۲ شوک بزرگ که به زودی قیمت خودرو را منفجر می کند

 

۲ شوک بزرگ که به زودی قیمت خودرو را منفجر می کند

 

بازار خودرو در سال 1402 هنوز به صورت رسمی آغاز به کار نکرده اما پیش از آغاز به کار رسمی دو شوک امیدها به روند بهبود قیمت بازاری خودرو را تحت الشعاع خود قرار داده است. خبر اول مربوط به افزایش قیمت کارخانه ای خودرو می شود. خبر دوم نیز مربوط به ممنوعیت واردات خودروهای سواری دست دوم می شود.

شوک اول، سونامی افزایش قیمت کارخانه خودرو
روزهای پایانی سال گذشته بحث افزایش قیمت کارخانه ای خود یکی از بحث های جدی میان اعضای شورای رقابت بود. شورای رقابت که بهمن ماه سال گذشته بار دیگر به بحث تعیین قیمت کارخانه ای خودرو بازگشت در دور جدید وعده داد که با بازنگری در فرمول قیمت گذاری خودرو در مبدا به دنبال این است تا جلوی زیان دهی شرکت های خودروساز را بگیرد. براساس اظهارات یکی از اعضای شورای رقابت اواخر فروردین ماه امسال فرمول نهایی قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت مشخص می شود و از ابتدای اردیبهشت 1402 شرکت های خودروساز می توانند قیمت محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را براساس فرمول جدید محاسبه کرده و برای مشتریان فاکتور کنند.

اظهارات سخنگوی صمت نیز درباره طرح پیش فروش گسترده به افزایش شدید قیمت خودروها دامن زد. امید قالیباف به متقاضیانی که تنها به دلیل حفظ ارزش پول خود قصد دارند در طرح فروش گسترده خودرو حضور پیدا کنند هشدار داد قیمت های نهایی خودروهایی که در این طرح فروش عرضه می شوند به گونه ای تعیین می شود که سودای استفاده از فاصله قیمت میان بازار و کارخانه را از بین خواهد برد. این هشدار سخنگوی صمت این گمانه را مطرح می کند که قرار است قیمت کارخانه ای خودرو به میزانی افزایش پیدا کند که سود حاصل از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار به جای آنکه به جیب واسطه ها برود به حساب خودروسازان واریز شود.

البته یک نکته دیگر را هم می توان به عنوان شاهد افزایش کارخانه ای خودرو مورد توجه قرار داد. سال گذشته از یک نظر برای شرکت های خودروساز سال منحصر به فردی محسوب می شد. سال 1401 شرکت های خودروساز این امکان را پیدا کردند تا محصولات خود را از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار دهند. عرضه خودرو از جاده بورس کالا سبب شد تا خودروسازان بتوانند محصولات تولیدی خود را با قیمتی نزدیک به قیمت های بازار برای مشتریان فاکتور کنند. این اتفاق سبب شد تا سرعت حرکت دو خودروساز بزرگ کشور در جاده زیان دهی کُند شود. شرکت های خودروساز که ابتدا به دیده تردید به این مساله نگاه می کردند اما کم کم وقتی مزه فروش محصولاتشان با قیمت های بالاتر از قیمت های دستوری زیر زبانشان رفت، از این شیوه جدید فروش استقبال کردند. اما در اواخر سال گذشته تغییر رویه داده و از عرضه محصولاتشان از مسیر بورس کالا فاصله گرفتند.

دلیل اول این مساله را می توان مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق درباره عرضه خودرو در بورس کالا دانست. اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند تا خودروسازان بعد از عرضه محصولاتشان روی تابلوی بورس کالا تنها همان قیمت پایه اولیه را دریافت کنند و فاصله قمیتی میان قیمت پایه اولیه و قیمت پایه نهایی به حساب خزانه دولت واریز شود. این مصوبه تمام انگیزه مدیران خودروساز برای فروش بورسی محصولات تولیدی بنگاه تحت مدیریتشان را کُشت. البته در کنار این مساله به نظر می رسد امیداوری خودروسازان به رشد قیمت کارخانه محصولاتشان با فرمول جدید شورای رقابت سبب شده تا شرکت های خودروساز به فکر بازگشت به شیوه های عرضه پیشین محصولاتشان بیفتند و دیگر دردسر فروش روی تابلوی بورس کالا را به جان نخرند.

شوک دوم، واردات سواری های دست دوم هوا شد
اما شوک دوم مربوط به حذف بند مربوط به واردات خودروهای دست دوم سواری از لایحه بودجه 1402 می شود. نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه 1402 پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم سواری با کمتر از پنج سال کارکرد را تصویب کردند. اما با مخالفت هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث واردات خودروهای دست دوم سواری از قانون بودجه 1402 حذف شد. واردات خودروهای دست دوم سواری بعد از کمیسیون تلفیق در صحن مجلس نیز رای آورد و شورای نگهبان نیز به این بند از بودجه ایرادی نگرفت اما در گام آخر هیات نطارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالفت کرد.

حذف خودروهای سواری سبب شد تا  تنها مجوز واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون به صورت دست دوم صادر شود.  واردات خودروهای دست دوم تا 5 سال کارکرد می توانست تبعات سوئی برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد اما اگر این تبعات را نادیده بگیریم حُسن واردات خودروهای دست دوم سواری این بود که می توانست به تنظیم قیمت های بازاری خودرو کمک شایان توجهی کند. عرضه خودروهای دست دوم سواری فارغ از چالش هایی مانند کیفیت و خدمات پس از فروش این امکان را در اختیار بازار خودرو قرار می داد که تا رقیبی جدی برای محصولات تولیدی شرکت های خودروساز داخلی دست و پا کند. زیرا قیمت دست دوم های وارداتی می توانست در رده قیمتی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل باشد. اما هنگامی که مصرف کننده ترحیج دهد با قیمتی یکسان خودروی وارداتی دست دوم را سوار شود شرکت های خودروساز داخلی به تکاپو می افتند تا کیفیت محصولات تولیدی خود را ارتقا دهد یا به نحوی خدمات پس از فروش خود را به گونه ای انجام دهند تا مشتریان را راضی کنند، محصولات انها را خریداری کنند. بی تردید اجازه واردات خودروهای سواری دست دوم سبب می شد تا قیمت خودروهای داخلی تا حدودی در بازار اصلاح شود و شرکت های خودروساز برای جلب نظر مشتریان شیوه های متعدد فروش لیزینگی را در دستورکار قرار دهند. نفع این مساله برای مشتریان خودرو بود. اما حال با حذف بند مربوط به واردات خودروهای دست دوم سواری تنها کورسوی امید ایجاد رقابت در بازار خودرو نیز بسته شد تا همچنان شرکت های خودروساز داخلی از مزایای یک بازار انحصاری بهره مند شوند.

بنابراین افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در مبدا و همچنین حذف بند مربوط به واردات سواری های دست دوم تا پنج سال کارکرد را می توان دو شوک برای بازار خودرو در ابتدای سال 1402 قلمداد کرد. به نظر می رسد بعد از بازگشایی رسمی بازار خودرو بعد از تعطیلات نوروزی شاهد نوسان قیمتی در بازار خودرو باشیم.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mehdi : خب اینجور که معلومه اگر واقعا تولید نمیکنن باید به همه مشتری ها اطلاع رسانی کنند که توقف تولید خورده و ی ماشین دیگه بهمون بدن،نه اینکه ۱۰ ماه طرفو اللاف کنند به خدا دیگه خسته شدیم از بس تو خونه موندیم پاییزم داره میاد لعنت به مدیران کثیف سایپا
Saeed : سلام من واریز ۶ اردیبهشت واریزیم بوده چرا فاکتور نمیکنن شورشا در اوردن دیگه
شاهین تیر : دوستان کسی اطلاع داره چرا شاهین فاکتور نمیشه؟
هادی : اینا ۲۰ ۳۰ میلیون جریمه تاخیر ها رو ندارن بدند. مابه التفاوت ۲۰۰ میلیونی اتومات و gl رو چطور میخواد پرداخت کنه !!!
اطلس : فاکتور شاهین و اطلس متوقف شده اطلس هم یه هفته فاکتور نشدن
شاهین G : چرا روند فاکتور متوقف شده کسی هست فاکتور شده باشه این چند روز؟
شاهین : دقیقا ماهم شرایط شمارا داریم مود تمسخر کوچیک و بزرگ قرار گرفتیم خدا نگذره ازشون
شاهین جی ۱۷ آذر : یعنی دیگه شاهین جی تولید نمیشه خب شاهین های ما چی ؟
شاهین جی : دوستان دیدین سایپا شاهین جی رو توی سایت زده ناموجود یعنی تولید نمیشه توی سایت ایران جیب قیمت روز خودرو زده شاهین جی ناموجود طبق حرفهای گذشته واقعا تولید نمیشه و از دور تولید خارج شده
امیر پلاس : دوستان هماهنگ کنید فردا تجمع کنیم حقمون بگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوقالعاده بهمن : پذیرش 13بهمن تموم شد یا کسی مونده هنوز
15 بهمن : چی شد بالاخره پیش فروش دهه فجر تکمیل وجه اردیبهشت کسی فاکتور شد؟چرا این فوق العاده ها تموم نمیشن پس؟
فوق العاده 27 بهمن : سلام من پذیرش 12183391 هستم به نظرتون تا آخر این ماه فاکتور میشم یا میره برا ماه بعد؟
رضا : نسبت به اینا که از افزایش قیمت چرت و پرت میگن بی تفاوت باشید محلشون نذارید اینا مریضن.
اصغر : قرص بخور پیشگیری کن بار دار نشی
س : من اگه شرایط شما رو داشتم و میخواستم اسنپ کار کنم حتما کوییک تبدیل میزدم.چون هم سریعتر میگرفتم هم ارزونتر بود و استهلاک کمتری داره هم اینجوری گیر نمیکردم البته این نظر شخصی منه و هر کسی خودش تصمیم میگیره که چه کاری بهتره .
هیدرولیک فلز آبان : من فکر میکنم همین هفته فاکتور میشیم.در مورد اون ده درصد هم منطقیه که برگشت داده بشه.
ممد : اجن امینا قوییم
مریم اهواز فوق العاده آبا سقف فلزین : اگه طرح تبدیل به سقف شیشه ای بیاد بنظرتون مابه التفاوت چقدر باید دیگه بدیم و یا اصلا میاد این طرح یا خیر خواهشن دوستانی که اطلاع دارن جواب بدن
مریم اهواز فوق العاده آبا سقف فلزین : دوستان بنظرتون کی فاکتور میشیم ما خیلی پول دادیم نزدیک 800ملیون واریز کردیم بعد حکم تعزیرات بنظرتون بقیه پول که 10%هستش بمون برمیگردونن یا نه