودن این خودرو در بازار جهانی، توقف تولید قطعات یدکی و تشدید تحریم‌ها، از جمله عواملی بودند که به توقف تولید برلیانس H۳۳۰ در ایران انجامیدند. این امر نه تنها روی هزینه و توزیع قطعات یدکی در بازار اثر می‌گذارد بلکه توقف تولید، تبدیل به عاملی می‌شود برای افزایش نجومی قیمت این خودرو در بازار دست دوم و آزاد.

ضعف در ارائه خدمات پس از فروش

معایب برلیانس H۳۳۰ به ساختار و مونتاژ آن ختم نمی‌شود؛ کم نیست تعداد رانندگانی که در میان تجربیات منفی با برلیانس H۳۳۰، از عدم ارائه پشتیبانی مناسب، نبود یک مسئول پاسخگو برای پیگیری شکایات و محدودیت‌ها در عرضه و توزیع قطعات خودرو نیز ناراضی بوده‌اند. از پارس خودرو به عنوان عرضه کننده این ماشین در بازار داخلی انتظار می‌رود که اقدامی در این باره انجام دهد و زمینه ارائه خدمات و نمایندگی‌های معتبر در سراسر کشور را در سطح گسترده‎‌تری فراهم کند.

برلیانس H۳۳۰ بخریم یا نه؟

تا اینجا به معایب برلیانس H۳۳۰ پرداختیم و از ضعف‌هایی صحبت کردیم که تا کنون با این خودرو تجربه شده‌اند. با آگاهی از مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰، تصمیم نهایی با شماست که این خودرو را انتخاب نمایید یا خیر. اگر به دنبال خودرویی هستید که سواری تیز، شتاب بالا با آپشن‎هایی بالاتر از حداقل‌ها و آسایش در سفرهای طولانی را تأمین کند و با هزینه بالای نگهداری مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ خودروهای دیگری در سگمنت‌های سدان، SUV و حتی کراس اوور بروید. با وجود تمام نقاط ضعف ماشین برلیانس H۳۳۰ که برشمرده شد، رانندگانی هستند که این خودرو را به بسیاری از مدل‌های وطنی ترجیح می‌دهند.

 

منبع

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , بررسی , معایب , بزرگ , برلیانس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محمد
6

چرت تر از این حرفا نشیده بودم یک چرخ می ارزه به ایران خودرو و سایپا
09:41  1403/04/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم
مظلومی : قباد سهامدار کجایی، کجایی تا کشم دست نوازش بر سرت قباد نفوذی جون کجایی