در گزارش شاخصهای کیفیت کالا که توسط سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شده است، بیشترین نارضایتی مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی بوده است.
سازمان ملی استاندارد برای سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزار مصرفکننده نهایی در ۳۱ استان نظرسنجی به عمل آورده است. در این گزارش ۵۶ گروه کالایی مورد بررسی قرار گرفتهاند که خودرو در اکثر ۲۴ شاخص مورد سنجش در قعر جدول است. همچنین در این نظرسنجی خودرو کمترین میزان از رضایت مشتریان را جلب کرده و بیشترین شکایات مربوط به خودرو بوده است.
همچنین بخوانید: نتیجه تازه ترین بررسی کیفیت خودرو های داخلی؛ با کیفیت ترین ها کدام اند؟
نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی موضوع جدیدی نیست. این نارضایتیها پس از اعمال دور نخست تحریمها در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390 خورشیدی اوج گرفت. خودروسازان تحریمشده ایرانی برای کاهش هزینهها، کیفیت تولیدات خود را کاهش دادند. درنتیجه میزان رضایت مردم از خودروها به مرور کاهش یافت. این رویه با امضای برجام در میانه دهه 1390 برای مدتی تغییر کرد. بااینحال از سال 1398 و بازگشت مجدد تحریمها، نارضایتی از کیفیت اتومبیلها روند افزایشی پیدا کرده است.
بررسی دقیقتر ابعاد نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی
نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در ابتدا مربوط به محصولات ایران خودرو و سایپا میشد. بااینحال افزایش داخلیسازی خودروهای چینی، باعث شده است تا کیفیت خودروهای مونتاژی نیز کاهش یابد. اگر اهل رصد محتوای ارائهشده در فضای مجازی باشید، ویدیوهای مختلفی از کارشناسی خودروهای صفر دیدهاید که در جریان آن ایرادات مختلف خودروها نمایان میشوند. این ایرادات با توجه به هر خودرو متفاوت هستند و شامل مواردی همچون رنگ بدنه، ایرادات برقی، ایرادات موتوری و مشکل در سیستم چندرسانهای میشوند.
بررسیهای انجامشده روی گزارش سازمان استاندارد نشان میدهد روند کلی رضایت از کیفیت اولیه از مرداد 99 تا مرداد 1400 ثابت و در مقاطعی کاهشی بوده است. این دوره سه ماه نخست مصرف یک کالا را شامل میشود. بااینحال روند رضایت از کیفیت دوام، کاهشی بوده است. به عبارت دیگر خودروهای ایرانی در بلندمدت، دوام کیفی ندارند و قطعات استفادهشده در آنها از کیفیت لازم برخوردار نیست. با توجه به وضعیت بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو، بعید به نظر میرسد که مسئله نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در کوتاهمدت بهبود پیدا کند.