"به داشتههایت قناعت کن" عبارتی است که هیچ کاربردی در فرمول 1 ندارد و نخواهد داشت؛ در عوض "قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید" ورد زبان و شرح حال این روزهای مهندسان و رانندگان این ورزش است. بله، مصیبت قوانین جدید هر سال پیش از شروع فصلی نو گریبان گیر تیمها میشود. به قدری این قوانین تغییر میکند که برخی تیمها حتی دو تیم سازنده دارند، یک تیم برای سالهای زوج و یک تیم برای سالهای فرد! قوانین فصل 2014 که در جولای 2013 اعلام شد باز هم نشان از تغییرات زیاد فنی خودروها میداد و همین امر تیمها را به شدت تحت فشار قرار داد؛ چراکه در این فاصله کم تا شروع فصل بعدی باید یک مدل کاملاً متفاوت را به تکامل برسانند.
فصل گذشته خودروها از یک موتور هشت سیلندر خورجینی 2.4 لیتری تنفس طبیعی استفاده میکردند، اما در فصل پیش رو تمام تیمها میبایست یک موتور 1.6 لیتری مجهز به توربو شارژر و سیستم ذخیره انرژی (KERS) را طراحی و بر روی خودروها نصب کنند. نیروی ذخیره شده توسط سیستم ذخیره انرژی با تولید 160 اسببخار قدرت اضافی به مدت 30 ثانیه در هر دور از طریق خروجیهای اگزوز به کمک خودرو و راننده میآید. طبق قوانین ابلاغ شده دور موتور پیشرانههای جدید نباید مرز 15,000 دور در دقیقه را رد کنند و از طرفی میبایست بتوانند برای 5,000 کیلومتر بی وقفه به کار خود ادامه دهند، بر خلاف قانون قبلی که کارآمدی موتور را تا کیلومتر 2,000 فعالیت مداوم تعیین کرده بود. بدون شک فرمول یک بزرگترین تغییرات چند دهه اخیر را به خود خواهد دید.
"لوکا مارمورینی" (Luca Marmorini) مهندس ارشد بخش طراحی و توسعه موتور در تیم فراری بر این باور است که هیچ یک از جنبههای پروژه جدید نسبت به دیگری ارجهیت ندارد و به عبارتی تغییری 180 درجهای باید شامل حال طراحی موتورها و خودروها شود. در سالهای قبل زمانی که موتورها در پیست مسابقه تحت فشار زیاد قرار میگرفتند، حذف شدن رانندهها به دلیل مشکل موتور خودروها اتفاقی عادی محسوب میشد، اما در حال حاضر کیفیت ساخت پیشرانهها به حدی رسیده است که تقریباً شاهد حذف شدن رانندهای به دلیل مشکل فنی موتور نیستیم. در واقع رانندهها و تیمها به راحتی از سلامت موتور اطمینان کامل داشتند؛ مهندسان دلیل رسیدن به این حد از تکنولوژی ساخت را مدیون تغییرات جزئی قوانین طی سالهای اخیر میدانند اما قطعاً سال آینده شاهد داستان کاملاً متفاوتی خواهیم بود.
مهندس تیم فراری در رابطه با این تغییرات گفت: "تیمهای سازنده باید در فاصله زمانی بسیار کم یک پیشرانه جدید تولید کنند که همین امر باعث کاهش میزان اطمینان از عملکرد موتورها خواهد شد و در نیتیجه به فاکتوری تعیین کننده در گرندپریهای ابتدای فصل آینده تبدیل میشود. از آن جایی که بیشتر تیمها توربوشارژر را در قسمت مرکزی عقب موتور قرار میدهند، دمای بخشهای الکترونیکی نزدیک به موتور به هزار درجه سانتیگراد میرسد که مشخصاً چالشی بزرگ برای مهندسان خواهد بود. به عبارتی دیگر کنترل دمای قسمتهای خودرو یکی از اصلی ترین مسائلی است که مهندسان باید توجه ویژهای به حل آن داشته باشند". مارمورینی در صحبتهای خود از تست یک نمونه موتور، مشابه پیشرانهای که در مسابقات فصل آینده استفاده خواهد شد خبر داد و ادامه داد: "برنامه تیم فراری برای آماده شدن برای آغاز مسابقات در ماه ماه مارچ یک برنامه چالشی است. حتی در این مدت فرصت سر خاراندن را نخواهیم داشت اما مطمئن هستیم که با قدرت وارد مسابقات 2014 خواهیم شد. البته تنها در روز اول مسابقات متوجه کیفیت خودروی ساخته شده خواهیم شد".
|
|
محدودیت استفاده از سوخت یکی از موارد دیگر ذکر شده در آیین نامه جدید است که حسابی ذهن مهندسان و محققان فعال در ساخت موتورها را به خود مشغول کرده است. با این وجود باز هم به نظر میرسد که رانندگان در حین مسابقه بیشتر باید به مصرف سوخت توجه کنند تا مسابقه که بدون شک این اتفاق به ضرر این ورزش تمام خواهد شد. قطعاً همه از این که فرمول 1 نیم نگاهی به صرفه جویی در مصرف سوخت دارد بسیار خرسند خواهند شد اما از طرفی فرمول 1 نیز ورزشی نیست که در آن تیمها بخواهند فقط برای نیمی از مسابقه با تمام قوا رقابت کنند.
|
|
به عقیده مارمورینی با گذشت زمان موتورهای جدید پیشرفت خواهند کرد، اگرچه در ابتدای مسیر با تغییرات زیادی رو به رو خواند شد اما به مرور این تغییرات کمتر و کم تر خواهد شد و در نهایت به حد کمال خود میرسند. مثلماً در فصل آینده تیمی که یک موتور مناسب و قابل اتکا طراحی کرده باشد به موفقیت خواهد رسید و نتایج بهتری کسب میکند. اما این که در طول فصل تیمها با مشکل فنی رو به رو نشوند کمی دور از انتظار است. گفتنی است که نیروی تولیدی موتورهای ساخته شده در فصل جدید در مجموع مشابه توان تولیدی پیشرانههای فصل گذشته خواهند بود. در جدول زیر تفاوت نیروی تولیدی دو موتور را مشاهده میکنید.
|
نیروی موتور |
نیروی سیستم KERS |
مجموع نیرو |
قدرت موتورها در فصل 2014 |
750 اسب بخار |
80 اسب بخار |
830 اسب بخار |
قدرت موتورها در فصل 2013 |
650 اسب بخار |
160 اسب بخار |
810 اسب بخار |
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.