بعد از گذشت سالها از معرفی و تولید هیوندای اکسنت، مدل جدید به کلی دگرگون شده و از نو طراحی شده است. چهره عبوس این خودرو بی شباهت با برادران خود یعنی الانترا و سوناتا نیست. موتور جدید، مصرف سوخت بهینه و افزایش کیفیت قطعات کابین از جمله ویژگی های اکسنت جدید میباشد. مانند بسیاری از رقبا، اکسنت نیز در دو مدل سدان و هاچ بک تولید میشود. فضای داخلی اکسنت به اندازه کافی بزرگ و مناسب سرنشینان بزرگسال میباشد.
با قرارگیری در پشت فرمان اکسنت جدید، آن را بزرگ تر از اندازه واقعی فرض خواهید کرد. در زیر کاپوت موتور 1.6 لیتری با تزریق مستقیم سوخت قرار دارد که قادر به تولید 138 اسب بخار نیرو میباشد. این موتور 4 سیلندر در کلاس خود شتاب خوبی دارد و مصرف آن در شهر 10 و در بزرگراه 7 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر میباشد. اکسنت در کلاس سدان های جمع و جور، رقبای قدری مثل فورد فیستا، کیا ریو و شورولت سونیک دارد که البته باید گفت اکسنت جدید بر خلاف نسل قبلی خود، دارای جذابیت و زیبایی در طراحی میباشد.
سطح تجهیزات و امکانات رفاهی
اکسنت یک سدان چهار درب راحت میباشد که فقط در تیپ GLS ارائه میشود. البته مدلهای هاچ بک این خودرو در دو تیپ GS و SE ارائه میشوند. GLS سدان درای امکاناتی از قبیل: رینگ های استیل 14 اینچی، سیستم تهویه مطبوع، شیشه و آینه های برقی، صندلی عقب تاشو (60/40)، کامپیوتر سفری، رادیوی ماهواره ای و پخش CD با شش بلندگو میباشد. در پکیج Permium که بر روی GLS اتوماتیک قابل سفارش است، این موارد در دسترس قرار میگیرند: چراغ های مه شکن، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، سیستم ورود بدون کلید، کروزکنترل، بلوتوث، دکمه های کنترل صوتی بر روی فرمان، زیر آرنجی راننده و تزئینات داخل کابین.
قدرت موتور و کارایی
موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری اکسنت 138 اسب بخار قدر ت دارد و این نیرو به چرخ های جلو منتقل میشود. دو نوع گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک در دسترس خریداران اکسنت قرار دارد. شتاب 0 تا 100 این خودرو با گیربکس اتوماتیک در تست انجام شده خارج از کمپانی برابر با 9.8 ثانیه میباشد که در این کلاس رقمی قابل قبول محسوب میشود. مصرف سوخت نیز با گیربکس اتوماتیک در شهر 10 لیتر، جاده 7 لیتر و در سیکل ترکیبی 9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر میباشد.
ایمنی
در اکسنت های 2013 امکانات ایمنی از قبیل ترمزهای دیسکی ضدقفل با سیستم کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم محافظت از گردن، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو و کیسه هوای پردهای، به صورت استاندارد وجود دارند. در تست تصادفات نیز 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی نصیب این خودرو شده و در تست تصادف انجام شده توسط سازمان ایمنی بزرگراه ها توانسته امتیاز قابل قبول (Acceptable) را کسب کند (یک درجه کم تر از بالاترین حد امتیاز GOOD). البته به نظر میرسد این خودرو در زمینه ایمنی کمی از برادر خود، هیوندای الانترا عقب مانده است!
طراحی داخلی
در داخل کابین این خودرو از قطعات مرغوب استفاده شده و به لطف طراحی خوب، در این قسمت باید نمره خوبی را به اکسنت داد. در حالی که این خودرو در کلاس سدان های جمع و جور قرار میگیرد ولی فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
طراحی صندلی ها بسیار مناسب بوده و بدن را به خوبی در بر میگیرند. فضای سر و پای سرنشینان خوب است ولی به دلیل نبود فرمان تسکوپی ممکن است رانندگان قدبلند کمی دچار مشکل شوند. حجم صندوق بار این سدان جمع و جور 388 لیتر میباشد که بزرگ و جادار است.
کیفیت سواری و هندلینگ
درست است که اکسنت با موتور 138 اسب بخاری به پای سوپرخودروهای 500 اسب بخاری نمیرسد اما در کلاس خود قدرت و شتاب خوبی دارد و از بسیاری از رقبا قوی تر میباشد. تزریق مستقیم سوخت باعث شده تا حداکثر قدرت را بتوان از پیشرانه گرفت. هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک دقیق بوده و عملکرد خوبی دارند. در دورهای بالاتر، کمی صدای موتور بیشتر میشود ولی همچنان عملکرد روان دارد. در نهایت باید بگوییم اکسنت هندلینگ خوب و سواری راحت را با هم به ارمغان میآورد و با وجود نداشتن سیستم تعلیق و فرمان اسپرت، ارزش مبلغ پرداختی را (در خارج از کشور) دارد.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.